- claesbjo
- Medlem ●
Ja, kanske lite orättvis rubrik, men jag tycker det är svårt att få dom att låta som jag vill, speciellt i polyfona lägen, nu har jag inte provat alla syntar utan utgår från dom jag har, nämligen Logics egna samt Reaktor.
Orsak: Låt oss säga att man gör ett enkelt ljud med en simpel sågtand. På detta sätter man en amp-envelope med lång release. Om man spelar en ton och sedan retriggar samma tangent innan ljudet klingat ut så görs det med samma oscillator, fast med en ny "voice" om ni förstår vad jag menar. (man kan se hur voice-counten går upp vid upprepade retriggningar)
Detta leder till ett otroligt o-charmigt "fasigt" ljud, om man gör typ samma manöver med en juno, så låter det inte alls på det viset.
Man skulle behöva kunna säga till softsynten att: "om jag spelar en ton, och denna ton fortfarande ringer från en tidigare triggning, var vänlig gör det med samma voice" dvs gör den monofonisk.
Är jag begriplig i mitt resonemang? är lite osäker själv.
mvh Claesbjo
sisältää, du har helt rätt, det är som du säger, när tonerna är identiska låter det skit. Lite modulation gör det bättre! Vad jag vill komma till tror jag är att det är synd att man inte kan ha "vintage synt" voice-configuration på oscilltorn, dvs att en ton inte kan triggas med olika röster. dvs: 1 ton 1 röst. (idé på politisk slogan för förenade synthpartiet kanske)
För att illustrera det hela med ett "analogt" exempel:
Om man slår an en pianoton med sustainpedalen nedtryckt, och sedan slår an samma ton igen, så kommer den föregående tonen att ersättas med den nya tonen, de 2 tonerna kommer inte att överlappa på något sätt (förutom i reverbationen i möbeln, men det är en annan femma).
Så vill jag att softsyntarnas oscillatorers voice-allocation skall kunna funka också.
Det är så det funkar i gamla polysyntar som t.ex prophet femman, och i vissa( tror t.ex obeheim har det) kan man välja hur man vill att rösterna skall uppföra sig.
tjenis
Claesbjo
Lustigt, det var just att det blev samma röst på samma ton som var ett av mina stora problem med min poly-analog jag hade. Perpektiven är olika
Oavsett vilket perspektiv som gör sig gällande så kan jag starkt rekommendera Vember Audio Surge. Lätt en av de bästa och mest mångsidiga SW synthar som jag jobbat med. Dessutom låter den riktigt bra och drar lagom med CPU.
http://www.vemberaudio.se/surge.php
Måste också säga att den har en extremt väldefinierad modulationsmatris som i det närmaste är lik det som Waldorf tillhandahåller. vidare är det brutalt enkelt och intuitivt att bygga störd modulation men som får det att låta gammalt snabbt och enkelt. Tveka inte på denna SW (höll på att säga maskin, men det hade ju blivit lite fel). Köp!
Oavsett vilket perspektiv som gör sig gällande så kan jag starkt rekommendera Vember Audio Surge. Lätt en av de bästa och mest mångsidiga SW synthar som jag jobbat med. Dessutom låter den riktigt bra och drar lagom med CPU.
http://www.vemberaudio.se/surge.php
Måste också säga att den har en extremt väldefinierad modulationsmatris som i det närmaste är lik det som Waldorf tillhandahåller. vidare är det brutalt enkelt och intuitivt att bygga störd modulation men som får det att låta gammalt snabbt och enkelt. Tveka inte på denna SW (höll på att säga maskin, men det hade ju blivit lite fel). Köp!
Återigen kloka ord av Odd Bob. Surge ska hypas till max. Den är värd dubbelt så mycket som den kostar och dessutom ihopknåpad av en hyvens prick som förtjänar mycket mer uppmärksamhet.
Man skulle behöva kunna säga till softsynten att: "om jag spelar en ton, och denna ton fortfarande ringer från en tidigare triggning, var vänlig gör det med samma voice" dvs gör den monofonisk.
