Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AXIS Network Camera + iPhone?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-05 12:42

Jag har en AXIS 213 PTZ Network Camera som jag försöker få att fungera med min iPhone. När jag går in på adressen ser jag alla knappar och reglage och kan styra kameran precis som om jag satt på en vanlig dator. Jag ser dock ingen bild.

Nån som har koll på sånt här? Borde man kunna se bilder från en webkamera på iPhone?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-05 13:02
Ursprungligen av Eva:

Jag har en AXIS 213 PTZ Network Camera som jag försöker få att fungera med min iPhone. När jag går in på adressen ser jag alla knappar och reglage och kan styra kameran precis som om jag satt på en vanlig dator. Jag ser dock ingen bild.

Nån som har koll på sånt här? Borde man kunna se bilder från en webkamera på iPhone?

Kameran kräver inte att man kör Java eller ActiveX?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-05 13:09
Ursprungligen av kenjon:

Kameran kräver inte att man kör Java eller ActiveX?

Vet inte, på "Video format" står det "Motion JPEG"

Den verkar behöva java, jag gick in på axis och kollade deras demo och den krävde java.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-05 14:14
Ursprungligen av akerstrom:

Den verkar behöva java, jag gick in på axis och kollade deras demo och den krävde java.

Kan man ha java på en iPhone?

Kolla, här är en webkamera jag kan se på min iPhone
http://81.8.239.11:8082/view/index.shtml
Och det är också en kamera från Axis. Men det är en annan modell, en "Axis 211 Network Camera" och den kanske fungerar annorlunda än min.

Det skulle vara så väldigt läckert att kunna gå in från iPhone för att kolla in min kamera

Din kamera använder en java applet för att visa videon, medan Kittefjälls kamera (eller t.ex. Nydalas kamera) använder en bild som "pushas" från servern. Frågan är om man kan ställa in din kamera att använda den enklare tekniken.

(För den som undrar, jag har insider info här - har testat Evas kamera.)

Det hela verkar bero på att Axis använder någon gammal sunkig "browser detection" som behandlar Safari fel. Om man aktiverar utvecklarmenyn i Safari (Inställningar -> Acancerat -> Visa utvecklarmenyn i menyraden) och sen väljer Utvecklare -> Användaragent -> Firefox 2.0.0.12 Mac så får man mycket riktigt se webbkameran med server push-teknik (dvs utan att den kräver Java).

Så frågan är hur man får MobileSafari på iPhone att göra samma sak...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-05 18:37
Ursprungligen av Adrian B:

Det hela verkar bero på att Axis använder någon gammal sunkig "browser detection" som behandlar Safari fel. Om man aktiverar utvecklarmenyn i Safari (Inställningar -> Acancerat -> Visa utvecklarmenyn i menyraden) och sen väljer Utvecklare -> Användaragent -> Firefox 2.0.0.12 Mac så får man mycket riktigt se webbkameran med server push-teknik (dvs utan att den kräver Java).

Så frågan är hur man får MobileSafari på iPhone att göra samma sak...

Eller Axis program att inte använda browser detection....

Ursprungligen av kenjon:

Eller Axis program att inte använda browser detection....

Mm, precis. Jag insåg att man kunde skriva sin egen sida som visar bild från kameran och då fick jag till motion-jpeg-video att fungera med hjälp av det javascript som finns att hitta i Axis inställningar.

Dock har jag inte fixat kontrollerna för kameran ännu, så man kan styra och zooma kameran. Men det borde gå att fixa med javascript tycker jag.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-06 08:48

Några förklarande bilder

Mm, precis. Jag insåg att man kunde skriva sin egen sida som visar bild från kameran och då fick jag till motion-jpeg-video att fungera med hjälp av det javascript som finns att hitta i Axis inställningar.

Dock har jag inte fixat kontrollerna för kameran ännu, så man kan styra och zooma kameran. Men det borde gå att fixa med javascript tycker jag.

Och det fungerar mycket bra, iPhone visar den bild jag ställt in kameran på från datorn.

