Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microkorg eller sh-201

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-25 14:26

Hallå.
Behöver ett råd från er.
Har funderat på att köpa en Roland sh-201 ett tag, men har nu fått upp ögonen på Microkorgen.
Vilken är att föredra?
En Microkorg finns just nu på tradera, vad är ett rimmligt bud på en sådan?

Jag har inte haft någon av dem men väl deras strörre syskon Korg MS2000 och Roland JP-8000. Ljudmotorerna är i princip de samma på dessa större modeller. MS-2000 och JP-8000 har helt olika karaktär och är ljudmässigt väldigt olika. Korgen har en hårdare och kallare klang och Roland är mycket varmare och fluffigare. Vad har du för ideal när det gäller ljud?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-25 14:45

Då låter det som om Roland är mera rätt.
Men det viktigaste är att det ska vara roligt att leka med den.
Vad tror ni om ett "lagom" pris på en Microkorg?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-25 14:51

Hittade även en Roland JX-305 på tradera, är det något liknande sh-201?

Näe, JX-305 och SH-201 har inga mer likheter än att de är tillverkade av Roland. JX har samplade ljud och är multitimbral (kan spela många olika ljud på samma gång), SH är en VA-synt som i bästa fall är bi-timbral.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-25 16:18

Man tackar för inf.
Hoppas att det finns fler synpunkter ang Microkorg eller sh-201samt något lagompris för Korgen.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-25 16:35

Microkorg: endast 4 noters polyfoni och för små och plastiga tangenter för sitt eget bästa. Ganska opedagogiskt upplägg om man inte är välbekant med subtraktiv syntes. Rimligt pris enligt mig är under 2500, vilket man kan hitta en MS2000 för, som är ett betydligt roligare val.

roland'en har jag inte provat...

microKorgen bara vägrar att gå ner i pris. Folk betalar bra för dem. SH-201 får du väl för ungefär samma pengar, verkar det som. 3000 i bästa fall. Jag tror att SH är en bra mycket bättre synt bara för att den är nyare och har fler rattar. Kör på den du.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-25 19:40

Lutar mer och mer åt sh-201:an, men tar gärna mot fler av era tankar ang detta.
Om någon har en 201 "liggandes" så är jag förstås med på 3000 kr.

En snubbe ville nyss ha 4000 för sin här på forumet och då medföljde ett par grejer, tror jag.. annars ser man dem på Vendolin ganska ofta (fast jag har inte kollat Vendolin på ett tag, i och för sig).

Ett annat tips är en Yamaha AN1x. Ser trist ut men låter mycket bra. En sådan och en Novation Nova (desktop) kosar väl ungefär 4000 spänn.

Har du något som sköter trummor och sånt till din musik?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-25 22:02

Har ingen "trummis ännu men tänkte satsa på en tr-707.

Okej, det är en trevlig trummaskin. Men då har du trummor och en synt som kan spela två ljud på samma gång om du väljer en SH-201, till exempel bas och några ackord. Mitt tips är i så fall att di skippar 707:an och köper en Roland JV1080 för de stålarna. Då får du fler trumljud och en 16-parters smör-och-bröd-synt på köpet.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-25 23:47

...men ingenting man skruvar på i ljudskruvarsyfte. Den har ingen sequencer heller väl?

Ursprungligen av SAFE1978:

...men ingenting man skruvar på i ljudskruvarsyfte. Den har ingen sequencer heller väl?

Näe, JV1080 har ingen sequencer. Det jag vill säga är väl egentligen att det nog inte blir så mycket musik om man bara sticker och köper en SH-201 eller motsvarande. Det känns, utan att veta något om trådskaparens förutsättningar, lite som att börja i fel ända. Okej, man kan säkert få fram en bastrumma och en virvel på en sådan synt och sedan använda en dator med audioinspelning och saaaaaaaaakta men säkert bygga upp sin låt genom 3585932 pålägg, men hur smidigt är det? Då finns det nog bättre sätt att bränna några tusen för att tröttna på något. Men trådskaparen kanske har en dator med sequencer och någon mjukvara som trummar? Jag vet inte. Har han inte det så borde ju en schyst workstation vara ett bra alternativ, kanske något med inbyggd VA-synt? En Korg Trinity med MOSS-expansion eller något i den stilen skulle nog vara bra.