Problemet du beskriver handlar om hur tangentnedtryckningar fördelas till syntens röster. Det har egentligen inget att göra med om synten är hård- eller mjukvarubaserad, utan är gemensamt för alla polyfoniska syntar.
Min gamla Oberheim Matrix 6R hade valbar "key assignment mode". Många syntar verkar ha en tilldelningsalgoritm som på Oberheim-språk kallas "Rotate", dvs varje ny tangentnedtryckning skickas till en ny röst, oavsett om samma ton redan ljuder på någon annan röst. Detta är inte något stort problem vid ljud med kort release. Med lång release får man däremot de fasningsproblem du beskriver och dessutom voice stealing.
M6R hade även "Reassign" som assignment mode. Den funkar som du önskar, dvs återtriggar samma röst om en ny tangentnedtryckning avser en redan ljudande ton, annars funkar den som "Rotate". För att göra patcher som ger känsla av fysiskt existerande, akustiska instrument är "Reassign" definitvt att föredra.
Hur är det bland moderna syntar, vilka har valbar key assignment mode?
Nord Modular G2, Alesis Andromeda och Roland XV-5050 har det inte.
Men tusan Reaktor har väl alla tänktbara varianter av sånt där...
Detta är ett intressant ämne. Tycker det blir extra intressant om man blandar in begrepp som "free-running oscillators" eftersom man då kan fråga sig hur oscillatorerna ska hanteras om en ton upprepas när man kör den typiska "Rotate"-algoritmen, som ju kan kräva flera instanser av samma ton när de har överlapp. Med mjukvarusyntar har man rätt många olika möjligheter, och jag tror det finns rätt många olika varianter av dessa algoritmer i alla dagens pluggar.
Någon som vet någon intressant sida för vidare läsning kring detta ämne?
Jag konfunderas mest över hur man ofta landar på just denna typ av kritik - att man ska jämföra med forna tiders stora oscillatorer i stället för att uppskatta möjligheterna.
När jag använde en Juno så funderade jag aldrig på om den lät "äkta", möjligen funderade jag på hur det skulle vara att jämföra den med en Prophet 5, en Jupiter 8 eller en Minimoog, syntar som då bara fanns i den smala begreppssfär jag inhämtat via musiktidningar och böcker. Jag analyserade aldrig hur den betedde sig utan skruvade glatt på och sparade ljuden när de lät som jag ville.
Den hade sex röster. Hela sex röster. Och kunde låta med ett ljud åt gången. Ett ljud. Mmmm...
Lustigt nog är det precis hur jag jobbar med Thor, Malström och Subtractor. Fler samtidiga välljudande syntar har jag aldrig haft sedan jag började med mjukvara - för man kan ju bara lägga till hur många man vill, med en modern dator är belastningen noll och det är bara att ösa på.
Hade jag haft tillgången till detta över en natt jämfört med då så hade jag nog svimmat, fått kallsvettningar och inte trott det var sant. Tio tusen röster, kan låta med lika många ljud åt gången. Whaaat! Tjena killen, värsta aprilskämtet. Nej, det är sant!
Det gäller att fokusera på det som är viktigt, och det är helheten. Jag tror att om man hakar upp sig på om något är "äkta" eller "rätt" eller inte så går man nog miste om mycket av glädjen med att bara ratta på tills det låter bra.
Jag lekte med en Oberheim SEM härom dagen, helt fantastisk synt, underbar. Men det är mycket charm i gränssnittet och känslan av att variera sig och jobba med olika prylar. Om jag rattar in samma ljud med en mjukvarusynt så tycker jag det låter likadant - eller nej, kanske inte - men jag förmedlar samma känsla. Och det räcker nog för mig.
Idag när jag är inkörd på mjukvara känns det ofta mest frustrerande att jobba med gamla häck... prylar. Glöm inte att det krävs långt mycket mer tålamod när det gäller att spara sina ljud (patcher / program), krävs stora investeringar i form av midi-interface med flera in & ut, ljudkort med många ingångar eller större mixer, effektenheter, gott om ljudkällor. Jättekul när allt är uppkopplat onekligen.
