Jag har en iBook som varit en pålitlig trotjänare, fram till i november förra året då hårddisken gav upp.
Företaget jag lämnade datorn till för att rädda data från hårddisken skadade moderkortet, de säger att de bytte moderkort, men datorn fungerar ändå inte, och företaget ville inte hjälpa mig mer.
Jag skickade in en anmälan till allmänna reklamationsnämnden, jag har fått svar där de vill att jag specificerar datorns värde (i nuläget som jag förstår det).
Jag har utgått dels ifrån vad de säljs för på blocket. I de två annonser som låg ute när jag kikade häromdagen låg priset på 2600 och 2850 kr, nu har det kommit till två nya annonser där priserna är satta till 1999 och 2500 kr.
Jag hittade även en amerikansk sida där de värderades till 3592 - 4915 kr (omräknat från dollar då)
Men, datorerna på blocket, och på den amerikanska sidan har mindre av allt verkar det som. Mindre processor, mindre RAM-minne och mindre hårddisk. Det borde väl också påverka värdet, eller tänker jag fel?
De jag hittat på nätet har mindre hårddisk än min, och de har ungefär hälften vad gäller processor och RAM.
30 GB hårddisk vs. 120 GB hårddisk
800Mhz processor vs. 1.33GHz processor
640 MB RAM vs. 1.5GB RAM
Så, vad tycker ni är en rimlig summa i andrahandsvärde för en iBook G2 12" idag, eller rättare sagt, min iBook?