Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olympus Pen E-P1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här "nygamla" kompakten från Olympus verkar lovande:
http://www.dpreview.com/previews/olympusep1/

Verkar ju vara precis vad väldigt många frågat efter under väldigt lång tid, d.v.s. en välbyggd kompakt med vettigt handhavande, "stor" sensor och utbytbar optik. Men varför kunde den inte få en mer högupplöst skärm när den ändå ska till att kosta en halv förmögenhet?

Håller med om skärmen. En riktig "deal breaker". Att den t.ex. inte har inbyggd blixt kan jag leva utan, men så låg upplösning på skärmen kommer att göra kritisk MF omöjlig, och det blir väldigt svårt att granska skärpan ordentligt.

Har man en gång testat 920k går det fan inte att gå tillbaka till 230k...

Dock en stor eloge till Olympus för att de vågar. Förhoppningsvis kommer de ganska snabbt att lösa saker som skärmens upplösning och då tror jag att m4/3 har en väldigt ljus framtid att se fram emot.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-17 17:18

Ok, nu har den börjat testas. Den lilla sensorn (relativt APS-C och småbildsformat) ger sig till känna när man går upp i ISO. Kolla mattan på ISO 800. Den här bilden är snudd på oandvändbar enligt mig.

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 17:42

Den bilden verkar väldigt uppljusad. I jämförelse till den bild som finns på fotosidans test av iso 1600 som ser betydligt bättre ut än den bilden.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-17 18:55
Ursprungligen av troy100:

Den bilden verkar väldigt uppljusad. I jämförelse till den bild som finns på fotosidans test av iso 1600 som ser betydligt bättre ut än den bilden.

Nej, den är nog inte så uppljusad. Det var studiobelysning på plats. Däremot är mattan inget bra exempel att leta brus i. Det var en nålfiltsmatta i med olikfärgad struktur.

Här är en jpg direkt ur kameran som jag tog i Berlin.
ISO1600 14mm f/11 1/40

Att säga att kameran är oanvändbar på ISO800 är ungefär som att säga att en Canon 50D är oanvändbar på ISO400. Men alla har vi våra kravspecar.

Ser ut ungefär som väntat. Gissar att brusreduceringen är på. Bildkvaliteten matchar E-620/E-30 av denna bild att döma.

Hur upplevde du skärmen och fokushastigheten?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-17 20:40
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Ser ut ungefär som väntat. Gissar att brusreduceringen är på. Bildkvaliteten matchar E-620/E-30 av denna bild att döma.

Hur upplevde du skärmen och fokushastigheten?

Det lär ju vara samma sensor som i E-620 och därmed bör bildkvalitén vara mycket snarlik. Men bildprocessorn skiljer mot E-620. Skärmen funkar och upplevs inte så lågupplöst som den faktiskt är. Hyper Chrystal III kallar olympus den för och skall vara lite klarare. Men i solljus var man tvungen att maxa ljusstyrkan och det äter förstås batteri. Fokushastigheten var bra på pannkakan men förhållandevis långsam på 14-42:an. Lite pumptendenser när ljuset försvann. Men fokus hittar den även när det är mörkare motiv.

1
Bevaka tråden