Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Kraftwerk-liknande band är detta?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skön låt, vilka är det? Nån som har koll?
http://erikhall.mine.nu/~ronny/vilka.mp3

Tar bort den om någon dag...

Det är svenska Spacelab. Fint som snus!

Peter Jubel/Folkesson i bandet jobbade senare på Clavia och nuförtiden (sist jag var där iallafall) jobbar han på Propellerheads.

http://www.discogs.com/artist/Spacelab

Ahh, coolt. Skall jag kolla upp då.

Ursprungligen av outshape:

Det är svenska Spacelab. Fint som snus!

Peter Jubel/Folkesson i bandet jobbade senare på Clavia och nuförtiden (sist jag var där iallafall) jobbar han på Propellerheads.

http://www.discogs.com/artist/Spacelab

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-01 12:34

Låten i ditt klipp är "Artificial Intelligence" som återfinns på bl a Nordik Beats vol III.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-01 12:37

Jag som trodde det var KEFTWERK?

Ursprungligen av sid.64:

Jag som trodde det var KEFTWERK?

Hehe. Jag minns alla de gånger jag på nittiotalet stod och rotade i Hot Stuffs lådor och hittade nån skiva med Kraftwerk som jag inte hade. Blev förvånad varje gång då jag trodde att jag hade det mesta, med undantag av bootlegs förstås. Varje gång var det såklart en skiva med Kraftwelt jag hade hittat istället.

Kraftwelt Discography at Discogs

Och till råge på allt fanns det en grupp som även hette KLANGWERK som jag har några CDM med.

Ursprungligen av outshape:

Hehe. Jag minns alla de gånger jag på nittiotalet stod och rotade i Hot Stuffs lådor och hittade nån skiva med Kraftwerk som jag inte hade. Blev förvånad varje gång då jag trodde att jag hade det mesta, med undantag av bootlegs förstås. Varje gång var det såklart en skiva med Kraftwelt jag hade hittat istället.

Kraftwelt Discography at Discogs

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-01 12:54

Men de är ju så bra... KRAFTWERK...

Fast jag är svag för Haack oxå... helt annan skola???.. tycker han var lite mer före faktiskt... Eller jag vet inte.. skönt med skiv arkeologi i alla fall!! Utgrävningar är så bra.......

Nu blev det lite väl från ämnet kanske!

Störtskönt. Riktigt skitbra.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-01 12:58

Jo faktiskt...

Har ett album med dem från tidigt 90-tal som jag alltid i min enfald trott var den enda de släppt. Detta var nytt för mig. Finns det fler plattor med dem att upptäcka för mig?

Edit:

Ahh såg länken nu ovan, ser ut som det bara är ett album som de släppt eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-01 15:21

Japp, de släppte bara ett album och det är mer ambient.
Det är mig veterligen bara "Artificial Intelligense" och "Electronik Confusion" som låter Kraftwerk av det material de släppt.

  • Medlem
  • 2009-06-01 15:25

"Life in Universe" låter KW så det skvätter om det!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-01 16:01
Ursprungligen av jgb:

"Life in Universe" låter KW så det skvätter om det!

Ah! Den hade jag missat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 23:22
Ursprungligen av jgb:

"Life in Universe" låter KW så det skvätter om det!

Åh, Spacelab-tolvan! Den är skön. Gav nyligen bort mitt köksexemplar till en kollega som fastnade för den vid en fonduekväll

Spacelab! Andra illustra Helsingborgare som ingick i bandet var Jonas Jonasson och Thomas Öberg. Såvitt jag vet skapade Jubel/Folkesson en av världens första samplingstrummaskiner när han gick i gymnasiet. En prototyp (kallad TrumTrim/Metallpudeln) överlever fortfarande i vår vård. Vi hade också en vocoder av Spacelab-märke som tyvärr såldes i något idiotögonblick. Undrar vad som hände med den. Enligt rykten byggdes tre stycken och ett exemplar finns i Düsseldorf.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-02 21:50

>sawtooth;1772807]Spacelab! Andra illustra Helsingborgare som ingick i bandet var
>Jonas Jonasson och Thomas Öberg. Såvitt jag vet skapade Jubel/Folkesson en av
> världens första samplingstrummaskiner när han gick i gymnasiet.

Det fanns mycket konstigt bös redan på mitten av 70 talet .Annat var ju tex Specdrum
för att inte tala om allt gojj till PET och A800 maskinerna för att inte tala om VIC64 samplern!!
Är Jubel av samma årgång som du är?

