- EMUL8OR
- Medlem ●
- Stockholm
Hatar verkligen klaviaturet på mikrokorgen, gillar inte mycket med den alls, tråkigt att krana ljud, plastig skit, lite kul med vocodern kanske, ingen kulfaktor alls för mig iaf. Nej, SH-201 hade jag hellre valt i så fall, den verkar ju vara lite mer av en riktig synth i så fall även om den också verkar lite plastig.
Emu: Du verkar blanda ihop marknadspriset med något slags teoretiskt fyndpris. Klart man KAN hitta en microKorg för 1500 spänn, om man är tålmodig och agerar snabbt när något väl dyker upp. Det betyder dock inte att de normalt går för det priset.
Ett normalpris för en dussinvara är i mina ögon det man får betala om man ska köpa en nu, eller inom de närmsta veckorna.
Och du får en för det inom de närmsta veckorna, det är bara att pruta på alla dessa som hela tiden ligger ute, och vänta. Sen är det bara att håva in fisken. Det funkar ju uppenbarligen för mig så varför skulle det inte göra det för dig???
Har det blivit en prisdiskussions av denna tråd också? Alla trådar Emul8or skriver i blir prisdiskussionstrådar
Otrolig uppslutning.
Jag tackar ännu en gång för alla tänkbara och otänkbara vinklar på detta.
Vet ej om ni har gjort det lättare för mig att bestämma vad jag ska köpa för något, men det har varit mycket lärorikt.
Väntar och kollar vad paketet Korg MS 2000B och en Yamaha AN 200 på tradera går loss på, och ska även fundera över en workstation som köp nummer två.
/Johan
Väntar och kollar vad paketet Korg MS 2000B och en Yamaha AN 200 på tradera går loss på, och ska även fundera över en workstation som köp nummer två.
/Johan
Låter som ett perfekt upplägg för ett långvarigt och dyrt syntmissbruk. Det kan nog många här skriva under på av egen erfarenhet
Låter som ett perfekt upplägg för ett långvarigt och dyrt syntmissbruk. Det kan nog många här skriva under på av egen erfarenhet
Ja, usch. Borde finnas kliniker...
/Johan
Låter faktiskt som en god idé, AN200 tycker jag är megaskoj med tanke på vilka pengar den går för. Sedan att man bara kommer åt vissa parametrar med dator gör inte så mycket för min del, perfekt är den att sitta i soffan med och leka fram knepiga ljud, den är helvete knäpp är den.
Dessutom slängs en TC M300 med också, och massa sladdar, mycket kul paket
Hmm..
Varför inte håla tråden igång genom att fortsätta på ämnet workstation.
Det står att Korg MI fungerar som workstation med möjlighet att köra upp till 16 spår (tror jag), men kan man då använda externa ljud tex från en MS 2000B och en "trummare"?
Hmm..
Varför inte håla tråden igång genom att fortsätta på ämnet workstation.
Det står att Korg MI fungerar som workstation med möjlighet att köra upp till 16 spår (tror jag), men kan man då använda externa ljud tex från en MS 2000B och en "trummare"?
Jae foer faen! Du styr dem via MIDI. Men tänk på att du behöver en mixer om du har flera syntar och vill koppla dem till samma förstärkare. I ärlighetens namn så tror jag inte att en M1 har något att komma med om man vill ha en Workstation idag. Om du vill spara dina låtar, hur gör du då? Den har ingen diskettstation. Sequencerdatan går väl förmodligen dumpa via MIDI, men då måste du ändå ha någon form av sequencer och borde det vara vettigare att satsa på något rejälare från början. För man köper inte en Korg M1 idag för att den har balla ljud.
Om du väljer att använda en extern sequencer (mjukvara eller hårdvara) så behöver du ingen workstation, då räcker det med att synten är multitimbral, och då finns det många bra grejer at välja mellan.
M1:an var väl ganska kapabel -88, och var nog egentligen det första workstatoin i den mening att man hade tillgång till en sequenser, trummor och hyfsat bra ljud i övrigt. Men idag finns helt andra möjligheter.
Jag tror aldrig jag haft tålamod att få ihop mycket mer än 4 takter på en M1:a, och som papegojan säger; du kan inte spara på något vettigt sätt. Möjligt att det går att spara över på externt kort, men de är nog omöjliga att få tag på idag.
RP: du har ju erfarenhet av både MS 2000B och JP-8000 (ja jag siktar en klass högre nu -beroendebeteende innan jag ens har börjat) så ge mej allt jag vill veta och lite till så jag kan välja.
