Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 50D eller 500D?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-28 19:57

Börjar bli sugen på att införskaffa mig en systemkamera, har vart på väg ett tag nu och hade nästan bestämt mig men så kom det så klart en ny modell

Dom två jag har kikat på och även klämt på är

Canon EOS 500D med kit objektiv 18-55 mm 3,5-5,6 IS (billigaste på Prisjakt 9 074:-)
Canon EOS 50D med objektiv 17-85 mm 4,0-5,6 IS (Billigast på Prisjakt 13 735:-)
Dock troligt att jag köper i en butik här i Göteborg så dom priserna är väl bara som riktmärke.

Jag behöver era tips å råd vilken man skall välja? Det lutar åt 50D men är den lite mer än 4 000:- bättre då det är typ samma kamera? (jag kommer nog inte ha så stor nytta filmfunktionen i 500D så den behöver vi inte orda så mycket om)
Jag klämde som sagt på dom och 50D ligger rätt gott i handen, 500D kändes liten runt greppet.

Varför det blir en Canon är för att min far har en sen gammalt innan så vi kan dela på objektiv m.m

Tacksam för lite input.

Ps jag är nybörjare på detta men tänkte ta kurser i höst för att lära mig mer och vill inte känna att man "växer ur kameran efter några månader"

Varför inte Canon EOS 50D Black + 18-200mm Lens Kit. Mycket kamera och lins i ett.

Men du bör fundera kring det här med video, 500D har video och uppföljaren till 50D (60D?) kommer att ha video, säkerligen har samtliga Canon DSLR video inom nått år. Är video viktigt för dig? 50D har inte video!

En annan viktig sak 500D har ingen toppdisplay vilket är sjukt irriterande.

• Avstängd
  • International user
  • 2009-04-28 21:04

Om Video inte är viktigt, så skulle jag ta 50D alla dagar i veckan. Det är en mer kompetent kamera. Om du vill bli mer förvirrad så skulle jag föreslå att du tittar på en begagnad 5D. Där får du mycket kamera för pengarna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-28 21:08

Video är jag inte så säker på att jag kommer att använda i början men visst är det inte dumt att ha det i en och samma kamera i fall om att ett sådant ögonblick dyker upp som behöver filmas.

D50 kom väl i Aug -08 så det dröjer väl ett litet tag till innan D60 kommer? Men vad fasen det går ju inte att vänta på nästa och nästa modell heller hehe jag väntade ett tag på att 500D skulle komma ut men hade inte då tänkt mig att klämma på en 50D
Jag får åka och kolla en gång till innan jag slår till.

Intressant och kul med nya intressen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-28 21:11

Jag kollade på 5D i butiken men det blir lite mycket pengar på en ny hobby även om jag alltid vill ha det bästa, men en kamera som 5D kräver inte en sån kamera bättre objektiv för att komma till sin fulla rätt?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-04-28 21:22
Ursprungligen av Freddie:

Jag kollade på 5D i butiken men det blir lite mycket pengar på en ny hobby även om jag alltid vill ha det bästa, men en kamera som 5D kräver inte en sån kamera bättre objektiv för att komma till sin fulla rätt?

Alla kameror ställer krav på optiken. Nu tänkte jag inte på en 5D mark 2 som finns i butikerna, utan en begagnad 5D (version 1 altså) Dessa ligger i prisspann på ca 9000-12000 och är nog på väg ner lite till. Det tycker iallafall jag är prisvärt.

Men 50D är inget dåligt köp det heler, det kan ju också vara skönt med garanti och allt annat man får med vid köp i butik.

Jag hade gått på en 50D. Jag vet inte hur sökaren till 500D är, men sökaren i tidigare modeller (450d och 400d) är ganska liten jämfört med storebröderna 40 och 50D, sedan ligger 50D bättre i handen och du har två hjul istället för ett. Det är värt mer än vad man tror

Har du råd, kör på 50!

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-28 21:26

Spara på kamerahus, slösa på objektiv

Spara på kamerahus, slösa på objektiv är en bra regel som är lika giltig nu som på de analoga kamerornas tid.

Tänk tanken begagnad 30D för sådär 3.500 kr (amatör-topp-modellen för 1 1/2 år sedan, går att köpa ex som har garanti kvar) och det bästa och skarpaste normalzoomobjektivet 17-55 2,8 för sådär 10.000 kr.

