Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska det gå att spränga högtalarna?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har alltså lyckats spränga min externa högtalare i ipoden. Ska detta egentligen vara möjligt? Har flera kompisar som alltid spelar musik ur sina högtalare på full volym. Kan man reklamera ett par sprängda högtalare om man har garanti kvar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-04-27 12:31

Naturligtvis kan man spela sönder högtalaren.Varför skulle man inte kunna?
Lämna in den och se vad som händer

Men varför sprängs inte andras högtalare när de spelar musik på högsta volym?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-04-27 22:01

Om det är hörlurar,vanliga högtalare,bilhögtalare och du spelar för högt går dom sönder....så enkelt är det.
Förstärkaren distar och det klarar inte högtalarna med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-01 11:12

Detta är något som är OERHÖRT intressant. VARFÖR tillverkas högtalare som inte klarar av att spelas på högsta volym (läs högtalare som sitter ihop med sitt orginaltillbehör: iPods, Steroes, Mobiler, etc.) ?
Det är väl ganska idiotiskt av tillverkarna att göra grejer som inte klarar av det de är gjorda för ?
iPod har väl tom en inbyggd volymbegränsning? Det borde inte gå att spränga dem...

Ursprungligen av ecth:

Detta är något som är OERHÖRT intressant. VARFÖR tillverkas högtalare som inte klarar av att spelas på högsta volym (läs högtalare som sitter ihop med sitt orginaltillbehör: iPods, Steroes, Mobiler, etc.) ?
Det är väl ganska idiotiskt av tillverkarna att göra grejer som inte klarar av det de är gjorda för ?
iPod har väl tom en inbyggd volymbegränsning? Det borde inte gå att spränga dem...

Det är oftast inte bara högtalarna som är för klena utan förstärkarna, när man höjer basen ochtoppar volymen så klipper förstärkarna ibland så kraftigt att elementen går sönder.
Vid normalanvändning så håller dock de flesta högtalare rätt länge, men man får tänka på att högtalarelement är mekaniska och känsliga för fukt skakningar/tapp och stötar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-01 17:33

Självklart ska man hantera sina grejer varsamt. Men att en del lyssnar på t.ex. riktigt tung metal istället för vis-pop ska väl inte ha någon betydelse när tillverkaren har gjort en sak som (utan fysiska modifikationer) inte klarar av att spela så högt som den är ämnad för?
Det blev jätteluddigt det där, men det känns lite B av ett företag att bygga något, för att sedan ställa in det så pass att man inte kan använda den fullt ut. Varför ska man göra det möjligt för konsumenten att spränga sina högtalare ? Det är det väl ingen som vill?

Ecth: det är exakt detta jag menar. Finns det någon chans att man kan få en ny på garantin?

Ursprungligen av Antonee:

Ecth: det är exakt detta jag menar. Finns det någon chans att man kan få en ny på garantin?

Inte så troligt. De kommer nog hävda att du tappat den i marken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-06 08:13

Ingen som tänker på att det kan finnas olika ljudnivåer på olika låtar... så även om tillverkaren bygger en högtalare som passar resten av förstärkaren, ipoden, vad det än är. Så kan ju den låten nu du kör på högsta volym vara högre än den som tillverkaren testat med.

Om man nu ska se rent "krasst" på det.

Ursprungligen av Kajan:

Ingen som tänker på att det kan finnas olika ljudnivåer på olika låtar... så även om tillverkaren bygger en högtalare som passar resten av förstärkaren, ipoden, vad det än är. Så kan ju den låten nu du kör på högsta volym vara högre än den som tillverkaren testat med.

Om man nu ska se rent "krasst" på det.

Inte så vettigt resonemang. Om de nu testar så gör de troligtvis det med svepande fyrkantsvåg (för max RMS), sinus eller olika brus.

