Jag har gjort ett seriöst försök att sondera Media Center-terrängen för mac-plattformen, med ungefär samma kravlista som du. Min slutsats är att det sorgligt nog inte finns någon komplett lösning ännu.
"Allt" går att göra, men inte med ett och samma program. De program som (utifrån min kravspec) behövs är:
- Front Row
- EyeTV
- Plex
- Remote Buddy
- Diverse codecs och hacks
Front Row tillsammans med EyeTV verkar ge den mest kompletta lösningen (tv, video, musik, foton). Allt går att sköta snyggt från soffan.
Plex verkar lovande men kommer knappast att få någon tv-funktionalitet så länge det befinner sig på betastadiet. Och det tycker jag är ett krav för att ens få kalla sig Media Center.
Personligen tror jag inte att tv-funktionalitet i klass med EyeTV kan inkluderas av andra än Elgato (genom plugin eller liknande). Och sannolikheten för det är kanske inte så hög idag.
Bör understrykas att jag inte har haft möjligheten att testa de listade komponenterna ovan.
Om vi snackar hårdvara har jag tänkt mig följande setup:
- Mac Mini
- Trådlöst Apple tangentbord/mus
- EyeTV Hybrid
- Sony PlayStation 3 BD Remote (eller Wiimote, men den verkar bökigare)
- Diverse sladdar
Jag har redan en schysst tv och stereo, så det utesluter jag i hårdvaruspecen.
Jag har även tittat på alternativ till mac-plattformen. Det enda riktigt seriösa alternativet som jag har kunnat hitta är en HTPC med Windows Media Center på. En sådan lösning tycks ha all funktionalitet jag kräver (dock utan att ha testat den). Helt klart lockande, om det inte vore för två saker:
1) Jag har dålig erfarenhet av att få Windows-baserade lösningar att fungera tillfredsställande.
2) Vilket stöds av en bekant som lade ner säkert hundratals timmar för att skräddarsy sitt Media Center för att hela familjen skulle kunna använda det. Enligt uppgift blev resultatet bra. Men frågan är om det var värt det.
Det vore intressant med lite respons, helst från er som har erfarenhet av både Mac- och Windows-sidan.