Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen iphone 3G - Spärra upplåst telefon hos telia?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en ny jailbrekad & upplåst iphone 3G som jag blivit av med.

Spärrad hos operatören jag använder.
Polisanmälan är gjord.

Polisen rekommendera mig att ringa telia och spärra hela telefonen vilket jag ställer mig lite frågande till. Är inte det ganska lönlöst med tanke på att jag låst upp osv?
Och jag undrar även vad telia kan se om jag ringer (att jag har en oanvänt kontantkort osv)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-28 17:27

Är det inte som så att alla operatörer anmäler IMEI-numret till samma databas?

Ursprungligen av frazze:

Är det inte som så att alla operatörer anmäler IMEI-numret till samma databas?

Osäker på hur du menar nu.. Att jag skulle kunna spärra telefonen helt via en annan part?

IMEI (om jag minns rätt) är International Mobile Equipment Identifier och det är ett unikt nummer för varje mobil (eller modem) som går att spärra. Och om spärren är kopplat till en operatör så vore det ganska meningslöst. Jag kan inte detaljerna kring detta men det ska vara ett gemensamt register och Jag sökte lite på nätet

Först:
Operatören spärrar telefonen med hjälp av IMEI numret i sitt eget nät och sänder sedan uppgiften vidare till en för operatörerna gemensam databas (CEIR) i Dublin, Irland. Därifrån får övriga operatörer uppgiften och telefonen spärrats även i övriga nät. Denna överföring sker med viss regelbundenhet.

Sedan:
Först måste man polisanmäla stölden och vid anmälan uppge telefonens imei-nummer så att det står med i polisanmälan. Därefter måste man ringa sin operatör och ge dem imei-numret tillsammans med diarienumret på den aktuella polisanmälningen.

--J

Frågan om Telia-kontakten kvarstår. Kan det bli bekymmer om dom tex. märker att jag inte använder deras kontantkort alls (eller det kanske dom inte bryr sig om?) + har dom system som på något vis kan märka att telefonen är upplåst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-28 20:41

Angående den ursprungliga frågan: IMEI ändras inte om du låser upp den. Så vad kan du förlora på att anmäla den stulen hos Telia?

Ursprungligen av frazze:

Angående den ursprungliga frågan: IMEI ändras inte om du låser upp den. Så vad kan du förlora på att anmäla den stulen hos Telia?

Exakt. Det var det jag ville veta. Har läst om program som ändrar imei-nr och ville vara på den säkra sidan då jag inte vet exakt vad som ändras i en upplåsning/jailbreak-process. Tack 99mac!

Polisanmäl och gå in på en filma som är telia återförsäljare så ringer dom och spärrar imei så den inte kan anv i något nät.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 23:17

Det gick att ändra IMEI numret men sen firmware 2.0 har det inte varit möjligt. Så det är bara att ringa och spärra IMEI numret. Operatören frågar väl inte efter vilken mobil det är.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 00:04
Ursprungligen av niklasloman:

Polisen rekommendera mig att ringa telia och spärra hela telefonen vilket jag ställer mig lite frågande till.

Jag förstå inte varför du inte ringer till TELIA och frågar. Du behöver inte tala om vem du är eller vilken telefon det rör sig om. Om de inte vill spärra den eller om det inte spelar nån roll så säger de väl det! Ju!

Ursprungligen av bengtb:

Jag förstå inte varför du inte ringer till TELIA och frågar. Du behöver inte tala om vem du är eller vilken telefon det rör sig om. Om de inte vill spärra den eller om det inte spelar nån roll så säger de väl det! Ju!

Har ingen koll på vad telia vill veta eller inte veta, därför ville jag vara på den säkra sidan.. Det är väl inget fel med det? Sen är det klart att det även kanske är förknippat med en jävla besvikelse att bli av med en så pass ny lur som det var. Har iallafall nu ringt och det var ju inga som helst problem..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-06-23 16:12

livet kändes så mycket bättre efter jag läst denna tråd! hade en svart iPhone köpt i Italien. bara ringa polisen därefter tele2 och om någon dag går den antagligen inte att använda mer för den som stulit den:)

Någon som har sett statistik på hur stor andel av telefoner spärrade genom IMEI-nummer som lämnas in till polisen jämte de som inte blivit spärrade?

1
Bevaka tråden