Har förstås provlyssnat på dom men behöver lite mer.
Prestanda, handhavande känslan osv.
Ni andra är ju förstås också välkomna att hjälpa till.
Prestandamässigt så är JP-8000 bättre om man ser till antal röster (8 stycken) och möjligheten att spela två ljud på samma gång över två olika MIDI-kanaler. Jag som diggar gammal space-synt älskar JP-8000 och kör oftast en "Laser Dance-bas" på ena MIDI-kanalen och en "Supersaw-stab" på den andra . Allt styrs från en PC med Logic som sequencerprogram. JP-8000 är som sagt vad ganska mjuk och varm i karaktären. Jag har några ljudexempel på min hemisda: http://www.llesrof.se/synthdemos.html
Korg MS2000 (B-modellen har samma egenskaper som originalmodellen men man fick med en ful mikrofon på köpet samt att synten har en annan färg) har bara 4 röster och är inte bi-timbral på samma sätt som JP-8000. På MS2000 kan man inte ställa de två parterna till två olika MIDI-kanaler. Jag har i alla fall aldrig lyckats med det. Däremot kan man splitta så att man har ett ljud på ena halvan av klaviaturet och ett annat ljud på den andra hlvan. Man kan också lägga ljuden på varandra. Detta går även på JP-8000 men där kan man lägga dem på olika MIDI-kanaler över hela klaviaturet. Jag brukade betrakta min MS2000 som en monofonisk synt och jag använde alltid unison-läget för att fetta upp ljudet lite. Att kunna spela duofoniskt känns som att det kan kvitta så jag slog ihop de båda rösterna till en istället.
MS2000 har en funktion som är riktigt kool och det är modulationssequencern. Med den kan man ställa in olika händelser i ljudet. MS2000 har till exempel 64 samplade ljud utöver de vanliga "analoga" vågformerna. Med modulationssuquencern kan man ställa in vilken av dessa vågformer som skall spelas upp och man kan lägga en lång kedja med olika vågformer och på detta sätt kan man göra riktigt koola arpeggion som tisslar och tasslar, knorrar och fräser. Man kan också använda den för att styra tonhöjden och använda den som en gammal analog sequencer.
På denna låt kan man höra både MS2000 och JP-8000 spela. JP.n spelar bas och syntpad, MS2000 ligger i bakgrunden med sin modulationssequencer som modulerar olika vågformer.
http://www.llesrof.se/musik/The_escape_new.mp3
Egentligen så ser jag inte dessa två syntar som ett antingen eller utan mer som både och. De är bra men på helt olika saker och konkurerar inte med varandra. Jag sålde min MS2000 för att jag tyckte att jag hade hittat min ljudsmaki JP-8000, men nu saknar jag den eftersom jag insett dess styrka.
Mer exempel:
MS2000 på bas och JP-8000 på synklead (melodin): http://www.llesrof.se/musik/Cruising%20Parakeet.mp3
MS2000 på modsequencade ljud, kommer in vid 00:44. JP-8000 på bas: http://www.llesrof.se/musik/Electro.mp3
MS2000 på lead/melodi: http://www.llesrof.se/musik/Syncronized.mp3
Även på denna låt är det MS2000 på melodi. "Elgitarrsolot" i slutet är JP-8000: http://www.llesrof.se/musik/Catch%20the%20lightning.mp3
JP-8000 på bas och melodi vid 00:32. Synclead från Novation Nova: http://www.llesrof.se/musik/Starfieldsimulation.mp3
JP-8000 på bas och Alesis Ion på lead/melodi: http://www.llesrof.se/musik/Desert%20dawn%203000%20BC.mp3
JP-8000 på bas och "tranceljud": http://www.llesrof.se/musik/Ectoplasma.mp3
Hoppas detta kunde ge en liten vink om hur de olika syntarna låter
När det gäller handhavande av de olika syntarna så är de rätt lika. De har en ratt för varje parameter, i princip. Skall man göra vissa saker får man gå in i någon meny, men det är inget som stör. Jag kan också nämna att JP-8000 inte har unison-läge (man slår ihop alla röster till ett enda fett monoljud) men det är inget jag saknat på den. Båda syntarna är skitroliga att göra ljud på och MS2000 är kanske lite mer flexibel och har lite större möjligheter till att göra knasiga ljud, men JP-8000 känns mer som ett instument för "riktiga" spelbara ljud. MS2000 är lite mer vit laboratorierock och galen.
