Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta dina vårbilder

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Goflorp gillar färg, det syns lång väg. Kan han ha upptäckt landskapsläget i sin D300?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Goflorp gillar färg, det syns lång väg. Kan han ha upptäckt landskapsläget i sin D300?

Landskapsläget?

Saturation +30% menar du

Annars tål jag svartvitt med....

Visst är den bra, D300an? Om du inte vill/orkar skruva upp mättnaden efteråt har du ett par profiler här som ger dig kraftig färg redan i kameran (om de inte redan ligger där-ut-i): http://nikonimglib.com/opc/

Ursprungligen av Snabeldrake:

Visst är den bra, D300an? Om du inte vill/orkar skruva upp mättnaden efteråt har du ett par profiler här som ger dig kraftig färg redan i kameran (om de inte redan ligger där-ut-i): http://nikonimglib.com/opc/

Thnx, skall kolla det där senare (ikväll). Först jobb.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Visst är den bra, D300an? Om du inte vill/orkar skruva upp mättnaden efteråt har du ett par profiler här som ger dig kraftig färg redan i kameran (om de inte redan ligger där-ut-i): http://nikonimglib.com/opc/

Kul, kan man hitta ngn data om vad de här profilerna GÖR ?

har du fler tricks på G?

Ursprungligen av Goflorp:

Kul, kan man hitta ngn data om vad de här profilerna GÖR ?

Data vet jag ej men "Landscape" är ung samma som "Livfull" som finns i kameran fast lite mindre mättnad, "Portrait" är ungefär som "Neutral" som också finns i kameran fast lite mer kontrast,...... etc.

Valborg och majbrasor får väl sägas vara väldigt typiska för den svenska våren. Här några bilder från den traditionella majbrasan utanför Obbola kyrka. Fler bilder finns i mitt Flickr-set.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-29 20:07

Jag var inte direkt ensam om att plåta i Kungsträdgården idag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-01 00:31

Har aldrig riktigt hajat varför man lägger upp extremt många bilder på Flickr som liknar varann.

Ursprungligen av Adzam 1:

Har aldrig riktigt hajat varför man lägger upp extremt många bilder på Flickr som liknar varann.

Eftersom jag precis länkade till ett Flickr-set antar jag att du syftar på det? Jag skulle inte kalla det "extremt många bilder" att lägga upp 10 stycken bilder, men det kanske gått inflation i det ordet sen jag kollade sist.

Jag anser inte att 10 bilder är så farligt, jag valde ut de bästa bilderna från ett femtiotal jag tagit på samma motiv. Det finns där för den som är intresserad av fler bilder. Vissa personer vill se fler bilder. Är man inte intresserad av det kan man ju strunta i det.

Men det är väl inte så svårt att lista ut varför vissa lägger ut massor av bilder (och då menar jag fler än 10), de trycker helt enkelt ut alla bilder de tagit utan att orka välja. Och det är ju deras ensak egentligen, även om det antagligen avskräcker folk från att titta igenom det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-01 17:19
Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom jag precis länkade till ett Flickr-set antar jag att du syftar på det? Jag skulle inte kalla det "extremt många bilder" att lägga upp 10 stycken bilder, men det kanske gått inflation i det ordet sen jag kollade sist.

Jag anser inte att 10 bilder är så farligt, jag valde ut de bästa bilderna från ett femtiotal jag tagit på samma motiv. Det finns där för den som är intresserad av fler bilder. Vissa personer vill se fler bilder. Är man inte intresserad av det kan man ju strunta i det.

Men det är väl inte så svårt att lista ut varför vissa lägger ut massor av bilder (och då menar jag fler än 10), de trycker helt enkelt ut alla bilder de tagit utan att orka välja. Och det är ju deras ensak egentligen, även om det antagligen avskräcker folk från att titta igenom det.

Nu ska vi inte förvränga det jag sa. Sa aldrig att det är 10 bilder är extremt många bilder, utan jag sa att 10 bilder där motivet inte skiljer sig nämnvärt mellan varje bild känns extremt mycket.

Visst kan man se det som att den som är intresserad mer än gärna vill se tio bilder på samma motiv, men jag tror snarare att den som är intresserad (jag var en av dem, för jag klickade ju vidare på länken efter att ha sett bilderna här) föredrar att du gallrar ut ännu mer. De bilderna du la upp här hade räckt gott och väl.

Mja, visst kan man se det på det sättet (att folk är lata och bara lägger upp ett tiotal liknande bilder), men jag tror inte hela sanningen ligger där. Tror snarare att folk ibland har svårt att lita på sig själva, och tänker att "om jag lägger upp mängder av bilder som liknar varann, kommer ju folk säkert tycka om någon!". Det är just denna tanke som jag tycker är märklig.

Nä, om man ska lägga upp bilder på Flickr till exempel tycker jag personligen att man faktiskt ska ta ett par minuters tid och faktiskt gallra ut så man bara lägger upp de bästa av de bästa. Isåfall hade det kanske resulterat i två, högst tre eldbilder, men det hade varit de bästa eldbildera!

