Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 hittar inte intern disk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-04-12 12:12

Jag har en iMac G5 1.8 GHz som inte hittar interna disken.

Problemen började med att datorn efter hängt sig inte ville starta upp med den interna 500 Gbyte disken. Efter ett antal försök där jag kopplade ur alla kablar och kopplade in ett sladd tbg och mus startade den. Jag kollade en disk repar och systemet var OK förutom rättigheter som jag rättade och systemet fungerade OK igen.

Senare så hängde den sig och nya omstartsförsök misslyckades. Jag provacde att sätta dit orgnial minne och orginal disk och kunde då starta med Apple Hardware test som inte hittade några fel.

I med 1.5 Gbyte minne igen och jag kunde starta upp en installations CD med Tiger eller Leopard utan problem, förutom att den internal disken inte hittades. En extern Firewiredisk hittades däremot. CD-läsaren fungerar OK.

Orginaldisken fungerade då jag sist använde den, men nu verkar den inte var med i leken. Innan problemen började ägnade jag 24h att kopiera videofilmer mellan olika diskar så den gick ganska tungt

Några tips hur gå vidare?

- Batteribyte?
- Externt FW kabinett för att prova bägge interna diskarna?
- Ytterligare diagnostik programvara?

/Casi

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-04-26 21:14

Hej!

Nog för att jag är väldigt ny i mac världen, men har du kontrollerat att dina kondesatorer på moderkortet inte har börjat ge upp?
Om det är så så ser du det på att dom har svullnat, ev. börjat läcka

mvh

1
Bevaka tråden