Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför köpa Apple TV när TVIX finns?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-19 11:52
Ursprungligen av jonas.larsson:

.
Så vill man verkligen se skillnad på fullHD och HD-ready ska man leta upp en butik som har små visningsrum, och kan sina grejjor. Då SER man skillnad

Jag litar nog mera på SIBAs vägg i det fallet jämfört med entusiastbutiken.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-19 22:07

Vad kommer 1080p filmerna ifrån - ursprungligen?

Är det rippade blueray?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:07

klart det finns saker som TV inte grejjar, men det är inte de idag vanliga formaten. Det är framtiden, varför ska Apple släppa produkter som klarar av saker som inte så många efterfrågar idag?
De saker som testas och utvecklas inne på Apple idag klarar säkert av bättre saker än de flesta kan föreställa sig här och på andra ställen.

Att ATV stödjer film från iTunes kanske inte är så uppseendeväckande, Apple har en tradition att "låsa" sina användare en del(men inte helt) för att upplevelsen av deras produkter ska vara bra. Kollar man på iTunes så är det lite "låst" med.

Gott eller ont?
Ja, välj själva...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:21

Men borde det inte komma en ny ATV snart,, den är ju inte direkt ny och det har väl inte hänt ett skit med den sedan dess.. Jag skulle gärna se att Apple ta den produkten vidare, skulle gärna se att det finns ett bra sett att plocka ljud direkt ur boxen, är lite less på att behöva en stärkare, Apple skulle gärna få lösa ens iLandsproblem..

Ursprungligen av Fredric:

...den är ju inte direkt ny och det har väl inte hänt ett skit med den sedan dess...

Det har inte hänt så mycket med formaten den stödjer heller under samma tid.
Hårdvaran klarar ju som sagt att decoda 720P H.264 upp till åtminstone 5MBit/s och det är ju vad vi kan förvänta oss av de framtida TV-sändningarna. De framtida TV-sändningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:24

kan hålla med om att det är dags för en ny asap, men först iTunes med film och tvserier i svedala

Filmhyrning - som kommer snart - och trailerbiblioteket - är för mig dealbreakern. Har Tvix det? Eller är Tvix bara en spelare? (ATV är spelare + grym tjänst)

AppleTVn är en av mina favorit prylar från Apple.

Har inte ens en bruklig TV mottagare i vardagsrummet längre, iMacen spelar in allt via en FireDTV och EyeTV som sedan automatiskt konverterar, överför till iTunes och som i sin tur synkar automatiskt med ATVn. Dvs ca 1-2 timmar efter det att ett program ur någon av de serierna som jag följer (givetvis schemalagda med smarta playlists) visats så finns de färdiga att se på min ATV. Ibland bryter jag dock kedjan för att plocka bort reklamen.

Att jag sedan baserar hälften av mitt TV-tittande på Podcasts gör ju inte saken sämre då det är utmärkt stöd i iTunes och ATV.

Ett annat plus är ju att oavsett var jag börjar titta på ett avsnitt, iTunes, iPhone eller ATV så synkas de snabbt och enkelt ihop och jag kan enkelt fortsätta vid någon av de andra enheterna.

Dessutom så har jag inte hittat något som slår det enkla smidiga interfacet, har försökt med plex och boxee, men går alltid tillbaka till ATVn i slutändan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-20 16:56
Ursprungligen av phindus:

AppleTVn är en av mina favorit prylar från Apple.

Har inte ens en bruklig TV mottagare i vardagsrummet längre, iMacen spelar in allt via en FireDTV och EyeTV som sedan automatiskt konverterar, överför till iTunes och som i sin tur synkar automatiskt med ATVn. Dvs ca 1-2 timmar efter det att ett program ur någon av de serierna som jag följer (givetvis schemalagda med smarta playlists) visats så finns de färdiga att se på min ATV. Ibland bryter jag dock kedjan för att plocka bort reklamen.

Schysst upplägg.

Det fattas väl bara att något program sprättar ut reklamen automatiskt!

Ursprungligen av phindus:

AppleTVn är en av mina favorit prylar från Apple.

Har inte ens en bruklig TV mottagare i vardagsrummet längre, iMacen spelar in allt via en FireDTV och EyeTV som sedan automatiskt konverterar, överför till iTunes och som i sin tur synkar automatiskt med ATVn. Dvs ca 1-2 timmar efter det att ett program ur någon av de serierna som jag följer (givetvis schemalagda med smarta playlists) visats så finns de färdiga att se på min ATV. Ibland bryter jag dock kedjan för att plocka bort reklamen.

Att jag sedan baserar hälften av mitt TV-tittande på Podcasts gör ju inte saken sämre då det är utmärkt stöd i iTunes och ATV.

Ett annat plus är ju att oavsett var jag börjar titta på ett avsnitt, iTunes, iPhone eller ATV så synkas de snabbt och enkelt ihop och jag kan enkelt fortsätta vid någon av de andra enheterna.