Ursprungligen av Adzam 1:

Nu ska vi inte förvränga det jag sa. Sa aldrig att det är 10 bilder är extremt många bilder, utan jag sa att 10 bilder där motivet inte skiljer sig nämnvärt mellan varje bild känns extremt mycket.

Jag har inte förvrängt något, det var precis det jag syftade på, att 10 bilder inte känns som extremt mycket.

(Och jag skulle inte ens påstå att alla 10 bilder var lika, däremot var det två grupper av tre bilder som var lika.)

Ursprungligen av Adzam 1:

Visst kan man se det som att den som är intresserad mer än gärna vill se tio bilder på samma motiv, men jag tror snarare att den som är intresserad (jag var en av dem, för jag klickade ju vidare på länken efter att ha sett bilderna här) föredrar att du gallrar ut ännu mer. De bilderna du la upp här hade räckt gott och väl.

Det var ju precis därför jag bara lade upp tre bilder här. Det var dom tre bilderna jag tyckte var tillräckligt varierande och tillräckligt intressanta för den här tråden. Jag utlovade aldrig att det skulle vara en explosion av fantastiska bilder, utan sa bara att det fanns fler (från samma motiv) på Flickr.

Ursprungligen av Adzam 1:

Mja, visst kan man se det på det sättet (att folk är lata och bara lägger upp ett tiotal liknande bilder), men jag tror inte hela sanningen ligger där. Tror snarare att folk ibland har svårt att lita på sig själva, och tänker att "om jag lägger upp mängder av bilder som liknar varann, kommer ju folk säkert tycka om någon!". Det är just denna tanke som jag tycker är märklig.

Varför är tanken så märklig? Folk har olika smak. Man kanske själv tycker en närbild är den bästa bilden, men någon annan kanske vill se helheten (t.ex. hur mycket folk det var runt brasan i detta fall).

Det handlar inte om att dumpa hela minneskortet rakt ut på nätet (som jag sett en del gör) utan att man gjort ett lite bredare urval bara. Kanske vet jag inte själv vilken bild jag föredrar och vill kunna ha tillgång till alla.

Att lägga upp bilder Flickr betyder ju inte att man automatiskt tvingar alla att titta på bilderna. Någon kanske lägger upp 500 bilder från en släktträff som bara berör 20 personer och är totalt ointressant för resten av världen. Det finns liksom inget krav på en viss typ av urval, en viss typ av artistiskt nivå eller så. Det är ens personliga lilla del av nätet och hur man huserar där är upp till var och en.

Ursprungligen av Adzam 1:

Nä, om man ska lägga upp bilder på Flickr till exempel tycker jag personligen att man faktiskt ska ta ett par minuters tid och faktiskt gallra ut så man bara lägger upp de bästa av de bästa. Isåfall hade det kanske resulterat i två, högst tre eldbilder, men det hade varit de bästa eldbildera!

I mitt fall tog jag mig mer än några minuter på att välja, jag rensade över 50 bilder ner till 10 stycken. Och av dessa 10 tog jag 3 till tråden.

Men även om jag hade tryckt ut alla 50 så hade det ju varit mitt val. Det är ungefär som att säga att om någon ska skriva på en blogg så måste man bara skriva korta texter. Visst, korta texter är lättare att överblicka, men det är ju inte ett krav för att blogga. Samma sak är med Flickr, det är valfritt hur man vill göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-01 19:21
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har inte förvrängt något, det var precis det jag syftade på, att 10 bilder inte känns som extremt mycket.

(Och jag skulle inte ens påstå att alla 10 bilder var lika, däremot var det två grupper av tre bilder som var lika.)

Personligen tyckte jag att bilderna var väldigt lika, och att även tre på Flickr hade räckt.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var ju precis därför jag bara lade upp tre bilder här. Det var dom tre bilderna jag tyckte var tillräckligt varierande och tillräckligt intressanta för den här tråden. Jag utlovade aldrig att det skulle vara en explosion av fantastiska bilder, utan sa bara att det fanns fler (från samma motiv) på Flickr.

Ja, men det var inte heller det jag ifrågasatte?

Ursprungligen av Adrian B:

Varför är tanken så märklig? Folk har olika smak. Man kanske själv tycker en närbild är den bästa bilden, men någon annan kanske vill se helheten (t.ex. hur mycket folk det var runt brasan i detta fall).

Jao, det har jag inte sagt något om. Den bästa närbilden, den bästa helbilden, den bästa översiktsbilden. Sen hade det räckt. Du hade till exempel tre bilder i slutet som var väldigt lika varann. En av de tre hade räckt gott och väl!

Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar inte om att dumpa hela minneskortet rakt ut på nätet (som jag sett en del gör) utan att man gjort ett lite bredare urval bara. Kanske vet jag inte själv vilken bild jag föredrar och vill kunna ha tillgång till alla.

