Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla bra domännamn tagna - läs varför

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är på jakt efter ett domännamn som just nu är upptaget men det står på whois att det går ut snart. Hur snart efter att det gått ut är det möjligt att köpa det?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag är på jakt efter ett domännamn som just nu är upptaget men det står på whois att det går ut snart. Hur snart efter att det gått ut är det möjligt att köpa det?

Beror på toppdomänen. Om det är .se är det 60 dagar. Men räkna med att folk försöker ta det om det är ett bra domännamn. Finns så kallade snap-back-tjänster som bevakar domännamn som går ut och försöker registrera dom i samma sekund som de släpps. Och i typ hälften av fallen är det Name Navigation som tar det...

Vad gäller övriga toppdomäner så är det olika. En del registrarer har t.ex. hittat en lukrativ marknad genom att inte släppa domännamnen som dom ska utan istället lägga ut dom för auktion när dom går ut.

Är gentligen domännamn så viktiga idag? När vilda västern råder? Det är ju estetiskt att ha sitt företag namnat i domänen, men man har ju inte företaget namnat i gata, box eller ort heller.
Komma ihåg-faktorn är ju borta då få numera skriver ner en domän på papper när man ser den på sta'n eller så. Allt är bara länkar numera - och sökning gör man på t.ex. Google och då hittar man nog KalleKulaTraktor AB även om domänen är 5716541764512765613561356345.com. Man ser en länk och trycker på den. Själva domännamnet har liksom förlorat sin betydelse. Google söker ju inte bara på domännamnet.
Om t.ex. harley-davidson.com hade domänen 872387236872825238752xx7263.com - skulle detta påverka omsättningen, börsvärde och företagets framtidsutsikter? Knappast.
Storföretagen köper loss sina namn för en mille dollares, men det är för att dom inte har något vettigare att göra för pengarna och därför att en miljon dollares är en struntsumma.
Kevin Ham & Co. tjänar stålar därför att vi tror/vill att själva domännamnet ska ha betydelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-01 21:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Är gentligen domännamn så viktiga idag? När vilda västern råder? Det är ju estetiskt att ha sitt företag namnat i domänen, men man har ju inte företaget namnat i gata, box eller ort heller.

PTS kommer med ett nytt regelförslag apropå domäner. Värt att diskutera.

Att man vill spärra "bank"? Kan det bli en stor diskussion om det? En revulotionerande förändring är det ju inte direkt...

Ursprungligen av calle:

PTS kommer med ett nytt regelförslag apropå domäner. Värt att diskutera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-11 07:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Att man vill spärra "bank"? Kan det bli en stor diskussion om det? En revulotionerande förändring är det ju inte direkt...

Det viktigaste är att det knappast kommer att få avsedd effekt. Bedragarna kommer att hitta nya vägar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-01 18:40

Tur att man varit förutseende och redan äger sin domän.

Jag flyttade diskussionen om snapback till en egen tråd.

Shit vad lång tid det tar för en domän att bli tillgänglig. Jag trodde det var på förfallodatum som den släpptes men sen så läggs det först på massa dar tills månadens slut och sen ytterligare två månader och sen ytterligare en vecka. Varför detta daltande? Om man inte har betalt för den nån månader efter förfallodatum så borde de väl släppa den..

Jag håller själv på att bevaka en utgående domän och det är lite frustrerande..

Senast redigerat 2009-05-22 01:53
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Shit vad lång tid det tar för en domän att bli tillgänglig. Jag trodde det var på förfallodatum som den släpptes men sen så läggs det först på massa dar tills månadens slut och sen ytterligare två månader och sen ytterligare en vecka. Varför detta daltande? Om man inte har betalt för den nån månader efter förfallodatum så borde de väl släppa den..

Jag håller själv på att bevaka en utgående domän och det är lite frustrerande..

Om du pratar om .se så tycker jag det är väldigt sunda regler att det finns en period på 60 dagar då nuvarande ägaren har rätt att återaktivera domännamnet, även om det kan vara frustrerande för en otålig "snappare"

Jag jobbar mot flera olika företag och ibland faller saker mellan stolarna helt enkelt. Det ska inte hända, men det händer. Men när eposten och hemsidan slutar fungera, då märks det. Att man då fortfarande har chansen att återta domännamnet har nog räddat många.

Jag tycker inte det är att dalta, det är en rimlig säkerhetsbuffert för något som kan vara helt avgörande för ens affärsverksamhet.

Bevaka tråden