Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 2009, en Prisanalys (RÄTTELSER VÄLKOMNA!)

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-20 11:10

Om dessa siffror stämmer tror ni Apple är intresserade av sina kunder i pro-segmentet eller är detta ett första steg mot ytterliggare fokus på konsumentdatorer och handburna enheter?

Ursprungligen av thomk:

Om dessa siffror stämmer tror ni Apple är intresserade av sina kunder i pro-segmentet eller är detta ett första steg mot ytterliggare fokus på konsumentdatorer och handburna enheter?

Du glömmer att de flesta Pro-kunderna inte bryr sig så mycket om priset, många av dessa leasar ju eller hyrköper slipper moms och får dessutom dra/skriva av utrustningen.

Privatpersoner klarar sig oftast lika bra med en iMac till vardags men kan ju dessutom hyra/låna in en Mac Pro om de behöver lite extra kraft till ett specifikt projekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-20 12:00

Apple är förmodligen inte intresserade av tillväxt i proffssegmentet, utan bara att bibehålla höga marginaler så att de får ett bra täckningsbidrag. Och med små volymer förblir man nischade till prisokänsliga märkestrogna kunder, istället för att bygga marknadsandelar. Knappast någon förändring där inte, så har dom gjort länge.

Med finanskris och annat är det möjligt att vi får se ändrade inköpsmönster. Om man som företag måste vända på varje krona en extra gång så är det kanske svårt att motivera nyinköp av högt prissatta appleburkar, så diskussionen i tråden är i högsta grad relevant.

Ursprungligen av spaceas:

Apple är förmodligen inte intresserade av tillväxt i proffssegmentet, utan bara att bibehålla höga marginaler så att de får ett bra täckningsbidrag. Och med små volymer förblir man nischade till prisokänsliga märkestrogna kunder, istället för att bygga marknadsandelar. Knappast någon förändring där inte, så har dom gjort länge.

Med finanskris och annat är det möjligt att vi får se ändrade inköpsmönster. Om man som företag måste vända på varje krona en extra gång så är det kanske svårt att motivera nyinköp av högt prissatta appleburkar, så diskussionen i tråden är i högsta grad relevant.

Priset är en förhållandevis liten del av tco. Även om den givetvis är intressant är det annat som är viktigare.

Ursprungligen av spaceas:

Apple är förmodligen inte intresserade av tillväxt i proffssegmentet, utan bara att bibehålla höga marginaler så att de får ett bra täckningsbidrag. Och med små volymer förblir man nischade till prisokänsliga märkestrogna kunder, istället för att bygga marknadsandelar. Knappast någon förändring där inte, så har dom gjort länge.

De är nog fortfarande intresserade, men har antagligen en realistisk syn på saken. Många av de som tidigare var kunder på pro-segmentet klarar sig idag utmärkt med en iMac, MacBook eller Mac mini. Antalet kunder som verkligen har nytta av de extra fördelar en Mac Pro ger är betydligt färre idag än för några år sedan.

Det får till följd att försäljningen går ner och marginalkostnaden ökar vilket leder till att Apple måste ta ut ett högre pris för att behålla marginalerna. Och de har helt klart räknat på att det kundsegment som fortfarande är betjänt av en Mac Pro generellt sett inte är lika priskänsligt som de som lika gärna kan klara sig med en iMac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-20 15:57

Vissa betaler 3 miljarder kr för en tavla bara för den är äkta. Min mac är också äkta så...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 20:55

Jag tycker att hela diskussionen är FELAKTIG!

Det är vida känt att Apple inte konkurrerar med lågt pris. Tvärtom är Apple kända för att ta bra betalt.

Det du får när du köper Apple-produkter är produkter som fungerar bra tillsammans och där hårdvara och mjukvara fungerar bra. Du får inga problem med drivrutiner och inga problem med de svenska tecknen. Du kan dessutom förvänta dig att den kommer att fungera bra under flera år framöver.

Du får ett användargränssnitt som är väldigt lättanvänt och som har ett Unix-operativsystem i botten. Det är en mycket stabil grund med en utvecklad säkerhet. Därför finns det mycket programvara ute på nätet som fungerar riktigt bra. Operativsystemet uppdateras med nya funktioner var annat år och en uppgradering kostar inte speciellt mycket pengar. Mellan de stora uppgraderingarna kommer mindre uppdateringar relativt frekvent. Du behöver dessutom inte vara rädd för virus. Flera person säger att det finns till Mac, men ingen har sett något själv.