Dessutom så har jag inte hittat något som slår det enkla smidiga interfacet, har försökt med plex och boxee, men går alltid tillbaka till ATVn i slutändan.

Detta är något jag också funderat på att införskaffa - det jag undrar då är om man kan skapa inspelningsrutiner lika avancerade som på TIVO... Alltså att man kan be den spela in allt som handlar om Steve Jobs exempelvis.

Vet du om detta går?

Ursprungligen av draags:

Detta är något jag också funderat på att införskaffa - det jag undrar då är om man kan skapa inspelningsrutiner lika avancerade som på TIVO... Alltså att man kan be den spela in allt som handlar om Steve Jobs exempelvis.

Vet du om detta går?

Du kan skriva in sökord som den skall spela in efter, precis som smart folders. Så länge den kan hitta något i en titel beskrivning eller liknande så går det att enkelt ställa in. Senaste versionen av EyeTV hade en ty trevlig funktion där man väljer att den skall spela in alla avsnitt av en serie i en viss säsong, med ett knapptryck. Dvs den är smart nog att skippa alla gamla säsonger och repriser.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-20 18:02

Hej!

Trådens ämne är "Varför köpa Apple TV när TWIX finns?" och då är min självklara fråga till dig som har TWIX - vad gör den så bra? Vad har den som ATV saknar förutom kompatibilitet med fler format?

Visst kan jag googla TWIXmen Du som har egen erfarenhet - vad säger du? O:-)

  • Medlem
  • 2009-01-23 17:12
Ursprungligen av Ricard:

Hej!

Trådens ämne är "Varför köpa Apple TV när TWIX finns?" och då är min självklara fråga till dig som har TWIX - vad gör den så bra? Vad har den som ATV saknar förutom kompatibilitet med fler format?

Visst kan jag googla TWIXmen Du som har egen erfarenhet - vad säger du? O:-)

- Den spelar upp "allt", lite som hårdvarans motsvarighet till VLC.
- Den spelar upp 1080p utan problem.
- Den hanterar undertexter och tillhörande on-the-fly justeringar av dessa.
- Den skickar vidare DTS till receivern (snart även DTS-HD och Dolby True HD).
- Jag har min kopplad till en n-wifi-router, så när den är på så når jag den med ett klick med ett alias på skrivbordet (via Samba).
- Den kan läsa från externa diskar, både nätverks- och USB-diskar.
- Den känner av filmens fps och ställer automatiskt in output-hertzen efter det (till skillnad mot en dator kopplad till TV:n.
- Den kör med korrekta TV-upplösningar utan meck.

Jag är nöjd helt enkelt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 00:27
Ursprungligen av eQ:

- Den spelar upp "allt", lite som hårdvarans motsvarighet till VLC.
- Den spelar upp 1080p utan problem.
- Den hanterar undertexter och tillhörande on-the-fly justeringar av dessa.
- Den skickar vidare DTS till receivern (snart även DTS-HD och Dolby True HD).
- Jag har min kopplad till en n-wifi-router, så när den är på så når jag den med ett klick med ett alias på skrivbordet (via Samba).
- Den kan läsa från externa diskar, både nätverks- och USB-diskar.
- Den känner av filmens fps och ställer automatiskt in output-hertzen efter det (till skillnad mot en dator kopplad till TV:n.
- Den kör med korrekta TV-upplösningar utan meck.

Jag är nöjd helt enkelt.

Wow! O:-)

Du skriver att den spelar upp 1080p utan problem - stämmer det verkligen? Trodde det var ngt 720-format. Det är väl det jänkarna kallar HD-TV? (men tack för utförligt svar eQ!

Myka + BitTorrent = TorrentTV
Glöm Apple TV och Twix!

http://www.engadget.com/2009/01/18/mykas-bittorrent-friendly-home-media-player-now-in-production/

Hemsida: http://www.myka.tv/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 06:31

Vilken pungspark! (så länge fildelningssystemet inte innebär ngr följder vill säga ...)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-28 08:34

För att svara på frågan i rubriken. Köper du en Apple-TV så stödjer du det arbete som Apple gjort/gör med att få mediabolagen (film, musik mm) att inse att framtiden är digital nedladdning och inte fysiska diskar. Alla andra tillverkare som levererar hårdvara för att användas, mestadels, för att spela upp icke sanktionerad media gör bolagen än mer angelägen att jaga fildelare och att försvåra i stället för tvärt om.

Ursprungligen av MatsOlov:

För att svara på frågan i rubriken. Köper du en Apple-TV så stödjer du det arbete som Apple gjort/gör med att få mediabolagen (film, musik mm) att inse att framtiden är digital nedladdning och inte fysiska diskar. Alla andra tillverkare som levererar hårdvara för att användas, mestadels, för att spela upp icke sanktionerad media gör bolagen än mer angelägen att jaga fildelare och att försvåra i stället för tvärt om.

Det är fortfarande väldigt stort glapp på kvaliteten på HD från iTS och BD, så det dröjer nog ett bra tag innan diskformaten försvinner. Hoppas jag iaf!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-28 11:25

Ursäkta en "fildelningsoskuld" men vad är källan till HD filmerna på nätet?

