Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Budgetobjektiv till Canon 1000D

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder så söker jag ett billigare objektiv till min Canon 1000D. Jag har bara kitobjektivet som jag klarar mig rätt bra på men jag skulle vilja ha något att komplettera med.

Jag tror inte jag behöver ett telezoom så det är väl ett bättre normalzoom eller vidvinkel som jag skulle vilja ersätta/komplettera mitt kitobjektiv med. Men med min budget så kanske man inte kommer så långt. Men finns det några billiga men dock bra objektiv?

Jag är ingen proffsfotograf så jag behöver nog inte det absolut värsta så därför startade jag den här tråden.

Det måste finnas fler i min situation med lite begränsad studentekonomi och med ett stort intresse för fotografi?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-26 19:13

Vilket är ditt kit-objektiv och vad är det du saknar med det?

http://annikasvenmarck.wordpress.com/2009/03/04/canon-ef-50mm-18/

Fast 50mm, ca 1000 spänn, perfekt vid dåligt ljus, eller om du vill ta sköna porträttbilder...

Ursprungligen av lilledanne:

http://annikasvenmarck.wordpress.com/2009/03/04/canon-ef-50mm-18/

Fast 50mm, ca 1000 spänn, perfekt vid dåligt ljus, eller om du vill ta sköna porträttbilder...

Då jag är lite grön så vill jag gärna veta VAD och HUR jag kan fotografera med denna. Porträttbilder nämnde du och det är något som jag väldigt gärna vill ha som motiv.

Tack för din åsikt och inlägg!

/G

Ursprungligen av gabrielp:

Då jag är lite grön så vill jag gärna veta VAD och HUR jag kan fotografera med denna. Porträttbilder nämnde du och det är något som jag väldigt gärna vill ha som motiv.

Tack för din åsikt och inlägg!

/G

Bländare 1.8 ger väldigt kort skärpedjup. Dvs du kan få skärpa på objektet du fotograferar men med suddig bakgrund. Kan bli sköna bilder om du gör det rätt. Läs mer på länken jag bifogade.

Jag har 18-55mm EFS IS som hängde med. Jag skulle vilja kunna ta bra vidvinkel, kanske även bra porträtt.

Mitt kitobjektiv tar bra porträtt men jag funderar över om jag kan få bättre bilder?

Jag vill hellre komplettera än ersätta mitt kitobjektiv då det blir mer kostnadseffektivt för mig för smal plånbok!

"Billigare objektiv" är ju rätt så relativt, men jag har väldigt goda erfarenheter av både Tamron 17-50/2,8 och Tamron 28-75/2,8.

Ursprungligen av staed:

"Billigare objektiv" är ju rätt så relativt, men jag har väldigt goda erfarenheter av både Tamron 17-50/2,8 och Tamron 28-75/2,8.

Tack för ditt svar.

Med billigt tänkte jag runt 1-2 000. De objektiven har jag läst mycket gott om, dock är de på tok för min plånbok. Jag kan betala hyran OCH mitt busskort för de pengarna och jag värdesätter tak över huvudet aningen högre än mitt fotograferingsberoende. Tyvärr.

Fotografering är en dyr hobby jag vet. Kanske är en önskedröm att få någorlunda bra objektiv för en mindre slant!

Jag håller med lilledanne. Om du vill lägga max 2.000 så är det bästa du kan få 50/1.8. Mycket prisvärt, hyfsat bra brännvidd som porträttglugg och kompletterar din kitglugg i dåligt ljus m.m.

Du får inte bättre vidvinkel än du redan har för de pengarna. Möjligen kan du hitta en begagnad Tokina 12-24 eller Sigma 10-20 men förmodligen inte för under 3.000 kr.

Ok, jag ska titta närmare på detta. Med tanke på mitt kitobjektiv är inom den ramen, skulle Ni köpa den ändå?

Jag har läst om den på sidan Ni bifogade. Det verkar utan tvekan som ett bra objektiv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-27 16:27

Ett ljusstarkt, fast objektivt är det perfekta komplementet till en kit-zoom. Men du skall ju själv känna att det fyller en funktion och inte slösa pengar i onödan.

Ursprungligen av planB:

Ett ljusstarkt, fast objektivt är det perfekta komplementet till en kit-zoom. Men du skall ju själv känna att det fyller en funktion och inte slösa pengar i onödan.

Ja, men det är mera min okunskap som gör att jag ifrågasätter. Jag vill bara få lite kött på benen så jag känner mig säker i mitt framtida val. Inte att jag inte värdesätter era åsikter.

Tack!

Har Ni några andra tips?

Senast redigerat 2009-04-27 18:36
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-27 18:54

Du kanske behöver en bra blixt istället för ett kompletterande objektiv?

