Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kunskap eller knegpengar för analogt syntheri.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har med tiden snöat in mig totalt på analogt syntheri..

Det började att jag blev besatt av att lyssna på gamla pionjärer som raymond scott, delia derbyshire, brian eno, silver apples och dylikt.. samt lite moderna retroband som add n to (x), portishead, the horrors nya skiva och lite sånt dravel..

Sen köpte jag min första synth.. en ms20 och blev än mer besatt. Läser om synthar och synthtillverkare hela dagen på mitt receptionssjobb och pillar på synthen all ledig tid jag får.
Nu har jag även börjat snöa in mig på Nikola Tesla och sådant.

Har spelat musik länge men synthen har verkligen ökat min vilja att skapa och utvecklas än mer. Jag är medium ung, men verkligen inte purung... Fyller 24 år imorgon och har tids och åldersnojja i den bemärkelse att välja vad man skall göra av sitt liv.

Jag funderar över vad som skulle ge mig mest:
Att fortsätta knega och spara pengar och kunna köpa instrument (eftersom man inte har världens lön är det ganska mkt sparande).. Eller att börja studera elektroteknik på chalmers... Pluggar man är man väl alltid luspank och det här med att skaffa sig utrustning hamnar i skymundan.. När jag sedan skulle vara klar med utbildningen skulle jag redan känna mig gammal.. Måste även börja med att ta tekniskt basår för att jag slarvade mig genom gymnasiet i besatt tonårskärlek och allmän vilsenhet och osäkerhet.
Jag anser mig själv vara trots kassa eller snarare konstiga och osammanhängande betyg intelligent samt väldigt logiskt lagd.

Om någon har något råd för vägval är jag oerhört tacksam!

ps1.
Jag är starkt medium ointresserad av digitalt och datasyntheri..

ps2.
Jag är väldigt dålig på att fatta mig kort..
ds.

(Symptoms of mania include rapid speech, racing thoughts, decreased need for sleep, hypersexuality, euphoria, impulsiveness, grandiosity, and increased interest in goal-directed activities.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-08 16:46

Jag ska åka bort strax och kommer hem på söndag så jag hinner inte skriva så mycket. Men som en som började läsa elektroteknik just pga mitt intresse för musik och elektronik (inte specifikt synthar dock) så borde jag nog svara. jag började läsa när jag var 20 och är typ klar nu.
Utbildningen är åtminstone i mitt tycke väldigt intressant och jag ångrar inte att jagvalde elektro, däremot så är den väldigt inriktad på vad som används idag, dvs digitala system, dsp:er, mobiltelefoni. Vill man analysera moogscheman så får man göra det på sin fritid. Däremot så får man en bra teoretisk grund att stå på så när man väl ska räkna ut överföringsfunktionen på nåt vcf så kan man faktiskt göra det. Men utbildningen är som sagt med stark övervikt åt det digitala.

Sen är ju en utbildning aldrig fel och jag ångrar aldrig att jag började plugga. Allt man har lärt sig och fått uppleva och alla människor man träffat, absolut värt det alla gånger.

Utbildning rockar! Dels för att man lär sig massa koola saker och dels för att man (om man väljer smart) lägger grunden för en mycket bättre ekonomi = mer synthar eller vad det nu är man vill ha. Jag är själv humanist och hoppade av min utbildning till arkeolog för att göra musikkarriär, vilket iofs gick väldigt bra, men det är inget jag skulle rekommendera. Särskilt inte i dessa tider. Nu är jag tillbaka i skolbänken och blir klar när jag är ~42 år och känner mig inte ett dugg gammal. Men jag ångrar att jag inte tog examen första gången. En högskoleexamen kan ingen ta ifrån dig och det är alltid bra att ha. Börja skolan för bövelen!

