Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: MMS

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av the örjan:

OK. Jag gör det i morgon. Det måste ju vara det som fattas.

Det vette sjutton. MMS fungerade för mig men nu har det lagt av totalt. Jag tror att det är bäst med en total restore från scratch...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det vette sjutton. MMS fungerade för mig men nu har det lagt av totalt. Jag tror att det är bäst med en total restore från scratch...

Hos mej var det just det som fattades. Jag ändrade också den där porten från 80 till 8080, men jag vet inte om det behövdes. Jag har Telia.

(Ja, be support att slå på tjänsten alltså.)

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-06-22 23:05

Det går även att aktivera MMS på Mina sidor på Telia.se. Det gjorde jag, och då fungerade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 13:47

Hur är det med TRE? Finns det någon som fått det att funka?

Ursprungligen av Fredric:

Hur är det med TRE? Finns det någon som fått det att funka?

Vi kan väl fortsätta diskussionen här? Det blir så rörigt när du diskuterar samma sak i fler trådar.

Du har MMS aktiverat hos Tre?

Ursprungligen av Fredric:

Hur är det med TRE? Finns det någon som fått det att funka?

Om inte annat så borde det komma inställningar med lite tur eftersom 3 kommer att sälja iPhone 3Gs när den når Sverige.. Vet inte, men man kan ju hoppas för alla eftersom har iPhone 3G och 3..:)

Nej, jag har inte heller fått mms att fungerar med tre. Har gjort alla MMS-inställningarna med vpn och liknande men kan fortfarande inte skicka några mms.

När jag skapar ett vanligt SMS men till flera personer så blir det alltid Grupp-MMS, hur gör jag för att det ska bli SMS och inte MMS?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-06-24 12:09
Ursprungligen av sirandrew:

När jag skapar ett vanligt SMS men till flera personer så blir det alltid Grupp-MMS, hur gör jag för att det ska bli SMS och inte MMS?

Vi är flera världen över som har noterat detta. Jag ska felanmäla detta i Apples Bugreporter. Det finns också en närbesläktad bug (som jag fattar det) att kontakter *bara* kan skickas som MMS och inte SMS. Det går ju uppenbarligen med SE, LG, Nokia etc.

Ursprungligen av frazze:

Vi är flera världen över som har noterat detta. Jag ska felanmäla detta i Apples Bugreporter. Det finns också en närbesläktad bug (som jag fattar det) att kontakter *bara* kan skickas som MMS och inte SMS. Det går ju uppenbarligen med SE, LG, Nokia etc.

Detta är ingen bugg. Det är så de har valt att ha det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-07-04 10:20
Ursprungligen av theplague:

Detta är ingen bugg. Det är så de har valt att ha det.

OK - jag skulle nog kursiverat ordet bugg. Och kanske en smiley också på slutet. Anledningen till att jag ändå skriver bugg är att bla SonyEricsson klagar på att MMS:t är felaktigt kodat/formaterat och sedan kommer kontaktinformationen som en bilaga till MMS:t. Känns lite dåligt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-04 11:14
Ursprungligen av frazze:

OK - jag skulle nog kursiverat ordet bugg. Och kanske en smiley också på slutet. Anledningen till att jag ändå skriver bugg är att bla SonyEricsson klagar på att MMS:t är felaktigt kodat/formaterat och sedan kommer kontaktinformationen som en bilaga till MMS:t. Känns lite dåligt.

På iPhone 2G om man skickar grupp SMS så blir det ett SMS, så det måste vara en bugg att den gör det till ett grupp-MMS på 3G:n.

Ursprungligen av Jetwash:

På iPhone 2G om man skickar grupp SMS så blir det ett SMS, så det måste vara en bugg att den gör det till ett grupp-MMS på 3G:n.

Inte om du har MMS aktiverat(ActivateMMS2g i Cydia), då blir groupmeddelanden även där MMS.
Ja, detta måste vara en bugg.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 11:30
Ursprungligen av theplague:

Inte om du har MMS aktiverat(ActivateMMS2g i Cydia), då blir groupmeddelanden även där MMS.
Ja, detta måste vara en bugg.