Håller med planB, känns som ett klokt val att köpa en bra blixt och lära sig använda den. Fast ett fast 50 mm är ju aldrig fel - vad man än väljer av de två blir det ju något som tillför något nytt till ens fotograferande.

Har annars ganska svårt att förstå det där med att kitgluggen ska bort nästan direkt efter att kameran packats upp ur förpackningen, känns som att byta bara för bytandets skull. Kitobjektivet kan man gott köra vidare med som ett bra och prisvärt universalverktyg, så byter man det ifall bildkvaliteten visar sig vara ett faktiskt problem. Vilket det blir för några, men långtifrån alla.

Jag röstar också på ett fast 50mm f/1.8
Objektivet är billigt, man får tänka om när man komponerar eftersom man inte kan zooma vilket är nyttigt, samt att det är kul att leka med en så stor bländare

exempelbilder:

Jag vill också slå ett slag för ett fast objektiv. Prefect har helt rätt.

Du LÄR dig fotografera, du MÅSTE nämligen SE lite grand och flytta på dig. Tänka efter, hur kan jag få till ... det där! Med en Zoom blir det "fuskigt" enkelt, Ställ dig på en plats, titta, veva på Zoomen och beskär med den.. tryck av.
Ett fast objektiv främjar SEENDET - alltså tittandet med tillagt tänkande&beslutstagande.

Förstår du skillnaden, 'Titta', det är en baggis. 'SE' är på ett helt annat plan....

Zoomar är bra. Men varje gång jag trycker på den så kommer jag på mig själv med att mumla om den fasta 85:an/1,8 jag har.

På blocket kan du hitta mkt spännande begagnat till bra pris. Men satsa på hyfsat nya saker. Gammalt mög är frestande men brukar leverera därefter.

Fotosidan.se har en bra annonsmarknad, som medlem kan du sätta in t ex en "köpes"-annons...

Håller med Goflorp med flera.

Gjorde också en sökning på 18-55 efs på flickriver och måste nog säga att det kit-objektivet räcker ganska långt. Skrolla igenom några hundra bilder och bilda dig en egen uppfattning

Flickriver: Most interesting photos tagged with 18-55 efs

Jag hade nog lagt pengarna på ett stativ istället:)

Det flera av Er har sagt är väldigt intressant för mig. Att behålla mitt kitobjektiv och satsa på en bra flash kanske är inte så dumt. Jag har blint stirrat på objektiv och kanske varit blind för de övriga tillbehören som man har bättre nytta av. Jag är otroligt imponerad av bilderna som benganj har postat! Helt otroliga.

Vad för flash är det som är "bra" till min Canon 1000D? Vad har Ni?

Tack för Era svar!

Ursprungligen av gabrielp:

Det flera av Er har sagt är väldigt intressant för mig. Att behålla mitt kitobjektiv och satsa på en bra flash kanske är inte så dumt. Jag har blint stirrat på objektiv och kanske varit blind för de övriga tillbehören som man har bättre nytta av. Jag är otroligt imponerad av bilderna som benganj har postat! Helt otroliga.

Vad för flash är det som är "bra" till min Canon 1000D? Vad har Ni?

Tack för Era svar!

Spelar inte så stor roll vad det är för en blixt, bara blixthuvudet kan vinklas upp och roteras bakåt, så man kan reflektera blixtljuset mot t.ex. ljusa väggar. Den får gärna också exponera rätt, men jag har dålig koll på vad som funkar bra och dåligt tillsammans med just Canon.

Pappsen kör med en sån här (fast med Soligor-logga på, samma blixt säljs under två märken) till sin 400D, och den är förvånansvärt bra - för att inte tala om prisvärd! Annars är ju allt från Metz nästan per definition ett bra köp, men de är något dyrare.

Det finns ju tusen saker som är bra till en kamera.

Nya objektiv ( allt från 500:- och uppåt)
Ett stativ - manfrotto har bra, scandinavian Photos Juileumsmodell = bra för 1900:-
kan säkert hittas bättre begegnat på Blocket7eBay/Tradera etc,

En "Gorilla-pod" mod större. En klängsak som gör att du kan hänga kameran varsomhelst.
Nya minneskort, en blåsbälg, en portabel bildvisare/hårddisk?
En snygg och bra väska (crumpler?) till hela rasket?
Bra böcker ?
Printa din bästa bild i 50x70 canvas hos Crimson.se ?

Varför inte ett kombo av ovan saker? Det finns säkert fler grejer....

Ska kolla upp och se om jag kan hitta en DAF42/480 här i Korea. Det är i regel billigare med kameragrejer här.

Tack!

1
Bevaka tråden