Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mini syncning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 11:30

Tja!

Fick äntligen tag i en mini efter alla år av beundran.
Lustiga va att han som hade den fanns inom 1km från mig!

Satan va fett den låter.. sr 5391, så borde va en -74/75a.

Så nu till det ända negativa... syncning...
Ser ju ut som en 70-tals högtalar kontakt där bak.
Är det en kenton låda som gäller eller finns det något bra midi-kit till henne?¨'

Vad kör ni andra?

Nån i gbg trakterna som kan tänka sig att sätta in ett midi-kit (om det finns)?
Makari kanske? Gjorde ju så fint jobb på 808an

Grattis till en fin maskin!

Jag körde tidigare med Kenton Pro-2000 och nu kör jag med Encore Electronics Expressionist.
S-trigsladden är rätt svår att få tag på, du måste nog beställa via nätet (vilket ju inte är så svårt).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-04-30 11:50

Nu behöver du väll inte fizmon?

Välkommen i klubben!

Synkkontakten är en 2-polig Cinch-kontakt, och utgick ur ELFAs sortiment för åtta år sedan. (Jag köpte en av de sista... ) När jag köpte min Mini var den kontakten utbytt mot ett vanligt kvarttums telejack. Jag återställde till strikt original, men man kan givetvis stoppa dit en annan kontakt. (Huuu!)
Triggningen är ingen puls utan en kortslutning mot jord, s.k. S-trig. Räta ut ett gem och tryck in i trigkontakten så kommer du att märka hur den triggar.
Har man grejor med positiv trig (dvs en spänningspuls) kan man göra en mkt enkel omvandlare (en transistor och ett motstånd, typ...) , scheman finns på nätet. Jag byggde in en sådan omvandlare i själva kontakten...
Min Mini drivs för tillfället av en Doepfer MCV-burk, ety den kan ställas att ge Moog-kompatibel trigpuls.

Jag är stor motståndare till att bygga in saker som MIDI i en Minimoog - min Min har haft inbyggd midi men har fått det avlägsnat. Personligen avråder jag inbyggnad - köp en schysst extern konverter istället. Doepfer funkar, Kenton är fina grejor, Expressionisten är top notch. Syns på prislapparna också.

Haken med de flesta Minimoog-MIDI-lösningar, även min Doepfer, är att midiburken och keyboardet är inkopplat samtidigt. "Minnet", dvs sample-and-hold-kretsen i minins klaviatur tappar sakta spänningen när man inte spelar på den, vilket innebär att eftersom spänningen från midiburken och klaveret mixas, så kommer minin sakta sakta att driva ut stämning. Jag löser det med att klappa till en tangent med jämna mellanrum för att hålla den någorlunda rätt. På sikt ämnar jag installera en brytare som kopplar bort Minins CV-klaviatur helt när den skall sequensas via MIDI. Borde även kunna lösas mha brytjack.

En gammal Mini - vad fint! Har den "gamla" VCO-kortet också?
Rekommenderar isåfall en stabiliseringsmodifikation. Mkt enkel att utföra.

/R.t:M.I.

Grattis ygg! Stämmer in i kören av folk som rekommenderar en extern MIDI-CV istället för att bygga in det, synd att göra åverkan på ett sådant instrument

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 22:12

Tackar alla!
Den här klubben är jag gärna med i.
Vilket fantastiskt ljud!
Låter nog faktiskt bättre än jag trodde och flexibel är den ju absolut med.
Inte rattat på en på nästan 15 år så det här... wow.
Har ju faktiskt ett gäng sciarprollar mm men dom kan man ju nästan göra sig av med nu

Det blir nog en kenton till skulle jag tro. Såg dom hade sån sladd med. Skönt med en extra lfo och pro2an här har funkat perfekt i snart 10 år.
Är det tuning hålen där bak som avgör om den har en stabiliseringsmodifikation? Min har 7 hål iaf.
Han jag köpte den av visste ingenting om det.

Driftingen verkar ju lite störande. Det måste ju göras något åt.

