Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iphone som Bluetooth-GPS på datorn?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-05-05 18:29

Finns det nått iphone-program som skickar NMEA-information via bluetooth till datorn? Polarn använder sin symbianbaserade Nokia på detta sätt för att få positionsdata till sin macbook - så det borde väl funka med GPSen i iphone också...?

Inte med icke-jailbreakad telefon i alla fall. Däremot lär sådan mjukvara kunna tänkas dyka upp i och med OS 3.0.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-05 22:19

Läste för länge sedan om någon som skickade in NMEA i en iphone V1 via en hemsnickrad adapter till bottenkontakten. Osäkert dock om det finns tvåvägs NMEA.

Kollar du de bluetooth apps som finns hittills för jailbreakad 3G så är det mkt ringa funktionalitet. Apple har inte släppt bluetooth än och förmodligen inte heller export av positionssignaler. dessutom är det ingalunda säkert att det är NMEA som används internt (jmf Garminprotokoll). Du kan ju testa med Franson.com om de har något, de gillar att bygga interface.

För mig vore det viktigare att iphonen kunde ta emot gps info via bluetooth för användning i nav program på iphonen. Märkte när jag var ute i skogen häromdagen att blå prickenhoppade 50 - 100 meter ibland. Positionen hoppar inte på det viset i skog me en SIRFIII gps med bra och stor quadrifilar helical antenn som den på Garmin 60Cx.

En yttre gps med bra antenn att använda under svåra mottagningsförhållanden (dit hör urban canyons och lövskog) och som för över data med bluetooth eller seriell kabel vore ett bra komplement till iphonen som navigeringshjälpmedel. Det är dock knappast att hoppas på att Navigon, Tomtom, Navionics etc skulle bjuda på denna valmöjlighet när de väl kommer med nav program för iphone och jag tror inte att apple kommer att tillåta det. Däremot tror jag att det kan komma för jailbreakade lurar - t ex från Franson.

Senast redigerat 2009-05-06 15:49
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 16:01

det finns faktiskt redan en app i appstore som tillåter dig att använda nmea ut från iphone, detta enligt soltek.se:

"Om du använder iPhone's eller iPod Touch's med WiFi anslutning, kan iNavX™ vara en repeater till populära navigationsprogramvaror som stöder NMEA data över TCP/IP. T.ex. MacENC eller andra MS Windows marina navigationsprogramvaror (exempelvis Fugawi Global Navigator med GpsGate och Fugawi Marine ENC med GpsGate). Detta innefattar även GPS, AIS mottagare & transpondrar, och andra instrument (djup, fart, vind, etc)."

Mer:

http://www.soltek.se/kartor/inavx.htm

http://www.inavx.net/

Kostar bara 40 euro att testa

Dessutom har jag sett en AIS-mottagare som kan kopplas ihop med kabel med en iphone som visar sjökort. Det innebär att iphonen både kan ta emot och skicka NMEA. Den appliktionen använder också iNavx:

http://www.pilotplug.com/aistowifiiphone.html

Senast redigerat 2009-05-06 16:25

Notera dock att frågeställningen gällde Bluetooth, och där får vi vänta till sommaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 16:40
Ursprungligen av Capeman:

Notera dock att frågeställningen gällde Bluetooth, och där får vi vänta till sommaren.

Om nu iNavX sköter det via wifi till datorn så är det väl lika bra? Det gäller dock att navigationbsprogramvaran i datorn tar emot ip infon från wifi - eller att man hittar programvara som översätter till seriell information.

1
Bevaka tråden