Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 21:17

Det är ju ganska talande att de flesta som är nöjda med sakernas tillstånd i den här tråden också är gamla uvar med flera år medlemskap och tusentals inlägg bakom sig. Det säger ju sig självt att ni är nöjda.

De flesta som inte gillar stället drar utan att klaga, och det är väl det ni föredrar kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 21:48
Ursprungligen av planB:

Det är ju ganska talande att de flesta som är nöjda med sakernas tillstånd i den här tråden också är gamla uvar med flera år medlemskap och tusentals inlägg bakom sig. Det säger ju sig självt att ni är nöjda.

De flesta som inte gillar stället drar utan att klaga, och det är väl det ni föredrar kanske.

Hej, jag undrar hur du menar - för jag är verkligen intresserad om vi på något sätt kan förbättra miljön här för nyare medlemmar, utan att bryta mot regler som uppenbarligen fungerar?

Du själv har 900 inlägg, är du en uv, som jag?

Att en båt är blå innebär inte att alla båtar är blåa?

Med säkerhet kan jag säga att det finns en massa medlemmar med lång tid och många inlägg som är missnöjda, likväl som det finns nya medlemmar som är lyriska...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 22:01

Jag bara menar att det kanske är så att de flesta väljer med fötterna och inte ens tar sig besväret att klaga, så som OP gjorde. Vad jag såg här ovan var en massa ryggdunk från forumstammisar vars åsikter kanske inte har så stor betydelse när allt kommer kring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 22:06
Ursprungligen av planB:

Jag bara menar att det kanske är så att de flesta väljer med fötterna och inte ens tar sig besväret att klaga, så som OP gjorde. Vad jag såg här ovan var en massa ryggdunk från forumstammisar vars åsikter kanske inte har så stor betydelse när allt kommer kring.

aha, då fattar jag - du har givetvis en bra poäng i det du säger.

Modereringen är just nu som den är, vilket många upplever som positivt, men givetvis är det bra att det diskuteras och ses på med kritiska ögon, jag är tycker att det kan bli bättre. Än så länge vet jag dock inte hur...

Ursprungligen av planB:

Jag bara menar att det kanske är så att de flesta väljer med fötterna och inte ens tar sig besväret att klaga, så som OP gjorde. Vad jag såg här ovan var en massa ryggdunk från forumstammisar vars åsikter kanske inte har så stor betydelse när allt kommer kring.

Så om jag yrkar bifall till sakernas tillstånd så är det "forumstammisar vars åsikter kanske inte har så stor betydelse när allt kommer kring." Om en kille med 5 inlägg (varav tre i den här tråden eller nåt) säger bu. Då skall det till räfst och rättning.

Där jag är uppvuxen är det en man, en röst.

Det jag ser om vi skall använda samma snäva argumentation då är "jävla småbarnsgnäll från newbies" ? Det låter ju rätt äckligt - och det är INTE min åsikt.

Ursprungligen av planB:

...forumstammisar vars åsikter kanske inte har så stor betydelse när allt kommer kring.

Kan du motivera varför stammisars åsikter skulle vara mindre värda?

Jag håller med Goflorp: En man, en röst. Majoriteten får bestämma.

Som jag har skrivit tidigare i tråden, så ska man självklart lyssna på nykomlingarnas åsikter - men jag ser ingen logik i att automatiskt låta deras åsikter väga tyngre.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 23:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan du motivera varför stammisars åsikter skulle vara mindre värda?

Forumstammisarna har redan genom sin långa och intensiva närvaro redan bekräftat att de bajakar forumets inriktining. Att de sedan kommer till klago-trådar som denna och berättar hur bra allting är lägger inte till något till det vi redan vet.

Edit:

vem har förresten talat om omröstning? Inte jag.

Ursprungligen av planB:

Forumstammisarna har redan genom sin långa och intensiva närvaro redan bekräftat att de bajakar forumets inriktining.

Och bara för att de har varit där länge, och trivs med inriktningen, så ska man strunta i att de trivs med inriktningen?

