Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine & backup på nätverksdisk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 10:12

Jag har försökt labba med en fungerande setup för att kunna backup:a min + sambons data på en extern disk, men har bara en massa problem att få det att lira.

Först formatterade jag min WD 500 Gb-disk enligt alla specifikationer (Mac OS Extended Journaled, 1 partion med applestandardvaddetnuhette).

Sedan hängde jag på disken på min AE basstation och delade ut disken på nätverket med kontorättigheter. Startade TM, letade upp disken på nätverket och gjorde min första TM-backup. Detta gjordes på kvällen och backup:en fick gå över natten eftersom det tog lång tid att göra den första säkerhetskopian.

På morgonen testade jag att ställa in samma sak på sambons Macbook och göra en backup även på hennes maskin. Allt såg ut att gå bra initialt, men efter det att TM hade skeppat över en dryg gigabyte så stannade TM. Jag började felsöka, men kunde inte ens koppla upp mig på disken via Finder. Det visade sig att jag nu inte ens kunde koppla upp mig till disken på min egen maskin varvid inte mina egna backup:er längre fungerade.

Så, jag började om. Formatterade disken igen, kopplade in den lokalt på min egen Macbook Pro och testade TM från scratch. Allt funkade fint och TM gjorde ett flertal påfyllnadsbackuper precis som väntat.

Fick nu för mig att det kanske skulle gå att ha disken kopplad till min Mac Mini (som agerar mediacenter till teven och alltid är påslagen). Hakade alltså på disken till Minin, letade upp disken på nätverket och startade en ny TM-backup från Macbook Pro:n. Allt ser ut att funka först, men efter ett tag hänger sig TM och gnäller om att "disken inte kan mountas/hittas på nätverket".

Ska man inte kunna köra TM på en disk som är igång på ett lokalt nätverk? Tilläggas ska att nätverket inte är trådat.

Egentligen skulle jag ju vilja köra TM via en disk som är påhakad min AE-station, men det verkar heller inte funka. Någon som har några checkpunkter att kontrollera?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-05 11:12

Kör du senaste firmware på din AE?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 11:14
Ursprungligen av Iphone77:

Kör du senaste firmware på din AE?

Det dök ju upp en ny firmware igår, men nä.. jag har inte installerat den ännu.

1
Bevaka tråden