Det är det du köper när du köper prylar från Apple. Skit i komponentpriser etc, det är inte relevant. Var smart och köp inte hårddiskar från Apple. Välj en seriös handlare och köpa minnen och hårddiskar därifrån istället. Då kommer du att få ett system som du kan använda under många år framöver och ändå vara i framkanten hela tiden.

Med en nyköpt Mac får du en stor mängd program gratis. Dessa program är ofta väldigt bra och funkar för de allra flesta behoven. Vill du ha motsvarande MS Office heter det iWork på Mac och ger nästa samma möjligheter till en bråkdel av priset.

Om dessa kvaliteter inte betyder något för dig så är valfriheten större och priserna ibland lägre på PC-sidan, men även kvaliteten är generellt lägre.

Jag har sett båda sidorna och jag kommer inte gå tillbaka till den "andra sidan". Nu är det Mac som gäller och jag har inte haft anledning att ångra mig.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-06-21 12:14
Ursprungligen av bengtb:

Jag tycker att hela diskussionen är FELAKTIG!

Instämmer, till fullo. Du köper inte enbart en dator. Du köper en lösning och ett verktyg som du hoppas ska kunna lösa vissa uppgifter. Priset är inte vad komponenterna och hårdvaran kostar utan priset är vad det kostar att äga, underhålla och använda verktyget.

Nu hoppas jag att det är tillåtet att ha denna åsikt och även framföra den utan att bli ihopbuntad med sekten och Mactalibanerna

Jag tycker diskussionen är existensberättigad då det finns en gräns för hur mycket något får kosta och vi härmed diskuterar om vi börjar närma oss denna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-21 14:21

Hade diskussionen handlat generellt om att Apples datorer är dyrare än motsvarande PC, hade diskussionen kanske varit felaktig. Men nu handlar det om en specifik Mac-modell och varför den är så otroligt överprissatt även om man jämför med de andra Mac-modellerna. Jämför man MacBook eller iMac med motsvarande PC kommer Macen i de flesta fall vinna även prismässigt, men just när man jämför Mac Pro med vad en icke-Apple med samma specifikationer kostar, är det käpprätt åt helvete dyrt. Och då har de ändå snålat med sådant som hårddiskar, som inte kunde ha kostat mycket för Apple att bara trycka i maximalt av, när man ändå håller på.

Självklart köper man en Mac Pro om man behöver den. Behöver man en ordentlig stationär toppdator som skall vara Mac, finns det inget snack om saken. Man köper inte en PC istället p.g.a. priset, eftersom en PC är en helt annan produkt än vad man vill ha när man funderar på Mac Pro.
Men visst har man rätt att vara besviken och ha en del ångest inför den där otroliga svedan som man vet väntar nere i plånboken? Visst har man rätt att vara avundsjuk på de som "slipper" köpa Apples extremt dyra hårdvara? Vi vill ju använda Mac OS X och då har vi plötsligt inte möjlighet att samtidigt få kraftfull hårdvara, om vi inte offrar motsvarande flera månadslöner.

Argumentet om att man bara kan låta bli att köpa håller inte. Man måste få klaga, eftersom Apple är det enda Mac-företaget och vi är tvingade att handla av dem om vi vill ha en dator som går att använda på ett vettigt sätt. Många som egentligen skulle behöva en Pro köper nog iMac eller mini istället och då ser det på statistiken ut som att de modellerna är mer populära och så satsar man ännu mindre på Pron ... och så blir det en ond cirkel (obs, detta är endast en tanke så klart). Det är mer intressant att veta hur många som skulle ha köpt Pro om den bara var rimligt prissatt.

När man står inne i elektronikbutiken och tittar på de stationära datorerna, ligger de allra fetaste burkarna på kanske 15000. Detta anses i allmänhet vara en mycket dyr dator. Då har de slängt med ett par TB hårddisk, maxat grafiken, maxat RAM från början, kastat in ett mycket trevligt antal processorkärnor av senaste modell, etc, etc.
Men de burkarna kan man självklart inte köpa, så man går till Mac Pro. Och ser att den börjar på 27 000! Riktigt grym och full av ordentligt professionella utbyggnadsmöjligheter visserligen, men det motiverar inte på långa vägar att den är skrattretande dyr. När man ställer dess specifikationer bredvid den tidigare nämnda 15000 kr-datorn kan man inte tro sina ögon. Och man står där och vet att det inte finns någon bra anledning till att det är dyrt - det är bara dyrt för att Apple har valt att det ska vara dyrt. Varför ska det behöva vara så? Varför ska inte "resten av oss" också kunna få en dator med topprestanda?

