Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AXIS Network Camera + iPhone?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-26 08:38

Eftrer ytterligare några dagars pulande återstår två problem

Det ena är att jag inte ser någon aktivitet i aktivitetsfältet där man ska kunna se effekten av rörelsedetektering och de satta trösklarna.

Trots avsaknaden av reaktion i aktivitetsfältet så funkar rörelseedetektering. Jag öppnade ett gmailkonto enbart för kameran. Eftersom alla mail som skickas från axiskamerarn hamnar på en rad i gmail är det lätt att radera även om det sammanlagt blivit hundratals bilder.

det som saknas är ett effektivt och bekvämt sätt att ändra en enda parameter i event settings under set up: event enabled alt. not enabled+spara. Det ginge att göra eftersom kameran kan programmeras genom fjärrkommandon. Det kräver dock kännedom om programmeringsfunktionerna som jag inte har (är inte heller programmerare så det är långt över min horisont).

Det finns redan flera appar för attt se video från axiskameror på iphone/itouch. Det funnes dock plats för en självständig app där man kan välja kamera och markera rörelsedetektering av/på. Appen "axis cams" har en funktion där man får "grönt" om kameraservern är tillgänglig redan innan man väljer den (och rött om den ej kan nås). Med en sådan funktion skulle man veta att kameran kunnat nås för att ändra status.

Liten utvidgning om rött/grönt: Accessar jag axiskameran hemmfrån med en iphone som ligger inom nätverket blir det bara den interna adressen som nås, den externa som nås via axiscam.net kan ej nås så län ge wifi är på. Då blir kameravalet extern röd och intern grön. Slår jag av wifi och når kameran via 3dge växlar det.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-26 20:55

Jag har firmwire 4.30
Har varit in på Axis sida för att uppgradera men det kändes lite krångligt, jag är rädd att jag ska göra nåt fel. Ska kolla mer sen då jag har mer tid.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-27 13:06

Inget särskilt problem att uppgradera programvaran. Det kan göras dels direkt från kamerans setup-sidor, dels med ett särskilt camera management program som axis har. Se bara till att ladda ned rätt firmware.

Axis har ett eget användarforum plus support på nätet. De löste problemet med att rörelse inte ger utslag i aktivitesfältet. Beror på antivirusprogrammet, i mitt fall NOD32. Iphone skärmen visar inte aktivitet i aktivitetsfältet. Kunde dock titta på PC skärmen via Jaadu. Sablar, Jaadu blockerar min skrivarserver... Får installera om.

Mitt problem med fjärraktivering av rörelsedetektering är någorlunda löst. Gjorde bokmärken "axis event config" med event settings uppe. - en för internt bruk med wifi inom LAN, en via axiscam.net för extern access. Loggar in med användarnamn och password för set up (alltså inte viewer). Då kommer jag direkt till event settings sidan och kan lätt zooma in på iphone skärmen och kryssa för event enabled och sedan scrolla ned och spara. Fast det skulle kunna vara ännu smidigare.

Vill man vandra runt och kolla effekten av rörelse så måste man gå via t ex Jaadu remote access för att titta på skärmbilden på en dator. Iphone visar inte aktivitsfönstret. Men det funkar via jaadu.

Läste om någon som lätt kameran skicka bilder till en ny dedicerad google mail adress så fort rörelse detekterades. Så tänkte jag skulle göra likadant. Mailservern är ett pop mail account. Men då blockerades google mail med meddelande om icke normal användning. Google gillade inte skurar av bilder på det viset.

Senast redigerat 2009-04-29 18:07
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-27 17:04
Ursprungligen av jonasolof:

Inget särskilt problem att uppgradera programvaran. Det kan göras dels direkt från kamerans setup-sidor,.....

Inget särskilt problem säger du? Inte för dig kanske

Är du snäll och berättar hur jag hittar uppgraderingen från kamerans setup-sida. Jag har sökt men jag har nog lite svårt att fatta . . . . .

