Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Även jag har uppdaterat en MacBook med goda resultat. Min PowerMac G5 väntar jag med att uppdatera av 2 anledningar.

1. Den funkar klockrent just nu, så behovet finns inte.
2. Jag kan därför vänta till rapporterna om att allt funkar som det ska igen kommer.

Installerade igår på min iMac 24 tum 1:a generationen.
Först verkade allt bra men efter ett tag blev den seg och totalfrös vid programbyte i dockan. Omstart via påsättningsknappen var enda möjligheten. Körde Cocktail men samma problem uppstod snart igen och tiden fram till frysning blev kortare efter varje omstart. Återgick till 10.5.6 via min Carbon Copy Cloner backup och allt fungerar som tidigare.
Någon som upplevt samma?

Akos, ursäkta, men att ha 23 års erfarenhet som Appleanvändare när du bara är 22 år gammal är en bedrift som gör dig så kompetent att du bör kunna lösa problemet utan hjälp härifrån!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 07:48
Ursprungligen av akerstrom:

Akos, ursäkta, men att ha 23 års erfarenhet som Appleanvändare när du bara är 22 år gammal är en bedrift som gör dig så kompetent att du bör kunna lösa problemet utan hjälp härifrån!

Bilden nedan är en rätt bra beskrivning faktist.
Ok klargör då, 22 år och nästan 6 månader. Nöjd?
Har använt mac sedan deras Mac 128k, som var min första dator. (ja den släpptes -84, men jag tar för givet att ni är smarta nog att lista ut att det inte var då jag fick den).
Har gått igenom de flesta modellerna sen dess efterhand som farsan tröttnade och köpte nästa och fortsatt så sen man såg till att kunna skaffa sig sina egna.

Min poäng är att under de 22 och en halv åren som jag har kunnat bruka apple så har jag gjort det, varför ni hänger upp er på detta ist för problemet går ju att spekulera i, men sannolikt har akerstrom rätt. Jag bör väl vända mig någonstans med högre kompetens än ett internetforum för att få problemet löst.

Någon som inte läst vad jag skrev bad mig installera switchresx, åter poängtera att jag gjorde detta så fort jag upptäckt problemet efter uppdateringen. Alltså testat redan innan denna tråd startats. Och eftersom det enda du gör med switchresx är att manuellt leka med upplösningen vilket hellre än gärna skapar mer huvudvärk än åtgärdar problemet så åkte det ut igen. Delvis eftersom att det enda jag kunde åtgärda var upplösningen inte varför mina färgskalor har klättrat upp på väggarna. Alltså löste den inte problemet.

Det är möjligt att jag kanske drabbats extra mycket av den här updaten då om de flesta enbart om man ska ta det från er, verkar ha fått problem med upplösningen till deras externa skärmar, vilket bara är ett av problemen jag fått. Och då lär det ju knappast löna sig att föra problemlösningen här.

Frågan är ju då om det är lönt att försöka öppna en ny tråd tillägnad problemen med 10.5.7 updateringen eller om den åter igen kommer bli flyttad till den här tråden, eller om folk kommer posta inlägg om att de inte har några problem på deras powerbooks där också?
Någon av er här var väl moderator så den frågan är väl mer riktad mot dig. Kan det va en tanke eller är vi helt enkelt för få med problem efter 10.5.7 för att det ska kännas värt ;P

Ursprungligen av Akos:

Bilden nedan är en rätt bra beskrivning faktist.
Ok klargör då, 22 år och nästan 6 månader. Nöjd?
Har använt mac sedan deras Mac 128k, som var min första dator. (ja den släpptes -84, men jag tar för givet att ni är smarta nog att lista ut att det inte var då jag fick den).
Har gått igenom de flesta modellerna sen dess efterhand som farsan tröttnade och köpte nästa och fortsatt så sen man såg till att kunna skaffa sig sina egna.

Min poäng är att under de 22 och en halv åren som jag har kunnat bruka apple så har jag gjort det, varför ni hänger upp er på detta ist för problemet går ju att spekulera i, men sannolikt har akerstrom rätt. Jag bör väl vända mig någonstans med högre kompetens än ett internetforum för att få problemet löst.

Någon som inte läst vad jag skrev bad mig installera switchresx, åter poängtera att jag gjorde detta så fort jag upptäckt problemet efter uppdateringen. Alltså testat redan innan denna tråd startats. Och eftersom det enda du gör med switchresx är att manuellt leka med upplösningen vilket hellre än gärna skapar mer huvudvärk än åtgärdar problemet så åkte det ut igen. Delvis eftersom att det enda jag kunde åtgärda var upplösningen inte varför mina färgskalor har klättrat upp på väggarna. Alltså löste den inte problemet.