Ursprungligen av planB:

Att de sedan kommer till klago-trådar som denna och berättar hur bra allting är lägger inte till något till det vi redan vet.

Jo, det lägger till något. Det säger att vi har nöjda medlemmar.

Men vi lär aldrig mötas i det här. Du tycker att de missnöjda ska få lov att vända upp och ner på forumet, hur få de än är. Jag tycker att majoriteten har beslutsrätten. Och där står vi...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 22:11

Antingen ser man modereringen som ett störningsmoment, eller så ser man alltför mycket off-topic som ett störningsmoment. Smaksak. Eftersom jag i alla år varit aktiv i helt eller nästan helt omodererade forum och trivts med det störs jag för tillfället mera med moderering än med bruset av off-topic.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 23:43

Det är svart eller vitt? Alternativet till de regler och den praxis som råder nu är total anarki?

Jag orkar inte med det här...

Ursprungligen av planB:

Det är svart eller vitt? Alternativet till de regler och den praxis som råder nu är total anarki?

Jag orkar inte med det här...

Självklart inte. Jag säger ju att man ska lyssna på de åsikter som kommer in. Och det gör vi - såna här trådar gör ju att vi säkert tänker lite extra när vi gör en moderering, eller när vi formulerar ett "Mod"-inlägg.

Men man ska inte låta minoriteten få full bestämmanderätt, bara för att de är en minoritet, vilket flera verkar förorda (bl.a. du som förordar att nykomlingars åsikter ska väga tyngre, oavsett hur få som representerar den åsikten)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-23 23:58

Ska jag vara helt ärlig? Ja, de newbies som tycker bättre om anarki än moderering kan dra åt h-e, jag betvivlar att de kommer bidra ett skvatt till det här forumet. Är man här för att snacka skit har man kommit fel, så är det bara. Ett stort problem med det här forumet är att det är för många medlemmar. De som verkligen kan något faller bort. Jag vet att Mr B gillar att 99 är "störst" men tyvärr ger det andra problem. När mängden newbie-frågor vida överstiger de mer djuplodanden diskussionerna och kluriga frågorna, ja, då är det helt enkelt inte intressant för "eliten" att vara här. Sure, anklaga mig för elitism, det rinner av som vattnet på en gås, ett sånt här forum är värt 0 och ingenting om det inte befolkas av "eliten". De allra flesta frågorna som ställs här hade personen kunnat lösa själv om de bara hade bemödat sig med att söka själv, på nätet i stort, eller forumet som sådant en liiiiten stund innan man postar tråden. Nä, istället frågar man, gärna lite lagom luddigt och slarvigt och sen blir man störtförbannad när man får en tillrättavisning och så rullar det på och för varje sån tråd och 10 nyreggade "l33chers" så försvinner en gammal räv med massor av kunskap. Det har faktiskt varit på tapeten att starta ett "nytt" 99, som samlar de som kan nått. Volym är faktiskt inte allt, hellre ett forum med 5 inlägg om dagen som verkligen _ger_ något än 200 inlägg som bara gör en trött.

Att driva forum av denna storlek är svårt, mycket svårt, för det är precis detta som händer; de gamla kunniga rävarna orkar inte med när newbie-bruset blir för högt och då förlorar forumet kunskap och då krymper det igen. Man får väl hoppas att jämvikt infinner sig... Jag vågar väl inte kalla mig elit, men lite speciell kunskap har jag väl ändå, men som det är nu känns det inte värt att lägga tid här för att dela med sig, varenda gång jag är här så är det en sån här modererings-klago-tråd som är mest besökt. Bu! Säger jag.

Ursprungligen av bollman:

en massa vettiga saker.

Ett bra inlägg. Jag tillhör varken eliten eller "forumuvarna", men det är klart att de som bemödat sig att skapa ett forum fullt med bra information, och som anstränger sig för att hitta svar på frågor som medlemmarna ställer, tröttnar. Det gör ju till och med jag, och jag har inte mycket att komma med i jämförelse med många av de duktiga medlemmarna här som jag snart börjat betrakta som en del av en förstorad familj.