Och en sak till - om så många av oss tycker att Prons pris är ett skämt. Vad tycker då inte alla Mac-skeptiker? Hur många tror ni inte har totaldissat Macen som plattform bara för detta? Jag tror det är generellt dåligt för både användarna och för Apple att inte erbjuda en riktigt bra fristående stationär dator till ett åtminstone nästan rimligt pris.

Risken är också stor att fler börjar leka med ”Hackintoch” p g a dessa höga priser på Apples hårdvara.

Ursprungligen av Rajje:

När man står inne i elektronikbutiken och tittar på de stationära datorerna, ligger de allra fetaste burkarna på kanske 15000. Detta anses i allmänhet vara en mycket dyr dator. Då har de slängt med ett par TB hårddisk, maxat grafiken, maxat RAM från början, kastat in ett mycket trevligt antal processorkärnor av senaste modell, etc, etc.
Men de burkarna kan man självklart inte köpa, så man går till Mac Pro. Och ser att den börjar på 27 000! Riktigt grym och full av ordentligt professionella utbyggnadsmöjligheter visserligen, men det motiverar inte på långa vägar att den är skrattretande dyr. När man ställer dess specifikationer bredvid den tidigare nämnda 15000 kr-datorn kan man inte tro sina ögon. Och man står där och vet att det inte finns någon bra anledning till att det är dyrt - det är bara dyrt för att Apple har valt att det ska vara dyrt. Varför ska det behöva vara så? Varför ska inte "resten av oss" också kunna få en dator med topprestanda?

Nästan vem som helst kan köpa en Mac Pro på avbetalning för runt en tusing i månaden så priset är inte så oöverkomligt som du vill få det till, och det är som sagt inte Apples fel att valutasvängningarna har sänkt kronan för tillfället. Sen kan jag ju tillägga att en värsting PC faktiskt kan kosta lika mycket eller mer än Mac Pro trots att värsting PCn oftast har sämre låda/konstruktion och enklare processorer/sämre OS.

Var hittar man de där PC med samma hårdvara till halva priset, Dell? Länk?

whao.. det här var en tråd som visar att 99mac är vid liv! Många intressanta inlägg och jag vill bidra med min åsikt så klart

Vad gäller priset - En MacPro antas köpas av någon som får dra momsen, Då kostar den hur tokigt det än låter - inom smärt gränsen för den som tjänar igen pengarna på sitt val av maskin.

Snabbt exempel
Mac Pro Quad-Core
Delsumma21.596,00 kr
Kostnadsfri frakt 0,00 kr
moms5.399,00 kr
Beställningssumma26.995,00 kr

Apples Macpro strategi är nog inte att sälja extremt vassa spel maskiner. Apple vill prisa sig ur det segmentet baserat på att man satsar på att köparen värdesätter plattformens total erbjudande och kan sannolikt tjäna egna pengar på sin maskin. Den dagen som apple vill öppna upp sin marknads andel så lär vi märka det. Begagnat marknaden för en MacPro är inte så dominant att den skulle kunna bli ett problem, eller? Hur många företag i sverige säljer i dag begagnade super macar med begränsad garanti jämfört med i USA?

Steve jobs har sagt i en intervju att de inte siktar på att ta över PC marknaden de nöjer sig med sin del av kakan och i deras fall skulle att nå 20+ % marknads andel på Dator OS sidan vara ett absolut maximum. Sett i från denna synvinkel - Varför sälja billiga super maskiner till en så liten och trogen skara som tycker att det finns mer fördelar än nackdelar med att tillhöra en liten exklusiv skara? (jag tillhör de som gjort valet och står för det)

Apple kommer kanske att öppna upp för spel maskin prisklassen när komponenterna mognat så mycket att det finns väldigt liten prestanda skillnad oavsett pris i komponenter. Det lär nog dröja.

Apple strategi för profffsmaskiner är att de i huvudsak skall köpas av proffs som kan tjäna in sina pengar snabbt med en sån här maskin helt enkelt.

Vad gäller valuta "översättningen" - Ren skandal kan jag tycka - men utan konkurrens och en lite marknad som sverige vad kan man förvänta sig?

