Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa papperskopior

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Har en Canon Digital Ixus 400. Är lite gammaldags och skulle vilja ha en del bilder utskrivna på papper. Någon som kan rekommendera någon sådan tjänst på nätet?

Helst ska jag bara kunna föra över valda bilder via internet och få papperskopior av bilderna hemlevererade mot faktura. Såg att www.odenlab.se har en sådan tjänst men programvaran finns endast för Win.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-14 18:23

www.expert.se

Klicka på digicenter.

  • Avstängd
  • 2003-11-14 18:42

www.fuji.se hade ett extrapris för ett tag sedan kanske kvar
Edit

Skall vara http://www.fujicolor.se/

www.colormailer.com
och
www.fotolabo.net
tycker jag funkar bra. Program för uppladning av bilder fungerar i OS X.

Tack för alla tips. Har nu skcikat iväg 50 bilder på totalt 43,2MB. Tog 3 min att skicka över med Colormailer´s
egna programvara som var enkel och behändig. Kostnad för 50 bilder 11*15 blev 167:- . Levereras direkt hem i brevlådan. Återstår dock att se hur kvaliteten på bilderna blir.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-26 01:03

återkom med att tala om hur bilderna blev. såg du vilken färgrymd de vill ha sina bilder i ? fanns det ngn information.
alla digital labsmaskiner styrs med pc och s-rgb som default, det betyder att om man väljer en större färgrymd i kameran än s-rgb exv Adobe RGB och inte konverterar dem kan bilderna bli lite fadda färgerna.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 06:37

Prova www.onskefoto.se

Bilderna kostar endast 1.95:-/st och det är bra kvalité på bilderna.

/H

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 09:14

Har för mig att något av de svenska labben på nätet även hade matt papper och vita kanter som valmöjlighet. Nån som vet vilket?

Tror att det var www.proprint.se eller www.odenlab.se

http://sverige.fujifilmnet.com/
Den har jag testat, riktigt bra i bland. Men också riktigt dåliga i bland.

http://www.scandinavianphotolab.se/
Har inte fått hem bilderna jag skickade för lite test ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
återkom med att tala om hur bilderna blev. såg du vilken färgrymd de vill ha sina bilder i ? fanns det ngn information.
alla digital labsmaskiner styrs med pc och s-rgb som default, det betyder att om man väljer en större färgrymd i kameran än s-rgb exv Adobe RGB och inte konverterar dem kan bilderna bli lite fadda färgerna.

Bilderna blev alldeles utmärkta. Inte lika bra färger vid dåligt ljus som med en bättre filmkamera. Vet ej vilken färgrymd de vill ha. Beställde bilderna en söndag, låg i brevlådan på onsdag.

Självklart kan man även välja matt papper med vita kanter. De har alla möjliga varianter, kan tom beställa affischer på dina foton. Enkel prislista i programmet som automatiskt talar om vad det kommer att kosta innan du skickar över bilderna.

Hittade info om vilken färgrymd som används och mycket riktigt använder de sig av sRGB.

Senast redigerat 2003-11-26 11:53
  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 11:40

Pricerunner har en ny kategori som dom kallar för Digitalfotoframkallning. Där kan man se vilka butiker och webbplatser som erbjuder detta, och jämföra priser och villkor. Mycket bra fast något rörig och svårt att få grepp på priserna.

Öppnar upp en jättegammal tråd, eftersom jag tycker det är dumt att skapa fler trådar med i princip samma fråga.

Sedan 2003, då denna tråden skapades, har iPhoto utvecklats väldigt mycket. Jag vill beställa papperskopior direkt från iPhoto, men Apples inbyggda tjänst verkar enbart hantera inbjudningskort och liknande tjänster.

Går det beställa enkla papperskopior direkt från iPhoto?

Jag har Iphoto 08 version 7.1.5 och där finns under Dela alternativet Beställ utskrifter. Har aldrig testat, men det verkar finnas där,
Max

Jag har bara hört talas om folk som beställer fotoböcker etc som ju inte är gjorda på fotografiskt papper. Kanske att Apple inte erbjuder den servicen?

Själv har jag fått bäst resultat från Fujifilm.se av de vanliga postorderlabben. Dessutom macvänliga vilket inte kan sägas om OnOff mfl som erbjuder (åtminstone erbjöd) Windows only-junk för uppladdning.

Proffslabb som Crimson och allt vad de heter är kanske ännu bättre - sök lite här på forumet. Men om det bara gäller småkopior i 10x15 eller 13x18 vete sjutton om det gör så stor skillnad. Just Fuji brukar vara duktiga på att inte pilla på de ljus/färg/kontrastinställningar man gjort själv, så bilderna brukar bli som de såg ut hemma på skärmen.