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-27 19:15

Nä du har nog inte svårt att fatta fast du är blond, det är bara som du säger:-) Det går till som "vanligt". Gå till axis.com > support, vänstra spalten: Product firmware, klicka där och sedan väljer du din kamera bland network video products. Välj exakt rätt. Download flash file axis213.bin om det nu var den du skulle ha. Aktuell version är 4.35 enligt release notes. Spara filen och kom ihåg var.

Logga in på din kamera med det lösenord och password som du tidigare valt för att nå inställningarna (inte samma som för att bara titta på bilden). Klicka sedan på setup. Du kommer till basic configuration, välj system options >maintainande. Gör backup på inställningar. Sedan till uppgrade server, bläddra fram till binfilen du laddade ned. Kör. Efterr ett par minuter är det klart. Jag behövde inte köra restore av inställningar.

Ovanstående gäller när du är på plats och kan koppla upp dig inom samma lan som kameran är på. Ta med en laptop där du sparat binfilen. Annars måste du köra med ftp tror jag och då vet jag inte hur du ska göra. Men vädret är ju vackert och du är nog ändå snart på väg ut till landet. Lycka till.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-27 19:56

Nä du har nog inte svårt att fatta . . . . . .

Nej, NU fattar jag

Vilken bra handledning! Men jag ska alltså vänta tills jag är i stugan igen, jag ska försöka ta mig dit i veckan. Tusen tack för hjälpen.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-10 08:34

... Gå till axis.com > support, ....
Ovanstående gäller när du är på plats och kan koppla upp dig inom samma lan som kameran är på. Ta med en laptop där du sparat binfilen. ....
Men vädret är ju vackert och du är nog ändå snart på väg ut till landet. Lycka till.

Nu äntligen har jag kommit ut till stugan och alltså varit inom samma lan som kameran. Tack jonasolov för din instruktion. Utan den hade jag faktiskt inte klarat detta. Men MED instruktionen var det hela lätt. Dessutom är vädret fortfarande vackert

Nu har jag alltså firmware 4.35 OCH bilden visas på iPhone med kontroller och allt på den "rätta" adressen bergafjarden.mine.nu

Kolla om ni vill. Anv och lösen test test. Bli inte rädd om ni hamnar i sovrummet, vi flyttar inte ut hit förrän om en vecka så det är ingen fara att ni väcker oss!

Tyvärr hänger sig telefonen då jag använder kontrollerna och försöker zooma och sånt. Väljer jag att navigera från förutbestämda platser via "Sourse" går det bättre - fast väldigt långsamt. Men bra ändå - det fungerar ju Jag får se till att lägga in fler Sourse bara.

(Måste bara sätta fast kameran lite stadigare i taket först så att den inte flyttar sig så lätt - men det är en helt annan fråga som jag nog inte kan få hjälp med här på 99)

Nu ser jag att jonasolof löst de flesta av hans problem - och dessutom hjälpt Eva

Till jonasolof kan jag bara tillägga att om han vill ha det ännu enklare att stänga av och sätta igång eventet så skulle han kunna lägga till de här två URL:arna som bokmärken:

http://[kamerans IP]/axis-cgi/operator/param.cgi?action=update&Event.E0.Enabled=no (stänger av eventet)
http://[kamerans IP]/axis-cgi/operator/param.cgi?action=update&Event.E0.Enabled=yes (startar eventet)

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-29 17:29

Efter http och : // och ip adr består strängen av

/axis-cgi/operator/param.cgi?action=update&Event.E0.Enabled=no alternativt =yes

Inte helt lättanvänt dock. Vore bra med en app som talar om vilka kameror som ska påverkas och låter en kryssa för om det ska vara av eller på innan man exekverar kommandot. Även huruvida det ska vara intern LANadress eller externt via axiscamnet.

I den här tråden visas en lösning där kommandona exekveras via en web sida på iphone:

http://custforum.axis.com/viewtopic.php?t=1076

Som användare tycker det verkar finns en ordentlig synergi mellan axis och iphone.

Det finns dock mig veterligen inget dedicerat axis+iphone/ipod forum eller ens en sådan tråd.

