Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Oasys VS. Alesis A6 + Access TI2 + Korg M3X

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-27 13:26

Lite udda fråga kanske, men hade vatt kul o höra vilket ni hade valt om ni hade haft chansen?

Alltså i blå ringhörna: en fullutrustad Korg Oasys
I röd ringhörna: A6, Virus TI2 desktop, och en expanderad Korg M3

Vad hade ni valt? Vore schysst om ni redovisade både för- samt nackdelarna med ert val.

Själv tycker jag att det är svårt att väga smidigheten/enkelheten att endast behöva fokusera all energi/tid åt en monstersynth, mot att få det riktigt feta analoga i A6:an...hmm knepigt...:tveksam:

Hade nöjt mig med A6´an + M3X + en dator.. då har jag allt jag behöver.

Har aldrig provat Oasys men den verkar stor, dyr och komplicerad och jag tror inte riktigt på "allt i en låda" grejen. A6´an är ju klart en kul synth och M3X har alla smör och brödljud man kan tänka sig. Har man då en dator med sequencer typ Cubase så är man "klädd" för de behov jag har

Jag hade ju aldrig funderat, A6 är drömmen!

Jag har en fullt utrustad Oasys sedan ett par år tillbaka och jag måste säga att det är en fantastisk maskin.

Det är kanske svårt att göra en direkt jämförelse med de syntar du räknar upp, men en ledtråd kanske kan vara att Oasysen har fått mig att göra mig av med alla "90-talssyntar" jag tidigare haft (Nordlead, Nordmodular, Wavestation, Jv1080 och liknande). Jag brukar i normala fall klänga mig kvar vid prylar men efter att jag fick Oasysen så använde jag ingen av dem längre. Jag kanske får en del arga fans på mig men den sopar helt enkelt banan med dessa. Lätt. Eller som i Wavestations fall, låter exakt likadant men med ännu större utrymme att utveckla ljuden dit man vill.

Däremot så har jag inte aldrig haft en tanke på göra mig av med mina analoga vänner (Minimoog, Prophet10, MS20, Serge mm mm).

En sak som är viktig att nämna när det gäller Oasysen är att man måste ha tid för att sitta och slipa fram sina egna sound. Den kan (om man vill) vara oerhört komplex (i positiv bemärkelse för mig personligen). Tyvärr är de sound som sitter i från fabriken inte särskilt äventyrliga, därför har jag sett att det ibland sagts att den "låter som en Triton", vilket man kanske får intrycket av om man står och fingrar på den i en musikaffär. Tro mig, den kan låta väldigt far out om man är lagd åt det hållet.

För mig tillhör den toppskiktet av digitala instrument. Jag har även en H8000FW och ett Kyma-system och Oasysen matchar lätt ljudet från dessa. Effekterna i Oasysen är dessutom knäckande bra, och man kan köra in externa ljud i dem om man har lust.

Jag tror säkert att din andra kombo är grymt kompetent. Jag har aldrig tillbringat tid med en Andromeda mer än ett tiotal minuter i en musikaffär vilket diskvalificerar mig från att ha några bestämda åsikter om den. Jag har faktiskt aldrig ägt någon Virus heller, men den är säkert hur bra som helst. Däremot har jag jämför direkt med M3an, och soundmässigt får den ganska rejält med smisk av Oasysen.

En detalj som kan vara intressant för dig om du är spekulant är Korg slutade tillverka Oasysen för några månader sedan, och jag tror faktiskt att den är slutsåld hos distributören.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-28 12:30

Jag som precis tänkte fråga om det inte var nån här som vurmade för Oasys:D

Har du några bra exempel på hur far out den kan låta? På nätet hittar man ju mest bara preset-presentationer vilket oftast är lika intetsägande som en plansch av en bil...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-29 14:24

Posta gärna coola ljud eller videotips m.m. angående Oasys här vettja:

http://www.facebook.com/group.php?gid=101389713488#

Det här torde vara ett alldeles för bra pris eller...?

http://bzz.se/?showadd=54057&string=korg%20oasys

• Medlem
  • Nyköping
  • 2009-05-29 22:35
Ursprungligen av Kaiser Franz:

http://bzz.se/?showadd=54057&string=korg%20oasys

det är på en sådan annons man skall hämta prylen

Ursprungligen av Kaiser Franz:

bzz.se - KORG OASYS 88

mailade snubben

Hi,

Thanks for your inquiry. The price is 1300 EURO, it is in perfect condition as you can see in the pictures. The price is low because i am in need of some money QUICK (some bussines issues) and i would like to have a quick sale at this price. I am located in England and a friend of mine told me to sell this on the Sweden market because i might sell it quick there. I would pay for shipping and insurance to Sweden or any nordic country. If you are interested to buy it I am sure we can find a way to make the deal safe and quick.
Let me know what you have in mind.

Respectfully

Robert

Jag hade A6:an några år och av någon anledning hade den svårt att sitta i mix. Min Jupiter 8 sitter dock alltid som en smäck.

Jo, samma idiot som lagt ut runt 10 (antagligen många fler) andra annonser på alla möjliga olika musikinstrument den senaste tiden. Alla mail han svarar med innehåller liknande info. De flesta eller alla annonser är rakt av kopierade från andra ställen.

Man anade väl det -
känns det inte som det är mer av den här typen lurendrejerier än normalt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 11:16
Ursprungligen av Volantiz:

Jo, samma idiot som lagt ut runt 10 (antagligen många fler) andra annonser på alla möjliga olika musikinstrument den senaste tiden. Alla mail han svarar med innehåller liknande info. De flesta eller alla annonser är rakt av kopierade från andra ställen.

Japp. Just det där exemplaret tycks mystiskt ha rört sig från Usa: http://www.webbing-t.com/KORG-OASYS-88,i120384886223,c38068.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-01 00:36
Ursprungligen av tei:

Japp. Just det där exemplaret tycks mystiskt ha rört sig från Usa: http://www.webbing-t.com/KORG-OASYS-88,i120384886223,c38068.html

Hmmm;)

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-03 14:19
Ursprungligen av tei:

Finns på Klossen nu oxå:
http://klossen.se/adMainDetailsPage.aspx?AdID=8441

Där står det att den ska finnas i Sthlm, men mobilnumret som Robert Pepe angivit går till en Jennie i Kållered....skulle väl inte bli allt för förvånad om denna Jennie inte har en susning om symbiosen Robert+Oasys;)

Hmm... En OASYS är ju alltid lockande. Jag har en M3:a, tycker den är en bra brukssynt men inte så inspirerande. Jag gör det jag måste med den, men sitter inte och fnular med ljuden så mycket. Jag har haft en Andromeda, gillade den skarpt, och är dessutom svag för Virusen. I nuläget skulle jag nog ta en OASYS 76 (och ett stadigt stativ!), jag tror den håller intresset uppe ganska länge, i synnerhet med WS och CX3-modellerna. Men det är baserat på att jag redan har analoga så jag klarar mig. Synd att inte Korg släppte CX3:an som ett alternativ till Radias-kortet!

robert pepe har inte hört av sig sedan jag sa att jag plockar upp den i england

Jag har inte heller hört av honom sen jag föreslog att han skulle skicka synthen före han fick betalt.

1
Bevaka tråden