Apple agerar ju så uppenbart annorlunda på konsument inriktade maskiner som imac och mac mini...

vem vet - Apple kanske filar på en spel strategi som baseras på online gaming mer än vilken hårdvara du har lokalt på din maskin? Dock är den tekniken före sin allmänt förekommande infrastruktur så det lär dröja innan den kommer till massorna.

MacPro helheten är inget för en gamer eller fynd jägaren som skall köpa ny dator - det är ett medvetet högt pris satt arbetsverktyg. En HILTI på dator marknaden.

Så länge kategorin "proffs" väljer MacPro så kommer detta så klart aldrig att förändras.

Jag personligen skulle i dagens tider dra mig för att köpa en dator över 18.000 ink moms - varken ny eller begagnad.Jag är inte apples proffs kund helt enkelt.

Summering - skall man köpa dator för att spela på den är PC med windows det enda vettiga historiskt sett - Men idag och i framtiden - varför köpa en Windows PC dator för 15.000 att spela med? Spel konsoler gör ju idag det mesta man behöver en dator till. Linux eller annat på en PS3 med mera..

Senast redigerat 2009-06-22 19:14

Intressant att ingen av dem som i tråden tycker att mac pro är överprissatt har tagit fram några billiga alternativ. Det kanske är så att mac pro ÄR billig, för vad det är.

Ursprungligen av akerstrom:

Intressant att ingen av dem som i tråden tycker att mac pro är överprissatt har tagit fram några billiga alternativ. Det kanske är så att mac pro ÄR billig, för vad det är.

Då detta inte är en Mac kontra PC-tråd så finns det inga andra alternativ...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Då detta inte är en Mac kontra PC-tråd så finns det inga andra alternativ...

Om det då inte finns något att jämföra med, varför säga att det är hiskeligt dyrt? Jämfört med vad, enskild skruv i chassiet? Ni tror väl ändå inte att priset för en produkt byggs upp av dess ingående hårdvarukomponenter?

Ursprungligen av akerstrom:

Om det då inte finns något att jämföra med, varför säga att det är hiskeligt dyrt? Jämfört med vad, enskild skruv i chassiet? Ni tror väl ändå inte att priset för en produkt byggs upp av dess ingående hårdvarukomponenter?

Jämfört med tidigare modeller...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jämfört med tidigare modeller...

Som alltså prissattes i kronor när dollarn stod lägre..

Ursprungligen av Simon Templar:

Som alltså prissattes i kronor när dollarn stod lägre..

Ville inte att detta skulle bli en Mac vs PC-tråd men jag kan inte riktigt låta bli.

Den billigaste MP:n kostar 26.995 och huserar en Xeon 3500-processor som är exakt lika snabb* som en Core i7 920.

Bortsett design (som ibland inte är så horribel) och små variationer så kan man få en liknande dator för under 10.000 kr** på PC-sidan och jag tror att det är detta som retar upp vissa. Visst det ingår kanske inte mycket program till denna men då har du ganska mycket pengar att köpa precis de program du vill för (och så finns det ju en hel del bra open source program att tanka hem).

Vidare kan man korrekt påstå att en ännu dyrare MP är snabbare än en i7 men detta faller utanför debatten som handlar om att det inte finns en humant prissatt stationär Mac med allt vad detta innebär.

* http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=663961

** http://shop.compless.com/index.php?p=datorer&artid=46636

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ville inte att detta skulle bli en Mac vs PC-tråd men jag kan inte riktigt låta bli.

Den billigaste MP:n kostar 26.995 och huserar en Xeon 3500-processor som är exakt lika snabb* som en Core i7 920.

Bortsett design (som ibland inte är så horribel) och små variationer så kan man få en liknande dator för under 10.000 kr** på PC-sidan och jag tror att det är detta som retar upp vissa. Visst det ingår kanske inte mycket program till denna men då har du ganska mycket pengar att köpa precis de program du vill för (och så finns det ju en hel del bra open source program att tanka hem).

Vidare kan man korrekt påstå att en ännu dyrare MP är snabbare än en i7 men detta faller utanför debatten som handlar om att det inte finns en humant prissatt stationär Mac med allt vad detta innebär.

* http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=663961

** http://shop.compless.com/index.php?p=datorer&artid=46636

Mm, och grannens bil för 400000:- har samma maxhastighet som min som kostar 200000:- Horribelt.

