Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 3G: minnet läcker för mycket

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-15 23:09

Har nu ca150 applikationer på min iphone. När jag kollar ledigt minne är det ofta bara 2-3 MB kvar och då funkar inte t ex Wunder radio. Genom reboot elle att minnesrensa med iStat och Free memory kan jag få över 30 MB ledigt men så snart jag användt ihpnen ett tag rasar ledigt minne.

Det vore bra med en lista över appar som är kända för att orsaka minnesläckor så att mn kunde överväga att ta bort dem

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-16 10:20

150 appar? HerreGud.

Ursprungligen av Konrad:

150 appar? HerreGud.

+ 1

Så många program har jag inte ens på mina två macar tillsammans. Inte konstigt att din iPhone har lågt minne.

Är den Jailbreakad?

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-17 23:32

Nä den med 150 appar är inte jailbreakad. förresten slarvade jag, det är bara 8 * 16 + 4 = 132 stycken.

På den jailbreakade har jag 70 stycken. Den läcker också. Installerade om Wunder radio, det finns rapporter om att programmet är buggigt. frågan om läckagekontroll kvarstår. Det finns program för utvecklare som ska analysera memory leakage av en app som håller på att göras, men ser inte att det funkar för att kolla alla. Programmet FreeMemory (som inte är gratis) listar pid och process name men säger inget om hur mycket minne som reserverats.

App nr 133 MemoryInfo sades vara bättre än FreeMemory men den låter mig inte heller identifiera hur mkt minne varje pid-angiven process tagit upp. för övrigt är det väl inte säkert att det bara är processer som listats med pid som lagt beslag på minne.

Efter omstart hde jag 48 MB fritt. Att öppna och stänga Safari gjorde att 14 MB mindre minne fanns fritt. Öppna och stänga Wunder radio tog bort 4 MB. Men ofta när jag kollar har jag bara 2-3 MB ledigt och då slängs jag ur program. hoppas nästa iphonemodell har mer runtime memory.

Du kan ju ta bort program du inte använder. Ofta laddar man ner massa skit som man bara ändå använder EN gång. Sånna är bara att slänga även om dom kostar pengar, du kan alltid tanka ner dom igen ifall du saknar dom (gratis).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-18 17:53
Ursprungligen av jonasolof:

...Att öppna och stänga Safari gjorde att 14 MB mindre minne fanns fritt.

Alltså,

nu har jag själv inte programmerat iPhone, men mäter du alltså hur mycket "free" minne som finns?

Jag trodde att iPhone var baserat på OS X och använder samma typ av virtuellt minne som vanliga OS X (rätta mig om jag har fel). I så fall är din metodologi felaktig. Du bör inte förvänta dig att lika mycket minne finns "fritt" som efter start/stopp av en process. Detta minne är ju cachat och finns tillgängligt för andra processer om det behövs.

Dessutom är jag extremt skeptisk till att iPhone kan ha minnesläckor som inte försvinner då en process avslutas. För visst avslutas väl appens process då jag startar en annan app?

Och en app som är installerad men inte startad har väl ingen process? (Rätta mig om jag har fel.)

Är inte detta en ny variant av det vanliga missförståndet om vad "free" memory egentligen betyder?

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-18 11:28

Ja visst kan man ta bort appar men det är en rätt knölig trial and errormetod för att leta efter de applikationer som läcker minne - om det nu är minnesläckage som är problemet.

Ligger tagna foton i runtime memory eller skrivs de till stora minnet?

Ursprungligen av jonasolof:

Ja visst kan man ta bort appar men det är en rätt knölig trial and errormetod för att leta efter de applikationer som läcker minne - om det nu är minnesläckage som är problemet.

Ligger tagna foton i runtime memory eller skrivs de till stora minnet?

Börja med att ta bort dem du inte använder helt enkelt.

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-18 16:59
Ursprungligen av theplague:

Börja med att ta bort dem du inte använder helt enkelt.

Alltför enkel lösning för en nörd

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-05-18 20:15

Om man använder mail eller safari så förloras en hel del minne om man inte

håller in homeknappen hela tiden tills den stängs.

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-19 17:34
Ursprungligen av mcrj:

Om man använder mail eller safari så förloras en hel del minne om man inte

håller in homeknappen hela tiden tills den stängs.

Finns det någon förklaring till detta?

Vad gäller minnesläckage så utgår jag från vad programmerare av appar bekymrar sig om och skriver om. "Fritt minne" är vad minnesrensningprogrammen som iStat och FreeMemory nämner. Efter rensning en gång kan man gå från 2 MB ledigt till 40 MB.

Jag kan sgs inget om minneshantering i MAc miljö och kan inte argumentera tekniskt.

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-19 18:59

Har man ett liv i levande livet om man har 150 apps på sin iPhone?
Att glömma bort att man lever är en betydligt allvarligare minnesförlust.

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 09:04
Ursprungligen av Konrad:

Har man ett liv i levande livet om man har 150 apps på sin iPhone?
Att glömma bort att man lever är en betydligt allvarligare minnesförlust.

Tja i mitt liv använder jag fyra fem språk dagligen. Har stor hjälp av apparna Conjugueur2 och Dictionnaire när jag skriver franska t ex. Det finns flera olika appar för inspelning av ljud, de har lite olika egenskaper så jag har användning av flera. Spelar aldrig spel, vid 65 års ålder känns livet lite för kort för det.
Det skulle för övrigt inte falla mig att kommentera andras liv med utgångspunkt från antalet apps man råkar ha - eller hur många foruminlägg man skrivit.

Edit: Overifierad hypotes -det försvinner minne snabbare om simkortet sitter i.

Senast redigerat 2009-05-26 11:26
1
Bevaka tråden