Plugga is da shit! Utbildning kanske inte alltid ger jobb som ger bättre ekonomi än vad opluggade har, men troligen så öppnas porten till fler och mer intressanta arbeten. Har du tur så lägger sig ditt syntberoende under de år du pluggar eftersom du inte kommer ha råd med syntar. Har du otur så kommer beroendet hålla i sig och du drabbas av fullt utvecklat syntmissbruk som många andra av oss här.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-09 02:28

Haha...ditt inlägg påminner mycket om mig BogusBill. Jag satt som nattportier på ett hotell i centrala Göteborg och knegade, och fick timmarna att gå genom att läsa om syntar och studioutrustning. Nu valde jag dock inte elektro i chalmers utan fick söka mig några mil utanför staden till Skövde för att läsa till dataspelsutvecklare. Har snart avklarat mitt första år där nu. Bara 2 kvar.

Jag upplever att jag handlar ungefär lika mycket med syntar nu som då, men på sistone har jag mest bytt saker iofs. Jag hade ju en rätt kraftig rigg innan jag blev student om man säger så. Att spara ihop till DIY-projekt är inte direkt svårt känner jag annars, det är mest tiden som ska till, och den har jag mindre av. Tyvärr.

Hade jag haft flera att dela mitt intresse med här i Skövde så hade jag startat en syntförening med DIY-inriktning. Det finns en verkstad på högskolan som det inte borde vara omöjligt att komma in i och bygga kabinett och liknande.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-09 10:00

Jag kommer aldrig att ångra att jag gick elektro(elektro- och datoring heter det på Karlstad Universitet, ännu mer data involverat men ändå mycket analog teknik). En väldigt hård utbildning.. tillämpad matematik i olika tappningar, men samtidigt belönande. Lätt att ta jobb utomlands. Många, många dörrar som öppnas!

Glöm inte att jobbmässigt så är det 4-5 år kvar till den stora pensionsavgången för elektro-folk.. då går de första stora kullarna med elektroing. i pension helt enkelt.. (CSN startade 1965 och då hade folk råd att studera, först då som de stora kullarna med ing. kom.. nu går de i pension helt enkelt).

Jag instämmer i de som röstar för att plugga. Men det kan vara värt att kolla upp alternativa utbildningar - en civilingenjörsexamen är ju väldigt omfattande och som makari säger så är fokus på modern teknik.

Ett alternativ är kanske en högskoleingenjörsutbildning om du vill hålla på med elektronik och sånt - vad jag hört så är det en bristvara på arbetsmarknaden.

Dessutom tror jag att det är värt att fundera på vad du vill ha ut av utbildningen. Att läsa elektroteknik för att man gillar att skruva på analogsyntar är lite som att läsa biokemi för att man gillar att laga mat: det finns en koppling där, men det har inte nödvändigtvis så mycket med vad du vill ägna dig åt att göra. Det finns ju en del utbildningar med fokus på media- och ljudteknik, men jag tycker kvaliteten där verkar vara väldigt skiftande. (Även om tex mediaingenjörutbildningen i Norrköping/Linköping verkar gedigen.) Så det kan vara värt att göra som Clase och plugga något med mer direkt koppling till vad du vill hålla på med, med tillägget att du förmodligen vill plugga något som ger dig fundamenten och inte bara fokuserar på att lära ut tex specifika program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-10 15:18
Ursprungligen av BogusBill:

ps1.
Jag är starkt medium ointresserad av digitalt och datasyntheri..

Då kommer du nog vara lika ointresserad av de flesta tekniska utbildningar idag.

Men du måste ju inte dra till med en högskoleexamen och vara fattig en massa år. Elektriker kan du bli på kortare tid, tjäna skapligt med pengar och dessutom få nöjet att meka mer med händerna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-10 17:58

Om du är ointresserad av digitalt mumbojumbo ska du plugga Z på Chalmers. Z är Mekatronik, den enda sanna framtidsutbildningen som alltid kommer att kunna ge dig ett jobb. Z, ger dig grymma kunskaper i såväl mekanik, maskinelement, matematik, reglerteknik, signalbehandling, elektroteknik och programmering. Är du intresserad av intelligenta och adaptiva system, som kommer att komma mer och mer i all teknikutveckling, ja då är Mekatronik rätt spår (det mest rätta, ty bredden). Elektro ger dig möjligen ett sidospår...

