Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony släpper Alpha 230, Alpha 330 and Alpha 380

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sony släpper som väntat Alpha 230, Alpha 330 and Alpha 380 samt några nya gluggar

DP-review: Sony launches Alpha 230, Alpha 330 and Alpha 380

DP-review: Sony unveils four new lenses

Senast redigerat 2009-05-18 09:28
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det heter inte "linser", det är svengelska. Det heter "objektiv".

Vi har som policy på forumet att inte kommentera och kritisera språk, stavning m.m. - åtminstone så länge inläggen är något så när begripliga.

I det här fallet förstår alla vad som menas även om där står "linser", så det var en ganska onödig kommentar, tycker jag.

Jag har raderat två inlägg.

/Mod

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-18 10:38

Ska bli trevligt att se mer utförliga testar av dessa. Har en analog Minolta system som jag trivdes bra med så jag hoppas att sony ska lyckats få till ngt som står sig bra mot Canon och Nikon.

varför en "porträtt-glugg" @ 50mm? 55 eller 60 hade ju passat bättre på sonys dt-kameror?

Ursprungligen av gabriela:

varför en "porträtt-glugg" @ 50mm? 55 eller 60 hade ju passat bättre på sonys dt-kameror?

Kanske en remake på en gammal klassiker? Fast 50 har sina fördelar också, tycker den brännvidden är bra till väldigt mycket! Funderar starkt på att beställa en 1.8/50, tillräckligt liten för att följa med överallt

Ursprungligen av gabriela:

Jag tror inte 5 mm gör dig till en bättre fotograf, det sitter någon annanstans.

Ursprungligen av jurassic579:

Jag tror inte 5 mm gör dig till en bättre fotograf, det sitter någon annanstans.

Det handlar inte om att 5 mm gör en till en bättre fotograf, utan om att motsv. 75 mm är i kortaste laget för att ge bästa möjliga proportioner vid porträttfoto. Och när man tar fram ett objektiv optimerat för APS-C borde inte klassiska brännviddsmått vara styrande, snarare det som ger bäst förutsättningar att skapa rätt bild. En 30 macro är talande för att Sony fattar det, en 50/1.8 mindre så (jämför t.ex. Pentax 55/1.4 som får bländande recensioner och på alla sätt och vis lever upp till en klassisk 85/1.x i 35 mm format).

Även om man inte tillhör de som verkligen pushar utrustningen till sin gräns kan man väl ändå få påpeka begränsningar? Det tycker i alla fall lilla jag, som är en glad amatör men som åtminstone förstår hur olika brännvidder ger olika perspektiv och därmed olika proportioner vid t.ex. porträttfoto.

Verkar lovande. Av det jag läst hittills är byggkvaliteten rejält förbättrad och greppergonomin fortfarande bra, trots det lilla greppet. Dock har a330/380 samma lilla optiska sökare som förut, det enda som är nytt där är att man nu kan köpa till förstorande okular - men alla lär väl använda live view-läget ändå. Sensorerna är desamma vilket ju är trevligt, skulle gärna ha en a380 bara för den sensorns skull. Enda riktiga nedköpet som jag kan se är bytet till ett mindre batteri.

Trevligt också att den där hopplöst akterseglade gamla kitgluggen blev utbytt, den nya verkar extremt lovande. 1.8/50 kan nog bli en riktig storsäljare, verkar ju som att priset blir riktigt lågt. Gillar också att Sony valt att ge mikromotorer annan benämning än riktiga ringmotorer (SAM resp SSM), känns ärligare så. 2.8/30 Macro verkar riktigt kul den med, och A900-ägare kommer nog att gilla att nya lilla budgetblixten kan styra andra blixtar trådlöst. Rätt många små trevliga nyheter för Sony-ägare med andra ord

givetvis inte, men det gör ett bättre porträttobjektiv i traditionell mening.

Tror att anledningen till att det blev just en 1,8/50 är ganska enkel. Ända sedan Sony tog över har Minolta 50/1,7, som inte fick någon ny Sony-motsvarighet, varit extremt efterfrågad på begagnatmarknaden. Tror att man helt enkelt tänkte i termer om tillgång och efterfrågan och gav marknaden vad den ville ha. Fast det finns ju inget som säger att ett porträttobjektiv "måste" motsvara just 85 mm; Pentax 77/1,8 Limited hamnar ju definitivt i porträttklassen den med (och själv håller jag mig helst kring 135 mm om jag får välja).

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-19 10:01

Trevligt med stabilisering i huset. Det är bra märkligt att Canon och Nikon inte har den funktionen, men de tjänar väl för mycket pengar på sina objektiv med stabilisering så det går inte ihop att sparka undan fötterna för dessa.

1
Bevaka tråden