Fizzen stannar här enapa. Märklig maskin

Har Minin sju hål därbak så är det den "gamla" VCO-brädan. En del äldre Mini har under sin levnad byggts om med den nyare oscillatorplankan, och då har man borrat fler hål. Moog gjorde en officiell uppgraderingssats just för detta.
Den nyare VCO-brädan är kraftigt omkonstruerad och skiljer sig radikalt från den gamla. Stämningen och temperaturstabiliseringen sker med specialkretsar som innehåller ett matchat transistorpar samt en uppvärmnings-och-termostatanordning. Dessa kretsar är svåra och dyra att få tag på ifall de skulle paja, dessutom finns de de som påstår att den "gamla" oscillatorbanken låter "varmare". Den diskussionen ger jag mig inte in i, då den sällan är vetenskapligt underbyggd. Antagligen mest placebo, som så mycket annat irr bland oss ljudnördar... Hursomhelst anser jag att om man har den gamla versionen skall man vara glad åt den, men överväga en liten förbättring:

Den gamla oscillatorbanken kan alltså stabiliseras högst påtagligt med en ganska enkel operation. Jag bifogar en bild som visar hur jag gjort. Exponentialomvandlingen (linjär styrspänning -> exponentiell ström och därigenom frekvens) görs med ett transistorpar i kretsen CA3046 (eller annan motsvarighet). En bit bort sitter de temperaturkänsliga motstånden som skall kompensera för temperaturförändringar. För önskad effekt skall dessa tu vara termiskt kopplade, så jag flyttade dessa motstånd mha förlängningståtar och epoxilimmade fast dem på 3046:orna. Klar förbättring... och ingen permanent åverkan på Minin.

Ytterligare förbättring skulle vara utbyte av opamparna i CV-delen till modernare och bättre varianter, samt nya handmatchade lågtoleransmotstånd därikring, men hittills har jag inte känt att det behövs. Antagligen bara onödig overkill och ingenjörsnörderi. Det är ju ett instrument för bövelen, stämmer den inte vrider man på stämskruven!

/RtMI

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 14:20

Tack för all kunskap och en utmärkt beskrivning Rotwang!
Trodde ju den var stabiliserad redan.
Svajar ingenting vad jag märkt.

Ska genast langa vidare stabiliseringstipsen och bilden till teknikern.
Tyvärr är det rena kinesiskan för dom oinvigda

Vad är det för switchar du har där bak förresten?

Angående den gamla original sync sladden fattar inte jag riktigt hur den funkar.
Verkar ju bara vara trigger på den...vart är cv't då?

Eller är det så lätt att oscillator inputs är cv?

Senast redigerat 2009-05-04 14:53

Switcharna gör just nu ingenting. De agerar hål-utfyllare ety instrumentet som tidigare nämnts har haft ett inbyggt MIDI-kit. Jag tror hålen har innehållit trimpottar. Min plan med dessa switchar är att låta en vara "analog local-off" för att koppla ur klaviaturen vid sequenser/MIDI-CV-styrning, en annan tänkte jag få vara en hårdpatchad feedbackloop. (Utgång -> mixerns EXT-ingång) Den tredje... vete sjutton. Någon som har någon bra idé? Oscillatorsynk kanske?

Triggerkabeln är mkt riktigt bara en triggerkabel. Styrspänningen för tonhöjd är bara att peta in på Oscillator input.

mvh

/R.t:M.I.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 17:18

Är det en simpel mod att installera "analog local-off"?
Den låter det som man kommer att behöva, för det blir ju mest midi styrning.

Låter som en bra ide att hårdpatcha low out till ext in. Kan man köra både den egna och stoppa in något kul samtidigt då eller blir det antingen eller?
Oscillatorsync skulle vara väldigt kul att höra.

Ok, då är det löst med pitchen. Jag som funderat så över det.
Dum man känner sig

Funderade först på att bara göra så att bryta bort CV-ledningen från klaveret. Kom sedan på att jag nog vill växla in en fast spänning istället för att bara bryta. Gärna via någon trimmer så man enkelt kan ställa någon slags "noll-frekvens".

Borde inte vara så svårt, har dock inte kommit därhän än. Före på listan står total klaviaturrenovering!

Nu kom jag på vad jag skulle ha den tredje switchen till: "Local trig off".
Dvs att köra minin från en enkel analogsequenser. Ett mönster som repeteras, men som kan "offset:as" från klaviaturen utan att trigga om enveloperna.