Du kommer garanterat att vara nöjdare och få fram bättre bilder.

Med tiden graderar du upp kamerahuset till 60d – den finns inte än men är jättebillig om två år – och kör på med samma superobjektiv.

Ursprungligen av iba:

Spara på kamerahus, slösa på objektiv är en bra regel som är lika giltig nu som på de analoga kamerornas tid.

Tänk tanken begagnad 30D för sådär 3.500 kr (amatör-topp-modellen för 1 1/2 år sedan, går att köpa ex som har garanti kvar) och det bästa och skarpaste normalzoomobjektivet 17-55 2,8 för sådär 10.000 kr.

Du kommer garanterat att vara nöjdare och få fram bättre bilder.

Med tiden graderar du upp kamerahuset till 60d – den finns inte än men är jättebillig om två år – och kör på med samma superobjektiv.

Här ligger mitt köpråd också.
Husen är alltid förbannat bra. Bra optik kostar multum - men den kan du ha med dig flera hus fram igenom.

Kör själv Nikon och vill gärna tänka att "inga varierande ljusstyrkor"
Så jag har två zoomar 25-80/2,8 och en 12-24/4. Dessa ger väldigt krispiga bilder.
En Zoom som är altför ljussvag är inget roligt alls jobba med.

Med 17-55/2,8 TVINGAS du inte ta till längre slutartider eller fläska på med ISO't

Sedan tycker JAG att video, det kör man väl med en riktig Videokamera? Foptografera utan att ha en toppdisplay låter väldigt...budgetgrej....

Idén som iba lanserar här, att gå upp ett steg i serierna, men köpa den begagnad är öht ofta en bra idé. Håll lite koll på skicket och antal exponeringar bara.
(tro mig att en kamera som vart tre månader i Borneos Djungel och gått 100 000 exponeringar är det en bra idé låta bli)

EDIT: Ser att du bestämde dig för 50D; väldigt bra val skulle jag tro.

Låter mitt inlägg ligga kvar för de som går i samma tankar men ännu inte bestämt sig.

Då vill vi bara se dig med ett FlickR-konto nu då Freddie.
Välkommen ombord på den skutan

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-03 13:27

När kan eos 60D tänkas släppas och har någon en idé om var prisnivån kommer att ligga?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-28 21:28

Jag stod i butiken 40 min med dessa två framför mig och jag tänkte att jag inte skulle bry mig om vare sig pris eller vad jag ville ha utan vilken jag pillade mest på och jag tror jag höll i 50D 70% av tiden och varje gång jag tog upp 500D så var det korta stunder bara för att jämföra mot 50D.

Tackar för alla tips om display och rattar, det är såna detaljer man inte tänker på.

Det lutar mer å mer åt 50D och så får jag ha 5D som något att sukta efter, för man vill nog byta om ett år eller två

Outsider: 40D med 18-55 IS och 55-250 IS. Kostar mindre än 50D med 17-85. Optiken har sämre mekanisk känsla men är bättre rent optiskt, du får ett större brännviddsomfång och upp till ISO 3200 verkar de flesta anse att 40D är bättre... DP Review skriver:

"We're by no means saying the 50Ds image quality is bad but it's simply not significantly better than the ten megapixel 40D. In some areas such as dynamic range and high ISO performance it's actually worse and that simply makes you wonder if the EOS 50D could have been an (even) better camera if its sensor had a slightly more moderate resolution."

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 19:26

Får tacka för support och tipsen!

Det blev en Canon 50D med 18-200 mm objektiv + uv filter och motljusskydd. Nu skall man bara lära sig hur det hela går till men jag har ju hela helgen på mig....

Bug och bock än en gång

Vi kan nog förvänta oss en massa nytt från Canon i höst, därför är det svårt att tyda ryktena då de kan handla om t.ex. 2000D då folk hört datum osv. Samtidigt kanske Canon avvaktar lite för att se vad Nikon har i rockärmen. Så det är svårt att gissa. Dock känns det ganska klart att den kommer innan jul. Jag gissar på september.
Pris ungefär som då 50D var helt ny om inte Nikon släpper nått som tvingar Canon att pressa priset ytterligare.

1
Bevaka tråden