Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att hacka sin Apple TV?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-15 19:00

har sökt runt lite här på forumet men har bara hittat gamla trådar om de här...

jag har hittat på den här guiden
http://vagnretur.nu/2008/10/04/hacka-din-apple-tv-med-atv-usb-creator/

den verkar ju bra!

men jag har mjukvara 1.1 på min atv och jag har läst nånstans att boxee och xbmc inte funkar med den senaste 2.3.1 mjukvaran...

hur ska jag gå till väga för att få min atv att spela upp .avi divx, mm?

Mvh
Patrik

Jag har varit lite lat och inte vågat prova 2.3.1 ännu efter allt prat om problem, men jag borde nog ta tjuren vid hornen snart och kolla hur det egentligen står till.

Några som skrivit i kommentarerna verkar ha fått allt att funka med 2.3.1 i alla fall, men jag kan ju inte lova något.

Levererades din Apple TV med 1.1-mjukvaran? Och du har inte uppgraderat till någon annan version som du fäst dig vid?

Isåfall är det ju bara att köra på, det går ju alltid att återställa till "factory default" om det skulle skita sig.

/Mr. Vagnretur

Installerade just 2.3.1 och det verkar funka bra med XBMC. I alla fall efter ett snabbt test.

2.3.1 är inte annorlunda att hacka mot för andra versioner. Lite kortfattat så kör man in patchsticken, startar om ATV:n, ssh:ar in och lägger in stöd för allt man vill ha. För min del räcker det med AFP-servern, Perian och ATVfiles, som alla fungerar klanderfritt i 2.3.1.

En heltäckande guide för hur man uppgraderar finns här. Den ser avskräckande maffig ut men det är för att den även tar upp hur man gör allt helt manuellt ifall man behöver göra avsteg från de färdiga skripten. Med färdig patchstick och lite rutin är det riktigt simpelt, går på en kafferast

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-15 21:18
Ursprungligen av staed:

J
Levererades din Apple TV med 1.1-mjukvaran? Och du har inte uppgraderat till någon annan version som du fäst dig vid?

Isåfall är det ju bara att köra på, det går ju alltid att återställa till "factory default" om det skulle skita sig.

/Mr. Vagnretur

jepp min leverades med 1.1

Ursprungligen av Samuel K:

2.3.1 är inte annorlunda att hacka mot för andra versioner. Lite kortfattat så kör man in patchsticken, startar om ATV:n, ssh:ar in och lägger in stöd för allt man vill ha. För min del räcker det med AFP-servern, Perian och ATVfiles, som alla fungerar klanderfritt i 2.3.1.

En heltäckande guide för hur man uppgraderar finns här. Den ser avskräckande maffig ut men det är för att den även tar upp hur man gör allt helt manuellt ifall man behöver göra avsteg från de färdiga skripten. Med färdig patchstick och lite rutin är det riktigt simpelt, går på en kafferast

tack! ska försöka mig på de där.. även om de såg helt sjukt svårt och jobbigt ut så brukar de lösa sig tillslut...
som när jag först började grejja med iphonen för typ 2 år sen.. nu är ju de rena barnleken tycker man

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 13:52

jag följde vagnretur.nu beskrivning och de gick ju bra... men när jag installerat patchsticket och startar om atvn så är de ingen skillnad mot förut.. får inte upp nån “Launcher” som de står i beskrivningen...

men om jag förstått de rätt så ska de gå att ssh:a till atvn nu... men vad är det för adress till den? lösen är väl frontrow?

den där guiden samuel k tipsade om va lite för mycke för mig står inte så utförligt vad man ska göra...

hur får jag xbmc boxee nitotv perian osv nu?

tacksam för hjälp
Mvh
Patrik

Började det rulla en massa grå/vit text på svart bakgrund på ATV:n när du bootade om med patchsticken instoppad? Om det inte gjorde det så är den inte patchad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 14:11
Ursprungligen av staed:

Började det rulla en massa grå/vit text på svart bakgrund på ATV:n när du bootade om med patchsticken instoppad? Om det inte gjorde det så är den inte patchad.

ye de rullade en massa text och pingvinen syndes och allt de där.. sen drog jag ur strömmen, pluggade ur usb minnet och satt i strömmen igen..

sen startade den helt som vanligt... men jag hittar inte lancher i nån meny nånstans..:S

kan de va så som samuel k säger att man måste ssha och lägga in alla grejjer manuellt?

Inte om du följt min guide. Patchsticken som man skapar med ATV USB Creator innehåller XBMC och Boxee och allt sånt.

Det skall alltså vara i själva huvudmenyn som Launcher:n skall finnas.