Jag valde Z och jobbar idag som provningsingenjör och arbetar med 95 % av det jag pluggat. Klockrent och grymt stimulerande. Så, ta dig nu i kragen och sätt upp mål och plugga. Det är lätt en bra investering. Beroende på vad du prioriterar så kan du ju köpa maskiner även då du pluggar. Jag har producerat flera skivor och köpt en del maskiner under min studietid på Chalmers. Samtidigt har jag träffat många stimulerande människor som jag i framtiden troligt kommer att utveckla maskiner med, kanske även anlogsynthar...

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-10 21:06

>Fyller 24 år imorgon och har tids och åldersnojja i den bemärkelse att välja vad man skall göra >av sitt liv.

Haha, du vet inte vad du pratar om, vänta bara tills 29 års krisen, 30 års krisen, 35 års krisen
och 40 års krisen, sen är du luttrad och då drämmer livet till dig i skallen med 50 års krisen
och 60 års krisen om du har tur nu så överlever du prostata cancer och några hjärtattacker,
när du sen är 70 är du förvånad att du överhuvudtaget lever, vid 71 blev du överkör av en
elektrisk buss designad av några osnutna 25 åringar från Chalmers Z XY linje på grund
av att du var döv på ena örat och sen är livet över!

Så vad har du att klaga på!:)

Att läsa är bra! Att läsa till elektronik ingenjör är dumt!

1: Dåligt betalt!
2: Utbildningar inriktade på digitalt.
3: Elektronik sektorn i Sverige går på knäna, massvis med
nedläggningar sedan mitten av 1995 och de e inte bättre nu!.
4: Fyll i själv..........................................!
5:
6:

Däremot informationsteknologi eller systemvetande, dvs några nivåer upp kan
vara en ide, groteska löner, snygga brudar, Porsche och aktier på banken etc.

I slutändan är det stålar som dikterar din vardag och nått som alldrig fallerar är ett klassiskt hantverks yrke, elektriker, möbelsnickare , begravnings gubbe, mataffärs innehavare etc etc.

>Jag anser mig själv vara intelligent samt väldigt logiskt lagd.

Host!.............................Intelligens är relativt referensen!

Ursprungligen av Heualia:

Haha, du vet inte vad du pratar om, vänta bara tills 29 års krisen, 30 års krisen, 35 års krisen
och 40 års krisen, sen är du luttrad och då drämmer livet till dig i skallen med 50 års krisen
och 60 års krisen om du har tur nu så överlever du prostata cancer och några hjärtattacker,
när du sen är 70 är du förvånad att du överhuvudtaget lever, vid 71 blev du överkör av en
elektrisk buss designad av några osnutna 25 åringar från Chalmers Z XY linje på grund
av att du var döv på ena örat och sen är livet över!

Så vad har du att klaga på!:)

Att läsa är bra! Att läsa till elektronik ingenjör är dumt!

1: Dåligt betalt!
2: Utbildningar inriktade på digitalt.
3: Elektronik sektorn i Sverige går på knäna, massvis med
nedläggningar sedan mitten av 1995 och de e inte bättre nu!.
4: Fyll i själv..........................................!
5:
6:

Väldigt dåligt betalt, om man skall tro min polare fast "väldigt dåligt betalt" är norm här i landet, längtar själv till den dagen då jag får klaga på min lön
Valde en annan ingenjörsinriktning än min ovan nämnda polare, läser betydligt mindre, relevantare kurser för mitt framtida jobb, av tidigare årskullar i mitt program har alla fått anställning efter examen.
Utbildning is teh shit!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-10 22:24

Köp en Juno-106:a och grubbla inte så mycket!

plugga förfan
annars kan du göra som jag,jobba som en gris köpa prylar men inte orka eller ha tid att använda dom.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-10 23:02

Eller köp en G2. Då behöver du aldrig grubbla mer. Då har du den enda maskin du någonsin behöver. :)...

