Inget särskilt problem att uppgradera programvaran. Det kan göras dels direkt från kamerans setup-sidor, dels med ett särskilt camera management program som axis har. Se bara till att ladda ned rätt firmware.
Axis har ett eget användarforum plus support på nätet. De löste problemet med att rörelse inte ger utslag i aktivitesfältet. Beror på antivirusprogrammet, i mitt fall NOD32. Iphone skärmen visar inte aktivitet i aktivitetsfältet. Kunde dock titta på PC skärmen via Jaadu. Sablar, Jaadu blockerar min skrivarserver... Får installera om.
Mitt problem med fjärraktivering av rörelsedetektering är någorlunda löst. Gjorde bokmärken "axis event config" med event settings uppe. - en för internt bruk med wifi inom LAN, en via axiscam.net för extern access. Loggar in med användarnamn och password för set up (alltså inte viewer). Då kommer jag direkt till event settings sidan och kan lätt zooma in på iphone skärmen och kryssa för event enabled och sedan scrolla ned och spara. Fast det skulle kunna vara ännu smidigare.
Vill man vandra runt och kolla effekten av rörelse så måste man gå via t ex Jaadu remote access för att titta på skärmbilden på en dator. Iphone visar inte aktivitsfönstret. Men det funkar via jaadu.
Läste om någon som lätt kameran skicka bilder till en ny dedicerad google mail adress så fort rörelse detekterades. Så tänkte jag skulle göra likadant. Mailservern är ett pop mail account. Men då blockerades google mail med meddelande om icke normal användning. Google gillade inte skurar av bilder på det viset.