Jag tänker att RP kanske blandar ihop SH-201 med SH-101?

Ursprungligen av sisältää:

Jag tänker att RP kanske blandar ihop SH-201 med SH-101?

Okej, har SH-201 trumdel och fler parter än 2?

Ah, nej. Jag tänker mest att Sh-201 naturligtvis kan göra trummor och att man ju faktiskt kan spara sina patchar så det behöver inte vara så smärtsamt att bygga låtar genom att spela in lager för lager. Tanken att köra trummorna från datorn är ju ganska smart, dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 13:10

en bekant köpte 201 och blev besviken. en annan köpte en microkorg och är inte besviken. tror microkorgen är roligare.

hade ms2000 ett tag. väldigt bra upplägg men filtret är lite tunnt. jag pungade ut det dubbla och skaffade en nord lead 2 istället. värt.

Senast redigerat 2009-04-26 13:22
Ursprungligen av 834:

jag skulle välja microkorg. tycker den låter lite roligare.

He he he... det där avgör ju valet Inte ens en motivering

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 13:44

Skulle nog satsa på en microkorg. Köp inte en över 2000:- utan snarare 1500:- dröser av dom och priset kommer droppa till sommaren. MS2000R har det oxå kryllat av på senaste tiden även där är det 2000:- som gäller. Annars en begagnad Mopho el Evolver de går för runt 3000:- och fallande, för att inte tala om Blofeld som man kan få för 2000:- med lite tålamod.

Ursprungligen av EMUL8OR:

Skulle nog satsa på en microkorg. Köp inte en över 2000:- utan snarare 1500:- dröser av dom och priset kommer droppa till sommaren.

Till sommaren just? Det har alltid funnits drösvis med microKorgar och ändå har priset vägrat sjunka. När jag sålde min för ett par år sedan blev jag erbjuden mer för den än vad jag köpte den för, ny, i butik. Syntokunniga verkar bli helt galna av designen, eller något. Jag vet inte. Den följer inte den naturliga VA-prisutvecklingen iallafall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 15:45
Ursprungligen av sisältää:

Till sommaren just? Det har alltid funnits drösvis med microKorgar och ändå har priset vägrat sjunka. När jag sålde min för ett par år sedan blev jag erbjuden mer för den än vad jag köpte den för, ny, i butik. Syntokunniga verkar bli helt galna av designen, eller något. Jag vet inte. Den följer inte den naturliga VA-prisutvecklingen iallafall.

Har det vägrat sjunka????? Därimot så sätter folk kanske ut priset lite högt, har sett den tendensen nu i kristider, likadant på husmarknad mm. Priset på utlagda grejjer har höjts för folk är desperata och tror de kan få pengar. Låt dig inte luras av det, det är köparens marknad just nu. Men att priset i realitet har vägrat sjunka på microkorgen måste du ha drömt

Ursprungligen av EMUL8OR:

Har det vägrat sjunka????? Därimot så sätter folk kanske ut priset lite högt, har sett den tendensen nu i kristider, likadant på husmarknad mm. Priset på utlagda grejjer har höjts för folk är desperata och tror de kan få pengar. Låt dig inte luras av det, det är köparens marknad just nu. Men att priset i realitet har vägrat sjunka på microkorgen måste du ha drömt

Ehem.. MicroKorg på Tradera. Synthesizer | Elektroniska instrument |

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-27 04:09

Spelar ingen roll, priserna hunsas alltid upp på tradera. Man vägrar ge sig, har klart gjort mina sämsta köp där:)
Men det är inget problem om du håller dig till blocket, vendolin och likn. Tro mig säger jag att det går att få till det priset så är det så. Bara man tar det lugnt och inte hoppar på det kliande G.A.Set.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-26 14:03

Man tackar för alla vinklar på detta, men det jag vill är inte att "bygga" låtar där datorn ju oöverträffad (billig) -jag har helt enkelt inte tid med sådant längre.
Utan jag vill bara kunna sätta mej framför synten ratta fram lite justa ljud, köra igång lite trummor och ha roligt i en halvtimme, för att sedan nöjd ta hand om barnen eller varför inte hoppas att man överfört lite spellust till småttisarna.
Finns det möjlighet att prog. trummor på sh- 201:an menar ni, för då behöver jag ju ingen tr-707:a?