Dock skulle det ju vara häftigt att kunna påverka bilden jag ser direkt från iPhone också. Om jag kommer åt valet "Source" från iPhone kommer det nämligen upp en sån där scrollista - snacka om läckert

Så, det skulle räcka om man kunde komma åt de val som finns i "Sourse" Man skulle inte nödvändigtvis behöva använda de andra reglagen.

Bilden AXIS är från min dator, de två andra från iPhone (fast det fattar ni nog själva )

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-06 10:46

Borde det inte vara möjligt att ändra skriptet på kameran så att den ger rätt bild till iphone safari? Det fungerar endast om man kommer åt skriptet vet inte hur öppen/låst AXIS kamera är eller ens hur den lägger upp bilderna till webservern.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Borde det inte vara möjligt att ändra skriptet på kameran så att den ger rätt bild till iphone safari? Det fungerar endast om man kommer åt skriptet vet inte hur öppen/låst AXIS kamera är eller ens hur den lägger upp bilderna till webservern.

Det är möjligt att det går, men utifrån webbgränssnittet som administrerar kameran hittar jag inga möjligheter att påverka den kod som går ut.

Axis verkar leva in en Windows-värld där de lagt krutet på ActiveX-kontroller för kameran. Synd att dom inte satsat på webbstandarder. Men det finns en liten chans att man kan skapa sin egen sida och egna kontroller för att styra/zooma. Har dock inte hunnit kolla vidare på det.

Axis verkar leva in en Windows-värld där de lagt krutet på ActiveX-kontroller för kameran. Synd att dom inte satsat på webbstandarder.

Som Mac-människa och web/gui-utvecklare till Axis nätverks-kameror så tycker jag det är lite tråkigt att få sådana här kommentarer slängda i ansiktet.. Nä, så farligt är det inte. Jag kan förstå varför det kan tyckas så, och i ärlighetens namn så finns det ju faktiskt vissa delar av företaget som är väldigt Windows-inriktade. Men faktum är att jag gör allt jag kan för att de interna websidorna i kamerorna ska fungera på alla operativsystem och i alla browsers (nåja, med tonvikt på IE, Firefox och Safari)!

Nå, för att övergå till problemet som diskuteras i tråden så undrar jag vilken firmware kameran har? Den senaste firmwaren för AXIS 213 PTZ Network Camera är 4.35 och den finns att hämta från AXIS website. Om kameran har en äldre FW så rekommenderar jag starkt att uppgradera till den senaste!

Ett tekniskt svar till er som tittat på koden: Äldre versioner av Safari - eller egentligen browsers som bygger på Apples WebKit < ver. 416 - hade inte stöd för server push. Därför var vi tvungna att använda java-appleten för att kunna visa videoströmmen i de webläsarna.
Men så snart WebKit , och därmed safari, fick stöd för server push så uppdaterades också våra websidor för detta (det gjordes faktiskt redan innan den Safari-versionen släpptes eftersom vi fick testversioner från Apple just för detta ändamål!), vilket var för ca tre och ett halvt år sedan.

Återkom gärna med ytterligare frågor efter att ha testat med den senaste firmwaren.

P.S. Eftersom jag inte äger en iPhone själv så läser jag inte den här delen av forumet så ofta och har därför missat tråden innan - annars hade jag svarat tidigare.

Ursprungligen av thomasti:

Som Mac-människa och web/gui-utvecklare till Axis nätverks-kameror så tycker jag det är lite tråkigt att få sådana här kommentarer slängda i ansiktet.. Nä, så farligt är det inte. Jag kan förstå varför det kan tyckas så, och i ärlighetens namn så finns det ju faktiskt vissa delar av företaget som är väldigt Windows-inriktade. Men faktum är att jag gör allt jag kan för att de interna websidorna i kamerorna ska fungera på alla operativsystem och i alla browsers (nåja, med tonvikt på IE, Firefox och Safari)!

Nu var det ett år sedan ganska precis så jag kommer knappt ihåg detta längre, men min kommentar var nog ett resultat av många timmars kämpande med att få det att fungera, och när jag upptäckte att det pågick "browser sniffing" som gjorde saker onödigt komplicerade kombinerat med ett bättre stöd i ActiveX utgick jag ifrån att ambitionen att stödja andra webbläsare var sämre än den var, men nu är jag motbevisad och det var jättekul att höra förstås!