Men idag, 2009...?
Jätteballt att smälla upp en laptop (förslagsvis en Mac då den är långt mycket bättre till musik "out of the box"), ett par schyssta lurar och ett USB-klaviatur var som helst och så har man en jättestudio större än nio hårdvarusynt-uppsättningar av tio.
Skaaapaaaa! Det är glädje.
Idag när jag är inkörd på mjukvara känns det ofta mest frustrerande att jobba med gamla häck... prylar.
Hårdvara innebär inte automatiskt "gamla häck". Tillverkningen av ny hårdvara har ökat enormt de senaste åren.
Jag konfunderas mest över hur man ofta landar på just denna typ av kritik - att man ska jämföra med forna tiders stora oscillatorer i stället för att uppskatta möjligheterna.
När jag använde en Juno så funderade jag aldrig på om den lät "äkta", möjligen funderade jag på hur det skulle vara att jämföra den med en Prophet 5, en Jupiter 8 eller en Minimoog, syntar som då bara fanns i den smala begreppssfär jag inhämtat via musiktidningar och böcker. Jag analyserade aldrig hur den betedde sig utan skruvade glatt på och sparade ljuden när de lät som jag ville.
Den hade sex röster. Hela sex röster. Och kunde låta med ett ljud åt gången. Ett ljud. Mmmm...
Lustigt nog är det precis hur jag jobbar med Thor, Malström och Subtractor. Fler samtidiga välljudande syntar har jag aldrig haft sedan jag började med mjukvara - för man kan ju bara lägga till hur många man vill, med en modern dator är belastningen noll och det är bara att ösa på.
Hade jag haft tillgången till detta över en natt jämfört med då så hade jag nog svimmat, fått kallsvettningar och inte trott det var sant. Tio tusen röster, kan låta med lika många ljud åt gången. Whaaat! Tjena killen, värsta aprilskämtet. Nej, det är sant!
Det gäller att fokusera på det som är viktigt, och det är helheten. Jag tror att om man hakar upp sig på om något är "äkta" eller "rätt" eller inte så går man nog miste om mycket av glädjen med att bara ratta på tills det låter bra.
Jag lekte med en Oberheim SEM härom dagen, helt fantastisk synt, underbar. Men det är mycket charm i gränssnittet och känslan av att variera sig och jobba med olika prylar. Om jag rattar in samma ljud med en mjukvarusynt så tycker jag det låter likadant - eller nej, kanske inte - men jag förmedlar samma känsla. Och det räcker nog för mig.
Idag när jag är inkörd på mjukvara känns det ofta mest frustrerande att jobba med gamla häck... prylar. Glöm inte att det krävs långt mycket mer tålamod när det gäller att spara sina ljud (patcher / program), krävs stora investeringar i form av midi-interface med flera in & ut, ljudkort med många ingångar eller större mixer, effektenheter, gott om ljudkällor. Jättekul när allt är uppkopplat onekligen.
Men idag, 2009...?
Jätteballt att smälla upp en laptop (förslagsvis en Mac då den är långt mycket bättre till musik "out of the box"), ett par schyssta lurar och ett USB-klaviatur var som helst och så har man en jättestudio större än nio hårdvarusynt-uppsättningar av tio.
Skaaapaaaa! Det är glädje.
gå och skapa något då istället för att sitta här och tala om för andra hur dom ska göra.
Jo, men sen finns det människor (som jag) som inspireras av själva instrumentet. Att interaktera med instrumentet och på så sätt få igång en skapande process (inte sagt att det måste vara ett vintage instrument). Jag personligen har väldigt svårt att interaktera med en dator och dess innehåll. Hur många synthar och pluggar den än har i sig.
Jag gillar mjukvara och tanken bakom den är fenomenal, men jag skulle ha svårt att få något "vettigt" gjort och njuta av det i en 100% mjukvaromiljö. Men det är kanske bara jag?!
