Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare på Mac, önskar flytthjälp PC till Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först vill jag upplysa om att jag faktiskt sökt runt efter lämpliga trådar/hjälp både här och på nätet, men inte hittat nåt vettigt än. Därför planterar jag denna tråd och hoppas på det bästa. Har jag lagt det i fel forum så ber jag om ursäkt även för det.

Jag saxar in några inlägg jag skrev för ca en vecka sedan på ett annat forum, så ni får hela historien så att säga, och så kommer mina frågor längs ned.
------------------------

Ja, så det kan bli då....

Har ju nu haft PC i ett gæng år, både stationær och ett par tre laptops, var av två antika och en ultramodern råtass (før ett år sedan i alla fall) Zepto 6625WD.

Har væl egentligen varit rætt nøjd med Zepton och inte tænkt byta på ett bra tag ænnu.

Men en dag så råkade jag se lite bilder på nya Macbook pro 15", och sen klæmma en smula på den på Mediamarkt, och føll pladask. Inte egentligen før sjælva Mac-biten, det som de stolliga Mac-fanatikerna skrævlar och skryter om så man nærmast blir spyfærdig. Utan før sjælva apparaten i sig, typ som om Bang & Olufsen skulle gøra laptop, så skulle den mycket væl se ut och kænnas som en MBP Unibody. Så det ær alltså i førsta hand aluminiumbodyn glasskærmen och LED-belysningen som lockat mig. Den lær væl duga att surfa på nætet med och skriva uppkæftiga inlægg med, eller...?

Så var det ju någon vecka kvar till Apples årliga superdupertjohejsanjippo, WWDC, så man var ju bara tvungen att heda sig før att se om det skulle komma någon liten uppdatering på MBP. Och jøsses vad det kom, en massa gottis, så nu kommer jag att bestælla en MBP Pro 15" 2,8 eller 3,06 så fort jag kommit hem från oljeplatformen Valhall http://www.nexans.de/upload/objects/20060623/200606_valhall_platforms_1.jpg som jag ær på just nu och knackar ner detta inlægg. Har jobbat natt i 14 dar nu och helikoptern in till land går i morgon kvæll.
-------------------------

----------------------------

Nu vill jag ju verkligen upplysa om att en av orsakerna till att jag varit lite mot Mac, eller rættare sagt att skaffa Mac, ær det fruktyansvært uppblåsta skrytet och fanatismen från Mac-anvændarna. Scientologer och Livets Ord ligger i læ så det sjunger om det helt enkelt...

Jag førvæntar mig inget extremt speciellt med bytet till Mac, men har å andra sidan inga problem att tro att det kan vara en bættre maskin och system med allt vad det innebær jæmført med PC. Men att det skulle vara så otroligt ultrasuperduperøverlægset i allt som Mac-fanatikerna hela tiden gapar om, det køper jag aldrig, før det ær helt enkelt en omøjlighet och endast ett utfall av på tok før øverdrivna lovord och superlativer från Mac-talibaner.

Ett exempel ær att man bara kan klicka sig in på 99.se och kika på forumet før Mac så inser man att det ser till førvillning lika ut som om man hamnat på ett PC-forum. Det ær trådar om problem med i princip allt och på alla møjliga och omøjliga sætt, precis som på ett PC-forum. Detta trots att det skryts om att det alltid ær problem med allt på PC och att det aldrig ær några problem med Mac......
---------------------

----------------------

Jahapp, då har man kommit hem igen, och min nya MBP 15" väntade på mig då jag klev in genom dörren vid midnatt hemkommen från en kurs i Haugesund. Blir hemma några dagar men måste åka på ny kurs i 5 dagar i Stavanger redan nu på Söndag.

Nåväl, det blev lite svårt att släcka lampan och dra ner ögonlocken över hakan inatt, för man ville ju pilla lite på apparaten...

Så nu efter att som macnybörjare försökt att stappla sig igenom de första stegen för att få fjutt på mac:en så har man fått några första tankar om grunkan.