Du har uppgraderat OS:et till 2.3.1 va? Vet inte hur ATV USV Creator-patchsticken funkar med version 1 av ATV OS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 14:46

mm jag uppgraderade till 2.3.1...

så här ser min huvudmeny ut

edit: ändrade storleken

Ursprungligen av GoliAth:

mm jag uppgraderade till 2.3.1...

så här ser min huvudmeny ut

Tycker det där ser ut som en 1.1-meny, så jag tror inte uppgraderingen till 2.3.1 tog riktigt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 15:07

åh vilken tabbe...
ja visste inte att 2.3.1 såg annorlunda ut i menyerna..

verkar inte som uppgraderingen ja gjorde gick igenom.. provar igen och återkommer om de skulle va nåt strul tack för hjälpen so far iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 16:34

gick ju lite bättre nu tack för hjälpen!

en fråga till.. om jag har en film i .avi på datorn.. hur kollar jag på den smidigast på tv?

Dela ut mappen som filmen ligger i som SMB-utdelning och bläddra rätt på den i "Add source" i XBMC. Typ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 16:55
Ursprungligen av staed:

Dela ut mappen som filmen ligger i som SMB-utdelning och bläddra rätt på den i "Add source" i XBMC. Typ.

hm ok.. de där fattade jag ingenting av

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 18:04

nu ar jag fattat allt de tar sin tid innan man fattar

men nu funkar allt som de ska! äntligen är de slut på att bränna dvd skivor!!

en grejj som jag undrar.. jag har slgit igång en IMG film i xmbc...
sen tröck jag på menu knappen på kontrollen och då kom jag tillbaka till xmbc... hur kommer jag in i fullscreen igen utan att behöva starta om filmen?

edit: kom på hur man gjorde

Jag har följt vagnreturs guide och försökt nu alldeles för många gånger. Köpte den begagnad och den var inte hackad innan. Den hade också 1.1 i programvara, så den har jag uppdaterat till 2..3.1 som är den senaste.

Pingvinen kommer upp och en massa text kommer upp. Sen stannar den efter ett tag.. Också hållit - och Menu intryckt under start. Både kort och länge.. (den startar ju bara om hela tiden med intryckt. Tv´n blinkar.)

Searching
Searching
Searching
Searching
....Failed

Har provat med Fat32 och OSX-formaterat USB-minne. Och U3 finns inte på det.

Vad är det som är fel?

Du får alltså upp pingvinen och grå/vit text på svart bakgrund? Detta innebär att den startar från USB-minnet, så så långt är allt väl.

Det skall stå så pass mycket text att hela skärmen är täckt i höjdled (det är säkert mer än en skärmhöjd med text, men jag vet inte exakt). Sedan skall den stanna och det skall stå något längst ned om att den är klar eller något i den stilen, men på min TV kapas den texten, så jag brukar bara rycka ut strömmen och USB-minnet när texten slutat rulla.

Stämmer allt så långt?

Eftersom du får upp pingvinen behöver du inte bry dig om att trycka något på fjärren. Vilken formatering som är på minnet spelar ingen roll då ATV USB Creator ändå formaterar om det.

Har du testat att köra med någon annan koppling till TV:n? Typ komponent istället för HDMI eller tvärtom.

Vilken färg är det på lyset fram på din ATV? Den skall vara gul under uppstart och efter några minuter skall den bli vit.

Hör du något ljud via högtalarna när den startar? Då pratar vi alltså det ljud som spelas under boot-filmen.

Lampan blinkar bara gult. Stannar på det som visas på bilderna. Sen stänger jag av, startar som vanligt. Då är vi tillbaka på samma meny som innan, alltså apples. Ljudet funkar under den vanliga uppstarten.

Såhär ser det ut:

Stannar den efter det där? För så skall det inte vara.

Har du skapat en ATV-Patchstick och inte en ATV-Bootloader? Finns så att man kan välja under "Choose an installation" i ATV USB Creator-programmet.

Nej då.. det är Patchstick jag gjort. Kan det vara fel på minnet då? Det är ett Sandick Cruzer 1gb.

Kan kan det ju alltid vara, men jag har kört med ett sådant minne och det har då funkat bra. Men om du har tillgång till något annat minne kan det ju alltid vara värt att prova.

Den verkar ju hålla på och försöka få IP-nummer via DHCP, men inte lyckas och sedan slutar den. Har du provat att stoppa i en nätverkssladd i den för att se om det funkar bättre? Inte för att jag vet varför det skulle vara så, men allt verkar ju skumt hursomhelst

Det ska jag helt klart prova.. annars är den ju uppkopplad mot vårt trådlösa. Det enda jag gjorde var att skriva in lösenordet(WPA2). Nu blir det dock lite sol och bad.. tack för hjälpen än så länge.. mer lär komma.

Nu har jag provat med kabel i. Och då får jag detta:

Fick tag på en gammal mp3-spelare av märket inovix. Det funkade nu!!! Det var tydligen det som behövdes. Jag fundera länge på om jag inte skulle köpa aTV Flash för 49.95$ istället för att krångla med Creator. Men nu gick det.

Ni som har erfarenhet av aTV Flash, är ni nöjda med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 21:02

kör aTV Flash

Funkar kanon. I priset ingår 1 års fria uppdateringar...
Klart det går att göra manuellt utan kostnad. Grymt smidigt!

1
Bevaka tråden