Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snyggt pdf?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-26 20:26

Kan någon duktig person hjälpa mig att få designat ett snyggt pdf? Problemet är en bild, som jag omöjligtvis får att bli snygg i pdf:et. Jag har fixat bilden(en logo) i fireworks med 300 dpi som upplösning, bilden är fixad i den storlek den ska vara. Bilden sätts sedan in i ett word-dokument som konverteras till pdf med acrobat distiller 5. Resultatet är en logo med ojämna kanter, ser inte alls bra ut!

Vad göra?

Edit: Stavfel

Word är egentligen inget jag kan. Men några frågor:
1. OS X eller 9?
2. Du skapar ("Skriv ut" under X) väl en postscript-fil. Som du sedan kör i Distillern med "rätt" inställningar? Pröva att göra pdf:en manuellt genom att släppa en postscript-fil på Distillern.

Det kanske är så att oavsett upplösning på bilden så använder sig Word av en 72 dpi-variant? (Som sagt, kan egentligen inte Word).

Tyvärr dom enda tipsen jag kan ge.

/brake6

  • Medlem
  • 2003-04-26 21:08

Jag skulle nästan kunna tro att word fixar om det till 72 dpi jo..verkar mycket skumt då jag provat flera olika modeller men aldrig fått nåt riktigt bra resultat.
Distillern har endast använts i win98, i X har jag kört med det inbyggda print to pdf..har dock fått samma resultat med båda systemen.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-27 00:15

Vad använder du för filformat på bilden?

I och med att det är en logga så gissar jag (så kanske du får svaret snabbare), att du skapat den med hjälp av objektgrafik alt vektorgrafk. Och i och med att du jobbar i fireworks är även en gissning att du sparat i png då fireworks använder png som standardformat(om jag nu inte minns fel). Så varför allt detta pladder? Jo i och med att fireworks använder png som standardformat sparas vektorbanor osv om loggan som då ser mjuk och fin ut hur mycket man än förstorar, men word läser filen som en punktgrafikbild och tappar därmed en massa info om bilden, som då ser taggig ut. Ta nu inte detta som fakta, jag har inte fireworks så jag kan inte kolla om det verkligen stämmer.

Eller är det så att det bara ser risigt ut på skärmen? Alltså, blir det bra vid utskrift? Tycker det verkar dumt om word konverterar bilder till 72 dpi. Men det gör ju inte att det inte skulle kunna vara sant.

  • Medlem
  • 2003-04-27 06:54

Jag sparar som jpg, bästa kvalitet.
Logon betsår egentligen bara av text..
Borde man annars få bättre kvalitet med Distiller än vad man får med OSX´s inbyggda funktion?

Edit: lade till ett exempel på hur det ser ut. Stäng av antialiasing i preview eller smoothing i acrobat så ser ni hur det ser ut i windows.

Länk till exempel

Senast redigerat 2003-04-27 07:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tit
Borde man annars få bättre kvalitet med Distiller än vad man får med OSX´s inbyggda funktion?

Japp. OSX inbyggda funktion funkar bara för ett enkelt korr. Med Distillern har du alla inställningsmöjligheter.

Vad har du för inställning för komprimering av bilder i Dist? Själv ställer jag alltid filtypen på bilder till JPEG (är Auto som förinställning) och ändrar upplösningen/kvalitet gör att passa ändamålet.

/brake6

  • Oregistrerad
  • 2003-04-27 13:33

Måste du lägga in bilden i word? det finns ju andra mkt bättre program? typ photoshop?

om det är så att PDF:en måste återge någonting som är word:aktigt, skulle jag öppna PDF:en som du skapat från word i P-shop och montera in logon "en gång till", en slags retuschering liksom, och sedan spara PDF:en igen.

Om det inte måste vara något word:aktigt över slutresultatet skulle jag skippa word i det här fallet och göra PDF:en med hjälp av andra program. Word är ganska knepigt vad gäller bilder, båda att lägga in och att kunna plocka ut.

  • Medlem
  • 2003-04-27 18:43

Tack för all hjälp!
Problemet verkar ha löst sig med att polaren(som skötte om distiller o acrobat i win-miljö) uppdaterade readern till 5.0. Den versionen klarar av bilder och smoothing bättre än fyran. Bilderna ser alltså bar ut med smoothing påslaget, frågan byts istället till:är det omöjligt att få lyckade bilder i pdf om man inte har smoothing i readern?

Word "minimerar" alltid bilder man klistrar in, dvs. dåligt resultat.

Har du apple works kan du prova med det programmet, brukar följa med de flesta mac köp, men jag vet inte om det också "förstör" bilderna?

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 21:05

Finns det något sätt att stänga av "minimeringen" av bilder i Word?

Kunden vill ha en brevmall i Word som exakt motsvarar deras brevpapper. Enklast vore ju att göra en PDF av originalet och montera in som bakgrund i Word... Men som sagt, Word verkar minska upplösningen på bilden.

Finns det något sätt att fixa detta?

Jag kör OSX.

De gånger jag gjort wordmallar har det bästa jag kommit på varit att göra logotyp o liknande i JPG 300 dpi och sedan montera in JPG:arna i word i bakgrunden med koordinatangivelse (det går om man letar i hundra år i alla olika konstiga menyer (tyvärr minns jag inte var). Vissa gånger har jag fått skriva ut och mäta med linjal och sedan stegvis förskjuta bilden tills det stämmer.

Stenålderstaktik, jag vet, men vad gör man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 10:27

Bra tips. Jag gav upp med att montera grafiken i PDF- format och gjorde faktiskt precis så. Sparade ner i jpg 300 dpi och monterade.

Det finns kordinater!? Ska genast börja leta!

Kan man låsa bilden som bakgrund också?

Jag tror att man kan ange någon slags koordinater för var bakgrunden ska placeras (dvs logotypen i det här fallet)... Men det var längesedan jag gjorde det där..., om inte annat kan du försöka ta reda på på vilken koordinat (hur långt uppifrån vänster, uppifrån ner bildens övre vänstra hörna hamnar och fixa till avståndet genom att lägga in "tomrum" i JPG-bilden i P-shop. Det är inte en vacker, metod, men det får jobbet gjort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 10:37

Jag fattar. Tackar. Jag tror jag slänger InDesign i papperskorgen och börjar köra i Word istället. Viva Bill!

1
Bevaka tråden