Kronofogden är grymt bra!
Jag hade en sambo/rumskamrat tidigare som blev skyldig mig ett par (8) tusen. Denne flyttade till stockholm och svarade varken i telefon eller per mail. Eftersom jag hade en underskriven skuldförbindelse sände jag denna helt enkelt till kronofogden efter att jag mailat honom ett par gånger och upplyst om att jag tänkte göra på det viset.
Kostnaden, 300 kr, kan man kryssa i att man vill ha lagd till skulden så att den som ej betalt får stå för detta. Kronofogden sänder sedan brev till personen/företaget i fråga där de får möjlighet att bestrida skulden. Om de inte kan göra detta dömer fogden till din förmån; får de in ett svar gör de en bedömning vilket jag inte i ditt fall kan se skulle vara något problem att få igenom.
Ett annat sätt är att du säljer fakturan till ett indrivningsföretag som sedan sänder påminnelser med en liten extra avgift ett par gånger innan de tar hand om skuldindrivningen (nu syftar jag inte på maffian utan på seriösa företag som ordnar pappersexercisen till fogden).