Senast redigerat 2009-04-29 22:28

Ja, det kunde säkert underlätta i vissa lägen att ha en dedicerad iPhone-app för att göra sådana här saker.
Men skapandet av en sådan överlåter jag gärna med varm hand åt vem som helst som känner sig manad.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-30 15:53

I tråden på axisforum som jag länkade till nämns arbete både på access och kommandoexekvering via en web sida men även appar. Jag hoppas att dessa arbeten leder någon vart. Jag kan inte tillräckligt om programmering för att kunna bidra. Har dock bidragit tidigare som sponsor vid programutveckling av mjukvara som jag funnit haft stort potentiellt allmänt intresse ( t ex att kunna använda icke garmin bluettoth gps till garmin kartor).

Denna funktion vore värdefull (föreslagen på axisforum)

"Is it possible to set up my Axis cams so that an event will only respond if 2 different trigger conditions are meet, ie. there IS motion detected, AND the input port is 'active' (pin 1 grounded to pin 3)? This would allow use of a single hidden switch to turn 'on' all camera events when leaving the house, or turn them all off before entering, for example."

Kontaken kan slutas med ett relä som styrs centralt ifrån t ex med en Smart SMS mottagare ellerTellstick och mottagare vid varje kamera:

http://www.telldus.se/products/show_product.php?name=TS001

Egentligen kan ju då motion detection (A)alltid vara enabled men event skickas bara om kontakten (B) också är sluten. Som det nu kan programmeras på event config sidan så är det antingen A eller B. Det som söks är att villkoret A+B ska vara uppfyllt för att rörelse ska utlösa event/alarm

Senast redigerat 2009-05-01 10:12
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-10 08:52

Det verkar vara mycket snabbare uppdatering av bilden på den sida som Adrian gjorde till mig än den jag får på kamerans "rätta" adress. Ja, vad nu det kan bero på.

Man kanske skulle kunna iPhone-optimera på nåt sätt, skulle det kunna vara möjligt?

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 12:16
Ursprungligen av Eva:

Det verkar vara mycket snabbare uppdatering av bilden på den sida som Adrian gjorde till mig än den jag får på kamerans "rätta" adress. Ja, vad nu det kan bero på.

Man kanske skulle kunna iPhone-optimera på nåt sätt, skulle det kunna vara möjligt?

Intressant. Kan möjlligen bero på att det blir mer tvåvägstrafik till kameran om du kontaktar den direkt än om kameran uppdaterar kontinuerligt till en server. Nästa sak som behöver lösas är att spara bilder som kan användas för att identifiera inkräktare. En ir-detektor inomhus kan trigga att bilder sparas dels från utomhukamera dels från inomhuskamera redan från viss tid före triggningen av detektorn och sedan så länge detektron triggas. frågan är om det ska gäras lokalt i lanet eller via servern där bilderna laddas upp.

Om du kollar John Friedrich's inlägg

http://custforum.axis.com/viewtopic.php?t=1076

så har han ju både iphoneanpassat bildvisningen från servern och lagt in möjlighet att påverka rörelsedetekteringen. Han säger själv att det var enkelt att göra sidan och erbjöd sig att skicka koden men tyvärr har han inte gjort det. Kommandona för rörelsedetektering av och på finns redan i tråden här. och resten är html programmering för dem som kan- jag är tyvärr inte bland dem.

Jonas

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-13 16:03

Nu har Axis mjukvara till "Smartphone with Windows Mobile"
Man kan ju undra hur den fungerar, efter vad jag ser så blir det typ lika som på iPhone.
http://www.axis.com/products/mobile_monitor/index.htm

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-14 22:22

Ett sådant gränssnitt måste det nog till axiaproffs för att få ihop. Kollade på developersektionen på axisforum, inget nämnt om iphone för PTZ kameror.

Inte köpter jag en windows mobile telefon bara för att kolla på en kamera. Hade tänkt köpa en WM dual sim telefon men den såg jag just blev avrättad i reviews på Youtube.

Bevaka tråden