Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få till en bra föräldrakontroll på nätet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-05-03 17:06

Hej!

Kör föräldrakontroll för att blockera vinklade IQ-befriade sidor som aftonbladet.se eller expressen.se som gör den mänskliga hjärnan primitiv och korkad.

Allt bra så långt förutom att jag inte tillåts låsa enstaka sidor. För att stänga av enstaka sidor måste jag bocka i "försök att begränsa åtkomsten till webplatser med vuxet innehåll automatiskt"

Tyvär stoppar inte detta enbart material för vuxennöje. När jag ska logga in på MSN eller till internetbanken via SWEDBANKs hemsida så får jag problem här också. Det kommer dock inte upp en skylt om att sidan är blockerad, istället står det att det inte gick att logga in (msn) eller så dyker inte inloggningsidan upp (SWEDBANK).

Finns det något man kan göra åt problemet i föräldrakontroll eller finns det något bättre tredjepartsprogram för mina önskemål?

Det har skapats trådar i detta ämne förut. Sök gärna innan du skapar en ny tråd i exakt samma syfte.

En del står här i;
http://www.99.se/ovrig-programvara/262439-program-foer-foeraeldrakontroll.html

Summan av kardemumman är iaf att det inte finns ngt bra till Mac förutom "Föräldrakontroll".

Det som sådana trådar brukar balla ur till är "lär dina barn surfa istället"....

Till Windows finns det en del program.

en tanke som slår mig är att det (för den tekniskt mkt bevandrade) finns en lista i datorn (etc/hosts) som man kan fylla på med IP-nummer/adresser som datorn skall låta bli.
Kan ju kanske vara en idé att lära sig hur man modifierar denna.

Mina fem spänn;

Visa intresse, ställ datorn så den syns, prata om internet. Prata om internets avarter. Prata om hur man verifierar information (hur vet de att Kissekatten12 inte är Gösta46?).

"Lär dina barn att surfa" är egentligen ett ganska vettigt svar.

Det finns säkert andra sätt än föräldrakontrollsfunktionen för att begränsa hur dina barn använder internet. Precis som Goflorp säger så finns det även sådana verktyg i operativsystemet om du använder en terminal och lär dig hantera konfigurationsfilerna. Att sitta och pilla med detta är ju dock betydligt jobbigare än att ha en ständig dialog med dina barn om hur de använder internet.

Ta en dialog med dina barn. Berätta om riskerna som finns med att t.ex. sitta på ett chattnätverk och prata med människor man inte känner till. Om du har möjlighet så kanske du kan se till att de datorer som används står på en relativt öppen yta. Då har du trots allt större möjligheter att rent spontant titta på vad dina barn gör. Jag tror att det är bättre än att du desperat sitter och letar efter verktyg för att tekniskt sett stänga av dina barn från div. olika sidor som du finner olämpliga.

• Medlem
  • Essunga
  • 2009-05-03 22:10

Det här handlar dock inte om mina barn.

Det här handlar om min dator och mitt eget användande.

Ni vet hur det kan bli när man sätter sig vid datorn. Av slentrian skriver man in sin www.slösurfadress.com utan att tänka sig för, som om fingrarna skriver av sig självt, och blir lika förbannad varenda gång, vare sig det gäller innehållet eller tid man lagt ner i onödan. Youtube är ett bra exempel på en sådan sida.

Jag vill slippa detta fördummande nöje. Svårt att lära barn om man inte kan lära sig själv.

Ursprungligen av ersk:

Det här handlar dock inte om mina barn.

Det här handlar om min dator och mitt eget användande.

Registrera dig och ditt nätverk på http://www.opendns.com/ så kan du ställa in i detalj vad som skall släppas igenom/blockeras. Dessutom är deras DNS kanonbra - åtminstone för mig som bor utomlands.

• Medlem
  • 2009-05-03 22:20

Innan man plockar fram förbud och annat är det nog bra att snacka om internet.
Läs Alexandramannen av Sydsvenskans Katia Wagner.
(Bokus)

Vet inte om det finns program mot bristande självdisciplin.
Tror enda raka är editera /etc/hosts och skriva in en snygg
"banned-sites"-lista där.

Hur man gör borde man väl kunna googla sig till på en stund.
Viktigt är att det blir rätt. Slinter man med fingret och stravar fel, kan det få konsekvenser. ...

Sätt en timer på bredbandsmodemet (eller routern) så att det är utan ström de timmar du måste jobba...

Jag använder programmet freedom.
Det stänger av internet för en tid och jag får tida att jobba ostört.

http://macfreedom.com/

1
Bevaka tråden