Trevlig, ja väldigt trevlig.

Kass skärm, bra skärm.

Enkel och logisk, korkad och ologisk

Underbar precision finish och byggkvalitet, men inte 100% likförbenat.

Underskattad av PC-fanatiker, överskattad av Mac-talibaner.

Ja, nu är ju alltså detta mina första kortfattade tankar efter några timmars valhänt tafsande, så det lär väl ha goda chanser att ändra sig åt båda hållen på det ena och andra när man blir mer van.

Ny ska jag susa iväg i min 740iL till Västerås och köpa mig en Airport Extrem/Time capsule. Hm... 500GB eller 1 TB...... ? Vi får se vad det blir.

Trevlig midsommar kamrater, och tänk på att även på midsommar gäller, att det en svensk dricker det spiller en finne på sig...
-----------------------------------

-------------------------------

Måste bara säga att den nya storas touch paden på MBP är helt jävla underbar. Tidigare så har man ju trots år av träning ändå aldrig blivit särskilt bra kompis med de vanliga touch paddarna på bärbara. Det blir för oprecist, fladdrigt seg långsamt och fan vet allt. Det funkar, det går, men det känns 95% av tiden som en dryg jävla chansning, vilket har gjort att jag valt att släpa med mig en liten trådlös USB-lasermus.

Men nu trots att man ännu är väldigt ovan med allt detta nya i Mac, så känns deras nya stora touch pad utan knappar helt rätt.
-------------------------

Ja, ungefär där är jag nu, men, det där himla enkla och logiska med Mac har jag inte riktigt förstått ännu. Än så länge så känns det på det området ungefär som med PC. Fast det kan ju bero både på att jag är van vid PC och ovan vid Mac, vilket kan göra att jag jobbar lite avig innan jag vant mig med allt det nya. Likaså kan ju vissa av problemen och knöligheterna bero på att jag fortfarande håller på och för över allt från min gamla PC till denna nya Mac, och det är här ni kanske kan hjälpa farbror lite.

Jag har några problem jag sliter lite med.

1. Jag har ca 100 GB med digitalfoton liggandes i en stor map på en extern HDD som är tagna rätt från min PC. I denna mapp finns en knippe lösa bilder samt en jäkla massa undermappar som även de kan ha ett gäng undermappar.

Jag har efter bästa förmåga och huvud försökt att få dessa över till min Mac Book Pro (MBP) och jag får förvisso över dem, men det verkar som om alla bilder från alla dessa mappar bara hamnar i en enda jäkla hög. Jag kan inte välja att se bara mapparna så man kan leta bland dem och sen öppna önskad mapp, sen undermapp och glo på bilderna i dessa. Det närmaste jag kommer är avgränsningar med mappnamn och datum när jag scrollar bland alla bilder som då reda ligger som miniatyrer i iPhoto.

Hur sjutton gör jag så att jag får alla dessa bilder importerade till iPhoto så de ligger på samma sätt i samma mappar och undermappar som de gör på PC/externa HDD?

En polare med Mac menade att jag kanske måste sitta och lägga in varenda mapp och dess undermappar helt manuellt för att det skulle bli i samma ordning som på PC:n, men så jäkla illa kan det väl för guds skull inte vara?

2. Hur gör jag enklast för att få över alla email, kontakter m.m. från min PC till min MPP och dessa emailprogram? Jag har kört Mozilla Thunderbird på min PC och har emailkonto både på Telia, Hotmail och Gmail.

3. Jag har även runt 70 GB musik på iTunes på min PC, som jag ju vill få även på mitt iTunes på min nya MBP, så att allt är som det var på PC vad gäller albumbilder, betygsättning, genre, spellistor m.m.

Jag har lyckats få över musik och albumbilder, men betygsättning m.m. kom inte med vilket är dumt och helvetes drygt att göra om igen. Så hur får jag till det rätt från början?