> En prototyp (kallad TrumTrim/Metallpudeln) överlever fortfarande i vår vård. Vi hade också en >vocoder av Spacelab-märke som tyvärr såldes i något idiotögonblick. Undrar vad som hände >med den. Enligt rykten byggdes tre stycken och ett exemplar finns i Düsseldorf.[

En dammig skabbig att beskåda fanns hos KB, året var 1923!
3 HE, stor och tung som ett as om jag mins rätt!?

Varför kommer jag ihåg sånt här gammalt trivialt rassel egentligen??:tveksam:

Öhhh, är inte du enligt egen utsaga egentligen anti nostalgikern no1?

Ursprungligen av Heualia:

>sawtooth;1772807]Spacelab! Andra illustra Helsingborgare som ingick i bandet var
>Jonas Jonasson och Thomas Öberg. Såvitt jag vet skapade Jubel/Folkesson en av
> världens första samplingstrummaskiner när han gick i gymnasiet.

Det fanns mycket konstigt bös redan på mitten av 70 talet .Annat var ju tex Specdrum
för att inte tala om allt gojj till PET och A800 maskinerna för att inte tala om VIC64 samplern!!
Är Jubel av samma årgång som du är?

> En prototyp (kallad TrumTrim/Metallpudeln) överlever fortfarande i vår vård. Vi hade också en >vocoder av Spacelab-märke som tyvärr såldes i något idiotögonblick. Undrar vad som hände >med den. Enligt rykten byggdes tre stycken och ett exemplar finns i Düsseldorf.[

En dammig skabbig att beskåda fanns hos KB, året var 1923!
3 HE, stor och tung som ett as om jag mins rätt!?

Varför kommer jag ihåg sånt här gammalt trivialt rassel egentligen??:tveksam:

Öhhh, är inte du enligt egen utsaga egentligen anti nostalgikern no1?

Jubel är några år äldre än vad jag är. Typ -65/66:a?

Nu syftade jag på hårdvara. TrumTrim var några år gammal när vi köpte den runt 1985-86 och såvitt jag minns det kunde man mickla med EPROM på prylar från Oberheim och SCI ungefär vid den tiden. Min gissning är att de utvecklades och väntade på kommersiellt släpp medan Jubel bara byggde sina hemma på pojkrummet och därmed kom lite före.

Vår Spacelabvocoder var 1HE och mycket spartansk, men den lät väldigt bra. Fast som alltid kan man inte lita på minnet. Bara det att ha en vocoder på den tiden var grymt, så lita inte på att den verkligen var särskilt bra. Den var nog mest unik, liksom.

Och absolut: ner med nostalgi. Det är därför alla mina kassetter och vinyler finns på vinden så att jag inte kommer åt dem och frestas att dricka Aurora med sockerdricka till tonerna av svunna tider. Fy bubblan! Men man ska inte förakta bra musik bara för att man är antibakåtsträvande,

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-04 00:33

[quote="sawtooth;1773384"]Jubel är några år äldre än vad jag är. Typ -65/66:a?

Nu syftade jag på hårdvara.

Det gjorde jag ochså!:)

> TrumTrim var några år gammal när vi köpte den runt 1985-86 och såvitt jag minns det kunde
>man mickla med EPROM på prylar från Oberheim och SCI ungefär vid den tiden. Min gissning
>är att de utvecklades och väntade på kommersiellt släpp medan Jubel bara byggde sina
> hemma på pojkrummet och därmed kom lite före.

Tja, en snubbe jag kände hade en Oberheim prommer, den kom 1984, bissart man kunde sampla till ett EPROM men eftersom han inte hade en OB DSX så byggde jag en packe räknare med onshot triggers och en packe diskreta 8bit i skolan år anno 1923, så nu
kunde snubben spela ut ljuden han samplat!

Och en gammal polare som lirade Mellan Svergies första synth band (de hade 5 MS20
och en Multiman med en spik igenom en tangent han hade en hade en Specdrum
som han köpt i Eggland 1984! Lät som en LinnDrum. 30 UKP, a bargain!!

Jaghar ett svagt minne att det fanns nått till VIC64, Funk Drum eller nått sånt
liknande Specdrum tror jag det var och det måste ju vart kring 1980!

Asså, vem som var först eller sist blir lite väl nostalgiskt, om vi ska hårddra det så fanns samplande trummaskiner redan 1945-47, tape loopar som gick att pitcha ställa volym,
sen kom ju revolving disk drum!

