Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta dina vårbilder

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-14 16:31
Ursprungligen av Kasaen:

Klosterliljorna blommar i Vadstena.

Härligt vårmotiv! Inte alls dum. Jag hade nog gjort bilden lite ljusare och reducerat vinjetteringen. Dessutom hade jag nog beskurit bilden kraftigare uppifrån för att få fokus på blommorna (och tyvärr det lite "orolig" bokeh).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-14 17:24
Ursprungligen av dala:

Härligt vårmotiv! Inte alls dum. Jag hade nog gjort bilden lite ljusare och reducerat vinjetteringen. Dessutom hade jag nog beskurit bilden kraftigare uppifrån för att få fokus på blommorna (och tyvärr det lite "orolig" bokeh).

Skruvade rätt kraftigt i den bilden. Här kommer en mer neutral variant.

Bokehn är kass, men gluggen är billig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-14 18:03
Ursprungligen av Kasaen:

Skruvade rätt kraftigt i den bilden. Här kommer en mer neutral variant.

Bokehn är kass, men gluggen är billig.

Båda versionerna är bra. När det gäller "konst" ligger skönheten i betraktarens öga.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-15 00:21

Inte så mycket vår idag, om man säger så, det har snöat nästan hela dagen.

Men det heter ju inte aprilväder för inte...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 18:04
Ursprungligen av Adrian B:

Inte så mycket vår idag, om man säger så, det har snöat nästan hela dagen.

Men det heter ju inte aprilväder för inte...

Hur står du ut med att bo där uppe?

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 18:24
Ursprungligen av dala:

Titta på sommar- och vinterbilderna. Där har du förklaringen

Ursprungligen av dala:

Som rhesus är inne på, det kompenserar sig under andra delar av året

Sommarnätter när det är ljust fram till småtimmarna och gnistrande vinterdagar med vita landskap har också sin charm.

Ursprungligen av Adzam 1:

Den med alla färger klockren SONY BRAVIA reklam bild snyggt

Haha nån skulle behöva döpa om den här tråden eller så lär jag mig läsa.. ser alltid "Posta dina vårtbilder" och blir lika förskräckt varje gång.

Ursprungligen av kottenkotten:

Haha nån skulle behöva döpa om den här tråden eller så lär jag mig läsa.. ser alltid "Posta dina vårtbilder" och blir lika förskräckt varje gång.

Fan, jag som egenhändigt opererade bort en från handleden...
Den kunde blivit snygg i ett fett Macro....

Stor som en ärta.... urk!

Ursprungligen av Goflorp:

Fan, jag som egenhändigt opererade bort en från handleden...
Den kunde blivit snygg i ett fett Macro....

Stor som en ärta.... urk!

Jag tror att det var mer information än vad det här forumet behövde ;):cool:

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 17:42

I går under en promenad med hunden på Röbäcksslätten 5 km söder Umeå. Fotat med iPhone.

Jag tog en promenad i Helsingborg på lunchen igår. Bilderna är dock tagna med min iPhone, så de är ju inte så fina som era. Men motiven är det inget fel på!

Ursprungligen av henkebarn:

ilderna är dock tagna med min iPhone, så de är ju inte så fina som era. Men motiven är det inget fel på!

Absolut! Det är lika välkommet med alla typer av bilder, från avancerade bilder tagna med superproffsutrustning till mobilkameror.

Äntligen kan man bidra lite till tråden... Med ny kamera hade jag idag en timme över för att testa den lite. Blev inte så mycket fokus på motiven, men några hittade man.

Vi har inte fått någon sprakande explosion av färger i Stockholm än, men lite blommor har vi allt. Vidvinklar är som många säkert vet bäst för närbilder, jag riktade kameran mot blommorna underifrån och använde Liveview - den vridbara skärmen på nya kameran gör underverk. Kan tänka mig att jag kommer att få en hel del nytta av det i framtiden...

Vår betyder att måsarna kommer tillbaka!

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-19 23:01
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Äntligen kan man bidra lite till tråden... Med ny kamera hade jag idag en timme över för att testa den lite. Blev inte så mycket fokus på motiven, men några hittade man.
Vi har inte fått någon sprakande explosion av färger i Stockholm än, men lite blommor har vi allt. Vidvinklar är som många säkert vet bäst för närbilder, jag riktade kameran mot blommorna underifrån och använde Liveview - den vridbara skärmen på nya kameran gör underverk. Kan tänka mig att jag kommer att få en hel del nytta av det i framtiden...

Vår betyder att måsarna kommer tillbaka!

Vad för kamera har införskaffats?

Ursprungligen av Minto0:

Vad för kamera har införskaffats?