Det finns en inställning i ipcc filen som heter GroupModeEnabled. Om den är aktiv kanske då kan man skicka mms som gruppmms.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det finns en inställning i ipcc filen som heter GroupModeEnabled. Om den är aktiv kanske då kan man skicka mms som gruppmms.

//Rob

Hängde inte med där, vad var det du sa? Kan man skicka gruppmeddelanden som SMS även om man har MMS aktiverat?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 12:00
Ursprungligen av theplague:

Hängde inte med där, vad var det du sa? Kan man skicka gruppmeddelanden som SMS även om man har MMS aktiverat?

Alltså jag som jag förstod det så kan man inte skicka gruppsms mer när mms är aktiverat. Eller har jag missförstått det?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Alltså jag som jag förstod det så kan man inte skicka gruppsms mer när mms är aktiverat. Eller har jag missförstått det?

//Rob

Ja, och detta är ju helt sinnessjukt!
Vem var det som kom på den grejen?
Måste vara en bugg.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 13:42
Ursprungligen av theplague:

Ja, och detta är ju helt sinnessjukt!
Vem var det som kom på den grejen?
Måste vara en bugg.

Kolla vad blacksmp skrev. Det kan gå om man ändrar i ipcc filen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Kolla vad blacksmp skrev. Det kan gå om man ändrar i ipcc filen.

//Rob

Jo, jag läste det men det ska väl inte behövas. Egentligen menar jag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-19 15:07
Ursprungligen av Robo-X:

Alltså jag som jag förstod det så kan man inte skicka gruppsms mer när mms är aktiverat. Eller har jag missförstått det?

//Rob

Stämmer. För mig i alla fall. Jag har kollat min faktura i dag. När jag lägger till mer än 1 mottagare debiteras det som mms.

UPPTÄCKTE ÄVEN DETTA: När jag lägger till något på "ämnesraden" och därefter fortsätter, på raden under, att skriva mitt meddelande så debiteras det som ett MMS!!
Har alltid tyckt den där "ämnesraden" är helt värdelös, så nu får jag en bra anledning att inte använda den

Ursprungligen av macmo:

Stämmer. För mig i alla fall. Jag har kollat min faktura i dag. När jag lägger till mer än 1 mottagare debiteras det som mms.

UPPTÄCKTE ÄVEN DETTA: När jag lägger till något på "ämnesraden" och därefter fortsätter, på raden under, att skriva mitt meddelande så debiteras det som ett MMS!!
Har alltid tyckt den där "ämnesraden" är helt värdelös, så nu får jag en bra anledning att inte använda den

Blev det ett mms eller ett mms per mottagare?

Tipset om ämnesraden tycker jag är värt att lyftas fram och lägga in en FAQ

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-19 23:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Tipset om ämnesraden tycker jag är värt att lyftas fram och lägga in en FAQ

Sure, formulera en fråga och ett svar så lägger jag in den:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266235-iphone-3gs-faq.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-19 19:48
Ursprungligen av macmo:

Stämmer. För mig i alla fall. Jag har kollat min faktura i dag. När jag lägger till mer än 1 mottagare debiteras det som mms.

UPPTÄCKTE ÄVEN DETTA: När jag lägger till något på "ämnesraden" och därefter fortsätter, på raden under, att skriva mitt meddelande så debiteras det som ett MMS!!
Har alltid tyckt den där "ämnesraden" är helt värdelös, så nu får jag en bra anledning att inte använda den

Till Apples försvar så har det ju aldrig funnits någon ämnesrad i SMS-standarden.

Ursprungligen av zappee:

Till Apples försvar så har det ju aldrig funnits någon ämnesrad i SMS-standarden.

