Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Favoriter bland bildredigeringsplugins och -program?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka är era favorit bildredigerings-PhotoShop plugins och fristående bildredigeringsprogram med specifika användningsområden.

Berätta gärna vad dom används till och vad ni gillar med dem också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-27 08:12

Apple Aperture. Punkt slut!

Jag sköter hela "bildflödet" i detta program!

- Kopiering från kameran till extern hårddisk.
- raw konvertering
- justering av exponering och kontrast
- vitbalansering
- ev. beskärning
- ev. svart/vit-konvertering
- exportering till jpg för webb/utskrift/etc

Jag testade test-versionen av Portrait Professional. Funderar på att köpa det. Någon här som använt det ett tag och kan komma med lite kommentarer?
http://www.portraitprofessional.com/

Sen kör jag Noise Ninja en hel del. Antar att det är många med mig som gör det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-28 18:31
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag testade test-versionen av Portrait Professional. Funderar på att köpa det. Någon här som använt det ett tag och kan komma med lite kommentarer?
http://www.portraitprofessional.com/

Ser ut som en ompaketering av kloning- och liquefy-verktygen i PS. Tar man mycket modell-bilder så kanske det är användbart, men i sådana fall skulle jag hellre satsa på "the real thing".

Ursprungligen av Chaosstar:

Sen kör jag Noise Ninja en hel del. Antar att det är många med mig som gör det.

Det är ett kraftfullt verktyg för brusreducering, men jag störs faktiskt inte så mycket av luminicens-brus.

Däremot avskyr jag kromatiskt brus och det tar jag enkelt bort i Apertures. På det viset slipper jag lämna det "ickedestruktiva" arbetsflödet och enbart jobba med rådata fram till dess att slutliga jpg-filer genereras.

(Obs! Man använder Moiré-verktyget i RAW fine tuning-panelen för att ta bort färgbrus, vilket det tog ett tag för mig att lista ut.)

Tvärtom. Tar man mycket modellbilder så är detta verktyget. Man spar en h-e massa tid. Att tweka med PS egna parametrar tar en evighet jämfört med denna plugg. Det kan man göra om man bara har ett par modellbilde per år.
"The real thing" skulle jag verkligen vilja slippa. Är så trött på det. Trött. Jag minns lyckan när grafiska webdesignprogram kom - då var jag verkligen trött på att textkoda sajter. Det blir bara bättre och bättre. Utvecklingen.

Ursprungligen av dala:

Ser ut som en ompaketering av kloning- och liquefy-verktygen i PS. Tar man mycket modell-bilder så kanske det är användbart, men i sådana fall skulle jag hellre satsa på "the real thing".

Lightroom. Passar mitt arbetsflöde bättre än Aperture, och dessutom gillar jag inte Apples sätt att hantera kamerastöd (i operativsystemet). I övrigt har jag själv inte tålamodet eller engagemanget att hålla på med avancerad efterbehandling så Photoshop är överflödigt för mig.

Imagenomic Portraiture 2 och Nik Silver Efex Pro när jag vill leka och ösa på med en bild.

Galleriet på Portrait Professional var riktigt scary, men det verkar göra jobbet bra.

1
Bevaka tråden