I övrigt börjar tråden bli tröttsam. Dessa trådar kommer med jämna mellanrum, samma gegga tuggas i några sidor, sedan dör det ut till nästa gång. Samma människor tycker samma saker. Stalemate.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 01:15
Ursprungligen av bollman:

en massa vettiga saker

Mycket bra inlägg. Jag har till en viss del tröttnat på 99.se då det har blivit stort, kanske för stort för sitt eget bästa.
Jag tror stora problemet med folk som inte söker är att de helt enkelt inte är intresserade av att lära sig. De är intresserade av att få sitt problem löst. Punkt. Det är väl ok, alla kan inte gilla datorer, men då tycker jag att de kan börja med att söka. Jag köper inte hela grejen med att det är så svårt att söka. Folk vill ha en lösning levererad, snabbt dessutom, utan att behöva läsa genom en massor med sidor text.

  • Medlem
  • 2009-06-24 08:40

Det här tycker jag är kärnpunkten eller grundproblemet i det hela. Det finns inte bara en sorts medlemmar på 99.se, utan flera.

Totala nybörjaren - ovan vid forum, ovan på att söka, hänger inte med på hur det fungerar och har inte förstått hur tankarna med forumupplägget är.
.
(alla andra varianter på kunskapsnivåer häremellan)
.
Veteranen - Fullkomligt van vid forumet, kan det utan och innan, har sett alla frågorna några hundra gånger, hittar snabbt all information som eftersöks.

Hur lägger man upp ett forum som gör alla medlemstyperna nöjda? Hur modererar man det på ett sätt som får alla att trivas? Det är det som behöver tänkas igenom.

  • Medlem
  • 2009-06-24 07:21
Ursprungligen av bollman:

Det har faktiskt varit på tapeten att starta ett "nytt" 99, som samlar de som kan nått. Volym är faktiskt inte allt, hellre ett forum med 5 inlägg om dagen som verkligen _ger_ något än 200 inlägg som bara gör en trött.

Du säger till om det händer, va? Det vill man ju inte missa (om man nu skulle kvalificera...)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-24 09:48
Ursprungligen av bollman:

Ska jag vara helt ärlig? Ja, de newbies som tycker bättre om anarki än moderering kan dra åt h-e, jag betvivlar att de kommer bidra ett skvatt till det här forumet.

Hur vore det att läsa innantill? Klarar du av det? Ingen kritiker / skeptiker har talat om anarki eller ens avskaffande av moderering utan att det modereras i mindre utsträckning.

Man tar sig för pannan...

Ursprungligen av planB:

...modereras i mindre utsträckning.

Kan du ge exempel på hur detta skulle kunna se ut? Vilka modereringar ska slopas? På vilket sätt ska modereringen minskas?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-24 10:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan du ge exempel på hur detta skulle kunna se ut? Vilka modereringar ska slopas? På vilket sätt ska modereringen minskas?

Jag har inte ens propagerat för minskad moderering. Det är bara att kolla bakåt i tråden. Jag har reagerat på forumveteraners rätt pompösa och enfaldiga inställning (som bara blivit värre med varje inlägg dessutom). Men eftersom ingen läsare innantill längre så är väl kanske bristande läskunnighet det egentliga "hotet".

Ursprungligen av planB:

Jag har inte ens propagerat för minskad moderering. Det är bara att kolla bakåt i tråden. Jag har reagerat på forumveteraners rätt pompösa och enfaldiga inställning (som bara blivit värre med varje inlägg dessutom). Men eftersom ingen läsare innantill längre så är väl kanske bristande läskunnighet det egentliga "hotet".

Nu är jag pompös och enfaldig uppepå att jag har läs&skrivproblem ?

Vad är det med dig?