4. Jag har även skaffat mig ett mobileMe-abonnemang och ska då synka min iPhone med detta. Men det verkar som om det inte funkar med iPhone FW 2.2.1 ? Jag hade ju gärna sett att jag kunde få mobileMe att synka på sådant sätt att det importerar kontakter m.m. från min iPhone, och sen synkar min MBP mot det. Men så långt som jag kom idag på egen hand så stod det att alla kontakter på iPhone skulle raderas och synkas med det som fanns på mobileMe, trots att mobileMe fortfarande är tomt...? Så då vågade jag ju inte fortsätta.

5. Har även skaffat mig en 500 GB Time Capsule för att ha som automatisk trådlös back up. Den har påbörjat back up, men nu funderar jag på att först få ordning på det mesta i min MBP och sen köra en back up. Så visst fan måste man väl kunna gå in och radera det som den hittills har hunnit backa up, och sen trycka igång ny synkning igen?

Skulle vilja få ordning på det mesta till i morgon, Lördag kväll, för på Söndag morgon så ska jag resa till Stavanger på en veckar kurs och vill ju ha min MBP fullt fungerande under huvudkudden då.

Mycket tacksam för hjälp från valfria svartbältade Mac-talibaner

Dr Tinnitus

Du inser inte att "Mac-taliban" är ungfär lika smickrande som "PC-Nazist" va?

Vad gäller 1. Har du 100GB med bilder så är det väl dags kasnke att skaffa Lightroom då.
Där kan du sortera, vända, vrida och hålla på tills kokainsläden rostat sönder.
Dessutom, vad skall du med mappar till? Datorn sorterar ju bilderna åt dig.

2) Gå över till IMAP på din mail. Då ligger mailen på servern och du läser dem bara. Du kan ha flera konton i tex mail eller vad du vill köra.

3) osäker på om det hela är filkompatibelt. Du bord ekunna kopiera hela iTunes-mappen och sedan bara peka på den i Macen. Håll nere ALT när du startar.

5) Det går säkert, men jag avråder. Ge fasen i att "manuellt" gå in i TC och peta till saker. Du kommer bara sabba en massa.

Ursprungligen av Goflorp:

Du inser inte att "Mac-taliban" är ungfär lika smickrande som "PC-Nazist" va?

Hej och tack för svar.

Nej, jag har ingen aning om att Mac-Taliban skulle väcka unt blod, helt enkelt för att de flesta gånger jag hört det smeknamnet/öknamnet (välj vad som passar) så har det kommit just från Mac-folk, och i vanligen skämtsam ton.

Så om det nu är nåt som allvarligt kränker alla Mac-Conneseurer så ber jag djupast om ursäkt.

Ok, är den biten nu löst?

Ursprungligen av Goflorp:

Vad gäller 1. Har du 100GB med bilder så är det väl dags kasnke att skaffa Lightroom då.
Där kan du sortera, vända, vrida och hålla på tills kokainsläden rostat sönder.
Dessutom, vad skall du med mappar till? Datorn sorterar ju bilderna åt dig.

Vad man ska med mappar till?

Tja, om man t ex som jag jobbar i Norge och där tar en massa bilder på olika projekt jag jobbat med, så har det i alla fall för mig varit trevligt att ha alla dessa bilder samlade under en mapp med namnet Norge, och i den undermappar med namnet på varje projekt.

Vad nu än Mac, och Mac-folk tycker om mappar, så skiter jag i vad Mac gör när jag importerar bilderna så länge som de hamnar lika tydligt samlade så att jag om jag vill lätt och överskådligt kan bläddra bland de namn som jag tidigare hade på mapparna, och under dessa namn hitta de namn jag hade på undermapparna i varje mapp.