Det är helt riktigt men eftersom Apple döljer så mycket bakom kulisserna så blir det lite svårgenomskådat ibland. Det heter ju Meddelanden i Apple terminologi och sedan så översätter Apple det till MMS eller SMS utifrån egna kriterier.

Det är "uppbart" när vi skickar bilder men långt ifrån uppenbart när jag skickar gruppmeddeladen eller skriver en rubrikrad.

Och riktigt intressant blir det när jag tänker på det faktum att helt plötsligt så kan jag med en 3.0 telefon inte skicka gruppmeddelanden enkelt till en iPhone med pre 3.0 programvara eftersom den inte är MMS kapabel i orginalskick.

Och på en original iPhone med 3.0 programvara. Vad händer där om jag skickar gruppmeddelanden? Blir det SMS eller MMS? För Apples påstående om att det krävs 3G för att kunna skicka MMS är bortförklaringar eftersom det går att skicka MMS i EDGE läge.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-04 11:19
Ursprungligen av frazze:

OK - jag skulle nog kursiverat ordet bugg. Och kanske en smiley också på slutet. Anledningen till att jag ändå skriver bugg är att bla SonyEricsson klagar på att MMS:t är felaktigt kodat/formaterat och sedan kommer kontaktinformationen som en bilaga till MMS:t. Känns lite dåligt.

Frågan är ju vem som följer standarden.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-06-24 14:58

- Funkar nu -

Ursprungligen av akksel:

Asså jag får inte ens upp "MMS" ikonen , väl inne i smsen , hur går det till? :s
vad ska jag göra?
Har
Iphone 3G
med Tele2

Vilken MMS-ikon? Kameraknappen? Du har aktiverat MMS i inställningar och hos tele2? Skrivit in rätt inställningar för MMS hos tele2.

Ursprungligen av theplague:

Vilken MMS-ikon? Kameraknappen? Du har aktiverat MMS i inställningar och hos tele2? Skrivit in rätt inställningar för MMS hos tele2.

Akksel har iofs löst problemet redan. Men...

En vanlig missuppfattning är att på "gamla" lurar så väljer man FÖRST vad man vill göra.
SMS eller MMS.... sedan skriver man och eller syyslar med bild etc.

På en iPhone tar du upp meddelandeprogrammet.
Skriver du en text och skickar iväg den så skickar du ett SMS.

Klickar du på kameran och tar eller lägger till en bild från ditt arkiv så skickas den iväg som ett MMS.

Smått genialiskt och väldigt Apple, meddelandet skickat. Jaha? Hur? Skit du i det. Det är skickat sa jag....tyst, sitt ner, fortsätt se filmen

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-24 18:13

MMS på 3G sabbar mobildata

Tänkte kolla om det är nån mer som har följande problem.
Jag har Telia-abonnemang och använder de inställningar som rekommenderas på Telias iPhone-blogg.

Såhär gör jag för att få fram felet:
Se till att telefonen är uppkopplad på ett 3G-nät (ej edge, ej wifi).
Skicka ett MMS.
Gå in i mobile safari och försök ladda in en webbsida.
För mig misslyckas detta (safari timar ut).
Om jag slår på, och sen av, flight mode så är mobildata tillbaka.

Gör jag samma sak på edge blir det inga problem.

Jag har bland annat gjort restore till "ny telefon" men det hjälpte inte.

Jag har ringt supporten men de såg inget konstigt i nätet. De började prata om hårdvarufel men det känns lite långsökt.....

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 11:01
Ursprungligen av Goflorp:

På en iPhone tar du upp meddelandeprogrammet.
Skriver du en text och skickar iväg den så skickar du ett SMS.

Klickar du på kameran och tar eller lägger till en bild från ditt arkiv så skickas den iväg som ett MMS.

Finns ingen kamera att klicka på i meddelandeprogrammet?

Har en ny 3G OS 3.0, jailbreakad och kör med Tele2.

Har laddat ner inställningarna här -> dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig
som jag hittade i den här http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/267846-tele2-operatoers-bundle.html tråden..

Bevaka tråden