Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gränslös otur med DSI:syntar

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 09:41

Skriver detta i hopp om att någon har varit med om samma grej.

Införskaffade en DSI MEK efter en utflykt till JAM-Stockholm då jag föll pladask för denna fantastiska synt. Satt hemma i några dagar och konstaterade att dess sound passade perfekt till bandet och jag var otroligt nöjd tills den pajade. Det var som om en LFO med puls lades över alla parametrar samtidigt. Jag var knäckt. Detta gav mig dock tillfälle att helt enkelt byta upp mig till en DSI PEK vilket jag trixade till med JAM:s hjälp, saknade någon röst liksom.

Det gick någon vecka sen kom hon hem till mig.
Här snackar vi! Hon sparkade verkligen a*sel. Jag hann njuta av detta 4-rösters monster i fyra dagar. Igår skulle jag uppdatera dess OS och gjorde detta via SoundTowers editor med en Elektron TM-1. Jag skickade Sysx och PEK började tugga. En "timer" började räkna ner.

148-147-...................5-4-3-2-1 <----------------------- "VA FAN!"
Den frös på "1". Editor säger "Check Evolver and press OK" typ. Jag "checkade" och startade om den. Här kära vänner presenterar jag dilemmat som förstörde denna långhelg:
Min PEK är död. Det enda som händer när jag startar den är att vissa LEDs tänds upp.
Supporten säger: "Where are you located? The only way to fix is is to repair it at a repaircenter och swap the middle board." Och ett sådant repaircenter finns ju säkert i Sverige... Jag fattar ju att OS:et vart "brickat" men kunde dom inte slängt med en Factory-Reset knapp eller liknande?

Är det någon som kan hjälpa mig?

Ha det!

Nikke

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 10:40

Hmmm, asså, jag tycker det borde kunna gå å tanka över det, har fått felaktig OS i flera maskiner men fåttt till det sen, prova lite olika program, finns ju ofta inställningar så man kan speeda ner å massa annat, mina waldorfar brukar va ra petiga, ibland kör jag dom från en daw eller med c6, och nån extremweird gratisgrunka jag hitta...

Verkar weird om middle-board ska pajja av en dump... googla på det, säkert har nån annan fått samma fel..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 10:51

asså tro mig jag har letat...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 10:59

http://www.davesmithinstruments.com/support/pek_os.php

Du kan låna en annan midifejjå av mig å prova, ... annars verkar det lite kört...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-05-22 11:02

testa igen och igen... sitter du på Pc eller mac??

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 11:10

Jag sitter på PC men asså vad ska jag testa? Jag kommer inte ens in i synten...den startar bara några LEDs och blinkar till... Troligtvis har den korrupt OS= inget OS så den vet inte vad den ska göra...typ kanske...

Det känns som att sysexlyssnaren borde ligga på lägre nivå än os:et och haja till när man börjar skicka. Har du provat att köra t.ex. MidiOX istället?

Bara chansningar, det låter som en grymt trist helg för dig.

/Stefan

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 11:28

Ofta när jag fått errors så har synten inte vaknat med tagit emot OS, som den gången jag glömde bort att jag uppade min MD å satte datorn i sleepläge...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 11:43

Jag testar... startar synten och slangar OS med midiox...
tack för hjälpen

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 11:57

Nej, ingen tur...han vägrar vakna...
AAAHHHHH jag blir galen...

Ursprungligen av OldNikk:

Nej, ingen tur...han vägrar vakna...
AAAHHHHH jag blir galen...

Beklagar! Hojta om du behöver nåt kollat, jag har oxå en Poly. Bor i Stockholm dock.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 22:01
Ursprungligen av Analog:

Beklagar! Hojta om du behöver nåt kollat, jag har oxå en Poly. Bor i Stockholm dock.

Vänligt! Kommer skicka den till JAM som tar över från och med nu, hoppas bara det inte tar allt för lång tid att få "fix" ifrån DSI. Saknar den fan redan.

