Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen ny Mac Pro (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av drifter7508:

Köpte min Mac Pro ny för 2 veckor sedan. Vet inte ifall jag är
extremt känslig men efter en sittning igår på 5 timmar så kändes det
som mina trumhinnor vibrerade obehagligt. Frekvensen PSU'n
avger just nu tycks inte falla mina öron i smaken. =P
Har kontaktat Apple så får vi se. Dom hörde också surret på min video+
tickandet från HD'n.

Meddela gärna i tråden vad Apple säger. Jag väntar med spänning på min burk som har en beräknad leveransdag 6-11 maj.

I will do Kan säga att min Pioneer Plasma jag köpte för ett par år sedan hade samma slags problem.
"Buzzing". 2 killar från Pioneer's service avdelning kom hem till mig och bytte ut ett kretskort.
Problem Solved! Såg rätt "B" ut. Kretskortet som dom hade med sig var nersprutat med nån slags silikon
över vissa komponenter. Antar att dessa kommer i vibration eller nått och att silikonet dämpar detta.
Hur som helst så fungerade det hyffsat. Går man nära tv'n cirka 1 meter så hör man surret.
Innan "servicen" så hörde man surret tydligt med full volym och 3 meter bak till soffan.

Sitter framför en dator hela dagarna på jobbet. Kom hem idag och slog
på min Mac Pro. Trumhinnorna började svaja direkt! =P
Aldrig upplevt detta tidigare. Och nej jag är inte el-allergiker

jag har haft min macPro i en vecka.
Har inte problem med ljudet.

Ursprungligen av powerplant:

jag har haft min macPro i en vecka.
Har inte problem med ljudet.

Oki men låter den eller är den helt tyst?

Fick hem min idag och sitter jag framför den så hör jag ett dovt lite mullrande ljud ifrån fläktarna. Går jag bakom datorn så surrar den, jag börjar höra den om jag är ca 1 meter ifrån den. Sedan kan man väl säga att det blir riktigt jobbigt vid ca 50 cm. Men som sagt var framför kan jag inte säga att jag hör något surr vid en snabb koll.

Nu sitter jag snett bakom datorn på ca 1,5 meters avstånd och får kämpa för att jag ska höra den. Är det var ni andra hör också, eller är jag lyckligt lottad?

Har lyssnat lite mera nu. Jag kan höra den lite mera nu när jag ställt den under skrivbordet då det blir lite förstärkning av ljudet. Men fortfarande får jag kämpa för att höra den när jag sitter här och skriver men jag hör helt klart ett surr om jag koncentrerar mig. Sticker jag in huvudet under skrivbordet så hör jag ett klart och tydligt surr även ifrån sidan av datorn då skrivbordet blir en resonanslåda.

Senast redigerat 2009-05-11 20:47

Visst hörs den. Ganska mycket. Men Jag sitter i ett bullrigt kontor och då märker jag det inte alls.Min iMac låter också, fasst lite mindre.

PP

Min Imac är totalt knäpptyst. Min Mac Pro låter för jävligt.

Ursprungligen av drifter7508:

Min Imac är totalt knäpptyst. Min Mac Pro låter för jävligt.

Du kanske har skrivit det innan. Men hur långt ifrån är mikrofonen ifrån datorn i din video? Det vorre spännande att få en ljudupptagning när datorn står fritt mitt på golvet och ca 1 meter ifrån datorn framför, bakom och ovan.

Det blir lite lättare då att relatera hur våra burkar låter i förhållande till din...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-15 15:20

Om man funderar på att köpa en 2009:a Mac Pro för Logic-bruk, vilken utföring bör man satsa på med tak på en 40k kr?

4 kärnor med topphastighet eller 8 med lägsta? RAM?

I dagsläget får du nästan samma prestanda i single 2.66 som i dual 2.26 men så fort nästa Logic update kommer ( ryktas i juni ) så kommer stödet för de dubbla Nehalem maskinerna förbättras rejält och då får du ut 70 procent mer i den minsta 2.26 medans prestandan i single 2.66 står kvar då den redan är väldigt optimerad.

  • Medlem
  • 2009-05-17 08:11

Jag funderar på en mac pro för musik, min g5:a börjar bli lite bråkig.

funderar på en 2 x 2,66, 6 el 12 gb minne men jag blir lite orolig över det ni skriver om hur mycket macen låter.
Jag använder fortfarande logic 7 så jag vet inte om de nya logicuppgraderingarna hjälper mig, är det dumt då att köpa 12 gb i minne? ska jag begränsa mig till 6gb ?
Är det stor skillnad mellan 2 x 2,26 & 2 x 2,66?