Som det har blivit nu så verkar ju allt ligga i en lång jäkla rad, förvisso med avgränsningar med som det verkar med namn på de mappar jag hade. Men det är ju ett rent helvete att scrolla kilometervis i listan bland tumbnails för att hitta dessa avgränsningar. Så om man hade kunnat dra ihop allt så man bara så dessa avgränsningar och sen öppna bara den man vill se, så hade det varit trevligt.

Ursprungligen av Goflorp:

2) Gå över till IMAP på din mail. Då ligger mailen på servern och du läser dem bara. Du kan ha flera konton i tex mail eller vad du vill köra.

Jo, jag ska köra all email på mailprogget på MBP, men jag vill ju trots allt ha med mig alla mottagna/sända email från min PC, annars står man ju på bar backe rent ut sagt.

Ursprungligen av Goflorp:

3) osäker på om det hela är filkompatibelt. Du bord ekunna kopiera hela iTunes-mappen och sedan bara peka på den i Macen. Håll nere ALT när du startar.

Ok, ska testa detta.

Ursprungligen av Goflorp:

5) Det går säkert, men jag avråder. Ge fasen i att "manuellt" gå in i TC och peta till saker. Du kommer bara sabba en massa.

Tanken var väl mest att bara rensa den för att sen när allt är som det ska på MBP, låta den börja säkerhetskopiera då, så att det blir en bra första säkerhetskopia för sen när den väl är gjord så kopierar den väl bara ändringar.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Vad man ska med mappar till?

Tja, om man t ex som jag jobbar i Norge och där tar en massa bilder på olika projekt jag jobbat med, så har det i alla fall för mig varit trevligt att ha alla dessa bilder samlade under en mapp med namnet Norge, och i den undermappar med namnet på varje projekt.

Vad nu än Mac, och Mac-folk tycker om mappar, så skiter jag i vad Mac gör när jag importerar bilderna så länge som de hamnar lika tydligt samlade så att jag om jag vill lätt och överskådligt kan bläddra bland de namn som jag tidigare hade på mapparna, och under dessa namn hitta de namn jag hade på undermapparna i varje mapp.

Som det har blivit nu så verkar ju allt ligga i en lång jäkla rad, förvisso med avgränsningar med som det verkar med namn på de mappar jag hade. Men det är ju ett rent helvete att scrolla kilometervis i listan bland tumbnails för att hitta dessa avgränsningar. Så om man hade kunnat dra ihop allt så man bara så dessa avgränsningar och sen öppna bara den man vill se, så hade det varit trevligt.

....

Tanken var väl mest att bara rensa den för att sen när allt är som det ska på MBP, låta den börja säkerhetskopiera då, så att det blir en bra första säkerhetskopia för sen när den väl är gjord så kopierar den väl bara ändringar.

Dr Tinnitus

Mapparna är mest till för att vi människor vill ha saker instoppade i små söta fack. Lätt för vår hjärna att ta tag i liksom.

Läser du in dina bilder i Lightroom kan du katalogisera dem mkt smartare;

Du kan genom att ge dem "tags" - nyckelord. Så kan du göra dem sökbara - både på dina egna nyckelord (Frun, Sommarbild, Norgeresa4, HundenRutger) men även efter allt som sparas i bildens EXIF.
Att sortera ut alla bilder som är tagna med Nikon12-24:an, detta året, och märkta med "Norge" är en baggis.

Öht gäller det mera på macen än PC, men jobbar mot en databas och inte mot en bunte filer i en mapp. iPhoto och iTunes jobbar på liknande sätt.

Om man är väldigt petig kan man lägga en bunte mappar där man vill med Lightroom och säga till programmet att "indexera, sortera och pilla bäst du vill, men ge fasen i min uppbyggda mappstruktur" - så visst går det att göra så.

Enda "svetten" jag ser här är att Skit in = skit ut. Alltså, taggar man hälften av sina filer och strukturerar upp det hela dåligt. Klart man får dåligt sökresultat då...

