Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med batteri i MacBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter att ha satt på min Macbook efter att den stått i viloläge över helgen så verkar nu batteriet ha lagt av. På batteriikonen är det ett kryss. Drar jag ur sladden slocknar den direkt.

Den är köpt i Februari förra året och går på sladd nästan alltid, så batteriet har inte slitits på direkt.

Den är köpt på macoteket men köpte aldrig utökat garanti.
Någon som kan ge råd på vad som är fel och hur det borde lösas?
Skulle ett nytt batteri lösa problemet? Hur är det med fabriksgaranti och hur kan man utnyttja den?

tackar för råd!

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-09 20:22

Finns en uppsjö trådar som berör ämnet.

Men testa att nollställa PMU (Power Management Unit) :
1. Stäng av datorm.
2. Ta loss batteri och nätsladd.
3. Håll ned Powerknappen i minst fem sekunder och släpp den sedan.
4. Sätt tillbaka batteri och nätsladd.
5. Starta datorn igen.

tack, det fungerade tyvärr inte.
får prova kontakta support.

Jo, den fungerar inte heller om man tar ut batteriet och kör på sladd bara... vliket är märkligt då det ska gå om jag fattat saker rätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 23:37
Ursprungligen av jaand96:

Jo, den fungerar inte heller om man tar ut batteriet och kör på sladd bara... vliket är märkligt då det ska gå om jag fattat saker rätt.

Då skulle det ju kunna vara något annat än batteriet som är trasigt. På undersidan av batteriet sitter det en knapp och ett par lysdioder. Vad händer om du trycker på knappen? Vid laddat batteri borde flera lysdioder lysa.

Vad jag har förstått så är klumpen (laddaren) till Apples datorer idag underdimensionerad för att klara toppar utan batteriet. Därför kommer inte din dator att köra på full fart, men den skall starta med laddaren ikopplad. Bara inte köra på kull fart.

(Spännande att höra vad Apples support säger)

1
Bevaka tråden