Det är möjligt att jag kanske drabbats extra mycket av den här updaten då om de flesta enbart om man ska ta det från er, verkar ha fått problem med upplösningen till deras externa skärmar, vilket bara är ett av problemen jag fått. Och då lär det ju knappast löna sig att föra problemlösningen här.

Frågan är ju då om det är lönt att försöka öppna en ny tråd tillägnad problemen med 10.5.7 updateringen eller om den åter igen kommer bli flyttad till den här tråden, eller om folk kommer posta inlägg om att de inte har några problem på deras powerbooks där också?
Någon av er här var väl moderator så den frågan är väl mer riktad mot dig. Kan det va en tanke eller är vi helt enkelt för få med problem efter 10.5.7 för att det ska kännas värt ;P

Men, du verkar vara en av väldigt FÅ som drabbats av just det här problemet? Eller har jag fel?
det KAN ju vara ngt med just DIN maskin och inte med 10.5.7 ?
Uppdateringen löser ut problemet men det är egentligen inte 10.5.7 som är huvudproblemet utan ngt som i KOMBINATION med 10.5.7 strular till det.

Varför inte försöka installera ett rent system och ta ner combo-uppdateringen?

Om inte annat så sänker det väl blodtrycket lite. Det kan du behöva

Och du är säker på att du inte kopplat på ngt i handikapp-läge?
Ngn "Extra bildförstärkning för synskadade" eller "Negativ bild"
Shift option F8 eller vad det är för knapp.
Jag vill bara få bort "trasigt ventilgummi" ur ekvationen.
(Vi har felsökt här i en vecka innan trådskaparen
kom in med att en sladd inte satt i....)

Jag tycker tråden börjar handla så mkt om det här att det borde ges en egen tråd.

Ursprungligen av Akos:

Massa text.

Har du ingen backup så du kan återgå till 10.5.6 då? Har du använt datorer hela din livslängd så känner du nog väl till behovet av backup. Jag omformulerar frågan. Varför återställer du inte från din backup?

Ja, varför inte bara gå tillbaka till backupen?

Jag gör alltid en kloning med CarbonCopyCloner till en annan volym, innan jag installerar en stor uppdatering. Skulle något gå snett (det har inte inträffat ännu, men man vet aldrig...), så kan man snabbt backa, och vara tillbaka i sitt gamla fungerande system på kanske 20-30 minuter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 08:36
Ursprungligen av Capeman:

Har du ingen backup så du kan återgå till 10.5.6 då? Har du använt datorer hela din livslängd så känner du nog väl till behovet av backup. Jag omformulerar frågan. Varför återställer du inte från din backup?

Jodå jag har backup och extern HD, här uppstår dock ett problem som är mitt eget fel. Jag har inte gjort en backup nyligen. Vilket tyvärr leder till att en återställning från backup skulle backa mig för långt bak. Så tyvärr är det inte ett alternativ.

Och som någon påpekade, ja alla idiot problem är redan kontrollerade. Då jag jobbat som supporttekniker i 2 år så är jag rätt van att tillrättavisa pcanvändare om genidragen att slå igång skärmen, koppla in muspekaren. Hämta ut modemet från posten, följ bruksanvisningar, du kan inte ha en nätverksuppkoppling utan nätverkskort osv osv.

Hur som, allt det här jäkla gnabbet sporrade mig till att lösa skiten själv.
Hör ni inget gnäll från mig inom en vecka så har jag löst det.

Tack ändå

Ursprungligen av Akos:

Jodå jag har backup och extern HD, här uppstår dock ett problem som är mitt eget fel. Jag har inte gjort en backup nyligen. Vilket tyvärr leder till att en återställning från backup skulle backa mig för långt bak. Så tyvärr är det inte ett alternativ.

Och som någon påpekade, ja alla idiot problem är redan kontrollerade. Då jag jobbat som supporttekniker i 2 år så är jag rätt van att tillrättavisa pcanvändare om genidragen att slå igång skärmen, koppla in muspekaren. Hämta ut modemet från posten, följ bruksanvisningar, du kan inte ha en nätverksuppkoppling utan nätverkskort osv osv.

Hur som, allt det här jäkla gnabbet sporrade mig till att lösa skiten själv.
Hör ni inget gnäll från mig inom en vecka så har jag löst det.

Tack ändå

Ers duktiga högvördighet kanske kan ha överseende med oss oduglingar då och meddela den perfekta lösningen om Ni funderar ut den?