Ursprungligen av akerstrom:

Mm, och grannens bil för 400000:- har samma maxhastighet som min som kostar 200000:- Horribelt.

Att komma med detta uttjatade ”argument” känns bra eller?

Frågeställningen är uppenbarligen befogad om man tittar på statistiken hittills (23:e):

Om man bortser ifrån de som redan har en dator och är nöjda med den (som inte bryr sig) och de som inte bestämt sig ännu, och delar upp kvarvarande i två grenar; 1: ” Ja, har redan köpt en. (4st)” & ” Ja, är på väg att köpa en. (2st)” = Tycker priset är ok och 2: ” Kanske, men bara om priset går ner.” (4st) & ”Nej, tänker inte stödja Apples hutlösa överpriser.” (6st) = Tycker att den är för dyr, så är det 63% (10 av 16) som tycker att MP är för dyr. Jag är medveten om att jag gör en höna av en fjäder men ändå.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jämfört med tidigare modeller...

Det verkar som att du inte läst trådens första inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 01:02

Vi jämför också med vad summan av dess komponenter kostar, vilket tydligt framgår i första inlägget.

cubeuser: Det är just det som är problemet - att Mac Pro numera mer eller mindre är inriktad enbart på proffs som köper via företaget. Så har det inte alltid varit. Förut kunde även vanliga användare i viss utsträckning köpa Apples prestandainriktade stationära datorer.
Och spel är inte alls nödvändigtvis vad det handlar om. Det kan handla om att man bara inte lägger vikten på elegansen hos iMac, det lilla formatet hos Mac mini eller bärbarheten hos någon av MacBookarna, utan att man föredrar en vanlig fristående stationär dator med bra prestanda, utbyggbarhet, valfri skärm och ändå ett användbart operativsystem.
Man behöver inte vara professionell musiker för att vara musiker och vilja ha en kraftfull musikdator. Man behöver inte vara professionell illustratör för att vara illustratör och vilja ha en kraftfull stationär och framförallt utbyggbar dator för Illustrator.
Som det är nu finns inget alternativ för oss icke-professionella som vill ha den sortens burk. Jag inser precis vilken Apples strategi är - och jag gillar den inte. Jag tror att Apple skulle tjäna på att ändra vissa aspekter av den. Kunden lär nämligen inte bli lika nöjd med sitt köp när den p.g.a. priset tvingas köpa ur en helt annan produktkategori än vad som egentligen passar bäst - utan att det egentligen finns någon kostnadsmässig anledning.

Ursprungligen av Rajje:

Vi jämför också med vad summan av dess komponenter kostar, vilket tydligt framgår i första inlägget.

cubeuser: Det är just det som är problemet - att Mac Pro numera mer eller mindre är inriktad enbart på proffs som köper via företaget. Så har det inte alltid varit. Förut kunde även vanliga användare i viss utsträckning köpa Apples prestandainriktade stationära datorer.
Och spel är inte alls nödvändigtvis vad det handlar om. Det kan handla om att man bara inte lägger vikten på elegansen hos iMac, det lilla formatet hos Mac mini eller bärbarheten hos någon av MacBookarna, utan att man föredrar en vanlig fristående stationär dator med bra prestanda, utbyggbarhet, valfri skärm och ändå ett användbart operativsystem.
Man behöver inte vara professionell musiker för att vara musiker och vilja ha en kraftfull musikdator. Man behöver inte vara professionell illustratör för att vara illustratör och vilja ha en kraftfull stationär och framförallt utbyggbar dator för Illustrator.
Som det är nu finns inget alternativ för oss icke-professionella som vill ha den sortens burk. Jag inser precis vilken Apples strategi är - och jag gillar den inte. Jag tror att Apple skulle tjäna på att ändra vissa aspekter av den. Kunden lär nämligen inte bli lika nöjd med sitt köp när den p.g.a. priset tvingas köpa ur en helt annan produktkategori än vad som egentligen passar bäst - utan att det egentligen finns någon kostnadsmässig anledning.

På ditt resonemang verkar det som att det finns ett uppdämt behov av en modell typ
(Macpro mini) till stackars tvingade köpare som inte har en egen vilja Skämt åsido, Dagens apple köpare förändras säkert med spridningen av Iphone och iPod, det kommer att så sakteliga skapa en ny typ av apple kund. Kanske kommer apple att lyssna på dessa och komplettera sin produkt portfölj?