Sen sätter du dig i skolbänken, oavsett vad du väljer att plugga eller inte, så kan du alltid komma hem till din röda skönhet/älskling och krana sköna ljud som du funderat ihop på ett papper eller i tanken. G2an gör dig kreativ och ditt sinne blir lugnt. Godnatt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-10 23:17

Eller ägna tid åt att öva upp det kanske viktigaste medan du pluggar - de musikaliska färdigheterna. Det kan man göra på ett enkelt instrument som inte behöver kosta skjortan. Sedan använder du de färdigheterna senare när du får råd med dyr utrustning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 08:28

Jag säger också plugga. Köpte i stort sätt det mesta jag äger i musikväg när jag pluggade....

Du får alltid ihop pengar till grejjer.. Det finns ju kliniska studier du kan delta i.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-11 18:19

Är det bara jag som läser fel på rubriken gång på gång? Jag läser "kunskap eller knarkpengar för analogt syntheri."

Väldigt bra tråd måste jag säga för övrigt. Mycket fina svar i den. Visar både på 99ans bredd och kunskap. Även utanför syntnörderiet.

Tack för alla svar.. Finns det inga nihilistiska synthare?

Jag har sökt tekniskt basår så får jag se vad som jag känner passar bäst sen. Är lite inne på mekatronik också som någon nämnde.. Jag skulle vilja gå en utbildning där man bygger och kopplar mer än vad man programmerar. Vilken utbildning innehåller minst data och mest detta tror ni? Målet är väl galen vetenskapsman snarare än kontorsråtta.
Mekatronik är väl en blandning mekanik, elektronik och data?

Jag gillar datorer och är mer kunnig på området än de flesta jag känner, men antagligen minst kunnig här. Jag älskar datorer för samlingen och spridningen av information, lätttilgängligheten osv. Men jag finner det inte lika roligt att arbeta med, varken på arbeten eller för personliga kreativa bruk.. Har inte spelat in musik mkt tidigare utan bara spelat musik, men startar jag pro tools och läser om olika buffer och försöker använda dess plugins blir jag varken sugen på att lära mig hur det funkar eller känner mig stimulerad av att ratta. Det känns också som jag råkar lägga all tid på att göra massa annat än att just spela: läsa om olika inställningar för hur programmet skall flyta smidigast eller få för mig att försöka hitta crackade plug ins..
När jag har de här balla analoga prylarna framför mig känns skaparklädjen istället total.
Sen kanske jag har för lite kunskap för att kanske kunna yttra mig om hur mkt bättre det egentligen låter, vet dock att all musik jag gillar innan jag ens började intressera mig överdrivet mkt själv är analogues totales och jag hatar allt latency tjafs med mitt pro tools le.
Har hållt på mkt med fotografering och bildredigering i mitt liv och det är precis samma där. Där kan jag garanterat säga att det man får ut digitalt ser tristare ut än det analoga. Detta kan väl iofs vara helt och hållet en smaksak och en fråga om vad man eftersträvar.

Skulle kunna fortsätta in i fler kreativa ämnen som film och animering men ville egentligen inte att tråden skulle handla om det.. Kan tänka mig att det finns en hel drös sånna trådar.

Men en utbildning där jag fick känna mig som en galen vetenskapsman som byggde och kopplade är vad jag är ute efter. Inte så sugen på Ferraris och brudars.. Pengar är väl bra för med dem kan jag köpa andra saker jag vill ha än just en ferarri och en hora, men jag är inte intresserad av att hitta den utbildning som ger mig mest pengar.. Då är det säkert bäst att bara starta ett företag som säljer något tråkigt som alla behöver. Hade några kompisar med sånna pappor när jag var liten och jäklar vad de hade prylar.. Flygplan och vattenskotrar, mkt fritid också, samt ingen utbildning..

