Hejsan,
Jag har stött på ett något obehagligt problem med min Powerbook. När jag sitter vid mitt skrivbord har jag den inkopplad till en extern skärm och låter den vara ihopfälld, kör i stället med externt tangentbord och mus.
När jag skulle dra mig mot bingen så fällde jag upp Powerbookens skärm, drog ur den externa skärmen och kopplade ur de övriga sladdarna. Den interna skärmen tändes upp och allt var som vanligt. Jag fällde sedan ihop den och ställde den på bordet bredvid sängen. Efter kanske 30 sekunder så drog fläktarna igång i full fart och skärmens bakgrundsbelysning tändes. Inget visades på skärmen.
Jag kunde inte stänga av den genom att hålla inne powerknappen. Det hjälpte inte att koppla in den externa skärmen heller, jag var till sist tungen att plocka ur batteriet. Efter dess har den vägrat boota om en extern skärm inte är inkopplad och att den egna skärmen är i nedfällt läge.
Startar man upp den utan extern skärm, eller med den interna skärmen uppfälld, så kommer först den klassiska "fanfaren" och sedan händer inget mer. I stället varvar fläkten upp på max och växlar sedan mellan att varva för fullt eller vara avstängd.
Den går alltså att boota upp med extern skärm så länge den egna skärmen är nedfälld, men det känns måttligt kul att vara bunden till skrivbordet.
Förslag till hur jag löser det här uppskattas djupt!
(lägligt nog beställde jag en ny MBP igår morse, men det gör inte situationen ett dugg roligare)