Nå, för att övergå till problemet som diskuteras i tråden så undrar jag vilken firmware kameran har? Den senaste firmwaren för AXIS 213 PTZ Network Camera är 4.35 och den finns att hämta från AXIS website. Om kameran har en äldre FW så rekommenderar jag starkt att uppgradera till den senaste!

Jag har ingen aning om fw-versionen längre, den lär ju vara minst ett år gammal, minns inte om jag kollade efter uppdateringar då eller inte. Jag vet inte om Eva uppdaterat den sedan dess, eller ens använder kameran längre.

Jag fixade en specialsida åt henne som via javascript gav henne möjlighet att se videon i iPhone och jag hade tänkt gräva vidare och se om jag kunde fixa kontroller också, men det blev aldrig något mer av det då.

Ett tekniskt svar till er som tittat på koden: Äldre versioner av Safari - eller egentligen browsers som bygger på Apples WebKit < ver. 416 - hade inte stöd för server push. Därför var vi tvungna att använda java-appleten för att kunna visa videoströmmen i de webläsarna.
Men så snart WebKit , och därmed safari, fick stöd för server push så uppdaterades också våra websidor för detta (det gjordes faktiskt redan innan den Safari-versionen släpptes eftersom vi fick testversioner från Apple just för detta ändamål!), vilket var för ca tre och ett halvt år sedan.

Då har vi förklaringen på detta alltså.

Jag hade sett att det fungerade i iPhone på andra Axis-sidor (som denna), så jag visste att det borde gå att få till även på Evas kamera. Men det kanske hade räckt med en fw-uppdatering i så fall.

P.S. Eftersom jag inte äger en iPhone själv så läser jag inte den här delen av forumet så ofta och har därför missat tråden innan - annars hade jag svarat tidigare.

Ingen fara, men kul att feedback (och korrigeringar) direkt från källan så att säga.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-06 08:00

Om man aktiverar utvecklarmenyn i Safari (Inställningar -> Acancerat -> Visa utvecklarmenyn i menyraden) och sen väljer Utvecklare -> Användaragent -> Firefox 2.0.0.12 Mac

Jag ser inte de valen, kör med Safari 3.0.4

Ursprungligen av Eva:

Jag ser inte de valen, kör med Safari 3.0.4

Det är nytt i Safari 3.1. (Menyn fanns förut, men bara som en gömd inställning.)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-05 19:45

Nog måste man säga att det finns fantastiska människor här på 99mac. Kunniga engagerade och hjälpsamma, det är helt otroligt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 23:36

när jag har meckat med axis nätverkskameror så har jag dels kunna fått den att visa "streamad" film, mpeg samt stillbilder.
Skulle nog gå in i kameran alt programet som har hand om det. Vad har du Security spy?
Där kan man ställa in hur det skall registrera och visa allt det "ser"

//a

Ursprungligen av atomlab:

när jag har meckat med axis nätverkskameror så har jag dels kunna fått den att visa "streamad" film, mpeg samt stillbilder.

Det är samma sak med denna kamera, inga konstigheter, problemet är bara att webbsidan i kamerans webbserver detekterar vilken webbläsare man använder och ger Safari fel sorts sida, istället för motion-jpeg + javascript försöker den ladda in en java applet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 11:10

Med en tp kabel så är det inga problem att ändra vad du vill i kameran med hjälp utav terminalen....

Ursprungligen av atomlab:

Med en tp kabel så är det inga problem att ändra vad du vill i kameran med hjälp utav terminalen....

Ah, ok. Men jag har bara möjlighet att använda webbgränssnittet och jag tror inte Eva vill sätta sig med terminalen, så den lösningen får vi nog avstå tills vidare

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-07 06:25

. . . och jag tror inte Eva vill sätta sig med terminalen,

Rätt gissat Någon "terminal" finns inte i min värld

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-22 14:21

Men så trevligt att detta kommer upp igen! Kameran finns i min sommarstuga och används till att kolla båten med. Nu är det ju snart sommar igen så det passar ju kanonbra att frågan kommer upp igen. Det skulle ju vara helt otroligt roligt om man kan få kameran att fungera på iPhone. Kanske kunna zooma med fingrarna och så

Vi ska ut till stugan i helgen, jag kollar upp då vilken firmware kameran har.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-22 14:23

Och thomasi - du bara MÅSTE skaffa dig en iPhone, den är så HIMLA rolig.

