Går i mobilbytartankar och funderar på om jag ska bli iPhone-ägare eller inte.
Kamera:
Jag har idag en SonyEricsson-mobbe där jag använder kameran ganska mycket till att dokumentera mitt liv på olika sätt. Det är ingen värstingkamera i den mobilen heller, och alla bilder som inte är tagna i direkt solljus får en grönton som måste Photoshoppas bort, plus att bilderna är ganska pixliga/ludna om man printar ut dom "för stort".
Jag har en digitalkamera (Minolta Z3) som också sjunger på sista versen, som jag inte bär med mej så mycket som jag vill, eftersom den är stor och klumpig. (Systemkamera finns såklart på önskelistan, men än har jag inte motiverat behovet - och de är ännu större och klumpigare). Jag hade hoppats på en något snäpp bättre kamera i nya iPhonen som jag väntat tålmodigt på. Har sett megapixel/kvalitetsdiskussionen också, men vill gärna höra vad folk som hunnit shoppa på sej den nya iPhonen säger om bilderna. Jag är ute efter att kunna "framkalla" vanliga fotoalbumsbilder utan att behöva Photoshoppa till dom eller printa ut dom yttepyttesmå för någon kvalitet.
Hur är kvalitén på bilderna? Helt OK för vardagsdokumentation?
Musikspelare:
Detta är kanske en korkad fråga, men jag har trots sökning inte hittat något svar på just den (vet inte riktigt vad jag söker efter heller). Är en iPhone en iPod Touch (typ) med mobiltelefonfunktioner i? Eller en iPod överhuvudtaget? Så att man kan docka in den i diverse ipod-tillbehör som högtalare och sånt? Att man kan lyssna på musik och ljudböcker i iPhonen har jag förstått, men det är kontakterna runt om den jag är nyfiken på om de funkar samma.
Jag har idag en separat billig mp3-spelare till mina ljudböcker på promenaden eftersom min SE-mobbe var halvkrånglig att ladda med filer i rätt ordning. Helst vill jag ha allt i en burk som jag använder mycket. Har tittat lystet på ipod-touchen som reas nu, men om iPhonen är samma sak kan jag ju lika gärna välja den.
Så med mina behov av ljudböcker och en "hyfsad" kamera - är nya iPhonen något för mej? Eller skulle du hellre köpt iPod Touch för att den är fräck, en annan bra mobil med bättre kamera än iPhonen? Att den fungerar som just telefon utgår jag ifrån, plus att jag är medveten om fördelarna med synkningar med Macen kryss och tvärs - frågan är om det räcker som argument?