Poängen med apples produkt flora är att man gör ingen "apple Macpro mini" med expansions möjligheter och tvivelaktig stil. Skulle inte en Imac eller macmini funka för de kategorier av användare du nämner?

Jag håller med om att skiktet "proffs konsument" får svårt att hitta något prisvärt i apples nuvarande Pro uppsättning men om jag får gissa är det för att majoriteten av mac köparna klarar sig med prestandan som finns i apples nuvarande konsument segment. Imac serien har aldrig varit så kraftfull och konkurrenskraftig som dagens modeller, eller vad tycker du?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag håller med om att skiktet "proffs konsument" får svårt att hitta något prisvärt i apples nuvarande Pro uppsättning men om jag får gissa är det för att majoriteten av mac köparna klarar sig med prestandan som finns i apples nuvarande konsument segment. Imac serien har aldrig varit så kraftfull och konkurrenskraftig som dagens modeller, eller vad tycker du?

Tycke inte iMac är relevant för diskussionen då den inte går att bygga ut som en stationär dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 21:42
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

På ditt resonemang verkar det som att det finns ett uppdämt behov av en modell typ
(Macpro mini) till stackars tvingade köpare som inte har en egen vilja Skämt åsido, Dagens apple köpare förändras säkert med spridningen av Iphone och iPod, det kommer att så sakteliga skapa en ny typ av apple kund. Kanske kommer apple att lyssna på dessa och komplettera sin produkt portfölj?

Poängen med apples produkt flora är att man gör ingen "apple Macpro mini" med expansions möjligheter och tvivelaktig stil. Skulle inte en Imac eller macmini funka för de kategorier av användare du nämner?

Jag håller med om att skiktet "proffs konsument" får svårt att hitta något prisvärt i apples nuvarande Pro uppsättning men om jag får gissa är det för att majoriteten av mac köparna klarar sig med prestandan som finns i apples nuvarande konsument segment. Imac serien har aldrig varit så kraftfull och konkurrenskraftig som dagens modeller, eller vad tycker du?

Ja en "Mac Pro mini" eller en "Mac mini Pro" skulle också vara mycket välkommet för min del, men det kommer inte komma. Jag respekterar verkligen Apples "fyrakvadrants"-koncept med att inte ha hundra tusen olika modeller, utan istället bryta ner det till fyra: en proffs-stationär, en proffs-bärbar, en konsument-stationär och en konsument-bärbar. Sedan expanderade de ju sina fyra kvadranter till sex iom lanseringen av PM G4 Cube och i de extra rutorna finns väl dag Mac mini och MBA, men tankegången är fortfarande samma.

Nej detta handlar bara om priset på den befintliga Mac Pron. Den maskinen är som den borde vara och jag ser, om jag ska vara helt objektiv, inte plats för någon ytterligare modell. Men Mac Pron skulle vara billigare. Beräkningar i denna tråd har visat att Mac Pron faktiskt skulle kunna vara mycket billigare. Självklart vill Apple tjäna alla pengar de kan och det kan man inte sitta och argumentera om - Apple-datorer är ingen mänsklig rättighet som man kan kräva. Men frågan är om Apple verkligen tjänar på att inte låta vanliga användare köpa Mac Pro - ens om de sparar ihop till så mycket som 20 000 kr?

Jo iMac är en fantastisk maskin. Perfekt för de som vill ha en kraftfull men elegant och enkel maskin där de får alla delar i ett. Jag rekommenderar iMac till många. Mac minin är perfekt för de som vill ha en billig och "vanlig" modell eller som är ute efter det lilla formatet. Men många bryr sig inte om elegansen hos iMac/Mac mini. Många vill ha en maskin som inte bara är kraftfull, utan även utbyggbar och smidig (och tillåten!) att öppna och peta i, samt som inte leveras med en inbyggd skärm som man kanske inte vill ha, etc, etc. En sådan maskin går inte att få om man inte pungar ut dessa enorma mängder pengar. Några väljer därför istället iMac och blir antagligen inte lika nöjda i längden = inte bra för varken Apple eller användaren. Några håller kanske kvar vid sina G4:or/G5:or som de köpte på den tiden då proffsmaskinerna kostade enbart skjortan - inte även finbyxorna, hatten och glasögonbågarna = inte bra för varken Apple eller användaren. Och några potentiella switchers väljer istället andra datormärken = inte så bra för Apple och verkligen inte bra för användaren.