Inte speciellt unikt att fascineras över instrumentet, det är ju allas förenande faktor här på 99musik, finns nog ingen här som inte uppskattar en väldesignad synt. Men det är lite som om vi är en whiskeyklubb som bara pratar om flaskornas vara eller inte vara, men glömmer att dricka whiskeyn. Make the music!
Inte speciellt unikt att fascineras över instrumentet, det är ju allas förenande faktor här på 99musik, finns nog ingen här som inte uppskattar en väldesignad synt. Men det är lite som om vi är en whiskeyklubb som bara pratar om flaskornas vara eller inte vara, men glömmer att dricka whiskeyn. Make the music!
Flaskor suger. Hit med spriten! Nu!
Men allvarligt, jag har börjat känna mig handlingsförlamad av alla möjligheter. Jag går in i studion och tittar på alla underbara apparater men det är alltid något kajko som måste fixas. Slår på datamaskinen istället och samma sak händer. Fastnar i något Reaktortrassel eller måste läsa Cubasemanualen för niohundraelfte gången eftersom det inte blir som jag tänkt. Stänger av datorn och sätter mig och samplar lite, det är i alla fall något, men såklart är det något jävla jordbrum från någonstans som måste elimineras. Tillbaka till datorn och nejmenvafan är det nu då? Uppdatering på gång? Men jag vill ju spela med Surge! Arghh, jag kollar 99:an så länge. Viruskontroll? Igen!? Måste ha en dator till. Eller, kanske ska återinstallera den gamla? Men då kanske inte de nya programmen funkar. Osv osv.
För min del blir det alltmer hårdvara igen. Få saker åt gången och skygglappar på. Men det är ju ett lyxproblem. Mjukvara är så kompakt och relativt billigt att man (jag i alla fall) drabbas av samlarmani och letar nya freeware som jag ändå inte kommer att använda bara för att det går och så blir inget gjort idag heller. Jag tror att det är ganska vanligt att disciplinen rämnar när allt är möjligt.
OT så det ryker, sorry, men jag tror ändå på att begränsningar är av godo. Det blir ju inte nödvändigtvis roligare med mer whisky, liksom.
Mjukvara är så kompakt och relativt billigt att man (jag i alla fall) drabbas av samlarmani och letar nya freeware som jag ändå inte kommer att använda bara för att det går och så blir inget gjort idag heller. Jag tror att det är ganska vanligt att disciplinen rämnar när allt är möjligt.
Fast det där kan du ju vända på ganska lätt.. skaffa en musikdator utan uppkoppling. Ladda den med de viktigaste pluggarna och isolera den sedan.
[QUOTE="sawtooth;1754020"]Flaskor suger. Hit med spriten! Nu!
>Men allvarligt, jag har börjat känna mig handlingsförlamad av alla
>möjligheter. Jag går in i studion och tittar på alla underbara apparater
>men det>är alltid något kajko som måste fixas. Slår på datamaskinen
>istället och samma sak händer.
Du har för mycket rassel i studion, prylarna har tagit över det kreativa tänket!
>För min del blir det alltmer hårdvara igen. Få saker åt gången och
> skygglappar på. Men det är ju ett lyxproblem. Mjukvara är så kompakt
> och relativt billigt att man (jag i alla fall) drabbas av samlarmani och letar
>nya freeware som jag ändå inte kommer att använda bara för att det
>nligt att disciplinen rämnar när allt är möjligt.
Oreglerad disciplin, och minimalisms är nått jag idkar sen länge, att vandra
i VSTplug träsket var lika örket som att vandra i Hårdvaruträsket under 80 talet.
Medecin medemera:
A:1st hårdisk inspelare medelst några få bra effekter, rev delay.
B:1st anal burk utan minne, någon oscillator, filter och env och ett
modest midi cv interface.
Man behöver inte byta ljud, man gör nya hela tiden spelar in dem
ch sen era bra me de. Allt annat är exesser!
Oreglerad disciplin, och minimalisms är nått jag idkar sen länge, att vandra
i VSTplug träsket var lika örket som att vandra i Hårdvaruträsket under 80 talet.
