Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp med prissättning

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker hjälpa en kompis som ska hjälpa en kompis att sälja av hennes avlidne pojkväns studio. Kan ni hjälpa mig genom att skumma igenom följande priser och säga till om något verkar galet. Allt är i bra skick.

monomachine: 8000 kronor
machinedrum UW: 10000 kronor
TC Electronics Powercore 6000: 8000 kronor
Apogee Duet: 3000 kronor
Akai MPK49: 3000 kronor
Access TI Polar: 23000 kronor
Roland Handsonic 10: 4000 kronor
Novation Remote 25 SL: 1400 kronor
Akai MPD32: 1800 kronor
Focusrite Liquid Mix: 4000 kronor
Saffire LE: 1200 kronor
Electro-Harmonix Stereo Memory Man: 2000 kronor
Korg Kaoss Pad: 2800 kronor
Akai MPC 500: 3500 kronor
NI Maschine: 4500 kronor

Tack på förhand!

Senast redigerat 2009-06-28 19:29

Priserna är väl lite i överkant? Eller är jag 99-pris-skadad?

Alla priser?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-17 21:25

Mpcn å elektron mk2 är lite billiga tror jag, duet + liquidmix lite dyra, resten är ok i min bok iaf..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 21:32
Ursprungligen av enapa:

Mpcn å elektron mk2 är lite billiga tror jag, duet + liquidmix lite dyra, resten är ok i min bok iaf..

Jag håller med apan.

Men om det inte är bråttom så kan du nog få ut de pengarna ändå.

Vilken tråkig anledning till att sälja dock

Tack.

TC Electronics Powercore 6000 har jag lagt för lågt också.. program för 20000 finns med i paketet. Vet inte vilka, dock.

Ja, trist. De flesta grejerna köpte han två dagar innan han dog (för två månader sedan) nytt i butik så det mesta är helt orört.

Tack för hjälpen, gubbar! Jag känner mig säker på prissättningarna nu.

Liquidmixen var lite väl iaf, det tyckte jag.

Ja, kanske. De kostar 6500 kronor nya på Jam. Detta ex är två månader gammalt och orört så en rabatt på 2500 kronor är väl ganska bra, ändå?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 23:23

MD UW mk1 är för dyr 6000-7000:- mer rimlig, mk2 för billig. En mpc 500 får man nog inte mer än 2000:- för så den är för dyr.

Vilken jävla tragedi......

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 23:39

Ja fy faan va trist........beklagar.

WT - Har ingen koll på vad så nya saker kan vara värda.

Jag känner ingen av de drabbade så det är ingen fara för min del men det är ju alltid trist när unga människor går bort.

EMU: Tack för tipsen. Är inte 2000 kronor för en MPC500 i toppskick ganska lite? Jam tar 5000 kronor för dem nu. På Vendolin och Blocket hittar jag bara ett ex, utannonserat för 3200 kronor. För 2000 kronor hade jag köpt den själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 00:18

De två senaste jag missade på tradera gick strax över 2000:-. Där brukar priserna bli rätt höga. De nya mpc:erna har generellt ganska dåligt andrahandsvärde och de gamla är på väg neråt. Det finns helt enkelt för många av dom och mpc500 verkar folk köpa men tröttna på dom rätt fort. Letar själv efter en till grabben, men skulle aldrig ge mer än 1500:- för en.

Men lägg ut prylarna på tradera med rätt högt utrop och se vad som händer.

En tanke som slår mig är öppet köp, fast det kanske har gått för lång tid för att kunna lämna tillbaka, iaf de saker som är orörda?

EMU: Åhå, på Tradera. Ska kolla. Jag köper, som sagt, gärna en för 2000 spänn.

Show: Tyvärr för sent. Det är två månader sedan och först nu som tjejen orkat be någon ta tag i det hela.

Har aldrig sett en UW mk1 gå för 6-7000. Emu du dumpar alltid:)

En helt annan tanke som dyker upp, även om det inte är ditt problem.

Har det gjorts en ordentlig bodelning? Det är en sak om de varit gifta, men om det "bara" är en flickvän så har hon nog ingen rätt att sälja av grejorna om de inte testamenterats till henne. Om det är prylar som stått i en replokal eller studio så kan det ju hända att man missat att ta upp sakerna i hans dödsbo.

I det här fallet är det vanligen killens föräldrar, eller hans barn om han har några, som ärver sakerna.

Allt detta är säkert ombesörjt, men jag lyfter ändå frågan eftersom det är ett ganska fett brott att gå runt regelverket. Jag rekommenderar starkt att du frågar din vän om detta ifall det inte är 100% klart, annars kan det bli väldigt tråkiga efterspel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 10:41
Ursprungligen av amenbrother:

Va! till och med Jam kränger dom för 7500:-, köpte min för 6000:-, och drar man av moms och så så hamnar man där. Ett helt rimligt pris. Men att kränga en mk2 för 10000:- som sisältää skrev ovan är för billigt så jag dumpar inte alltid

• Medlem
  • 2009-06-18 11:12

Tror också detta e (blir) normalpris då mk2 börjar dyka upp begangnade. Ändå får man väl säga att andrahandsvärdet på MD står sig riktigt bra. Köpte o sålde min UW för 7000 för ngt halvår sen.

7000 spänn för ett halv år sedan var billigt. 6000 är ju ett fynd måste man säga, allt beroende på skick givetvis.
Ni kanske har rätt, men 1an är fortfarande en bra maskin, så den borde stå sig hyfsat i pris. Ca 7500 för ett ex bra skick tycker jag är rimligt.
Den på Jam gick fort också så marknadspriset kunde nog ha pressats lite till så att säga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 13:56

7000 spänn för ett halv år sedan var billigt. 6000 är ju ett fynd måste man säga, allt beroende på skick givetvis.
Ni kanske har rätt, men 1an är fortfarande en bra maskin, så den borde stå sig hyfsat i pris. Ca 7500 för ett ex bra skick tycker jag är rimligt.
Den på Jam gick fort också så marknadspriset kunde nog ha pressats lite till så att säga.

Jäkligt bra maskin. Grejjen är att "alla" köpte den och nu köper mk2 så det fullkommligt dröser av dom och det samma börjar redan hända med mk2. Köparen styr marknaden helt enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-19 17:07

Kaoss pad:en är en 3a eller?
för annars tror jag det är lite överpris..iofs har jag inte sett många 1or och 2or ute..men vet de låg på under det..men om det är en 3a är det nice pris.

Det är en 3:a.

Nu har jag fått tillstånd att agera mellanhand för att hjälpa de drabbade att bli av med grejerna. Utöver det som syns ovan finns även Reason 4, senaste Live, Kompakt 4, MoPho, Prophet 08 i rack och en del till. Jag ska uppdatera listan inom kort. Är ni intresserade av att köpa någon av prylarna ovan så skicka mig ett PM med bud. De finns i Göteborg och kan skickas.

EDIT: Monomachine och Machinedrum UW är båda mk2, om jag inte skrivit det innan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-29 13:15

Både 4sound och Börsen tar 3995 för nya Liquid Mix. Så fyra papp är väl lite att ta i...
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=22767&artno=176129
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=22767&artno=176129

Å andra sidan tycker jag Remote SL:n låter väl billig, ligger ju på typ fem papp nya. Jam rear dem för fyra i o f s. Men 2 - 2500 borde du väl kunna få?

Grymt trist situation!

Ah, där ser man. Tycker man att priset är för högt på någon av prylarna och vill bjuda en lägre summa kan man kolla in den här tråden: http://www.99.se/musikprylar-saeljes/266702-diverse-kul-prylar.html

1
Bevaka tråden