Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera från FCP och bibehålla proportioner.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite material filmat i PAL DV 16:9 i ett projekt i FCP 6.0 på timelinen som är inställd för samma material, anamorfiskt. Problem uppstår när jag vill bränna ner det på DVD med toast. Visst borde jag exportera med current settings för att kunna spela dvd:n på en widescreen TV utan problem då? Det visar sig att DVD:n visst funkar i 16:9 MEN croppar bort en ganska stor del av bilden...
Väldigt tacksam för lösning på detta! Jag har inte hittat någon tråd som riktigt svarar på samma fråga nämligen.

Var sker croppingen? Är det i ett område runtom hela bilden, men bilden stämmer i övrigt vad gäller sidoförhållande?
Om så är fallet så är det säkerligen området utanför safety-zone som är försvunnet, vilket är helt "normalt" när materialet visas på en tv. och något man bör ta hänsyn till redan vid filmningen.

Är det i stället så att det är svarta kanter på sidan av bilden och bilden ser ihoptryckt ut så är den troligtvis inte exporterad/kodad anamorfiskt. Att manuellt ställa om tv'n till 16:9 kan vara en snabb och enkel, dock ej optimal lösning. Har aldrig provat Toast själv, så vet ej hur det funkar. Själv exporterar jag via compressor och anger då att materialet skall vara anamorfiskt. Likaså i DVD Studio Pro, då kommer allt att stämma.

Någon av dessa teorier som stämmer in?

Den croppar vid ytterkanten av 'title-safe' men jag trodde mest det var äldre TV-apparater som klippte bort. TV:n kör native upplösning och visar så mycket som möjligt. DVD:n visar samma resultat när man spelar upp den från projektor. Detta är ju ett stort problem, om jag tar hänsyn till safety-zone och visningsmediumet trots allt visar kanterna så kommer det se ut som om vissa element, ex. text ligger för högt upp. Ett alternativ är kanske att "förminska" hela bilden ner till safety-zone-kanten och på så vis få med allt. Men det känns ju som en fruktansvärt dålig metod.
Tack för svar btw!

Tror du att export, current settings --> DVD studio pro kan lösa problemet eller är det kört kanske?

Tror nog tyvärr inte det hjälper.
Är det under kontrollerade former visning sker så kan den ju spelas upp från dator och på så vis få med hela bilden. Spelas den upp på annat vis är risken stor att den croppas. Ett litet tips kan vara att slå på action-safe area i sökaren, om kamean nu har en funktion för detta.

Jo, det klart, jag kör med den på när det är viktigt att allt kommer med. Jag trodde bara att detta var ett gammalt problem (Som jag inte förstår varför det finns kvar när dagens tv-apparater använder mer eller mindre samma standard. Hur som helst löste det sig.
Tusen tack för att du rätade ut några frågetecken iaf, Bedrock!
Mvh

1
Bevaka tråden