En Olympus E-620... Redan när jag såg specen blev jag intresserad, speciellt eftersom Olympus tillverkar ett eget UV-hus till den.

Slog till på kamera med dubbelzoompaket, en extra Zuiko 9-18 vidvinkelzoom (topptestad av bl.a. DP Review), extra batteri samt förstås nämnda UV-hus. Det har jag dock inte fått än, beräknad leverans i mitten av maj.

Totalkostnaden för allt detta är ungefär hälften av det jag sålde D700:an för. Så har man råd med lite foto- eller dykresor också.

Olympus E-620 kan mycket väl vara den mest "kompletta" kamera jag använt hittills. Bildkvaliteten är mycket bra, funktioner och kontroller är löjligt kompletta och vikt/storlek är perfekt för längre turer. Kamera, 9-18, 14-42 samt 40-150 (brännvidd motsvarande 18-300 mm) väger tillsammans bara drygt ett kilo... Värt en hel del om man ska vara ute ett tag eller på resor.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-19 23:56

En liten birdi

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 08:12

En Olympus E-620... Redan när jag såg specen blev jag intresserad, speciellt eftersom Olympus tillverkar ett eget UV-hus till den.

Slog till på kamera med dubbelzoompaket, en extra Zuiko 9-18 vidvinkelzoom (topptestad av bl.a. DP Review), extra batteri samt förstås nämnda UV-hus. Det har jag dock inte fått än, beräknad leverans i mitten av maj.

Totalkostnaden för allt detta är ungefär hälften av det jag sålde D700:an för. Så har man råd med lite foto- eller dykresor också.

Olympus E-620 kan mycket väl vara den mest "kompletta" kamera jag använt hittills. Bildkvaliteten är mycket bra, funktioner och kontroller är löjligt kompletta och vikt/storlek är perfekt för längre turer. Kamera, 9-18, 14-42 samt 40-150 (brännvidd motsvarande 18-300 mm) väger tillsammans bara drygt ett kilo... Värt en hel del om man ska vara ute ett tag eller på resor.

Där ser man. Trodde att det var D700 + 14-24/2.8 + "nåt bra tele" som du tagit de två bilderna med. Men du har ju blick för foto, och i slutändan är det ju det som avgör hur bra bilderna blir.

Ursprungligen av dala:

Där ser man. Trodde att det var D700 + 14-24/2.8 + "nåt bra tele" som du tagit de två bilderna med. Men du har ju blick för foto, och i slutändan är det ju det som avgör hur bra bilderna blir.

Tackar!

Ja, jag har nästan blivit lite motvals på nivån att man ska bevisa att det går att ta bra bilder med "billig" utrustning. Min tes är att för ungefär 90% av allt fotande som vi amatörer ägnar oss åt så fungerar en D40 / EOS 1000D / E-420 / a200 / K-m lika bra som en värstingkamera.

Sedan finns det många saker som ändå gör det värt att investera mer, t.ex. bättre kontroll, vädertätning, behov av att fota i dåligt ljus m.m. För mig, som mest plåtar landskap/natur och som vill kunna höja nivån på mitt undervattensfoto är det viktigaste en kamera som tar bra bilder i bra ljus/på stativ och som är hyfsat kompakt (och har ett undervattenshus som inte kostar en njure).

Bra läsning om nackdelarna med "fullformat"...

Goflorp: fina bilder! Ser ut som att du trivs med D300:an...

Lite vårbilder (det vart ju rena sommaren den dagen..)

För mera, se mitt flickr-konto
http://www.flickr.com/photos/goflorp

Thomas: Underbar vårkänsla. Vi ligger ju lite efter här i norr, men nu knoppas det på träden i alla fall.

dala: Härligt med människor, det blir ju rätt mycket natur i den här typen av trådar.

Jag tog en lunch ute på campus idag, det var riktigt fint väder och tjusigt kring dammen.

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-04-20 12:07

Nu har även jag gått ut från idet och fotat lite

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-04-28 21:48

Mycket snyggt Ford Prefect! Vad har du för kamera/objektiv?

Första och tredje är mina favoriter, gillar att du valt att fota dessa motiv mer abstrakt. "Vanliga" bilder kan lätt bli tråkiga, men har fångar du verkligen känslan av vår och natur.

Ursprungligen av ledin:

Mycket snyggt Ford Prefect! Vad har du för kamera/objektiv?

Jag har använt en Canon 50D med ett 50mm f/1.8

Första och tredje är mina favoriter, gillar att du valt att fota dessa motiv mer abstrakt. "Vanliga" bilder kan lätt bli tråkiga, men har fångar du verkligen känslan av vår och natur.

Tack så mycket

Bevaka tråden