Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag flyttade alla inlägg som rörde detta från 3.0-tråden till denna tråd. Därför kan det se lite förvirrande ut med ordningen på inlägget och vissa av svaren. Men det är bättre att ha allting samlat här istället.

Ursprungligen av noren:

Bevisligen bryter man mot reglerna när man postar ett inlägg med kritig i en befintlig tråd.
Även om inlägget är helt relevant till beteendet i den aktuella tråden.
Men då det antagligen var lite för känsligt för moderatorerna i iphone 3.0-tråden så postar jag väl här istället då.

Jag tycker du har en otrevlig ton här, som moderator gav jag dig ett långt och ambitiöst svar i den tråden som du inte ens brytt dig om att svara på (tack Capeman för att du kopierade det hit).

Jag förklarade samtidigt att det var fel ställe och då får jag höra att jag är "för känslig"? På vilket sätt är jag för känslig då?

Det handlar ju inte om överkänslighet, utan att vi har regler för hur man bäst tar upp sådant. Och bästa sättet är i Feedback, inte att blanda in det som en intern offtopic-diskussion i en pågående tråd om något helt annat.

Det är bästa sättet för de övriga i tråden och det är bästa sättet för dig att få uppmärksamhet för din fråga. Den hade bara drunknat i de andra över 800 inläggen i den tråden.

Och om du vill göra folk i tråden uppmärksamma på din kritik hade du möjligen kunnat posta en länk hit till denna tråd istället.

Dessutom kan du gärna rapportera enskilda inlägg om du tycker att någon (medlem eller moderator) beter sig dåligt, då får moderatorerna se det och kanske kan säga till den som sänker stämningen.

Ursprungligen av Adrian B:

Dessutom kan du gärna rapportera enskilda inlägg om du tycker att någon (medlem eller moderator) beter sig dåligt, då får moderatorerna se det och kanske kan säga till den som sänker stämningen.

Ja, rapporterings-funktionen borde användas mycket mer.

Jag skulle vilja påstå att ingen av dem som skapat "klaga-på-modereringen"-trådar någonsin har använt rapporterings-funktionen. Och det förstår inte jag... För om de nu ser så många exempel på dålig ton och dålig moderering - varför rapporterar man inte då, så att övriga moderatorer får reda på det, och kan ta itu med problemet direkt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker du har en otrevlig ton här, som moderator gav jag dig ett långt och ambitiöst svar i den tråden som du inte ens brytt dig om att svara på (tack Capeman för att du kopierade det hit).

Jag förklarade samtidigt att det var fel ställe och då får jag höra att jag är "för känslig"? På vilket sätt är jag för känslig då?

Det handlar ju inte om överkänslighet, utan att vi har regler för hur man bäst tar upp sådant. Och bästa sättet är i Feedback, inte att blanda in det som en intern offtopic-diskussion i en pågående tråd om något helt annat.

Det är bästa sättet för de övriga i tråden och det är bästa sättet för dig att få uppmärksamhet för din fråga. Den hade bara drunknat i de andra över 800 inläggen i den tråden.

Och om du vill göra folk i tråden uppmärksamma på din kritik hade du möjligen kunnat posta en länk hit till denna tråd istället.

Dessutom kan du gärna rapportera enskilda inlägg om du tycker att någon (medlem eller moderator) beter sig dåligt, då får moderatorerna se det och kanske kan säga till den som sänker stämningen.

Alltså, dina brösttoner här är ju precis vad tråden handlar om! Slappna av lite och var lite mindre styv i korken. Det är min melodi.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Alltså, dina brösttoner här är ju precis vad tråden handlar om! Slappna av lite och var lite mindre styv i korken. Det är min melodi.

Skämtar du? Adrian är ju hur trevlig och saklig som helst?

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Alltså, dina brösttoner här är ju precis vad tråden handlar om! Slappna av lite och var lite mindre styv i korken. Det är min melodi.

Är det det någon på forumet som är avslappnad och ödmjuk, så är det Adrian. Det verkar som du är ute och cyklar;)

Ursprungligen av noren:

Bevisligen bryter man mot reglerna när man postar ett inlägg med kritig i en befintlig tråd.
Även om inlägget är helt relevant till beteendet i den aktuella tråden.
Men då det antagligen var lite för känsligt för moderatorerna i iphone 3.0-tråden så postar jag väl här istället då.

Och där kommer problemet in: den stora majoriteten av de som följer en sådan tråd gör det, med största sannolikhet, av intresse för just iPhone 3.0. För dem är metadiskussioner om folks tonfall, chattinlägg, dumdryga nonsensinlägg, frågor som fick svar tio inlägg längre upp, o.s.v. bara en massa brus som inte tillför något.

Man kan också vända på mitt resonemang lite. När du försöker dra upp den sortens metadiskussion kring modereringen av en tråd, inuti den tråden, tar du inte bara upp tid för de som är mer intresserade av iPhone 3.0 än av hur forumet modereras. Vad värre är så når inte informationen fram till rätt personer! Vi som modererar läser inte allt som dyker upp i alla trådar, våra dygn har lika många timmar som andras, så åtminstone för min del hade dina synpunkter passerat totalt obemärkta om de inte brutits ut till en egen tråd som placerats i rätt forumdel. Samma sak gäller egentligen alla andra inlägg som avviker från ämnet i en tråd också – de tar bort fokus från det som diskuteras, och blir inte lästa av de som kanske borde läsa dem.

Kan bara som exempel ta ett bilforum jag hängt på sedan jag skaffade ny bil i vintras, där det knappt modereras alls. Stämningen är jättetrevlig, men för oss som kommer in som nya är det stört omöjligt att hitta någon vettig information. Fälgar diskuteras i åtminstone tre olika trådar (samtidigt!) under olika forumavdelningar, diskussioner om bästa ljuddämpningsmaterialet ligger invävt i olika medlemmars personliga presentationer samt i en tråd om den-och-den bilstereon, och nästan hälften av alla nya inlägg som dyker upp (oavsett vad tråden handlar om) är av typen "var det dig jag mötte på Boråsleden i tisdags?". Det blir otroligt frustrerande, och det är som sagt hur det blir när det är trevliga människor som pladdrar på fritt. Vill du se hur det blir när trollen börjar krypa fram finns massor av helt modereringsfria usenetgrupper att förfasas över...

Bevaka tråden