Varför ska man använda Carbon Copy Cloner? Fungerar inte Time Machine på exakt samma sätt?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Varför ska man använda Carbon Copy Cloner? Fungerar inte Time Machine på exakt samma sätt?

Det är möjligt. Jag sa inte att man "ska" använda CCC. Jag berättade bara att jag använder det programmet för att ha en backup att snabbt kunna gå tillbaka till vid större OSX-uppdateringar.

Senast redigerat 2009-05-25 11:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt. Jag sa inte att man "ska" använda CCC. Jag berättade bara att jag använder det programmet.

Jag är bara lite nyfiken på om det finns några fördelar. Annars hade jag inte ställt frågan.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag är bara lite nyfiken på om det finns några fördelar. Annars hade jag inte ställt frågan.

Nu har vi glidit lite off-topic. I en tråd om 10.5.7-uppdateringen ska vi nog inte börja diskutera för- och nackdelar med olika backup-metoder. Men ta gärna upp frågan i en ny tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 12:03
Ursprungligen av Goflorp:

Ers duktiga högvördighet kanske kan ha överseende med oss oduglingar då och meddela den perfekta lösningen om Ni funderar ut den?

Kanske jag kan ha.
Men varför jag skulle visa denna välvilja i en diskussion som har kantats med så pass mycket sarkasm och snäva tongångar..bra fråga.
Vad är sedan poängen, när problemet nu ändå bara råkat ut för så få av oss?

Har för övrigt åtgärdat problemet nu.

Ursprungligen av Akos:

Har för övrigt åtgärdat problemet nu.

Berätta gärna hur. Det kanske finns fler som kan dra nytta av din lösning.

Ursprungligen av Akos:

Men varför jag skulle visa denna välvilja i en diskussion som har kantats med så pass mycket sarkasm och snäva tongångar..bra fråga.
Vad är sedan poängen, när problemet nu ändå bara råkat ut för så få av oss?

Har för övrigt åtgärdat problemet nu.

Kanske för att visa hur mycket bättre människa du är jämfört med oss luspudlar här?

Ursprungligen av Akos:

Kanske jag kan ha.
Men varför jag skulle visa denna välvilja i en diskussion som har kantats med så pass mycket sarkasm och snäva tongångar..bra fråga.
Vad är sedan poängen, när problemet nu ändå bara råkat ut för så få av oss?

Har för övrigt åtgärdat problemet nu.

Så skönt för dig.
Jag gillar verkligen dig, du har inte det minsta överlägsen attityd mot oss andra.
Hur bär du dig åt för att vara en sån go kille?

Jag menar, du är ju så mycket bättre än t ex mig. Jag har många fel och brister, jag är ofta allt för ironiskt och jag ljuger mycket.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-05-24 22:41

det kanske började så här

Det var inte illa menat Akos, det såg bara lite skoj ut det du skrev. Det är tråkigt att du har problem och 99 är nog bästa stället att hitta lösningen. Som du säkert känner till pratas det om det här på flera ställen och det finns idag ingen 100%ig lösning. Du lär hitta lösningen här så snart den är identifierad.

  • Medlem
  • 2009-05-25 17:21

Akos: Åh, nog var farbror själv lite vårdlös med språkdräkten här och var!

Men, jag är också mycket intresserad av hur du löste problemet. Får man höra? Ja? Bara lite?

Och för övrigt tycker jag det har varit lite tyst om de problem några användare har haft med den här uppdateringen. Alltså, utanför den här tråden. Och med förbehållet att jag kan vara mycket ouppmärksam när jag lägger den sidan till. Har int--- nå, då googlar jag väl själv, då. Och visst ser det ut som om det varit en problematisk uppdatering för fler än en.

Är det dags för ett "Dåligt Apple!" såhär veckorna innan WWDC?

Hey, ta det över PM va? Och håll tråden till 10.5.7.

Är det någon som hört något om huruvida Apple fixat upplösningsproblemet än eller inte? Jag kör med SwitchResX men det är lite störande med din-prövoperiod-är-slut-meddelandet som kommer upp ett par gånger om dagen.

Ursprungligen av Tegnhammar:

Är det någon som hört något om huruvida Apple fixat upplösningsproblemet än eller inte? Jag kör med SwitchResX men det är lite störande med din-prövoperiod-är-slut-meddelandet som kommer upp ett par gånger om dagen.

Dom har inte släppt nån fix, dom har inte ens officiellt erkänt att det finns ett problem!

Bittert.

Bevaka tråden