Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på enkel sequencer önskas

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha en MIDI-sequencer, som är kul och snabbjobbad. De räcker om den kan spela in ett spår. Helst lättplacerad (liten), så jag kan ha den på synten. Finns det nåt x0x-aktigt kanske?

Alla förslag är välkomna!

Några snabba motfrågor för att kunna ge bättre hjälp:
1) Snabb och enkel för realtidsinspelning?
2) Snabb och enkel för stepprogrammering (typ x0x)
3) Kunna redigera spår medan den går?

Det finns flera alternativ som uppfyller 1) men bara delvis 2) och inte 3) för att ta ett exempel

Maha, motfrågor minsann. Bra!

2) gäller framför allt (vill jag understryka med emfas)

1) får man väl oftast med på köpet, men inget jag kommer använda särskilt mycket i det här fallet.

3) Mja, inte särskilt viktigt

Electriben EA-1 har lite vad jag vill ha vad gäller sequencer, men kanske finns det annat kul?

Ska den användas till trummor eller vill du enkelt kunna ändra notvärdet? Alltså, menar du TB-x0x eller TR-x0x?

Men vad ni frågar! (eller vad jag slarvar när jag skriver )

notvärde skall kunna ändras. Vi talar programmering av syntslingor, ej trummisar.
x0x var bara ett exempel. Bäst är i alla fall om det är patternbaserat.

QX-serien och MC50 är små, billiga och ganska mycket (1). Några har hyggligt snabbjobbade (2) också, men inte alls x0x-typ. Jag finner exempelvis QX21 fånigt snabb att spela in riff med. Men den är väldigt "in the box" till skillnad från Electribe/x0x som ju "exponerar" slingan på knapparna på ett annat sätt. Med QX/MC är det editering eller kasta-spela-om (som ofta går väldigt fort) som gäller.

En RM1X i litet skal hade inte varit dum.

Sågtanden får en minuspoäng för att han nämner TB och TR i samma sequencermening (STOR paradigmskillnad!)

Ursprungligen av The Introvert:

Sågtanden får en minuspoäng för att han nämner TB och TR i samma sequencermening (STOR paradigmskillnad!)

Was? Det är väl en hyperrelevant fråga om någon bara skriver x0x? Som sagt, det är ganska radikal skillnad på TB och TR. Ju...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-05 13:58

Den bästa sequencern i detta sammanhang är ju x0xb0x...men den är ju lite knepig att få tag i så jag skulle nog satsa på nån groove-box typ EA-1, AN200, DX200 eller kanske t o m MC-303....

Future Retro Orb kanske? Eller för dyr?

Ursprungligen av stryph:

Future Retro Orb kanske? Eller för dyr?

Den verkar cool den där och det kommer förmodligen bli en sån framöver. Lite overkill just nu, dock.

Det lutar väl åt nån groove-låda. Electriberna har jag erfarenhet av sen tidigare, så kanske nån sån... Angående det: Har ER och ES samma typ av sequenser som EA1?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-05 15:23
Ursprungligen av deadbeat:

Electriberna har jag erfarenhet av sen tidigare, så kanske nån sån... Angående det: Har ER och ES samma typ av sequenser som EA1?

Tja...ja och nej. Både ER och ES skickar ett midinote on meddelande per pad/ljud.

Ursprungligen av kroffe:

Tja...ja och nej. Både ER och ES skickar ett midinote on meddelande per pad/ljud.

Men det går att ändra pitch på noterna i t ex ER-1?

Angående Yamaha RM1X så trodde jag att den var rätt liten och smidig...

Kanske någon Emu Command Station? Eller de är för stora?

Ursprungligen av sawtooth:

Kanske någon Emu Command Station? Eller de är för stora?

Inte hört om innan, men den verkar onekligen mysig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 15:19

Monomachine.

Va? Skulle den vara hyggligt billig oxå?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-05-05 15:22

Konstigt att inte seq-talibanerna har varit här och klottrat än, sover ni?

... jag tror också på monomachine, fast den är ju lite dyr. Men det är ju kul att kunna spela ackord.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-05 20:55
Ursprungligen av odlarn:

Konstigt att inte seq-talibanerna har varit här och klottrat än, sover ni?

... jag tror också på monomachine, fast den är ju lite dyr. Men det är ju kul att kunna spela ackord.

neh, skulle bara dissa allt i hela tråden...

Yamaha RM1X är bra och rolig att jobba med.
Lite större dock... Ryms inte på en synth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-05 15:35

Japp, det går att ställa in vilken not som sänds på vilken pad på ER-1.

Den är 42cm bred och 28cm djup...

Diggade inte "realtids"midi-effekterna...funkar sisådär. Men som ren sequencer är den grym.

Roland MC-4...

Ursprungligen av Real Parakeet:

Roland MC-4...

Japp, där har vi äntligen en som passar in på kraven "MIDI" och "snabbjobbad"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 17:54

Ni Maschine .. är vad jag kommer skriva i fortsättningen i alla sånna här trådar efter att den blivigt uppdaterad att skicka midi:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-05 21:48

Alesis MMT-8. Kanske inte riktigt rätt men billig, lättanvänd, patternuppbyggd.. lätt at muta av/på spår osv.. lite fulsnygg också.

Ursprungligen av saddox:

Alesis MMT-8. Kanske inte riktigt rätt men billig, lättanvänd, patternuppbyggd.. lätt at muta av/på spår osv.. lite fulsnygg också.

Hehe, jag har kollat lite på en sån endast på grund av att den ser lite ... fulsnygg ut
Om den nu jobbar i patterns så kanske jag ska kolla upp den lite mer!

MMT-8 är en av de enklaste och mest snabbjobbade sequencers som byggts, men de snålade för mycket på mekaniken. Ofta krävs rätt ordentlig renovering av knappar m.m.

1
Bevaka tråden