Ursprungligen av OldNikk:

Vänligt! Kommer skicka den till JAM som tar över från och med nu, hoppas bara det inte tar allt för lång tid att få "fix" ifrån DSI. Saknar den fan redan.

Om det finns nån tur i oturen så är det väl att DSI är fantastiskt bra på support. Jag behövde nya röstchip till mitt ena PER (för uppgradering till 2.0), kontaktade dem via mail och fyra dagar senare kom de med posten. Jam kan det vara bra om man ligger på lite. Heja Poly Evolvern!!!

Vilken otur

  • Medlem
  • 2009-05-22 12:12

Det är inte så att JAM tar hand om reperationen ?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 12:16

Jo säkert jag har ju garanti, fick den i måndags så. Bara det att det skulle va så smidigt att fixa det själv, bor inte i Stockholm...

  • Medlem
  • 2009-05-22 12:28

Mmm, det är drygt att behöva skicka iväg saker.
Fast vad ska man göra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 12:29

Det är väll bara å prova å dumpa OS på massa olika sätt mer akn man nog inte göra.. , med olika program å midifejjor, går att köra från daw och skit... kan låna ut en midifejja om du vill....
annars får JAM fixa..

jävla otur...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-22 12:40

Jag har testat lite olika, tror att det är fett kört.

  • Medlem
  • 2009-05-22 12:58

Borde det inte gå på garantin?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-05-22 13:08

Det ska vara så att sysex os dump hanteraren ligger i bootladdaren... men det kan fortfaranade bli knas.. eller det bör vara så.. kanske har ljudbanker gått åt he... prova attl ägga in skiten om om om igen i olika ordning!! Hastigheter på midiströmmen oxå!!

Men det kan vara som du säger oxå!!

Kan ju även vara så att synthen !!!! bara lyssnar efter midi-datat under en viss kort tidsperiod.
För flera år sen tjurade min Z1 och vägrade oxo starta. Den startade upp i en 1/2 sek sen bootade den om. Man fick vara snabb där att skicka på OS-filen via midi, lyckades nog på 3e gången, sen funkade den perfa igen.

"
Min Z1 fick tuppjuck en gång och ville inte starta, så fort den kom upp så bootade den om o höll på så. Det var efter att ha kört in nån ljudbank som den puckade sig....jag stod beredd med cubase o midi-dump och precis i rätt ögonblick skickade jag datan och den jävla tog emot den och sen funkade perfa igen, gött.
"

  • Medlem
  • 2009-05-22 14:41
Ursprungligen av synthetic:

Kan ju även vara så att synthen !!!! bara lyssnar efter midi-datat under en viss kort tidsperiod.
För flera år sen tjurade min Z1 och vägrade oxo starta. Den startade upp i en 1/2 sek sen bootade den om. Man fick vara snabb där att skicka på OS-filen via midi, lyckades nog på 3e gången, sen funkade den perfa igen.

"
Min Z1 fick tuppjuck en gång och ville inte starta, så fort den kom upp så bootade den om o höll på så. Det var efter att ha kört in nån ljudbank som den puckade sig....jag stod beredd med cubase o midi-dump och precis i rätt ögonblick skickade jag datan och den jävla tog emot den och sen funkade perfa igen, gött.
"

Påminner lite om när man kopierade hyrfilmer på VHS (host host).
Om man drog igång testsignalen på bandaren som skulle spela in, så struntade den i kopiersskyddet
Bara experimentera, går det så går det

Ursprungligen av Haplo:

Påminner lite om när man kopierade hyrfilmer på VHS (host host).
Om man drog igång testsignalen på bandaren som skulle spela in, så struntade den i kopiersskyddet
Bara experimentera, går det så går det

Härligt med uppfinningsrika pirater

  • Medlem
  • 2009-05-22 17:41

Hehe, jepp, så var det på den gamla goda tiden
Ingen simpel download här inte, ibland funkade det att köra igenom en sån där TV-spelsadapter som man kunde växla igång med.
Var ju lite sport på den tiden.

1
Bevaka tråden