Själv tycker jag det är praktiskt att skapa en ny mapp när det är dags att beställa kopior och förstoringar. I ditt fall är det bara att dra och släppa från iPhoto. Tycker nämligen det händer allt som oftast att man vill lägga på en text (egna gratulationskort kanske? datum?) samt beskära, kontrastjustera och kanske komprimera lite hårdare än normalt för att få ner överföringshastigheterna (syns ju ändå inte på en 10x15-kopia). Då är det skönt att inte grotta i orginalfilerna och man har sin uppsättning bilder klara för ytterligare kopiering/utskrift om exempelvis även farmor vill ha samma bilder på barnbarnet som mormor fick.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-05-22 16:33

Jag använder endast Crimson. Även om det är ett "proffs-labb" är det ju dödsenkelt att ladda upp bilder och man kan välja om man vill ha full kontroll så man kan ställa in varje bild för sig eller om alla ska ha samma förutsättningar. Att dom sedan är galet snabba är en annan fördel. Har faktiskt beställt bilder på söndag eftermiddag och haft dom i min postlåda klockan 10 dagen efter. Hur dom lyckas med det vet jag inte men så är det i alla fall.

har även gjort test med att framkalla samma bild på FUJI och Crimson för att kunna jämföra och då ser man att FUJI visst gör väldigt mycket med bilderna. I jämförelse så såg fuji-bilden verkligen ut som skit, men det beror ju på hur kräsen man är och vad man ska ha det till.

Att sedan Crimson är billigast är ju bara en bonus i det hela....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 17:16
Ursprungligen av Whallis:

Att sedan Crimson är billigast är ju bara en bonus i det hela....

Vad kostar "vanliga" kopior? Det kan knappast vara billigare än fujidirekt/extrafilm/etc... eller?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-05-22 20:16
Ursprungligen av dala:

Vad kostar "vanliga" kopior? Det kan knappast vara billigare än fujidirekt/extrafilm/etc... eller?

Kolla deras sida för priser men "vanliga" små bilder kostar 1.50/styck och gör man fler än 100 så kostar det 1kr styck. Har aldrig brytt mig om att kolla runt massor men när jag gjorde det för några år sedan så skilde det inte mycket mot dom andra.

Det som dom är oslagbart billigast på är ju förstoringar, man kan ju göra upp till 100*70 och dom kostar 190kr + frakt och det tycker jag väldigt billigt. har inte sett nån annan som varit i närheten av det.

Sen är det stora pluset som sagt att man får grejerna så fort. Jag bor INTE i stockholm utan får på post och jag har alltid haft korten i lådan dagen efter jag beställt. Detta gäller även dom jättestora bilderna ( tex 100*70)

Känns som att jag bara gör massor reklam för dom men för mig så har det funkat bra. Har bara haft problem en gång med att dom hade beskurit bilderna konstigt, men det kan nog varit orginalfilerna som var konstiga med, men jag fick ersättning och nya bilder direkt så det var inga problem med det heller...

Crimson slår allt - jag har t.o.m. deras ICC-profil som jag använder i Aperture :-D. Att jag bor i närheten gör ju allt ännu bättre (inget porto alltså). Jag promenerar dit och hämtar mina bilder i ett fack - betalar sedan faktura. Om jag inte vill ha bilderna bums utan väljer att vänta en vecka så får jag 20% rabatt på redan låga priser. Ofta är dom ändå klara på två dagar - får ett mail när jag kan hämta dom. Kvaliteten är absolut toppklass - på allt.
Jag har en så bra situation när det gäller stillfoto och kopior att jag fruktar att dom flyttar till någon gräslig förort snart...höga hyror bla bla bla...men dom har inga sådana planer säger dom :-). Dom blir kvar på Söder. Inshallah.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-22 22:05

Fujidirekt kostar 0,65:- styck från första kopian. Senast hade de kampanj med 30x45 cm förstoringar för 9:- styck.

Fast sen är kvaliteten rätt kass med kraftig automatisk "bildförbättring". :/

Ursprungligen av dala:

Fujidirekt kostar 0,65:- styck från första kopian. Senast hade de kampanj med 30x45 cm förstoringar för 9:- styck.

Fast sen är kvaliteten rätt kass med kraftig automatisk "bildförbättring". :/

I princip alla bilder, kalendrar osv jag lämnat in hos Fujidirekt har _inte_ visat några större spår av någon automatisk bildförbättring. Men då har jag ju själv fixat iordning bilderna i Photoshop innan. Och slutresultatet har motsvarat det förväntade, även för en del kraftigt justerade bilder som inte direkt är "standard". Andra labb har däremot exempelvis ljusat upp bilder jag med flit gjort mörkare osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-28 16:21
Ursprungligen av johan_tanying:

I princip alla bilder, kalendrar osv jag lämnat in hos Fujidirekt har _inte_ visat några större spår av någon automatisk bildförbättring. Men då har jag ju själv fixat iordning bilderna i Photoshop innan. Och slutresultatet har motsvarat det förväntade, även för en del kraftigt justerade bilder som inte direkt är "standard". Andra labb har däremot exempelvis ljusat upp bilder jag med flit gjort mörkare osv.