Till eventuella moderatorer: Märkväl att jag bara är intresserad av vad "ur-källan" till det HD material som finns inom fildelningen är, inte var och hur man kommer åt det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-28 12:00

PlanB: Rippade HDDVD/BD-skivor är det enkla svaret, om det gäller 1080p, kanske även några semesterfilmer tagna med riktiga HD-kameror.

Jag försöker bara motbevisa motif när han skrev "...vilken skillnad det är på köpta skivor och rippade kassa kopior där bilden är komprimerad..."

Den ena bilden är komprimerad..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-31 16:34
Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag försöker bara motbevisa motif när han skrev "...vilken skillnad det är på köpta skivor och rippade kassa kopior där bilden är komprimerad..."

Den ena bilden är komprimerad..

Men det är ju samma bild som du komprimerat, inte en bild från en BD original och en från en DivX kopia tex.

Och det lutar åt en Tvix för mig med.. Håller på och gör en "slutresearch" så jag vet att den fungerar klockrent ihop med en Mac!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-12-27 00:54
Ursprungligen av jonas.larsson:

Och det lutar åt en Tvix för mig med.. Håller på och gör en "slutresearch" så jag vet att den fungerar klockrent ihop med en Mac!

Fick du det att fungera? Klurar själv på vad jag skall ha.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-31 16:18

Nån som har koll på hur en Tvix M-6500A står sig mot en Popcorn Hour A-110? Det är ju så gott som samma hårdvara, vad jag har förstått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 09:49
Ursprungligen av hugin:

Nån som har koll på hur en Tvix M-6500A står sig mot en Popcorn Hour A-110? Det är ju så gott som samma hårdvara, vad jag har förstått?

Skillnaden är att man med Popcorn får göra saker själv. Med Tvix fungerar allt direkt... Lite som Linux mot Mac OS.

Nej, men jag säger så här: Jag har en Tvix, min vän har en Popcorn - min fungerar, hans krånglar. Tvixen är otroligt smidig, jag har delat ut filmkatalogerna på min Mac Pro, som Tvixen utan problem streamar över nätverket (1080p helt utan problem) till min Kuro

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-21 22:27
Ursprungligen av nurfen:

...till min Kuro

Kuro?

Ursprungligen av Ricard:

Kuro?

Pioneer Plasma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-21 18:14

Jag blir lite förvånad över folk som försvarar den rel. svaga hårdvaran som finns i Apple TV. Visst kan man hävda den kommer uppfylla den 720p standard som HDTV kommer sändas i (i USA, inte Sverige) men det är också "the lower end" av HD. Att jämföra 5Mbit 720p24 med 20Mbit 1080p24 eller 1080p25 (vi är i ett PAL land) är ungefär som att jämföra en MPEG1 VCD fil med en DVD. Skillnaden är enorm där också skillnaden kan vara att få har apparater nog för att verkligen uppskatta 1080p. Men den låga bit- och frameraten Apple TV hanterar är dock väldigt trist och ja, den hanterar som sagt inte ens vad vi i Sverige skulle klassa som HD - 720p25 eller 720i50. Då får man nöja sig med 960x540 pixlar i stället vilket inte ens är HD ("High Definition usually refers to 720 lines of video format resolution or more displayed in a horizontal fashion from top to bottom").

Jag var högst tveksam till Apple TV när dem kom men har läst och hört mycket gott om just mjukvaran i samband med övriga i-produkter. Men hårdvaran är i dagsläget kass som jag kan se det och det har tydligen inte blivit bättre. Man ska för övrigt inte behöva ha en omkodningskedja från något inspelat från enhet A, B eller C.

- Rippar jag en DVD ska min mediaspelare hantera den
- Rippar jag en BRD ska min mediaspelare hantera den
- Spelar jag in material från TV ska min media spelare hantera dessa

Det ska INTE behöva vara om-kodningsprocess och i värsta fall kan jag gå med på en om-wrappningsprocess även om det är dåligt också. Men jag tvivlar på Apple TV kommer bli en VLC-spelare från Apple. Lite synd då de verkligen kan göra grymma prylar när de vill, men hårdvaran är idag ungefär 5 år efter sin tid (se på iPod och iPhone som istället är i framkanten av deras tid - dit borde Apple TV komma).

Jag blir också lite irriterad över att Apple flyttar från QuickTime containern till .mp4, .mv4 och .ma4. Det är lite dumt när mycket av produktions-lösningar idag rullar på just QuickTime så varför inte fortsätta ha stöd för detta?

mvh
Erik

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-21 21:54
Ursprungligen av Erik.dv:

Skillnaden är enorm där också skillnaden kan vara att få har apparater nog för att verkligen uppskatta 1080p.

Troligen. Det är inte ovanligt att se klagomål från hemmabioentusiaster över att de inte ser någon dramatisk skillnad ens på en 60".

Bevaka tråden