Ang TimeMachine så är den lite småkänd för att stå och tugga VÄLDIGT LÄNGE första gången, detta för att den tar backup på allt du bett den om (hela volymen). Kör man trådlöst kan det ta över natten...När väl det är klart backar den upp det som ändrats varje timme....
Själv har jag slått på den, och sedan glömmer man den... tills man behöver den där förbannade filen som ... låg här på skrivbordet i tisdags ja....

En smärre uppdate.

Nu har jag hur som helst löst email-saken, och fnular vidare med det övriga.

Hann med att uppgradera min iPhone 2G med OS 3.0 i samma veva. Trevligt.

Fan, kanske man kanske så sakta är på väg att bli en Mac-Tali... tal... ta..... supporter.....

Dr Tinnitus

Tack igen Goflorp.

Jo, det lär ju ta en bra stund att trådlöst backa upp flera hundra GB.

Nu har jag lyckats lösa även problemet med iTunes, så nu är alla spellistor och betyg tillbaka som det var på det iTunes jag hade på PC:n. Kalas!!

Men, tror du inte på självaste fan att det då dök upp ett nytt märkligt fenomen. Nu tog jag bort hela mappen iTunes på MBP, och ersatte den med hela mappen iTunes från min PC, genom att kopiera över den i sin helhet på en extern HDD och sen från den dra den iTunes-mappen och ersätta en iTunes-mapp som jag kastade på MBP. Sen startade jag iTunes och då var spellistor och betyg tillbaka. Men den hade för sin med nåt märkligt kopierande som jag inte hade startat eller visste vad det var som stod och tuggade. Så det avbröt jag.
Sen när jag klickade runt i iTunes för att kolla lite så upptäckte jag att valet "Program" inte ens fanns i listan till höger, ja under musik. Vars i hela friden har den tagit vägen, och alla mina program till min iPhone? Var det det som den där tuggande kopieringen hade med att göra, den som jag stoppade? Men då den har tankat in hela den kompletta iTunes-mappen så ska väl även dessa program till iPhonen finnas med där klappade och klara?

Har även fått igång mitt Gmail-konto, så det kan skicka och ta emot, liksom mitt nya mobileMe-konto. Men, det är nåt knas med min telia-email. Det går att skicka till den både på iPhone och MBÅ, men inte att skicka från den på iPhone eller MBP. Vad sjutton...?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-20 21:47

Hej,

Angående att program (applications) inte visas i listan i iTunes så bör du kunna lösa det genom att gå in under inställningar (Preferences -> General -> Show) och där klicka i rutan för program (applications).

När det är gjort så skall du kunna se dina program för iPhone.

Ursprungligen av strid:

Hej,

Angående att program (applications) inte visas i listan i iTunes så bör du kunna lösa det genom att gå in under inställningar (Preferences -> General -> Show) och där klicka i rutan för program (applications).

När det är gjort så skall du kunna se dina program för iPhone.

Jajamensann, så jäkla enkelt var det, får jag erkänna med blossande kinder....

Blev ju en smula nervös, innan jag kom på orsaken.

Men tack ändå, även om jag hann fixa det själv innan jag läste ditt råd.

Dr Tinnitus

Missa inte slå på IMAP-stödet i Gmail. Ställ in kontot i iPhone och i macens Mail.
Det är fruktansvärt smidigt ha SAMMA mail i iPhonen och datorn (kanske t o m datorerna).

Svarar man kort från luren, så ligger svaret under "Skickat" när man vill kolla hemma vad det var man skrev...

Dessutom har man "backupen" av att kunna kolla mailet genom webläsare var som helt i världen...

Har du kollat vad iTunes har för inställningar. Den kanske började kopiera alla filer till ngt ställe eftersom du har ikryssat att låta iTunes ta hand om all musik.
Det kan också vara så att den bygger upp en ny databas över allt.

Dina köpta iPone-apps skall gå att få ner igen om man auktoriserar datorn.
Sedan väljer man "Leta efter tillgängliga hämtningar" under "Affär"

1
Bevaka tråden