Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virusspridning via hemsida

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-04-27 18:03

En besökare på min hemsida påstår sig ha fått en virusvarning där och menar alltså att det skulle ligga en fil som sprider virus hos besökarna.

Dialog Webbdesign

Jag har aldrig hört talas om att virus skulle kunna spridas på det sättet. Hemsidan ligger hos internetleverantören Levonline som jag förmodar har viruskontroll på sina servrar.

Är det rimligt att ta besökarens påstående på allvar? :rolleyes:

Ja, det finns ett (eller flera) virus som kan smitta sprida sig vidare via webbsidor. Om surfar från en en Windows server som har webbservern Microsoft Internet Information Server (IIS) installerad till en webbsida på en annan IIS webbserver som har smittats så kan viruset överföras till din server och sedan lägger det till sig själv på alla sidor du har på din webbserver. Men det är ett gammalt virus och det finns ett antal säkerhetsuppdateringar som släppts efter att det dök upp. Men kanske finns det en ny variant av det? Tror viruset i fråga hette Nimda eller Code Red.

/Ola

• Medlem
  • 2003-04-27 18:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Ja, det finns ett (eller flera) virus som kan smitta sprida sig vidare via webbsidor. Om surfar från en en Windows server som har webbservern Microsoft Internet Information Server (IIS) installerad till en webbsida på en annan IIS webbserver som har smittats så kan viruset överföras till din server och sedan lägger det till sig själv på alla sidor du har på din webbserver. Men det är ett gammalt virus och det finns ett antal säkerhetsuppdateringar som släppts efter att det dök upp. Men kanske finns det en ny variant av det? Tror viruset i fråga hette Nimda eller Code Red.

/Ola

Levonline kör sina servrar på Linux så då kan vi utesluta det alternativ du tar upp antar jag. Tack i alla fall för dina synpunkter!

• Medlem
  • 2003-04-27 18:45

Om någon klickar på länken till "Best game/Click here", den längst ner till vänster laddar ett program ned som heter "dialer_OSX.sit" , låter inte bra, du bör ta bort den länken genast.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-27 18:51

För mig genererar den en klassiker:

Microsoft VBScript runtime error '800a0009'

Subscript out of range: '[number: 0]'

/banman.asp, line 97

• Medlem
  • 2003-04-27 18:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per58
Om någon klickar på länken till "Best game/Click here", den längst ner till vänster laddar ett program ned som heter "dialer_OSX.sit" , låter inte bra, du bör ta bort den länken genast.

När jag klickar på den länken får jag meddelandet:

Microsoft VBScript runtime error '800a0009'
Subscript out of range: '[number: 0]'
/banman.asp, line 97

Men det kanske är lugnast att göra som du säger och använda en annan gratis besöksräknare.

• Medlem
  • 2003-04-27 18:55

Testade i IE, får ASP fel i Safari.

• Medlem
  • 2003-04-27 19:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per58
Testade i IE, får ASP fel i Safari.

Det är alltså ett skriptfel och borde väl egentligen inte kunna kopplas ihop med virus, eller?

• Medlem
  • 2003-04-27 19:45

Nej, scriptfel enbart i Safari, ett anslutningsprogram laddades ner till min dator via IE (inte ett virus). Anslutningsprogram kan vara nog så illa...kan bli dyra telefonräkningar för vissa.
Vill inte skriva länken här, då det innebär att filen laddas ner. Mitt råd är att ta bort länken genast.
Här är ett utdrag ur xml filen, med lösen tel osv borttaget, låter inte trevligt:

"AGREEMENT - PLEASE READ

Thank you for using our services and welcome to our private network.

TERMS OF SERVICES

You understand that all information, data, text, software, music, sound, photographs, graphics, video, messages or other materials ("Content"), whether publicly posted or privately transmitted, are the sole responsibility of the person from which such Content originated. This means that you, and not the site owner, are entirely responsible for all Content that you upload, post, email or otherwise transmit via the Service. Under no circumstances will the site owner be liable in any way for any Content, including, but not limited to, any errors or omissions in any Content, or for any loss or damage of any kind incurred as a result of the use of any Content posted, emailed or otherwise transmitted via the Service.

By entering this site you have read and agreed to the Terms of Service. You must be at least 18 years of age, 21 in some locations, or older to access this site!

By using this connection, your computer will terminate the modem connection to your local internet service provider.

Your modem will dial a domestic premium rates telephone number and establish a domestic premium rate billed connection in Sweden.

