Intressant. Själv har jag dock alltid känt att min vänsterhand är som gjord för att vila på vänstra delen av tangentbordet och reflexmässigt köra cmd-W, Q, A, S, Z, X, C, V, E, tab, o.s.v, samtidigt som den andra handen styr musen.
I helt avslappnad position ligger min tumme naturligt på cmd och mitt långfinger på W, vilket gör att datorns i särklass vanligaste kortkommando också blir det mest naturliga att utföra.
Perfekt.
Skulle man jobba huvudsakligen i Logic, Final Cut eller något annat program där hundratals kortkommandon finns utplacerade bl.a. som enkla bokstavstryckningar över hela tangentbordet, skulle högra handen på tangentbordet kanske vara mer uppenbart praktiskt. Dock ser jag inte varför man inte i det läget skulle kunna lära sig att hantera tangenterna med vänsterhanden effektivt, lika gärna som man kan lära sig att hantera musen med vänsterhanden effektivt.
Jobbar man i Excel eller annat program där sifferinmatning spelar största rollen låter det iofs perfekt att ha högerhanden på tgb.