När jag var liten drömde jag om att äga riktigt grym Power Mac. Jag var helt inställd på att den dagen jag hade ett fast jobb med normal lön, skulle jag utan större problem kunna spara ihop till en på några månader och snart skulle den stå på mitt bord. Men nu sitter jag här med min normala lön och inser att ingen frisk människa i min situation skulle slänga så fruktansvärt mycket pengar på en enda dator, som inte riktigt går att motivera funktionalitetsmässigt eftersom det ju bara är en hemmadator. Herregud instegsmodellen motsvarar mer än fem av mina månadshyror! Visst får man räkna med att spara och dra ner på annat ett tag om man vill köpa sig något riktigt fint ... Men Mac Pro är inte i närheten av så fin som den skulle behöva vara för att motivera det priset. Det är ganska vrickat.

Ursprungligen av Rajje:

JMen nu sitter jag här med min normala lön och inser att ingen frisk människa i min situation skulle slänga så fruktansvärt mycket pengar på en enda dator, som inte riktigt går att motivera funktionalitetsmässigt eftersom det ju bara är en hemmadator. Herregud instegsmodellen motsvarar mer än fem av mina månadshyror!

Nu tänker du väl lite fel, din lägenhet skulle kanske kosta som 40-50 Mac Pro om du skulle köpa lägenheten? En Mac Pro på avbetalning kostar under en tusing i månaden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 00:39
Ursprungligen av Simon Templar:

Nu tänker du väl lite fel, din lägenhet skulle kanske kosta som 40-50 Mac Pro om du skulle köpa lägenheten? En Mac Pro på avbetalning kostar under en tusing i månaden...

Haha, jo så kan man se det.
Faktum är att jag säkert många gånger har använt din första mening där som argument för varför jag inte ska köpa min lägenhet ...

Det jag menade var hursomhelst att >27 000 kr (och även alternativet en hel tusenlapp varje månad) ofta är alldeles för mycket pengar för att lägga på en enda dator att ha som konsument. Istället kompromissar man, behåller sin gamla burk eller byter kanske märke, vilket inte gynnar någon sida.
Mac Pro blir därför en dator som sällan köps av andra än de som behöver den för att kunna utföra sitt arbete (och även då ofta med stor ångest över priset). Apple går då (enligt vad jag tror så klart) miste om många, många kunder som skulle vilja ha den typen av dator annat än i yrket. Och missar många potentiella switchers som inte tror sina ögon när de ser priset och vänder Macen ryggen p.g.a. det, eftersom inte fick chansen att upptäcka att något annat än Mac egentligen inte är något alternativ.

Och jag slänger även in detta mitt i alltihop: Folk i allmänhet tror väldigt ofta just nu att de enda stationära Macar som finns är iMac och att dessa är leksaker som inte går att uppgradera på något sätt alls. "På Mac har man datorn i skärmen."
Är det denna bild Apple vill ha verkligen? Borde de inte återigen (som de gjorde på G4-tiden) satsa på och mer aggressivt marknadsföra sina proffsburkar också?

Ursprungligen av Rajje:

Haha, jo så kan man se det.
Det jag menade var hursomhelst att >27 000 kr (och även alternativet en hel tusenlapp varje månad) ofta är alldeles för mycket pengar för att lägga på en enda dator att ha som konsument. Istället kompromissar man, behåller sin gamla burk eller byter kanske märke, vilket inte gynnar någon sida.
Mac Pro blir därför en dator som sällan köps av andra än de som behöver den för att kunna utföra sitt arbete (och även då ofta med stor ångest över priset). Apple går då (enligt vad jag tror så klart) miste om många, många kunder som skulle vilja ha den typen av dator annat än i yrket. Och missar många potentiella switchers som inte tror sina ögon när de ser priset och vänder Macen ryggen p.g.a. det, eftersom inte fick chansen att upptäcka att något annat än Mac egentligen inte är något alternativ.

Och jag slänger även in detta mitt i alltihop: Folk i allmänhet tror väldigt ofta just nu att de enda stationära Macar som finns är iMac och att dessa är leksaker som inte går att uppgradera på något sätt alls. "På Mac har man datorn i skärmen."
Är det denna bild Apple vill ha verkligen? Borde de inte återigen (som de gjorde på G4-tiden) satsa på och mer aggressivt marknadsföra sina proffsburkar också?

+1

Kunde inte sagt det bättre själv.

Bevaka tråden