Medecin medemera:
A:1st hårdisk inspelare medelst några få bra effekter, rev delay.
B:1st anal burk utan minne, någon oscillator, filter och env och ett modest midi cv interface.
Man behöver inte byta ljud, man gör nya hela tiden spelar in dem och sen era bra me de.
Allt annat är exesser!
Jag är helt benägen att hålla med just nu. Men efter att ha samlat skrot i så många år är det svårt att göra sig av med det. Så jag kör med skygglappar.
Jag är helt benägen att hålla med just nu. Men efter att ha samlat skrot i så många år är det svårt att göra sig av med det. Så jag kör med skygglappar.
...typ med dimmig blick tar en fet solderjoint.. lödröker sen blir det inga mjukisar för data är så svårt med massa flussrök i ögonen...;)
Men allvarligt, jag har börjat känna mig handlingsförlamad av alla möjligheter. Jag går in i studion och tittar på alla underbara apparater men det är alltid något kajko som måste fixas. Slår på datamaskinen istället och samma sak händer. Fastnar i något Reaktortrassel eller måste läsa Cubasemanualen för niohundraelfte gången eftersom det inte blir som jag tänkt. Stänger av datorn och sätter mig och samplar lite, det är i alla fall något, men såklart är det något jävla jordbrum från någonstans som måste elimineras. Tillbaka till datorn och nejmenvafan är det nu då? Uppdatering på gång? Men jag vill ju spela med Surge! Arghh, jag kollar 99:an så länge. Viruskontroll? Igen!? Måste ha en dator till. Eller, kanske ska återinstallera den gamla? Men då kanske inte de nya programmen funkar. Osv osv.
Fasen vad jag garvade igenkännande:D
//En som står med en fot i vardera träsk
För min del blir det alltmer hårdvara igen. Få saker åt gången och skygglappar på. Men det är ju ett lyxproblem. Mjukvara är så kompakt och relativt billigt att man (jag i alla fall) drabbas av samlarmani och letar nya freeware som jag ändå inte kommer att använda bara för att det går och så blir inget gjort idag heller. Jag tror att det är ganska vanligt att disciplinen rämnar när allt är möjligt.
OT så det ryker, sorry, men jag tror ändå på att begränsningar är av godo. Det blir ju inte nödvändigtvis roligare med mer whisky, liksom.
Jag kan bara säga "Word man"!
Sätt dig med en akustisk gitarr och en bandspelare
Akustisk gitarr eller piano känns så påtvingat "åh, nu skall det vara så genuint äkta känslosamt" att jag blir lätt illamående. Men jag har aldrig kunnat spela dessa instrument i alla fall
Akustisk gitarr eller piano känns så påtvingat "åh, nu skall det vara så genuint äkta känslosamt" att jag blir lätt illamående. Men jag har aldrig kunnat spela dessa instrument i alla fall
Jag är ingen vidare gitarist eller keyboardist, men visst fn händer det något emotionellt när man spelar på en akustisk gitarr eller ett piano, som iaf inte jag inte fått att hända särskilt ofta på en synth med "elektroniska" ljud!
Finns ju givetvis briljanta emotionella låtar med bara 100%synth, DM, Kwerk,Vangelis, Code 64 och en del annat. Men att jämföra med antalet känsloframkallande akustiska låtar......eh.
Kan dock tänka mig att det inte bara beror på spelsättet utan även arren i sig. En helt avskalad låt med superluftigt elektronisk ljudbild kanske kan ge liknande effekt som en akustisk gitarrlåt.
"heartbeats" är ett bra exempel tycker jag.
Känns ändå som det är "svårare" att få fram kraftigt emotionell musik på endast synth.
Eller så kanske det beror på att många som skriver/arrar på synth gör melankoliska/coola/aggressiva/drömska låtar snarare än de där som verkligen KÄNNS i HJÄRTAT.
Gillar som tur är de låtarna väldigt mycket ibland.
Får ändå en liten liten liten misstanke om att synthspelare inte är riktigt lilka nära sina känslor som (akustiska) gitarrspelare
Ursäkta trådkapningen