Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Masterklaviatur med Yamaha EX5 känsla?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör idag en Kawai K4 som masterklaviatur men efter att ha provspelat kompisen Yamaha EX5 så blev jag förälskad i den semivägda känslan i tangenterna. Dessvärre så har jag inte plats med en 7 oktavers klaviatur utan söker en med 5 oktaver.

Har provspelat en CME UF-60 och den är ok i känslan MEN jag vill verkligen inte slösa en plats i synthstället på en klaviatur som inte har en inbyggd syntdel!

Så min fråga är om det finns någon som vet en trevlig synt med 5 oktaver, rappt MIDI och aftertouch och ett begagnatpris på låt säga max 2000 som kan ge mig det jag söker?
Gärna med lite enkla programmerbara controllers som kan sända ut via MIDI men det kanske är för mycket att önska..

Yamaha SY77!!!

Så den har samma känsla/klaviatur? Liksom SY99 antar jag då (som även den är för stor).
Nackdelen är väl att jag redan har en fantastisk TG77 där jag gjort mig besväret att byta display till en cool blå plus att det är sällan jag sett SY77:or till salu..

Jag hade en Yamaha V50 vars klaviatur var mycket skönt. Den ersatte jag med en SY77 och tyckte att klaveret var minst lika bra på den. Nu är den ersatt av en EX7 och jag kan inte påstå att det är någon skillnad i känsla. Det kan nog bli svårt att hitta en EX7 för 2000 spänn, men det kanske inte är omöjligt. Det är 5-oktaversmodellen av EX5. Men det kanske skiljer i klaverkänslan på dem? Jag har inte testat någon EX5.

EX7an har jag inte spelat på men sägs enligt inlägg på "ex5tech"-forumet ha en annan (billigare och plastigare) klaviatur än EX5 (http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000182).
Annars hade den varit ett givet val. Finns en ute på vendolin för 2500:- i Göteborg, frågan är om jag kan med att fråga om jag får komma förbi för att provspela klaviaturen..

Kan man skicka ut godtycklig controllerdata via rattarna på EX7?

Ursprungligen av synthboy:

EX7an har jag inte spelat på men sägs enligt inlägg på "ex5tech"-forumet ha en annan (billigare och plastigare) klaviatur än EX5 (http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000182).
Annars hade den varit ett givet val. Finns en ute på vendolin för 2500:- i Göteborg, frågan är om jag kan med att fråga om jag får komma förbi för att provspela klaviaturen..

Kan man skicka ut godtycklig controllerdata via rattarna på EX7?

Det är väl klart man kan komma förbi och provspela, annars är det ju bara att säga att man inte är intresserad om det är ett problem.

ex7

Ursprungligen av synthboy:

EX7an har jag inte spelat på men sägs enligt inlägg på "ex5tech"-forumet ha en annan (billigare och plastigare) klaviatur än EX5 (EX5Tech Discussion : EX7 - to buy ot not to buy?!).
Annars hade den varit ett givet val. Finns en ute på vendolin för 2500:- i Göteborg, frågan är om jag kan med att fråga om jag får komma förbi för att provspela klaviaturen..

Kan man skicka ut godtycklig controllerdata via rattarna på EX7?

Ex7an har mycket sämre klaviatur tyvärr... jag har båda...

Real Parakeet: Såg i ett äldre inlägg att du hade problem med överkänlig aftertouch (hade samma problem emd min AN1X) på din EX7. Har du löst det? Trist om man ska använda den som master.

Ursprungligen av synthboy:

Real Parakeet: Såg i ett äldre inlägg att du hade problem med överkänlig aftertouch (hade samma problem emd min AN1X) på din EX7. Har du löst det? Trist om man ska använda den som master.

Jag stängde av skiten. Använder ändå aldrig eftertryck

...eller så gör du lite plats i studion, och köper min EX5´a!

Ursprungligen av Johans:

...eller så gör du lite plats i studion, och köper min EX5´a!

Lockande pris men med tanke på att frakt då tillkommer (och osäkerheten kring att skicka såna stora varor) så blir det inte lika attraktivt längre.
En kompis har en EX5a som han ev släper hem till mig i helgen så kan kolla hurvida den får plats (skippade köpa en SY99a för 1000:- häromdagen lite av den anledningen).
Varför säljer du din egna då? Är den expanderad något?

Jag vill inte sabba en affär för Johans här, men om aftertouch är viktigt så är kanske EX5/7 inte helt rätt. Jag har gjort ungefär som RP med min EX5:a, jag filtrerar bort skiten i cubase.

Det kan vara att jag inte fått till inställningen riktigt, men hur jag än provar så är det irriterande känsligt. Det går liksom inte att ligga och balansera på aftertouchen, utan det blir väldigt gärna fullt eller inget, och det slår igenom om man har lite styrka i fingrarna vid fullt anslag.

Tack för svaren. Hmm illa då med tanke på att jag gillar använda AT till tex min Kawai K3m.. får nog ta med min Blofeld och testa AT:n innan jag köper då (kan kolla den enligt helgen).

Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta eller förslag på andra klaviaturer?

Kan måhända aftertouchen ha justeras i nyare OS-versioner?
Som sagt min AN1Xa var exakt likadan i aftertouchen (för känslig vid tillslag och sen igna nyanser) och syntharna kom ju i ungefär samma tidsperiod och färg

Jag har det senaste (sista) OS:et som finns i min EX5:a, det gjorde ingen större skillnad för aftertouchen. Däremot löste det MIDI timingen något bättre.

Om du bestämmer dig för en EX5:a se till att den har senaste OS:et i sig, eller kolla med Yamaha om de har några kvar. Jag uppgraderade min för något år sen och då fanns ett par kit kvar. PMa om du vill har detaljer om det.

Åh fanken...

1
Bevaka tråden