Varför skall de som inte tycker som du idiotförklaras?
"Det är ju inte så att man slås av någon häpnad över kunskaperna hos medlemmarna ens nu"

Varför skall jag diskutera ngt med dig, du vill ju bara vräka ur dig en massa surmagat skit för att det här forumet inte är precis som du vill.

Jag har sagt det tidigare; vill du att folk skall behandlas på ett visst sätt; gör det då.
Hjälp newbies, var trevlig, var "icke pompös" då.
Påverka åt det håll du vill se 99 gå.

Skall du bjäbba med mig får du åtminstone vara trevlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 10:25
Ursprungligen av bollman:

Det har faktiskt varit på tapeten att starta ett "nytt" 99, som samlar de som kan nått.

Intressant. Skulle det vara intagningsprov för att bli medlem då?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-24 02:09

Jag har inte läst hela tråden men jag måste säga att moderatorerna här faktiskt är riktigt imponerande och dom har enligt mig ett väldigt bra tålamod. Det jobbet dom gör är verkligen imponerande, det är rätt många inlägg att hålla reda på. jag har suttit på större/lika stora forum som är åt det seriösa hållet som inte har haft ens hälften så bra moderatorer som vi har här enligt mig.
Dom sållar bort det mesta i dublet väg osv och det gör i sin tur att dom trådarna som faktiskt innehåller information är lättare att hitta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 08:36

Vi kan nog sluta gnälla på trådskaparens inlägg.
Han verkar ha dragit.....

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Vi kan nog sluta gnälla på trådskaparens inlägg.
Han verkar ha dragit.....

Yes!!

Snyggt tycker jag att diskutera det hela ändå. Kan vi anse att ämnet är genomlyst ännu en gång och lämna detta där hän ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-24 08:56

Jag gnäller faktiskt inte på trådskaparen personligen. Jag tycker att detta är ett attitydproblem som många har här, men det är bara vissa som verkligen måste få det ur sig så att sådana här trådar kommer till.

Jag föreslår totalitär elitism. Ett system där man måste bevisa att man är värdig och dessutom bli inbjuden av någon redan invigd. Då jäklar får vi ett bra forum!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-24 09:09

Sen kanske det är svårt att mötas kring en produkt-serie och inte ett intresse... för vissa är en ipod en simpel mp3lirare i hyllan, vissa tar dom på jättestort allvar... och reggar man sej på ett forum för å kolla hur man ressettar en ipod eller vilket minne man ska ha i datan, så är det nog lite svårt å komma in i 99mac på bums... Vet jättemånga som jag tippsat om 99mac som inte orkat med det alls.. lite svårsmällt för pöbeln kanske, lite tokigt nu när mac är vardagligt förekommande hos alla inte hos en liten grupp...

Apan: Kan nog ligga något i det, och därför är bollmans förslag ännu mer spännande... Mer elit!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-24 09:18

Jo, men ska man bara få reda på hur man resettar sin iPod så är det ju väldigt konstigt att man går igenom registreringsprocessen för för att komma in på 99mac och sen formulera en fråga som finns tillgänglig inom 5 sek från google, eller om man är riktigt listig; direkt från tillverkarens supportsida.

Ursprungligen av enapa:

...och reggar man sej på ett forum för å kolla hur man ressettar en ipod eller vilket minne man ska ha i datan, så är det nog lite svårt å komma in i 99mac på bums...

Ursprungligen av bollman:

Jo, men ska man bara få reda på hur man resettar sin iPod så är det ju väldigt konstigt att man går igenom registreringsprocessen för för att komma in på 99mac och sen formulera en fråga som finns tillgänglig inom 5 sek från google, eller om man är riktigt listig; direkt från tillverkarens supportsida.

Precis. Varför ska man regga sig på ett forum för att ställa sådana frågor?

Det är ju den här upprepningen av "lättsökta bas-frågor" om och om och om igen, som skapar mycket av det brus som vissa upplever som mycket jobbigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 09:36

Personligen tycker jag att det är svårt att söka.

En ny enklare funktion för det skulle kanske underlätta.

Yes!!

Bevaka tråden