Senast redigerat 2009-06-04 00:44

Oh! Nu när jag tänker på det så har Spacelabtrummaskinen världens mest extrema temporatt. Från så långsamt att man hinner göra kaffe mellan fjärdedelarna till så snabbt att Mobys "Thousand" känns som en gonattvisa. Bastrumman blir tinnitustjut om man vill. Helt bisarr maskin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-02 02:23

Peter Jubel är / var Propellerheads... som man kan se det om man vill. Reason är hans idé. När jag jobbade där var det Pelle som stod för allt ljudexperimenterande, han är tokgrym på det. Han har även utvecklat Nordlead från början. Nordlead & Subtractor är hans syntar. Han kan få Subtractor att låta i princip hur som helst.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-02 21:57

>PF;1772812]Peter Jubel är / var Propellerheads... som man kan se det om man vill. Reason
>är hans idé. När jag jobbade där var det Pelle som stod för allt ljudexperimenterande, han är >tokgrym på det.

Var? Inte någe mer?
Har du jobbat överallt? Vad gjorde du hos Propp?

>Han har även utvecklat Nordlead från början. Nordlead & Subtractor är hans syntar.

Nordlead 1. Knappast de andra, han slutade ju på Clavia sen.

>Han kan få Subtractor att låta i princip hur som helst.[/QUOTE]

Som en slemmig brakskit?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-02 23:28

Tjo Helylle-Ali Ah!

Jobbade där med supporten, men sen blev det dags att vara pappaledig, efter det började jag plugga ett tag.

Nordlead 1 å även 2 tror jag Pelle hann med att göra det mesta på under sin tid på Clavia.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-02 02:39

Sorg!!! den finns ICKE på Spotify. Var kan man hitta deras musik tros... lagligt?!

Ursprungligen av PF:

Sorg!!! den finns ICKE på Spotify. Var kan man hitta deras musik tros... lagligt?!

Den dag jag lyckas spränga mig in i urberget av gamla saker längst in på vinden har jag nog kvar en demokassett från Spacelabs begynnelse. Det borde jag nog göra någon dag...

Annars är det nog gamla vinyler som gäller. De var med på någon Mekanosamling (skivbolaget, inte byggleksaken) som jag glömt vad den heter. Jag har nog kvar den också någonstans. Jag har för mig att de släppte ett album i början av 90-talet men jag har ingen aning om vad det hette eller vilket bolag den släpptes på. PBIT, har inte du den plattan?

jag har den på CD.

Den heter "Space is big, man is small" och är helt underbar.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2009-06-02 23:02
Ursprungligen av sawtooth:

Den dag jag lyckas spränga mig in i urberget av gamla saker längst in på vinden har jag nog kvar en demokassett från Spacelabs begynnelse. Det borde jag nog göra någon dag...

Annars är det nog gamla vinyler som gäller. De var med på någon Mekanosamling (skivbolaget, inte byggleksaken) som jag glömt vad den heter. Jag har nog kvar den också någonstans. Jag har för mig att de släppte ett album i början av 90-talet men jag har ingen aning om vad det hette eller vilket bolag den släpptes på. PBIT, har inte du den plattan?

Visst har jag det. Det finns en vinyl som har bland de snyggaste omslagen i världshistorien. En fullängdare med mestadels ambient samt singelspåret Life In Universe. Denna låt harjag även på 12" med en del remixar och bonustracks som det osar KW om lång väg.
Det har varit flera genom årens lopp som försökt övertala mig att skiljas från dem men det går inte.
Fullängdaren finns även på CD i två olika versioner - en som är lp:n rakt av samt en som är mer en ambientsamling med lp:n minus Life In Universe samt en massa annat.
Sen är det Nordik Beat vol 3 med Artificial Intelligence - finns både på vinyl och CD. Vinylen kan man oftast hitta i tiokronorsbacken på välsorterade secondhandbutiker. Resten av den skivan är dock skräp.

Sawtooth: spring genast upp å hämta kassetten ! ! ! Låtarna ringer fortfarande i mina öron. Om jag inte missminner mig finns där en låt som heter Pirates och är nästan likadan som Ships med Blue For Two fast kanske lite bättre.

Automen from outer space ! ! !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 00:13
Ursprungligen av PBIT:

Det finns en vinyl som har bland de snyggaste omslagen i världshistorien.

Både tolvan och lp:n är sjukt snygga, blandmina absoluta favoritomslag. När Ginza reade ut dem för 5-10 kr/st så köpte jag på mig ett litet lager, jag har gett bort många Spacelabskivor i present genom åren (senast förra månaden, faktiskt).

Jag är barnsligt förtjust i skivomslag. och när det dessutom är bra musik på den medföljande skivan så blir jag riktigt glad

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-02 08:09

Coolt musiker och DSP snubbe på samma gång... thats the Reason for WHACK!!

  • Medlem
  • 2009-06-02 10:22

Finns två CD-versioner av fullängdaren, originalet med typ tio låtar och en senare utgåva med fler låtar på fast just "Life in Universe" är borttagen från den.

/Har LP:n och första versionen av CD:n

Bevaka tråden