OK, personligen har jag aldrig sett Flickr som en plats att arkivera bilder, men förstår din tanke. Isåfall hade jag dock snarare sorterat bilderna som ska arkiveras i en grupp som heter "Arkiv", och istället länkat till tre utvalda istället...

Ursprungligen av Adrian B:

Att lägga upp bilder Flickr betyder ju inte att man automatiskt tvingar alla att titta på bilderna. Någon kanske lägger upp 500 bilder från en släktträff som bara berör 20 personer och är totalt ointressant för resten av världen. Det finns liksom inget krav på en viss typ av urval, en viss typ av artistiskt nivå eller så. Det är ens personliga lilla del av nätet och hur man huserar där är upp till var och en.

Haha, jag gillar verkligen att du tar det som att jag försöker bestämma hur du ska ha det på Flickr. Något sådant är det ju inte alls fråga om, utan jag tipsar bara hur man bör lägga upp det hela om man är ute efter att visa upp sina bästa bilder på ett bra sätt.

Ursprungligen av Adrian B:

I mitt fall tog jag mig mer än några minuter på att välja, jag rensade över 50 bilder ner till 10 stycken. Och av dessa 10 tog jag 3 till tråden.

Dessa tre hade räckt även på Flickr.

Ursprungligen av Adrian B:

Men även om jag hade tryckt ut alla 50 så hade det ju varit mitt val. Det är ungefär som att säga att om någon ska skriva på en blogg så måste man bara skriva korta texter. Visst, korta texter är lättare att överblicka, men det är ju inte ett krav för att blogga. Samma sak är med Flickr, det är valfritt hur man vill göra.

Snälla, jag har inte sagt något om att du MÅSTE göra som jag säger. Ger bara min bild på det hela. Har aldrig påstått att det inte är ett valfritt val.

Sen, ja, i det sammanhanget känns det ju bra att faktiskt hålla sig kort istället för att skriva överdrivet långt (blogg-inlägg). Inget krav, men det är ju bättre om man har som mål att så många som möjligt ska se bilderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-01 21:56

catfight! catfight!

Lägg energi på kärlek istället för att motarbeta varandra hela tiden!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-01 21:59

Rätt tråkigt diskussionsforum det skulle vara isåfall.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-02 00:48

Några nya

Vintern rasat ut ....

the student choir on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-02 10:45

Den gillade jag!

Adrian, 3105 är grymt, grymt bra!

Ledin, den sista är riktigt fin. Det känns som en plats du kan besöka ofta, vid olika väder m.m. Vore intressant att se samma plats med lite annat ljus, eller möjligen efter oväder med en lite mer dramatisk himmel.

magnur, det var lika mycket folk där och fotade igår - minst!

Men man kan ju inte motstå de fantastiska körsbärsträden när de står i blom...

Jag var ute igår - i Kungsträdgården - och idag i Hammarby sjöstad. Först lite från idag, sedan en bild från igår.

Som sagt, det var mycket folk i Kungsan igår...

Och så en som jag inte riktigt vet om den funkar... Jag gillar skärpa, färg och kontrast i grenarna, och i grund och botten att bakgrunden inte är så utsmetad så att man ser allt som händer men samtidigt blir bilden väldigt rörig...

Skulle ha velat ha bort bilen till höger helt men det blev inte så mycket kvar av bilden då

Många fina bilder i denna tråd btw.

Måste bidra med en bild från i går.. var ju nästan sommar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-04 18:27

Studenterna firar Valborg i Uppsala.

(Nikon D40 + Nikkor 85/1.8D AF)

Här är mitt bidrag till årets vårbilder!

Sista bilden är jag förvånad över att ingen har eldat på.....

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-17 22:19

Har testkört ett 50mm/1,8

Så, när börjar den officiella sommarbildtråden då? 1 juni? Fast vissa delar av landet har väl sommar före dess?

Ursprungligen av Adrian B:

Så, när börjar den officiella sommarbildtråden då? 1 juni? Fast vissa delar av landet har väl sommar före dess?

i skåne har vi haft sommar i ett par veckor nu Jo faktiskt. för det finns tydligen någon formel för vad som får kallas sommar- något i still med en viss temperatur under natten i tillräckligt många dagar typ.. ja inte så noga men sommaren är sen ett par veckor i skåne

Jag tycker en ny tråd med sommar bilder är på sin plats. Fantastiska bilder som fanns i denna tråden. Hoppas den sparas och bevaras på något sätt. Jag har hittat min batteri laddare till kameran! Första bilden blev tagen på cross banan. Tokigt häftigt med sidvagns cross! SM närmar sig har jag hört.

Vårbilder men också annat, www.terringphoto.com klicka på Daily Operations..

Dåså, without further ado, här är sommartråden: Posta dina sommarbilder (2009)

Bevaka tråden