Om ni tror jag bara kommer få sitta med en dator på elektro? har ni förslag på en utbildning för det jag söker?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-27 21:05

Inte så sugen på Ferraris och brudars.. Pengar är väl bra för med dem kan jag köpa andra saker jag vill ha än just en ferarri och en hora, men jag är inte intresserad av att hitta den utbildning som ger mig mest pengar..

Kanske går miste om något i översättningen här från tal till dator, men det där kändes inte helt okej... Vet inte hur du menar, men du kanske borde undvika sådant som ser rätt illa ut i text.

Ursprungligen av mörn:

Kanske går miste om något i översättningen här från tal till dator, men det där kändes inte helt okej... Vet inte hur du menar, men du kanske borde undvika sådant som ser rätt illa ut i text.

Menade inte något illa överhuvudtaget men det kanske var grovt? isf ber jag om ursäkt. Tycker det verkar tråkigt att ha en tjej man får genom pengar samt att jag inte är intresserad av ha sportbilar så jag tyckte det var dåliga argument. men förstår att man kan gå igång på bilar och golddiggers som vad som helst annat. För mig var det ett dåligt argumet.
Kort och gott är inne på att hitta en utbildning som för mig är stimulerande, givande och intressant. Det var han som föreslog mekatronik va? det är iofs en av de utbildningar jag känner mig mest intresserad av. Så jaa, allt var nog lite löjligt och onödigt.. Föörlåt, skall skärpa mig.

Drömmer just nu om att man kanske kunde skapa en synth och ljudeffektsverkstad men under utbildningen kanske man hittar andra områden man skulle trivas att arbeta med som passar in till intresset.

Den där distanskursen verkar ball.. Jag har dock inte förkunskaperna ännu annars skulle jag börjat. Blir tekniskt basår som jag kommer behöva till vad som helst först. Vet inte om jag börjar denna höst eller nästa termin. Gillar min stabila men låga inkomst eftersom det inte existerade för ett år sen. Att från klockan 5 varje dag kunna lägga all min tid och tanke på mina egna intressen som band, musik och foto är också ganska skönt. Men vill också börja plugga... : /

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-28 10:04

Menade inte något illa överhuvudtaget men det kanske var grovt? isf ber jag om ursäkt. Tycker det verkar tråkigt att ha en tjej man får genom pengar samt att jag inte är intresserad av ha sportbilar så jag tyckte det var dåliga argument. men förstår att man kan gå igång på bilar och golddiggers som vad som helst annat. För mig var det ett dåligt argumet.
Kort och gott är inne på att hitta en utbildning som för mig är stimulerande, givande och intressant. Det var han som föreslog mekatronik va? det är iofs en av de utbildningar jag känner mig mest intresserad av. Så jaa, allt var nog lite löjligt och onödigt.. Föörlåt, skall skärpa mig. /

Var nog jag som missuppfattade, när bilar och tjejer klumpades ihop och du först skrev "brudar" och sen "hora" fick jag intrycket av lite handelsvara. Men du menade väl tvärtom, lurigt med kommunikation.

Distanskurs ianalog elektronik kanske?

Kan göras medan du knegar och köper fina maskiner. Tar längre tid såklart men du är ju en parvel ett tag till, så varför stressa?

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-27 21:08

>Inte så sugen på Ferraris och brudars.. Pengar är väl bra för med dem kan jag köpa andra >saker jag vill ha än just en ferarri och en hora, men jag är inte intresserad av att hitta den >utbildning som ger mig mest pengar..

Är du _ helt säker_ på det?

• Medlem
  • Skurup
  • 2009-05-27 18:10

Oj - tack för tipset herr Berg! Nu är jag anmäld!

• Medlem
  • 2009-05-27 19:59

Hoppsan! Verkar som en klart intressant kurs det där!

1
Bevaka tråden