Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få in film i iPoden?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-04-09 17:42

Hej!
Jag köpte en iPod touch idag. I den vill jag ha lite foton o filmer jag själv har tagit. Fotografierna gick ju ganska lätt att få över men hur gör jag med filmerna? Jag tog dem med min kompaktkamera och filerna blev .MOV-filer.
Eller går det överhuvudet taget att få över dem i iPoden?

Hoppas någon kan hjälpa mig:)

Mvh
KOL

Du måste konvertera dem till mpeg-4. Använd till exemepel Handbrake.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-04-09 21:45

Jaha, va bra! Men hur gör man det då? Jag antar att jag ska ladda hem nåt program som sköter själva konverteringen, eller? Och i så fall, vad heter det programmet?

Kan jag kanske passa på att fråga dig en annan sak....
Jag vill ju få över lite av musiken från min dator till nya iPoden. Men inte all musik. Kan jag välja? När jag försökt med "drag & drop" (som man gör till min iPod nano) funkar det ju inte alls. Det verkar bara gå att synkronisera mellan iTunes i datorn och iPoden. Men jag vill ju kunna välja vilka låtar och album jag ska ha på iPoden. Går inte detta att göra?

Mvh
KOL

Handbrake.

Du får bocka ur "Synka automatiskt" för att kunna dra över låtar som du vill.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-04-10 20:50

Handbrake verkar inte funka så bra i min dator. Programmet kraschar så fort jag börjar konvertera en film. Finns det något annat program? Är kanske min dator för gammal? Jag har en Powerbook G4.

Mvh
KOL

Borde funka.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-10 22:44

Funkar inte mov-filerna som dom är?

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-04-11 17:50

Alltså jag antar att man lägger över filmer, som man själv tagit med kompaktkamera, i iPod touchen precis som man lägger över bilder eftersom även filmerna finns i iPhoto.
När jag försöker göra detta får jag upp ett meddelande där det står att iPoden inte kan köra det formatet, dvs. .mov.

Eller gör jag något fel?

Och om det nu är så att jag måste konvertera över till mpeg-4 format och Handbrake inte funkar. Vad gör jag då?

Mvh
KOL

iPoden kan inte spela mov. Konvertera dem till mpeg-4 i mp4-container.

Jag vet inte varför inte handbrake funkar. ffmpegX är ett annat program som kan konvertera video.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-04-11 21:28

JAAAAA, nu funkar det!! Tack för hjälpen Marcus! Jag tog bort Handbrake o laddade hem det igen och nu verkar det funka. Har redan konverterat två filmer och fört över dem i iPoden.

Men jag undrar lite över ljudet. Det blir ju riktigt kasst. Det låter som om någon står o diskar. Men det hörs inte hela tiden utan kanske bara två sekunder åt gången. Sen är det tyst i ca 1 sekund. Ska det vara så eller är det någon inställning i Handbrake?

Mvh
KOL

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-11 22:16

Jag rekommenderar Quicktime Pro om man vill konvertera mellan olika format och byta container och så. Man kan inte lita 100% på ett "hack" som Handbrake.

Det vore intressant att veta vad resultatet skulle bli om man öppnade .mov-filen i Quicktime Pro, och exporterade till MPEG-4 med "passthrough" - alltså ingen omkodning utan bara byte av container.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-12 01:05

iSquint är enklast och bäst, Finns i PirateBay, de hade lagt ner sidan där man kunde ladda ner den.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-04-12 08:30

videora ipod converter funkar oxå bra. tar lite tid att konvertera bara.

/henka

Ursprungligen av kine:

videora ipod converter funkar oxå bra. tar lite tid att konvertera bara.

/henka

Håller med bra men tar sin lilla tid. Lätt använt om man vill på ett enkelt sätt fixa sina videos.:cool:;)

kan någon hjälpa mig med den här tråden? det är lite samma grej.

http://www.99.se/ipod-touch/263396-vilket-format-foer-att-kunna-aendra-texter-i-ipod-touch.html

Jag har provat handbrake , men det tar minst ett dygn på min iBook G4 1.33
Däremot köpte jag Cucusoft DVD to ipodconverter till Windows. Där kan du fixa allt snabbt och enkel. Svenska undertexter väljer man i menyn. Går att konvertera en del av filmen också om så önskas

• Medlem
  • Lycksele
  • 2009-12-22 16:17

Jag har konverterat några .mov-filmer med Mpeg Streamclip och de spelar bra i iPoden.

1
Bevaka tråden