Intressat. Tidigare har jag upplevt att de har ökat kontrasten i bilden och mättat färgerna. Kanske de har minskat på efterbehandlingen.

Fick förresten mina rabatterade förstoringar igår (30x45cm för 9:-/st) och jag blev nöjd med dem. Det var bilder som jag själv konverterat till svart/vitt. Vid "normalt" betraktningsavstånd är de felfria.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-05-30 12:14
Ursprungligen av johan_tanying:

I princip alla bilder, kalendrar osv jag lämnat in hos Fujidirekt har _inte_ visat några större spår av någon automatisk bildförbättring. Men då har jag ju själv fixat iordning bilderna i Photoshop innan. Och slutresultatet har motsvarat det förväntade, även för en del kraftigt justerade bilder som inte direkt är "standard". Andra labb har däremot exempelvis ljusat upp bilder jag med flit gjort mörkare osv.

jag skulle rekommendera dig att framkalla samma bild på ett annat labb och sedan jämföra, det var först då som jag såg hur mycket dom dom gjorde med bilden, i min bild var det särskilt dom gröna färgerna som dom hade "smetat" ut men dom hade även lagt till massor med färg i vissa skuggor så att dessa helt eliminerades vilket gjorde att det var en helt annan bild. Men det är ju svårt om man inte har samma bild på "rätt" sätt framför sig oxå.

Sen att fujifilms support är under all kritik gör att jag aldrig kommer använda dom igen. Framkallade en analog film hos dom för nått år sedan och valde då att även få digitala kopior och fast jag valde dyraste paketet så var dessa bilder så dåliga att dom inte går att använda till något överhuvudtaget. Jag får mycket bättre resultat när jag själv fotar av dom analoga bilderna.
Har sedan mailat deras support ett 10 tal gånger och frågat hur man kan ta betalt för en så undermålig produkt med har inte fått ett enda svar. DÅLIGT.

Bäst utskrifter får du från procenter.se men då måste du ställa dina bilder i färg och kontrast själv.. klarar du att lägga på en icc-profil så blir det billigare..

Räknas KVALITET in så lägger jag mina pengar på www.crimson.se

Uppladdning via bra webgränssnitt, funkar bra på Mac.
crimson är alltid med i topp på alla tester.
De är otroligt snabba på leveransen.

De är ett vanligt val för proffsfotografer (eller tror du de printar dina 22 bröllopsfoton i 30x40 hemma på kammaren? )

Men BILLIGAST är de inte, de ligger någonstans i mitten skulle jag tro.

jag har gjort ett antal förstoringar 50x50 och 70x50 på Crimson.se och både kvalitet, pris och leveranstid är utmärkt. rekommenderas.

Jag har mest jämfört med labb utomlands (bor i Beijing just nu) och vet hur bra respektive dåliga kopior ser ut. I synnerhet dåliga!

Anlitar gärna ett stort fristående Kodaklabb som gör bilderna exakt som man säger åt dom att dom skall vara. I värsta fall kan man sitta med vid printern och tala om hur slutresultatet skall vara. Andra ställen kan däremot vara apdåliga då bilder överlag görs för ljusa osv. I jämförelse med detta kvalitetsspektrum tycker jag nog att fujidirekt hamnar på den övre sidan av skalan.

Men om man jämför med analogtiden är samtliga i genomsnitt bättre än förr. Inte alls lika ojämnt - de som jag nyss kallade apdåliga är ändå hästlängder bättre än de _riktigt_ dåliga bilderna man kunde få från en del labb vid kemisk framkallning.

Men alltihop är ju mina /delvis) subjektiva erfarenheter. Your mileage may vary...

iPhoto "beställ utskrifter"

Hej,
Har ni testat och kan säga ni ngt om iPhoto tjänst för " beställ utskrifter"? Jag har bara använt det en gång för kort men vill gärna veta mer från er ang. vanliga bilder kvalité och leverans. Det kostar mer än de flesta andra på marknad dock man sparar tid genom att köra direkt från iPhoto.
Tacksam för feeback!
/Samuel

Ursprungligen av samuel A:

Hej,
Har ni testat och kan säga ni ngt om iPhoto tjänst för " beställ utskrifter"? Jag har bara använt det en gång för kort men vill gärna veta mer från er ang. vanliga bilder kvalité och leverans. Det kostar mer än de flesta andra på marknad dock man sparar tid genom att köra direkt från iPhoto.
Tacksam för feeback!
/Samuel

Enda jag kört är almanackor, det funkar kanonbra.
Snygga som bara den. Perfekt till lilla pappsen.

Många har sagt det, men Fujidirekt.se och Crimson.se är riktigt bra, tycker jag. Jag kör Crimson för lite större (A5 och uppåt) och påkostade printar, för de årliga julkorten kör jag Fujidirekt, bra, snabbt och helt ok kvalitet. Enda smolket är att jag fick en splittad leverans pga deras tokerier, och fick betala dubbel frakt.

Bevaka tråden