Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exif - eller "bläddra i layers"?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 18:59

Hej,

Har hittat några bilder på min externa HD som jag trodde var backups, men vissa har redigerats - har lagt in text och annat på dessa. Öppnar jag bilderna i Förhandsvisning, och ser på "setet" i sidofältet till höger - är bilderna oredigerade. Det jag ser i huvudfönstret är dock den redigerade bilden. Hur gör jag för att "bara" se ursprungsbilden som den är i sidofältet? Finns det ngt sätt att "backa"? Jag har lite hopp om en lösning, eftersom bilden syns i sitt original i sidofältet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-29 22:02
Ursprungligen av Benelli:

Hej,

Har hittat några bilder på min externa HD som jag trodde var backups, men vissa har redigerats - har lagt in text och annat på dessa. Öppnar jag bilderna i Förhandsvisning, och ser på "setet" i sidofältet till höger - är bilderna oredigerade. Det jag ser i huvudfönstret är dock den redigerade bilden. Hur gör jag för att "bara" se ursprungsbilden som den är i sidofältet? Finns det ngt sätt att "backa"? Jag har lite hopp om en lösning, eftersom bilden syns i sitt original i sidofältet.

Jag gissar (utan att veta säkert) att det du ser på högersidans sidofält bara är en ikonstor förhandsvisning som ligger som en extremt lågupplöst jpg-bild i bildfilen. När du tidigare har redigerat bilden på något sätt så uppdaterades den högupplösta huvudbilden, men inte själva ikonen.

Tyvärr tror jag inte att det finns något generellt sätt att "backa" din bild. Hoppas jag har fel för din skull. Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 04:06

hej Bengt, tack för ditt svar!

Alldeles riktigt - ikonen är originalet - och förhandsvisaren visar den redigerade versionen. Det finns alltså ingen backup-data i jpeg filen som gör att man kan "backa" tillbaka till läget i ikonen? Tänkte om det gick att ta tillvara på ikonen

1
Bevaka tråden