Ursprungligen av Eva:

Och thomasi - du bara MÅSTE skaffa dig en iPhone, den är så HIMLA rolig.

Haha - ja, det tror jag säkert den är! Men för närvarande tror jag jag får nöja mig med min iPod Touch - den är inte dum den heller.

F.ö. får jag väl också säga att jag gärna svarar efter bästa förmåga på frågor som direkt rör webgränssnittet. Men i övrigt så rekommenderar jag att man i första hand tar kontakt med Axis support.
(Jag försöker hjälpa jonasolof med hans problem privat tills vidare..)

Säg till om du behöver mer hjälp med kameran!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-22 14:33

Tusen tack, jag är säker på att det kommer att behövas.
Tänk om vi kommer att få ordning på den här underbara kamerans "förhållande" till iPhone i år, det skulle verkligen vara kul!

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 19:02

Jag skulle behöva hjälp. Har en Axis 207. Stärkt av tråden med Eva tog jag mig an att få igång den igen. Inget problem att få upp bilderna i iPhone. Har definierat ett fönster som ska reagera vid rörelse och har satt parametrarna för att kameran ska upptäcka om någon kommer in i rummet. Vid tre tillfällen nu har kameran triggat och skickat iväg emails med jpegs till en hotmailadress som i sin tur triggar ett SMS till min telefon så jag vet att bilder kommit in. Enkel form av rörelseutlöst tjuvlarm alltså.

Men hur jag än viftar och rör mig ser jag ingen aktivitet i aktivitetsfältet där man ska kunna iaktta att kamerans rörelsedetektering funkar´ - detta trots att redan tre larm triggats. På bilderna ser jag att email triggats när jag viftar med armarna. Varför syns inget i aktivitetsfältet? Har prövat med history hög och låg. Nästa fråga: Hur gör man för att kolla hur parametrarna history object size och sensitivity funkar utan att larmhändelse triggas?

Ett litet problem är att det bara är små thumbnails som visas i hotmail på iPhonen. För att kunna se en bild i full upplösning måste man först spara den.

Ett till problem i iphonen är att om jag loggar in på kamerans webserver i safari så fryser bilden lätt. Jag kommer inte åt att ändra på inställningr, t ex aktivera att kameran ska reagera på rörelse. Undrar om det finns något annat och enkelt sätt att skicka kommando om rörelsedetektering av och på som funkar via iphone.

Edit: Kolla appen Mobiscope. Den låter en lägga in pw kameratyp etc så att man snabbt kan logga in på sin nätverkskamera. Funkade direkt med Axis 207. Loggar nu in över webben till en vga kamera ansluten till en gammal axis 240 server i Sverige och till axis 207 här i Belgien. Funkar fint över edge, bandbredden är 122 kbit/s upp och 142 kbit/s ned mätt över bredbandskollen. Pingtid 569 ms. Tar bara sekunder att hoppa mellan kamerorna.

Edit 2: Det finns en webbaserad applikation också för användning på dator.Kostar ca 30 dollar. Låter en lägga upp en valfri mängd kameror. Bra sätt att kolla att egna kameran kan nås utifrån också om man har port forwarding i sin router. Lätt som en plätt med två kameror på nätet. Därifrån kan man också ladda ned Mobiscope desktop till sin webkamförsedda dator och sedan nå webcamen från sin iPhone.

Senast redigerat 2009-04-22 22:09

Jag skulle nog inte kunna vara till så mycket hjälp när det gäller rörelsedetektorn, men tack för dina tips om program.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 23:01

Här är en som tänkt mkt om rörelsedetektionen men det är lite för mkt:

http://www.zoneminder.com/forums/viewtopic.php?t=10872

Bevaka tråden