Hade jag idag haft en stram budget och velat sätta igång att göra lite syntmusik så hade jag nog övervägt en hyffsat VA-synt, säg en Yamaha AN1x, och en Roland JV-1080. Då får man liksom allt. JV-1080 är en ytterst kompetent arbetshäst för att lägga lite trummor och bakgrunder. Man kan dessutom expandera den med fler ljud i olika kategorier. Yamaha AN1x har inte så många rattar, men den låter mycket bra och är onödigt billig. Jag skulle tro att du kan få dessa båda för 4000 spänn. Lägg till några hundra för en begagnad mixer också. Detta förutsätter dock att du har en sequencer i någon form.
Har du en större budget så hade jag nog tittat på en MS2000 eller JP-8000. Av någon anledning så har JP-8000 ett ganska högt andrahandsvärde fortfarande och man får väl nästan två MS2000 (en med klaviatur och en rack) för samma peng. Men du kommer fortfarande behöva en schyst burk för trummor och andra ljud och även denna gång tipsar jag om JV-1080. En 1080 får du för 1500 spänn och den är värd varenda öre. Även här behöver du en sequencer.
JV-1080 finns i en mängd olika konfigurationer och det finns säkert någon Roland JV/XP-modell med inbyggd sequencer. Under huven är det JV-motorn i dem. Så en annan variant är helt enkelt någon form av Roland JV/XP-synt med sequencer och en MS2000 rack, Roland JP-8080 (JP-8000 i rack) eller annan VA-modul.
Vad säger vi om en JP-8000 och en Korg Electribe EA-1 mkII som om jag inte är helt ute och cyklar är en maskin som kan det mesta (är ju trots allt en färsking, så det får inte bli för svårt) och kompleterar Roland-ljuden med lite Korg-ljud.
Hmm, känns som om jag snackar för mej själv här men ni kanske vaknar till senare.
OK, mera hjälp tack.
Och kom ihåg förutsättningen: det handlar inte om att göra musik utan att spela musik och ha kul.
Antingen så köper jag paketet MS 2000B och Yamaha AN 200 eller så köper jag en JP-8000 och en Korg Electribe EA-1 mkII om den är något att ha.
Vilket????
En JV-1080 kanske är ett bra komplement till båda paketen om pengarna och kunskapen räcker (låter antagerligen inget bra om den står på hyllan för att jag inte vet hur jag ska använda den)?
Vad du skall välja är helt upp till dig. Min personliga uppfattning är att JP-8000 och en EA-1 blir lite tårta på tårta. Det blir en kompetent VA-synt och en begräönsad. DÅ hade jag hellre skippat EA-1:an och satsat de pengarna på en JV-1080 eller motsvarande arbetshäst. Med EA-1 får du öndå inga trummor.
JV-1080 funkar bra även om man inte vet hur den funkar. Jag har aldrig gjort några egna ljud på min, men den har rätt gott om presets som funkar. Min har dessutom 4 expansionskort så jag har väl runt 1000 presets i den.
MS2000 och AN200 låter som ett småball paket. AN200 har lite trummor och sånt också även om de är kraftigt begränsade.
Om ditt syfte är att mest ha kul med grejorna så tror jag att det är roligast att ha lite grejer som kan trumma och sequenca. Även om man tänker att man inte behöver det så kommer man nog att tröttna ganska fort om man bara kan skriva fram lite ljud och spela med.
Svårt val.
Tror jag gillar Roland-ljuden mer, dock så verkar det vara lite kul och tillräckligt enkelt med AN200.
Tja, får nog börja med Ms2000-paketet och prova mej fram.
Tack för all hjälp, återkommer säkert med en massa frågor :Dnär jag pillat lite med grejerna.
Hmm, får skämmas lite men -nej.
Trodde jag var högst på 5100 kr men hängde inte riktigt med mot slutet, skulle förstås ha satsat tuffare för att vara på säkra sidan.
Nåväl inget att hänga läpp över, köper en JP-8000 i dagarna (föredrar ju Rolandljudet).
Om jag sedan skaffar en JV1080 (verkar vara svårt att få tag i expansionskort) och en sequencer finns det då möjlighet att skapa en egen basslinga och trummor likt en trummmaskin.
I sådana fall har ni då något föslag på en sequencer som passar.
I sådana fall har ni då något föslag på en sequencer som passar.
Rm1x kanske, går för kaffepengar (runt 1500kr) och har en bra uppsättning trumkit och andra ljud och effekter, riktigt jäkla mycket i lådan och sequencern är väldigt kompetent. Den äter bla .mid filer så man kan göra en truddelutt i cubase och sparka in den i rm1xan och tweaka sönder.