Telephone number: 0900 number

The rates applicable for this phone call on a per minute basis is: 19.90 SEK for each started minute

A domestic premium rate telephone number will be applied on a per minute basis for the cost of the call.

You will be charged for the call only for the length your visit. Please note this is the only cost you will have to pay. No additional or extra charges will be applied for the contents and products..

The user of our services is responsible for phone charges billed to this account or must have the express permission from the person who is responsible for this account.

TERMINATION OF SERVICE

1. You can terminate the connection by using a "disconnect" feature that is displayed on the screen throughout the connection.

2. In any case, the connection is terminated automatically after 30 minutes.

3. You can turn off the power switch of the computer or modem.

SOFTWARE SUPPORT & GENERAL RULES RELATIVE TO THE USE OF OUR PROGRAM

Please see the info button for online help and/or send an email to support@instant-access.com if you experience non-resolvable problems with the software or the workings thereof.

FOR ADULT CONTENT ONLY

If you are under 18 years of age, 21 in some locations, or if it is illegal to view adult material in your community, leave now. We are not held responsible for your actions and are not acting in any way to send you this information, you are choosing to receive it! Continuing further means that you understand and accept responsibility for your actions, releasing the creators of this web page and our service provider from all liability.

By accessing our network , you are making the following statements:

"Under penalty of perjury, I swear and affirm that as of this moment, I am an adult of at least 18 years of age, 21 years of age in some locations".

"I understand that when I gain access to this site, I could be exposed to visual images, verbal descriptions and audio sounds of a sexually oriented nature, which may include graphic visual depictions and descriptions of nudity and sexual activity

"I promise that I will not permit any person(s) under the age of 18, 21 in some locations, to have access to any materials contained within this site".

"I can stop receiving such material at any time by logging off now and not returning".

"I have released and discharged the providers, owners, creators and operators of this site from any and all liability which might arise".

With respect to all other Content you elect to post to other publicly accessible areas of the Service, you grant the site owner the royalty-free, perpetual, irrevocable, non-exclusive and fully sublicensable right and license to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, perform and display such Content (in whole or part) worldwide and/or to incorporate it in other works in any form, media, or technology now known or later developed.

You agree to indemnify and hold the site owner, and its subsidiaries, affiliates, officers, agents, co-branders or other partners, and employees, harmless from any claim or demand, including reasonable attorneys'' fees, made by any third party due to or arising out of Content you submit, post to or transmit through the Service, your use of the Service, your connection to the Service, your violation of the TOS, or your violation of any rights of another.

The site owner reserves the right at any time and from time to time to modify or discontinue, temporarily or permanently, the Service (or any part thereof) with or without notice. You agree that the site owner shall not be liable to you or to any third party for any modification, suspension or discontinuance of the Service.

THANK YOU AND PLEASE ENJOY YOUR VISIT.

"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Det är alltså ett skriptfel och borde väl egentligen inte kunna kopplas ihop med virus, eller?

Kanske inte virus, men jag kan tänka mig att vissa AV-program söker efter andra oegentligheter än just virus.

AV-experter gör ju till och med skillnad på virus, maskar och trojaner....
Man vill ju inte att hemsidan ska göra vad som helst med ens dator.

Ett kul exempel (som dock bara fungerar på Windows) är
www.colahollare.info.se

• Medlem
  • 2003-04-27 21:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Kanske inte virus, men jag kan tänka mig att vissa AV-program söker efter andra oegentligheter än just virus.

AV-experter gör ju till och med skillnad på virus, maskar och trojaner....
Man vill ju inte att hemsidan ska göra vad som helst med ens dator.

Ett kul exempel (som dock bara fungerar på Windows) är
www.colahollare.info.se

Ja, den är ju kul men fungerar bara i IE inte i Netscape konstaterade jag. Men jag har jag min desktop PC ställd på tvären så det går inte heller bra...

Vad gäller räknaren jag har installerad så är det ju tråkigt att de lägger in den här typen av filer men det är väl så de tjänar sina pengar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Levonline kör sina servrar på Linux så då kan vi utesluta det alternativ du tar upp antar jag. Tack i alla fall för dina synpunkter!

Rimmar inte riktigt med att man får ett " Microsoft VBScript runtime error". Mig veterligen kan man välja vilken plattform man vill använda sig av hos Levonline. Precis på samma sätt man kan hos nästan alla webbhotell. Eller?

Bevaka tråden