Ursprungligen av jb0909:

Man tackar för alla vinklar på detta, men det jag vill är inte att "bygga" låtar där datorn ju oöverträffad (billig) -jag har helt enkelt inte tid med sådant längre.
Utan jag vill bara kunna sätta mej framför synten ratta fram lite justa ljud, köra igång lite trummor och ha roligt i en halvtimme, för att sedan nöjd ta hand om barnen eller varför inte hoppas att man överfört lite spellust till småttisarna.
Finns det möjlighet att prog. trummor på sh- 201:an menar ni, för då behöver jag ju ingen tr-707:a?

Ja, man kan nog göra trummor med alla syntar så länge man nöjer sig med puff- och pys-ljud som på en gammal elorgel. För enkelhetens skull så säger vi att du har köpt en Roland JP-8000, föregångaren och storebror till SH-201. Jag har själv en sådan. Den är bi-timbral. Den kan alltså spela med 2 ljud på samma gång. En bastrumma och en virveltrumma kanske? Med lite kreativ programmering kan man säkert få till någon hihat och tom också. Detta får du spela manuellt eller trigga via arpeggiator eller motion sequencer på något intressant vis. Någon vanlig sequencer finns inte i dessa syntar. VIll du sedan ha en bas som spelar till dessa puff-. och pys-trummor får du köpa en till synt. Eller spela in trummorna på hårddisk/band. Och när du gjort det så kommer du på att du vill ändra hur bastrumman spelar. Antingen får du klippa och klistra i ditt ljudredigeringsprogram, eller så får du plocka fram detta ljud på synten och spela in det igen. Och så får du göra likadant för ett pålägg med bas, komp, melodi och så vidare och så vidare. Det är säkert ett kreativt sätt att skapa musik för vissa, men inte för mig.

Så kommer livet se ut med enbart en Roland SH-201 eller motsvarande. Den som säger något annat hakar bara upp sig på ordval och mina formuleringar. Men det finns säkert personer som är helt nöjda med att spela bas- och virveltrumma med fingrarna en stund, jag säger inget om det.

Om du däremot skaffar en workstation så kan livet med den se ut så här:
Krana fram lite schysta ljud med de samplade vågformer som finns. Lägg på ett gött filter och gör ett filtersvep på ett piano, en stråksektion, eller på en klassisk sågtandsvåg från en analogsynt. Dags att testa den där koola basen du just gjort och se hur den funkar ihop med lite trummor? No problemo. Välj ett lämpligt trumset. Passar inte bastrumman så väljer du en annan och slänger in den på samma plats. Lira in ett komplett komp med "riktiga" trumljud eller samplade analoga trummor. Välj ett spår på sequencern och lira in en basslinga. Kopiera den några takter. Svänger det? Inte? Då redigerar du bara det du spelat in, not för not. Skicka på en svepande syntpad bakgrunden. Kliar det i fingarna? Ja, leta fram ett leadljud och spela in en melodi också. Till slut har du byggt en hel låt på din workstation. Spara den på diskett och sätt igång och gör nästa låt.

Hoppas detta gett dig en bild av vad du kan förvänta dig av enbart en SH-201/MS2000/Microkorg eller en bättre begagnad workstation. Vilket lockar mest? Valet är ditt

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-26 14:18

Korgen på tradera ligger nu på 1525 kr, men lär knappast stanna där .
Funderar på att köpa denna om inte priset skjuter i höjden, verkar ju inte så svår att bli av med om jag skulle vilja det.
Billigaste sh-201:an som jag sett nu ligger på 4000 kr och känns som ett något högt pris där det kanske är läge att vänta på ett bättre erbjudande.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-26 14:36

Om du inte redan gjort det så kan du lyssna vad som låter mest rätt för dig
SH-201: http://www.roland.se/product.asp?id=48&productid=1252&view=article&articleid=588
Microkorg: http://www.synthmania.com/microkorg.htm

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-26 17:13

Korg MS 2000B och en Yamaha AN 200 i paket på tradera med ett ut-pris på 4000 kr på tradera, kan det vara ett alternativ för mig?

Bevaka tråden