Jag tycker för övrigt heller inte att det ska gå att spela sönder högtalaren. Tänk om man behöver en hög alarmsignal, ska detta kunna förstöra telefonen… Nej, så ska det inte vara men jag tror det kan bli svårt att få det till garantiärende då säljaren garanterat kommer anta att den tappats i marken och på så vis skadat högtalaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 19:55
Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag tycker för övrigt heller inte att det ska gå att spela sönder högtalaren. Tänk om man behöver en hög alarmsignal, ska detta kunna förstöra telefonen… Nej, så ska det inte vara men jag tror det kan bli svårt att få det till garantiärende då säljaren garanterat kommer anta att den tappats i marken och på så vis skadat högtalaren.

Men kom då ihåg att det är försäljarens uppgift att bevisa att du har gjort skada på varan !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-06 12:44
Ursprungligen av Gilbert 2:

Inte så vettigt resonemang. Om de nu testar så gör de troligtvis det med svepande fyrkantsvåg (för max RMS), sinus eller olika brus.

Nu är jag ju inte direkt insatt i ämnet och förstår inte riktigt vad du menar.

Och det blir svårt för mig att förklara hur jag tänker

Man kan väll testa en högtalare på många sätt men i slutändan så har det väll rätt mycket med decibel att göra?

Fast förvisso så skulle man ju kunna sätta en max db via programvaran förståss...

Ursprungligen av Kajan:

Fast förvisso så skulle man ju kunna sätta en max db via programvaran förståss...

Precis..

Ursprungligen av Antonee:

Har alltså lyckats spränga min externa högtalare i ipoden. Ska detta egentligen vara möjligt? Har flera kompisar som alltid spelar musik ur sina högtalare på full volym. Kan man reklamera ett par sprängda högtalare om man har garanti kvar?

Jo det är klart du kan testa att reklamera, men kommer nog räknas som ett fel som du själv har orsakat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 20:16

om du kör fullgas på ettan med en bil mellan gävle och sandviken och motorn skär .. e det då tillverkaren av bilen du ska vända dig till för reklamation ? klart som korvspad att det går att spela sönder högtalarelementen i högtalare \ hörlurar !! Sen att det finns en idiotisk europastandard som gör att förstärkare i portabla spelare som skeppas hit bara får ge ut viss milliWatt för att konsumenter e idioter och inte kan hålla ner volymen på en rimlig nivå, är kanske en helt annan sak

Ursprungligen av ~~~:

om du kör fullgas på ettan med en bil mellan gävle och sandviken och motorn skär .. e det då tillverkaren av bilen du ska vända dig till för reklamation ? klart som korvspad att det går att spela sönder högtalarelementen i högtalare \ hörlurar !! Sen att det finns en idiotisk europastandard som gör att förstärkare i portabla spelare som skeppas hit bara får ge ut viss milliWatt för att konsumenter e idioter och inte kan hålla ner volymen på en rimlig nivå, är kanske en helt annan sak

Så det gäller att inte ha full volym på alarmsignalen...?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 20:30

Ipdo's \ MAC portable devices som sälj utanför europa har vellan 30mW output
.. i europa e utsignalen limiterad till en 10mW per kanal Höger\Vänster eller så, kanske ännu mindre .. försärkarna utanför europa har alltså mer kräm och kan spela högre och då måste ju även grejjerna man kopplar in tåla det hela!

Förslagsvis är det lätt att avgöra om grejjerna spelar för högt, det börjar låta illa .. backa tillbaka på volymen då .. så kommer högtalarna leva MKT länge !!

antingen är det förstärkaren OCH\ ELLER högtalarna som inte orkar med, ignorerar man detta slutar det ofta med att det blir sot av allt

Hur många gånger har ni hört talas om att någon lyckats spela sönder den inbyggda högtalaren i sin telefon? För mig är det i alla fall första gången.

EDIT: Ser nu att det inte var en iPhone som jag trodde det var... slarvigt av mig.

1
Bevaka tråden