Hur mycket låter datorn vid vanlig användning om jag jobbar med bild & då framförallt ljud?

tack på förhand
värme

Ursprungligen av gazt:

Jag funderar på en mac pro för musik, min g5:a börjar bli lite bråkig.

funderar på en 2 x 2,66, 6 el 12 gb minne men jag blir lite orolig över det ni skriver om hur mycket macen låter.
Jag använder fortfarande logic 7 så jag vet inte om de nya logicuppgraderingarna hjälper mig, är det dumt då att köpa 12 gb i minne? ska jag begränsa mig till 6gb ?
Är det stor skillnad mellan 2 x 2,26 & 2 x 2,66?

Hur mycket låter datorn vid vanlig användning om jag jobbar med bild & då framförallt ljud?

tack på förhand
värme

Logic 7 fungerar inte optimalt med nya quad nehalem macpro. Du kommer få ut nästan dubbelt så mycket prestanda av datorn i Logic 8. De nya MP:na visar 8 respektive 16 kärnor i Logic och Logic 7 kan bara utnyttja 4 kärnor.

Nu har jag bara en ett år gammal mac pro men den är knäpptyst. Jag är ordentligt känslig för ljud (känslig=blir irriterad) men är enormt nöjd med att den är så tyst. Då har jag ändå fyllt på den med interna diskar (raptor) som låter lite grann extra.

Jag tycker min nya MP låter en del också, jag trodde den skulle vara tystare än vad den är.
Man har ju hört att den tidigare modellen är tyst som fan, men den här hör man ju tydligt.
Man tycker ju att den borde låta mkt svagare med tanke på priset o allt.

Det är ju svårt och veta om något är fel eller om den ska låta så efter som jag inte har jämfört med någon annan.

Ursprungligen av LogIslandProductions:

Jag tycker min nya MP låter en del också, jag trodde den skulle vara tystare än vad den är.
Man har ju hört att den tidigare modellen är tyst som fan, men den här hör man ju tydligt.
Man tycker ju att den borde låta mkt svagare med tanke på priset o allt.

Det är ju svårt och veta om något är fel eller om den ska låta så efter som jag inte har jämfört med någon annan.

Var på Media Markt häromdagen och där stod det en 8-core Mac Pro av 2008-års modell så då passade jag på att jämföra med min 2009:a 4-core och den var tystare än min men faktiskt inte helt tyst den heller. Lyssnade på nätaggregatet på den och den hade samma mystiska ljud den med fast kanske inte lika högt, fast det var svårt att bedöma då det knappast är tyst som hemma på Media Markt

Visst kan man tycka den ska vara tystare till priset, men faktum är att det är svårt att kyla så mycket värme helt tyst. Jämför man med de hemmabyggen som mina kompisar har med samma prestanda så är min Mac Pro en viskning emot deras höfläktar så jag är nöjd ändån

Antar att du inte var med på G4-tiden när man fick köpa en ljudhuv att sätta över datorn för att kunna sitta och jobba vid den Men visst tycker man de kunde välja ett annat nätagg. för det behöver ju faktiskt inte låta som ett kylkompressor

Gör en update ang. min nätdel. Lämnade in den hos Mac Support i Västerås som bytte ut den.
Nu låter min nätdel bra mycket bättre! Dvs. det surrande ljudet hörs inte närheten lika högt som
förrut.

Ursprungligen av drifter7508:

Gör en update ang. min nätdel. Lämnade in den hos Mac Support i Västerås som bytte ut den.
Nu låter min nätdel bra mycket bättre! Dvs. det surrande ljudet hörs inte närheten lika högt som
förrut.

Nätdelen i min nya Mac Pro låter också mindre än min första Nehalem, å andra sidan låter fläktarna lite mer men jag är bara glad för att äntligen ha en Mac Pro som fungerar så jag kan ta lite oljud

Ja sjukt är det ju. För 27.000:- så borde ju en så banal sak som en nätdel vara av bra klass.
Aldrig stött på en nätdel som surrar i någon dator tidigare.

Ursprungligen av drifter7508:

Aldrig stött på en nätdel som surrar i någon dator tidigare.

Själv har jag bytt hundratals nätdelar som låtit illa. Nej, det är ingen överdrift. Så nog är det ett förhållandevis vanligt problem.

Bevaka tråden