Gör man en hårdkopplad feedbackloop i sin enklaste form är det antingen den eller extern in. Det är klart man kan mixtra dit fler ingångar på mixern, men då vill man ju ha en nivåkontroll också...

...och helt plötsligt har man gjort något slags frankensteins monster av sin Mini.
Jag är väldigt försiktig med att tänka ut modifikationer. De skall vara mycket väl genomtänkta och nödvändiga. Minimoogen är i sig ett väldigt välgenomtänkt och musikaliskt instrument, och saknar jag några finesser brukar det vara då jag är på göra-oväsen-och-sinnessjuka-ljud-humör. Då sträcker jag mig efter MS-20 istället...

Alltså: härja inte för hårt med Minin!

/RtMI

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 22:30

Hehe ska försöka hålla i dom ivriga små fingrarna

Nejdå, det blir inga konstigheter gjorda.
Det ända är väl en local off switch om det innebär problem med midi utan en.
Och kanske stabiliserings tipset om den känns svajjig framöver.
Älskar den precis som den är men ordentligt syncad måste den ju vara.

Sen har min gröna switchar istället för blå överallt på panelen. Och dom två vita ovanför pitch och modwheel är gula. Den ser lite militärisk ut faktiskt. Absolut inget jag stör mig på kosmetiskt dock, ser faktiskt riktigt bra ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-04 22:54

Är det någon som behöver Cinch Jones kontakter (302) till sin Mini så går de att beställa från Mouser ...

Ursprungligen av ygg:

Det ända är väl en local off switch om det innebär problem med midi utan en.

Problem och problem, pitchen glider neråt lite sakta bara. På min brukar det ta någon halvtimme innan det märks men igår var den väl lite sur för att det var första gången på evigheter den fick tuta så då åkte pitchen rätt kvickt. Peta lite på lägsta C då och då så håller den sig i skinnet!

Ursprungligen av ygg:

Sen har min gröna switchar istället för blå överallt på panelen. Och dom två vita ovanför pitch och modwheel är gula.

Låter nästan som att nån rökt duktigt på den. Du kan inte posta lite bilder? Vore skoj att se de avvikande färgerna.

Ballt!

Ta några stoooora utvikninsbilder åt oss diggare!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 00:15

Här har vi henne iaf.. !

Undrar om nån verkligen har bolmat så enormt på henne.. Ser inte konstig ut för övrigt.
Va lite mörkt nu så svårt få till nån vettig bild.
Nu ska det bara hittas lite plats med nånstans

Ursprungligen av ygg:

Här har vi henne iaf.. !

Undrar om nån verkligen har bolmat så enormt på henne.. Ser inte konstig ut för övrigt.
Va lite mörkt nu så svårt få till nån vettig bild.
Nu ska det bara hittas lite plats med nånstans

Mysigt krypin!

  • Medlem
  • 2009-05-06 08:08

Synnerligen gott sällskap där på andra bilden.

Jävligt skumt det där med färgerna på dina switchar, om det vore rök borde kanske tangenterna vara lite gulare också. Fin studio iaf! Och det är alltid mysigt med en mini

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-07 12:56

Nej jag tror inte heller hon är rökskadad.
Tycker nog faktiskt att dom grönare är lite snyggare än de blå vilka i mina ögon ser så där vintage ut.
Ett något mjukare intryck med mörkgrönt. Men hur blev dom gröna...

Sen undrar jag om era "klonkar" lika mycket som min när man spelar. Aldrig hört något liknande.
Ikväll ska hon syncas upp och äntligen spelas in!

Hehe aa den där hörnan ovan har en magisk dragningskraft

Min klonkar som bara tusan!
Gummibussningarna i klaviaturen är mer åt bakelit än gummi efter sisådär trettio år i tjänst...

Nån dag skall jag byta ut mina. Total klaverrenovering!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-08 17:05

Ajaj, nu har jag sprungit på ett jobbigt problem..

Oscillatorerna läcker.
Om alla oscillators är avstängda, inklusive switchar, så låter det (iof väldigt lågt) igenom.
Dom verkar bara läcka igenom loudness contour, inte filtret.

Any clues?

1
Bevaka tråden